Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Hva er ditt beste økonomiråd? Topp 10 billige middager? Har blitt alene etter å levd i tosomhet mesteparten av livet. Jeg syns det er skikkelig vanskelig å få kontroll på økonomien nå når vi må leve av bare ei inntekt. Utgiftene er jo de samme!!! Hjelp! Anonymkode: 98a5d...feb
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Sett opp ei liste over alle utgifter. Kutt på det som ikke er nødvendig. ( trenger man BÅDE HBO og Netflix liksom? ) Sett opp liste over matvarer dere bruker ilø en uke. Handle én gang i uken. Kjøp billig av det som kan kjøpes billig. Bak brød selv og ha i fryseren. Handle økonomipakker av kylling etc. og frys ned. Bunnpris har kylling, kjøttdeig, laks etc til 30 kr. Bor dere i nærheten av sjø kan dere fiske - morsom aktivitet for barn - gir mat. ( Vi fisker masse på sommeren, og har fryseren full med torskefileter, fisk til fiskegrateng etc. Syltetøy : Plukk blåbær, bringebær, rips ( mange eldre med hage bruker ikke bærene selv og blir glad for at noen vil plukke ) Vi lager all saft og syltetøy selv. Handle brukt. Selg unna ting dere ikke bruker på facebook feks. Her solgte vi et par små vintersko til 100 kr og kjøpte et par nye i større størrelse til 100 kr. Med andre ord : gratis vintersko i år. Samme med vinterdress og regnklær. Senk skuldrene, og forventningene - barn trenger ikke nye lekerog utstyr hele tiden. Brukt er ofte like bra som nytt. Sjekk om deres lokale frivillighetsorganisasjon / Røde Kors har middagsservering. Her får man blandt annet kjøpt middag til 30 kr en gang i mnd. Sosialt og trivelig. Her er det ikke bare "løse fugler" eller "fattige" som benytter seg av tilbudet, men folk som liker folk. Ellers - vær superflink til å slå av lys etc. Sjekk om du har den billigste strømleverandøren, om du har billigste forsikringen, telefonabonnementet etc. benytt deg av konkurrentene. Lykke til! Anonymkode: d899e...614
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 Mitt aller beste økonomiråd er å skrive budsjett hver måned før du får pengene, og overføre penger der de skal med en gang de kommer inn. Ellers er det å alltid ha oversikt over hva du har av mat, både i skap, kjøleskap og fryseboks. Lag ukesmeny og handleliste og følg den. Sjekke tilbudsaviser og 50 % boksene i matbutikkene. Velge billige løsninger, mye bra blant billigmerker. Kyllinglår er billigere enn kyllingfileter. Ferdig marinert/krydret kjøtt er dyrere enn umarinert kjøtt. Mat som er merker med julevare, påskevare, sommervare er som regel dyrere enn ellers. Handle grønnsaker etter hva som er billig den uka, ikke kjøp en bunt asparges til 50 kroner bare fordi du har lyst på det akkurat der og da. Kjøp stort og frys ned. Bruk rester, ikke kast de, ha restemiddag 1 - 2 ganger i uka. Det dere ikke får spist opp, kan som regel fryses. - kyllinglår, ris og salat - pannekaker - pizza - resteform med det man måtte ha - f.eks pølsebiter, kjøttdeig, grønnsaksrester med ostesaus over og litt revet ost på toppen - kjøttdeig og spagetti - løksuppe - lapskaus - koteletter, potetstappe og ovnsbakte billige grønnsaker, evt kokte grønnsaker - havregrøt - wok med strimlet svinekjøtt, grønnsaker og nudler - tomatsuppe Anonymkode: 23ce2...e4d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mitt aller beste økonomiråd er å skrive budsjett hver måned før du får pengene, og overføre penger der de skal med en gang de kommer inn. Ellers er det å alltid ha oversikt over hva du har av mat, både i skap, kjøleskap og fryseboks. Lag ukesmeny og handleliste og følg den. Sjekke tilbudsaviser og 50 % boksene i matbutikkene. Velge billige løsninger, mye bra blant billigmerker. Kyllinglår er billigere enn kyllingfileter. Ferdig marinert/krydret kjøtt er dyrere enn umarinert kjøtt. Mat som er merker med julevare, påskevare, sommervare er som regel dyrere enn ellers. Handle grønnsaker etter hva som er billig den uka, ikke kjøp en bunt asparges til 50 kroner bare fordi du har lyst på det akkurat der og da. Kjøp stort og frys ned. Bruk rester, ikke kast de, ha restemiddag 1 - 2 ganger i uka. Det dere ikke får spist opp, kan som regel fryses. - kyllinglår, ris og salat - pannekaker - pizza - resteform med det man måtte ha - f.eks pølsebiter, kjøttdeig, grønnsaksrester med ostesaus over og litt revet ost på toppen - kjøttdeig og spagetti - løksuppe - lapskaus - koteletter, potetstappe og ovnsbakte billige grønnsaker, evt kokte grønnsaker - havregrøt - wok med strimlet svinekjøtt, grønnsaker og nudler - tomatsuppe Anonymkode: 23ce2...e4d Ikke noe sunt med andre ord. Klarer man å ha noen krefter i det hele tatt av sånt kosthold? Anonymkode: 866bf...7f7
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke noe sunt med andre ord. Klarer man å ha noen krefter i det hele tatt av sånt kosthold? Anonymkode: 866bf...7f7 Mener du virkelig at alt det er usunt? Anonymkode: 23ce2...e4d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mener du virkelig at alt det er usunt? Anonymkode: 23ce2...e4d Tomatsuppe, kjøttdeig og spaghetti, pannekaker, pizza er usunt. Hvor er rene varer og grønnsaker? Anonymkode: 866bf...7f7
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tomatsuppe, kjøttdeig og spaghetti, pannekaker, pizza er usunt. Hvor er rene varer og grønnsaker? Anonymkode: 866bf...7f7 😂 hvis du kjøper det ute er det kanskje ikke sunt, men hvis du ikke evner å lage disse matrettene sunne eier du ikke mye fantasi på kjøkkenet... Anonymkode: 68192...418
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #8 Skrevet 12. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tomatsuppe, kjøttdeig og spaghetti, pannekaker, pizza er usunt. Hvor er rene varer og grønnsaker? Anonymkode: 866bf...7f7 Så ut fra de 4 tingene så konkluderte du med at alt var usunt og overså glatt de andre middagstipsene, godt gjort. Godt at de ikke var til deg da Det er jo hva man gjør det til selv. Jeg ga hi tips, så er det jo opp til henne hvor mye hun ønsker å gjøre ut av det. - tomatsuppe av hermetiske tomater, løk, grønnsaksbuljong og egg - kjøttdeig og spagetti med saus selvsagt , trodde det var vanlig, at jeg ikke måtte skrive det. Og hva man vil ha i sausen er jo opp til en selv, men her bruker jeg det jeg har - på pizza kan man jo ha hva man vil Anonymkode: 23ce2...e4d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #9 Skrevet 12. desember 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tomatsuppe, kjøttdeig og spaghetti, pannekaker, pizza er usunt. Hvor er rene varer og grønnsaker? Anonymkode: 866bf...7f7 Hvor får du det fra at det ikke er brukt rene varer og grønnsaker? Anonymkode: 23ce2...e4d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #10 Skrevet 12. desember 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor får du det fra at det ikke er brukt rene varer og grønnsaker? Anonymkode: 23ce2...e4d Fordi det står kjøttdeig for eksempel? Hvilket dyr er kjøttdeig? Anonymkode: 866bf...7f7
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 Gå med det jævla sunnhetstryraniet ditt et annet sted. Vi gidder ikke å fjase med deg. Heller litt kjøttdeig i magan enn i huet, si! Anonymkode: d899e...614
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #12 Skrevet 12. desember 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det står kjøttdeig for eksempel? Hvilket dyr er kjøttdeig? Anonymkode: 866bf...7f7 Hvorfor kommer du heller ikke med noen gode tips selv, i stedet for å klage på mine? Anonymkode: 23ce2...e4d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #13 Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Gå med det jævla sunnhetstryraniet ditt et annet sted. Vi gidder ikke å fjase med deg. Heller litt kjøttdeig i magan enn i huet, si! Anonymkode: d899e...614 😂😂😂😂 Anonymkode: b8945...a8f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #14 Skrevet 13. desember 2017 Jeg harhar levd trangt lenge, mit tips er å handle stort. For meg betyr det en gang i mnd! På rema ser jeg ettet kjøttdeig, skavet kjøtt og frosne grønsaker. Disse får jeg mye rimligere her enn flere andre steder. Mye annet også så klart, men min handletur starter hos rema så følger jeg med i tilbuds avisene. Handler ekstra av melk,frukt og innimellom brød. Ellers finner jeg alt jeg trenger i fryser ☺ mindre stress for meg! Anonymkode: fc6f8...b3a
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #15 Skrevet 13. desember 2017 Anbefaler bønner og linser i innvandrer butikkene. For to kg bønner og linser for en skikk og ingenting. Det er i tillegg sunn og god mat! Anonymkode: 4da1b...b2c
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #16 Skrevet 13. desember 2017 Du må tenke kvantum, en sekk med ris er mye billigere enn boil-in-bag. Last ned appen Mattilbud og gå gjennom hver søndag, er det tilbud på ting du vet du må ha hamstere du, alt fra såpe til ketsjup kan du sette i boden. Dopapir, mel osv er bare å kjøpe, frossen fisk er ofte på tilbud, fyll opp. Men du må ikke glemme hva du har i fryseren, du må bruke det. Du baker tre grovbrød for samme pris som det koster å kjøpe ett. Anonymkode: 07185...0d8
Lessismore Skrevet 13. desember 2017 #17 Skrevet 13. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi det står kjøttdeig for eksempel? Hvilket dyr er kjøttdeig? Anonymkode: 866bf...7f7 Kutt ut a.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #18 Skrevet 13. desember 2017 Chiligryte - bønner, kikerter, tomater, løk Rotgrønnsaker i alle varianter - i form i ovnen med rosmarin, hvitløk, salt og pepper, eller i rotemos, eller bare som kålrabistappe, eller i mengder i grønnsaksuppe Bruk kål! Både rødkål og vanlig hodekål er kjempesunt og godt, enten revet i salat, finsnittet og frest i panne med løk og krydder, som surkål (lag selv), som brunkål (lag selv), kålruletter med kjøttsausfyll, osv. Anonymkode: fcfe1...aff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå