Gå til innhold

Drømmer litt - huslån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ca 1 år vil vi begynne å vurdere huskjøp da leiekontrakten vår går ut i 2019. Nå sitter jeg å drømmer litt, men lurer litt på hvor mye lån vi egentlig kan få. Vi har vel egentlig lav inntekt, så det blir ikke noe villa akkurat. Vi har 750 000 inn i året pr nå, 2 felles barn og 1 særkullsbarn. 100 000 i billån. Vi har ingen egenkapital enda siden vi prioriterer å bli kvitt lån, men kvalifiserer til startlån i husbanken. Hvor mye tror dere vi kan få lånt?

Prøvde å laste ned lånekalkulator, men får ikke åpnet den fra mobilen :)

Anonymkode: a7e04...e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på dere får lån i det hele tatt, med mindre dere får fullfinansiering i Husbanken. Startlån fra husbanken godtas ikke lengre, eller veldig sjelden, som ek for vanlig lån.

Anonymkode: c4035...fec

Skrevet

Tror man må ha 15% av kjøpesummen i egenkapital..?! 

vi var i banken for litt siden, vi har ca 700 000kr inn per år, ca 400 000kr i egenkapital, og ingen lån fra før, og vi kunne få låne 2,5mill.... så det var ikke så veldig mye å skryte av..

Anonymkode: 75333...38b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på dere får lån i det hele tatt, med mindre dere får fullfinansiering i Husbanken. Startlån fra husbanken godtas ikke lengre, eller veldig sjelden, som ek for vanlig lån.

Anonymkode: c4035...fec

Fullfinansiering er helt klart et alternativ. Vi har mulighet til kausjonist på en del, men vil helst unngå det om vi kan. Går det ikke så får vi bare leie en annen plass til vi får spart opp EK, men det hadde vært kjekt å slippe å flytte ungene så mye og slippe bytte av bhg flere ganger osv. :)

Skrevet

Hvorfor ikke starte prosessen allerede nå? Ett år går fort, mange bruker lang tid på å finne bolig. 

Anonymkode: 7e08b...8ab

Skrevet

Ser at det må bli med drømmen, vi får neppe noe lån så lenge vi har biler og barn når inntekten er såpass lav. Vi har leiekontrakt til januar 2020, så må vi finne en annen plass å bo. Vi vil gjerne bo her i området siden barna går i bhg her, men det er bygda så det er lite utleie, iallefall til en familie på 5 med to biler, båt og katt :P Men mye kan skje på 2 år :) Vi får heller fokusere på å bli kvitt billånet og spare opp egenkapital. Hi

Skrevet

Mitt beste råd er å bli kvitt all annen gjeld før nyttår, året før dere skal kjøpe (pga. selvangivelsen) Ev. betale hardt ned på det så det er borte når dere skal i banken å spørre om lån. Blir ferdig med alt av kredittgjeld og billån. Det er ok å stå igjen med lånekassa. Dette er rett og slett fordi dere fremstiller dere selv mye bedre på den måten, uten at det trenger å være krise å stå med slike lån, ser uansett økonomien mye ryddigere ut uten. 

Dere må holde dere innafor 5× inntekten i gjeld uansett, og 15% ek. er norm. Vet Husbanken har blitt verre, men det er selvsagt en mulighet. Antar banken kommer til å ønske kausjonist på noe og noe ek. Lykke til! Er så vidt startet prosessen selv og jeg krangler om dagen ;p

Anonymkode: c0c44...f10

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt beste råd er å bli kvitt all annen gjeld før nyttår, året før dere skal kjøpe (pga. selvangivelsen) Ev. betale hardt ned på det så det er borte når dere skal i banken å spørre om lån. Blir ferdig med alt av kredittgjeld og billån. Det er ok å stå igjen med lånekassa. Dette er rett og slett fordi dere fremstiller dere selv mye bedre på den måten, uten at det trenger å være krise å stå med slike lån, ser uansett økonomien mye ryddigere ut uten. 

Dere må holde dere innafor 5× inntekten i gjeld uansett, og 15% ek. er norm. Vet Husbanken har blitt verre, men det er selvsagt en mulighet. Antar banken kommer til å ønske kausjonist på noe og noe ek. Lykke til! Er så vidt startet prosessen selv og jeg krangler om dagen ;p

Takk for svar :) Vi har kun et billån på litt under 100 000 i gjeld, alt annet er nedbetalt. Ingen kredittkort, forbrukslån eller studielån. Jeg er straks ferdig med min 2 utdanning, men det er lavtlønnsyrke så det vil ikke øke lønnen min. Mannen min har potensiale for å tjene mer, men jobbmarkedet er mildt sagt elendig. Vi betaler ned lån så kjapt vi kan, spytter inn det vi kan av skatte og feriepenger. Men det tar jo tid likevel når inntekten ikke er all verden. Vi hadde planen klar, men så fant jeg ut at jeg var gravid igjen og det veltet lasset (men er verdt det selvfølgelig). Så plutselig satt vi her med 3 barn tilsammen og istedet for å bli gjeldsfri måtte vi kjøpe oss 7-seter. Planen var å bli gjeldsfri i høst og så spare ek frem til leiekontrakten utløper, men nå måtte vi jo ta opp billån. Menmen, vi finner alltids en løsning. Vi er flyttbare, har bare et ønske om å slippe å flytte ungene fra bhg og venner :)

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) Vi har kun et billån på litt under 100 000 i gjeld, alt annet er nedbetalt. Ingen kredittkort, forbrukslån eller studielån. Jeg er straks ferdig med min 2 utdanning, men det er lavtlønnsyrke så det vil ikke øke lønnen min. Mannen min har potensiale for å tjene mer, men jobbmarkedet er mildt sagt elendig. Vi betaler ned lån så kjapt vi kan, spytter inn det vi kan av skatte og feriepenger. Men det tar jo tid likevel når inntekten ikke er all verden. Vi hadde planen klar, men så fant jeg ut at jeg var gravid igjen og det veltet lasset (men er verdt det selvfølgelig). Så plutselig satt vi her med 3 barn tilsammen og istedet for å bli gjeldsfri måtte vi kjøpe oss 7-seter. Planen var å bli gjeldsfri i høst og så spare ek frem til leiekontrakten utløper, men nå måtte vi jo ta opp billån. Menmen, vi finner alltids en løsning. Vi er flyttbare, har bare et ønske om å slippe å flytte ungene fra bhg og venner :)

Det ordner seg nok, men jeg ville valgt å kvitta meg med billånet før jeg prioriterte sparing til egenkapital. Hvert fall hvis dere har mulighet til å ha kausjonist. Kausjonisten kausjonerer jo uansett bare på deler av lånet og kan skrives av ettersom det er verdistigning på huset eller dere betaler på gjelda ;)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det ordner seg nok, men jeg ville valgt å kvitta meg med billånet før jeg prioriterte sparing til egenkapital. Hvert fall hvis dere har mulighet til å ha kausjonist. Kausjonisten kausjonerer jo uansett bare på deler av lånet og kan skrives av ettersom det er verdistigning på huset eller dere betaler på gjelda ;)

Billånet skal bort først ja. Vil helst unngå å bruke kausjonist, men vi får se. Om mannen får seg en 100% stilling vil inntekten øke en del og. Vi får evaluere om et års tid og vurdere å søke om fullfinansiering hos husbanken om vi finner noe egnet. 

Skrevet

Får dere ikke leid videre der dere bor nå?

Anonymkode: c12e2...90c

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får dere ikke leid videre der dere bor nå?

Anonymkode: c12e2...90c

Nei, de som leier ut skal bo her selv når kontrakten går ut. Vi har visst fra vi flyttet hit at det var tidsbegrenset, vi regnet med vi skulle rekke å få spart egenkapital på den tiden så vi kunne kjøpe hus men da var jo ikke barn nr 3 tatt med i beregningen siden det kom som en solid overraskelse. Men vi får bare gjøre det beste ut av det, så får husdrømmen vente enda noen år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...