Gå til innhold

Kodebrikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg skal logge inn i nettbanken, med kodebrikke, så vet kodebrikken om jeg har brukt en kode eller ikke. 

Eksempel 1: 

Jeg skal logge inn, finner frem koden på kodebrikken. Taster inn koden: 1234. Internett henger. Får feilmelding fordi pc'en har koblet seg fra nettverket. Får koblet til, skrur på kodebrikken, den samme koden (1234) dukker opp. Jeg taster inn, men igjen er Internett ustabilt og BankID får ikke logget meg inn. Forsøker en tredje gang, og koden dukker opp som den samme på nytt igjen, og jeg får logget inn. 

Eksempel 2: Jeg skal logge inn, finner frem koden på kodebrikken: 4321. Taster inn. Får logget inn, logger ut. Kommer umiddelbart på noe mer jeg må ordne i nettbanken, og skal logge inn igjen. Trykker på kodebrikken, og får opp 1002. Altså en ny kode, fordi jeg har vært logget inn i nettbanken. 

Begge prosessene har tatt like lang tid, men kodebrikken viser ny kode dersom jeg har fått logget inn i nettbanken, og den samme koden hvis jeg ikke har fått logget inn (brukt koden). Hvordan vet kodebrikken om jeg har vært inne i nettbanken eller ikke? 

Anonymkode: 7b6d7...eaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det går på tid. Brikken skifter kode etter x antall minutter tenker jeg. Vil forøvrig anbefale at du heller skaffer deg bankid på mobil så slipper du styr med brikke.

Anonymkode: 115c0...e25

Skrevet

Fordi nettbanken etterspør et kodenummer, dette er lagret på brikken din. Det er ikke samme kode som du ser. Jeg fikk feil på min bankid, den hadde dårlig batteri og ga feil kode. Mannen i support prøvde å slette koder så jeg ble synkron igjen, men min brikke var for treg og ga feil koder. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror det går på tid. Brikken skifter kode etter x antall minutter tenker jeg. Vil forøvrig anbefale at du heller skaffer deg bankid på mobil så slipper du styr med brikke.

Anonymkode: 115c0...e25

Den gjør ikke det. Jeg har sjekka.

Skrevet
1 minutt siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Fordi nettbanken etterspør et kodenummer, dette er lagret på brikken din. Det er ikke samme kode som du ser. Jeg fikk feil på min bankid, den hadde dårlig batteri og ga feil kode. Mannen i support prøvde å slette koder så jeg ble synkron igjen, men min brikke var for treg og ga feil koder. 

Jo, det er samme kode som jeg ser. Jeg får opp et visst antall tall, og får det samme tallet. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er samme kode som jeg ser. Jeg får opp et visst antall tall, og får det samme tallet. 

Nja, nettbanken spør etter kode 12 og du får opp 112233..men nettbanken vet at 12 er den koden ja. 

Skrevet
Akkurat nå, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Nja, nettbanken spør etter kode 12 og du får opp 112233..men nettbanken vet at 12 er den koden ja. 

Men jeg får ikke de samme tallene hver gang, de flytter på seg hele tiden. Tallet 45 går ikke igjen, f.eks

Skrevet

Jeg kan få tallet (fiktivt) 56697. Så går det 2 minutter, og jeg får det samme tallet opp. Fordi jeg ikke har brukt koden. 

Nesten gang jeg bruker den, etter 2 uker, får jeg opp koden 12230. Dvs helt andre tall.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg får ikke de samme tallene hver gang, de flytter på seg hele tiden. Tallet 45 går ikke igjen, f.eks

De genereres ut fra en utregning.. Men selve utregningen kan jeg ikke mye om.. Men det vil føre til at alle tall er konstruert fra samme utgangspunkt. 

Skrevet
1 minutt siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

De genereres ut fra en utregning.. Men selve utregningen kan jeg ikke mye om.. Men det vil føre til at alle tall er konstruert fra samme utgangspunkt. 

Ja, men hvordan vet den utregningen om jeg har brukt en kode eller ikke? Jeg kan bruke 10 sekunder på å logge inn, og logge ut, for så å skulle logge inn igjen. Da får jeg ny kode. 

Men om jeg bruker 40 sekunder på å ikke logge inn, så får jeg opp samme kode. 

Skrevet

Kodebrikken din inneholder i hovedsak tre ting: En klokke, en unik nøkkel og en hemmelig algoritme. En algoritme er en matematisk formel, som for eksempel kan brukes til kryptografi, som dette kalles. Matematikken er svært kompleks, og hemmelig.

Ved å legge tidspunkt og din unike nøkkel inn i algoritmen, regner brikken ut en sifferkode. Det er denne som vises på skjermen.

Når du sender denne koden til banken din, kan banken gjøre det samme: Legge tidspunkt og din unike nøkkel inn i algoritmen, og få frem en kode i sine systemer.

Dinside.no

Du er vel innenfor tidsrammen antar jeg. Men jeg opplever også at brukte koder dukker opp igjen dersom jeg går fra oppgave til oppgave for raskt. 

Skrevet

Jeg også har lurt på dette. Er kodebrikka på nett?

Jeg har prøvd å "ta med meg koden", dvs fant fram en kode hjemme, skrev den ned og skulle bruke den la oss si etter to timer (husker ikke nøyaktig tidspunkt). Men da fikk jeg ikke lov å bruke den koden. Ringte hjem og fikk ny kode - den funka. Hvordan visste banken at koden var gammel?

Anonymkode: 389cb...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...