Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #1 Skrevet 13. desember 2017 Jeg har fått en diagnose, og får oppfølging av psykolog. Jeg har den siste tiden følt med ubekvem med måten psykologen oppfører seg på, og føler at jeg kaster bort tiden min ved å gå hos han. Jeg føler ikke at jeg får den veiledningen jeg trenger og ba for noen uker siden om å få bytte behandler. Jeg var hos fastlegen min og forklarte situasjonen, og han mente at det var innafor og be om å få bytte siden det er viktig at jeg får god oppfølging i tiden som kommer mtp. medisinering. Jeg forventet å få innkallelse til ny psykolog i posten, og that`s it. Men - slik ble det ikke. Min gamle psykolog ringer meg gjentatte ganger ( jeg tar ikke telefonen ) og har sendt brev i ganske sint og anklagende tone til meg hvor han stiller seg uforstående til at jeg ikke føler meg "ivaretatt" av han. I kveld har han ringt meg to ganger, og sendt sms hvor han vil at jeg skal komme inn hos han i morgen. Jeg synes dette er ekstremt ubehagelig. Jeg fikk nylig innkallelse på time - men igjen til han. Har jeg noen som helst rettigheter til å slippe å forholde meg til denne mannen? Jeg er sykemeldt og i NAV - systemet, og denne mannens mening om meg kan jo ha litt å si mtp. ytelser i fremtiden. Har noen opplevd nå lignende? Han vil jo ikke gi slipp på meg som pasient. Anonymkode: ae595...eb6
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #2 Skrevet 13. desember 2017 Oppførselen hans bekrefter at du gjør lurt i å bytte. Hadde også meldt dette videre. Særdeles uprofesjonelt av psykologen. Lykke til med byttet! Håper du finner en som passer for deg. Anonymkode: 1a70d...24e
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #3 Skrevet 13. desember 2017 Jøss, dette er jo nesten forfølgelse. Selvfølgelig kan du bytte, kjemien mellom behandler og pasient er veldig viktig at stemmer, du skal ikke trenge forklare deg i det hele tatt. Ville ringt fastlegen igjen i morgen om jeg var deg, og fortalt hvordan du føler deg jaktet på av denne psykologen og at du absolutt ikke vil til han igjen. Forhåpentligvis kan han hjelpe deg å få psykologen av nakken og time hos en annen. Om ikke fastlegen kan hjelpe deg ringer du rett og slett pasientombudet. Anonymkode: 81826...fe9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #4 Skrevet 13. desember 2017 Enig med første svarer. Hans oppførsel nå bekrefter at du gjør helt rett i å bytte. Loggfør all kontakt han har gjort med deg etter at han fikk vite at du ønsket å bytte behandler. Og klag på ham. Jeg er ikke psykolog, men jobber med pasienter. Av og til diskuterer jeg dette temaet med pasienter, og sier at hvis de føler jeg ikke kan hjelpe dem så står de helt fritt å bytte terapeut, at jeg aldri vil holde det mot dem eller føle det er vanskelig. Jeg har også sagt at jeg håper at hvis noen ønsker å bytte fordi de ikke er fornøyd, at de da vil fortelle det til meg, for det er bare hvis jeg forstår hva de føler ikke har fungert at jeg kan lære mer og gjøre en bedre jobb. Men jeg sier også at jeg har full forståelse hvis noen synes det er vanskelig å si noe slikt til meg. Dette har kommet opp i samtaler med pasienter som har byttet fra andre til meg og som har vært skeptiske fordi de har hatt dårlige erfaringer hos andre. Jeg har da også sagt at behandling ofte er avhengig av kjemi, og at det ikke nødvendigvis er noe galt med terapeuten/pasienten eller det som blir gjort. Jeg sier også at hvis de skulle ønske å bytte fra meg så er jeg mer enn villig til å forsøke å hjelpe dem å finne en som jeg vet er dyktig og som de kanskje kan få bedre hjelp av enn de i så fall har følt de har fått av meg. Så langt vet jeg ikke om noen som har sluttet hos meg av en slik grunn, men det er mange som har blitt overrasket over min holdning til dette, og jeg har fått tilbakemeldinger på at de har satt pris på å høre det, fordi de også da heller ikke har hatt dårlig samvittighet overfor tidligere terapeut. Det er godt mulig psykologen du har gått med nå "bare" ønsker å høre hva du føler ikke har fungert, at han ønsker å lære av det og hjelpe deg videre. Måten han gjør det på er imidlertid helt feil. Ta vare på telefonlogg/sms'er, loggfør hvor mye han har forsøkt å kontakte deg. Når du klager på ham, sjekk også om han har satt deg opp på time i morgen og bokfører den som ikke møtt. Du kan klage til kommunelege og Fylkesmann. Synes du det er vanskelig kan du kontakte Pasientombudet, de kan hjelpe deg med klagen. Det er viktig at du klager slik at andre slipper å oppleve det du har opplevd nå. Her finner du Pasientombudet i ditt fylke: https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Scroll deg ned så finner du ditt fylke. De kan gi deg råd hvordan forholde seg til dette og også hjelpe deg med en klage. Jeg har selv fått god hjelp fra dem når jeg selv trengte det som pasient. Ellers - veldig bra at du ser at dette ikke fungerer for deg og at du er så bevisst at du bytter behandler! Lykke til videre! Anonymkode: 8e352...b6f
Nordisk Skrevet 13. desember 2017 #5 Skrevet 13. desember 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fått en diagnose, og får oppfølging av psykolog. Jeg har den siste tiden følt med ubekvem med måten psykologen oppfører seg på, og føler at jeg kaster bort tiden min ved å gå hos han. Jeg føler ikke at jeg får den veiledningen jeg trenger og ba for noen uker siden om å få bytte behandler. Jeg var hos fastlegen min og forklarte situasjonen, og han mente at det var innafor og be om å få bytte siden det er viktig at jeg får god oppfølging i tiden som kommer mtp. medisinering. Jeg forventet å få innkallelse til ny psykolog i posten, og that`s it. Men - slik ble det ikke. Min gamle psykolog ringer meg gjentatte ganger ( jeg tar ikke telefonen ) og har sendt brev i ganske sint og anklagende tone til meg hvor han stiller seg uforstående til at jeg ikke føler meg "ivaretatt" av han. I kveld har han ringt meg to ganger, og sendt sms hvor han vil at jeg skal komme inn hos han i morgen. Jeg synes dette er ekstremt ubehagelig. Jeg fikk nylig innkallelse på time - men igjen til han. Har jeg noen som helst rettigheter til å slippe å forholde meg til denne mannen? Jeg er sykemeldt og i NAV - systemet, og denne mannens mening om meg kan jo ha litt å si mtp. ytelser i fremtiden. Har noen opplevd nå lignende? Han vil jo ikke gi slipp på meg som pasient. Anonymkode: ae595...eb6 Jeg reagerer mest på setningen «jeg har den siste tiden følt meg ubekvem med måten psykologen oppfører seg på..». Hva er det han gjør/sier? For måten du formulerer deg på, kombinert med det at han nå trakasserer deg, får nakkehårene mine til å reise seg.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #6 Skrevet 13. desember 2017 Jeg tenker at det kan hende det er du som er paranoid siden du leser "at brevet har en sint tone" og unngår helt å svare. Anonymkode: 6ace2...ac9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #7 Skrevet 13. desember 2017 Jeg skjønner godt at han vil snakke med deg. Han er jo bare et menneske selv, og lurer sikkert fælt på hva galt han har gjort. Han vil sikkert gjerne oppklare dette med deg. Han vil nok ikke tviholde på deg som pasient, men avslutte på en ryddig måte. Men han gjør jo alt bare mye verre! Hadde jeg vært han, hadde jeg skrevet et brev/sms om at det hadde vært fint med en siste samtale. Og at jeg ønsker deg bare vel eller noe slikt. Anonymkode: 1e596...194
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 Grunnen til at jeg reagerer på hans oppførsel : Han har f.eks ikke ført journal på meg når jeg har vært der. Han kan sitte i personlige samtaler på telefon under timene, eller spørre hvem jeg er ( husker meg ikke ) og be meg gå når jeg kommer til avtalt time. Han kan sitte å stirre på meg uten å si et ord, eller han kan snakke høyt og fort om ting han har gjort på fritiden. Han virker alt i alt relativt ustabil selv. Anonymkode: ae595...eb6
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til at jeg reagerer på hans oppførsel : Han har f.eks ikke ført journal på meg når jeg har vært der. Han kan sitte i personlige samtaler på telefon under timene, eller spørre hvem jeg er ( husker meg ikke ) og be meg gå når jeg kommer til avtalt time. Han kan sitte å stirre på meg uten å si et ord, eller han kan snakke høyt og fort om ting han har gjort på fritiden. Han virker alt i alt relativt ustabil selv. Anonymkode: ae595...eb6 Ingen tvil, du har god grunn for å klage! Anonymkode: 8e352...b6f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 Send klage. Og søk råd hos pasientombudet. Anonymkode: 81b53...b01
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2017 #11 Skrevet 14. desember 2017 Hvis han jobber privat ville jeg søkt råd hos pasientombudet eller Fylkeslegen. Hvis han er offentlig/jobber på en institusjon av noe slag ville jeg tatt det med ledelsen der. Dette er ikke ok! Anonymkode: 5d3ef...506
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2017 #12 Skrevet 14. desember 2017 Det er nokså vanlig å "tvinge" pasienten til å snakke om ønsket om terapeutbytte. Rett og slett fordi det ofte er noe terapeutisk i det å stå opp for seg selv, og forklare hva man trenger og savner. Å gå regelmessig i terapi hos noen, men å gå til en helt annen og klage over det som ikke funker, er i hvert fall ikke uttrykk for at man sammen med psykologen har skapt et terapeutisk rom der man uttrykker seg fritt og tar medansvar for egen tilfrisking. Ring tilbake, enten til ham eller til hans teamleder og forklar hvorfor du ønsker bytte. Du har rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, men du har ikke nødvendigvis rett til å bestemme behandler selv. Har du f.eks en angstdiagnose eller enn unnvikende personlighetsforstyrrelse, kan denne måten å hanskes vanskene på fort sees som et uttrykk for diagnosen din. Du går til en annen og sier du vil bytte behandler, du svarer ikke når den som yter helsehjelpen tar kontakt, og du har ikke tatt det opp underveis at dette ikke funker for deg. Anonymkode: 44e1e...c20
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2017 #13 Skrevet 14. desember 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nokså vanlig å "tvinge" pasienten til å snakke om ønsket om terapeutbytte. Rett og slett fordi det ofte er noe terapeutisk i det å stå opp for seg selv, og forklare hva man trenger og savner. Å gå regelmessig i terapi hos noen, men å gå til en helt annen og klage over det som ikke funker, er i hvert fall ikke uttrykk for at man sammen med psykologen har skapt et terapeutisk rom der man uttrykker seg fritt og tar medansvar for egen tilfrisking. Ring tilbake, enten til ham eller til hans teamleder og forklar hvorfor du ønsker bytte. Du har rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, men du har ikke nødvendigvis rett til å bestemme behandler selv. Har du f.eks en angstdiagnose eller enn unnvikende personlighetsforstyrrelse, kan denne måten å hanskes vanskene på fort sees som et uttrykk for diagnosen din. Du går til en annen og sier du vil bytte behandler, du svarer ikke når den som yter helsehjelpen tar kontakt, og du har ikke tatt det opp underveis at dette ikke funker for deg. Anonymkode: 44e1e...c20 Hi tar i høyeste grad ansvar for egen tilfriskning når hun har gjort det hun har gjort. Her er det hun skrev hun reagerer på ved denne psykologen: "Han har f.eks ikke ført journal på meg når jeg har vært der. Han kan sitte i personlige samtaler på telefon under timene, eller spørre hvem jeg er ( husker meg ikke ) og be meg gå når jeg kommer til avtalt time. Han kan sitte å stirre på meg uten å si et ord, eller han kan snakke høyt og fort om ting han har gjort på fritiden." Dette er en psykolog som for det første bryter loven ved å ikke føre journal. Videre bruker han hennes terapitid til å sitte i private telefonsamtaler og prate om ting han gjør på fritiden. Når hun har vært der flere ganger og han ikke en gang husker at han har møtt henne før, at hun er pasient hos ham, da vitner dette om en terapeut som i hvert fall i øyeblikket ikke gjør noe som er i nærheten av en god jobb. Og han bekrefter det i måten han har forsøkt å kontakte henne på nå i ettertid. Stemmer det Hi sier her er det mer enn nok til en advarsel. Det du skriver kunne jeg vært enig i hvis det hadde vært et normalt pasient-terapeutforhold. Men i dette tilfellet er det faktisk ikke His ansvar å skulle rydde opp i det at han ikke gjør en god nok jobb. Hennes ansvar er å ta grep for egen helse, og det er det hun har gjort når hun har tatt kontakt med sin lege for hjelp i denne situasjonen. Anonymkode: 8e352...b6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå