Gå til innhold

Hvilke tema er det okey å snakke om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har praksisplass i barnehage der jeg har jobbet to månender nå. Imorgen er der julefrokost der alle foreldrene er innvitert å jeg gruer meg ettersom jeg er så dårlig på smalltalk. Hvilke tema er det greit å snakke om egentlig? Kan jeg spørre hvor de skal feire jul eller blir det for personlig? Det er forventet av oss at vi skal sitte å snakke med foreldrene men aner ikke hva som er innafor å snakke om :P Får ikke spurt sjefen heller for foreldrene kommer med en gang jeg kommer på jobb.

Anonymkode: 860c5...585

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig må jeg si at jeg setter pris på at de ansatte snakker om barnet mitt faktisk. Det er så begrenset hva jeg vet om dagene hans så litt ekstra informasjon setter jeg alltid pris på. 

Anonymkode: e6e1e...4eb

Skrevet

Snakk om den du snakker med, vis interesse, skryt av barna deres. Da er du i gang :)

Skrevet

Presentere deg (om de ikke allerede vet hvem du er). 

«Er det du dom er mammaen/pappaen til ....x...? Han/hun er så flink til ....(sett inn passende ting/aktivitet her). 

Andre ting om barnet som måtte passe. 

Snakk om været den dagen (i dag var det sannelig kaldt, godt å komme inn til litt feiring). 

Hva jobber du med?

feks... 

Anonymkode: 58ae0...959

Skrevet

Alle vet hvem jeg er for de ser meg med levering men jeg vet jo ingenting om foreldrene så kan jo spørre hva de jobber med :)

Skrevet

Jeg ville IKKE spurt om hva de jobber med! Ikke alle jobber, av ulike grunner. Og det kan fort bli ubehagelig hvis man skjønner man har tråkket noen på tærne. Jeg ville startet praten om barnet deres, og videre om juleforberedelser og slikt. Ikke noe mer personlig. Du prater sikkert med flere forskjellige, så da trenger du ikke gå inn i noen dyp samtale med den enkelte. Folk rullerer jo ofte på slike tilstelninger. Lykke til 😊

Skrevet

Altså, snakk nå bare om det som faller deg inn. Folk kan da virkelig ikke være så på tuppa at man skal være forsiktig med å "krenke" noen bare man spør hva de jobber med. Det er jo et helt normalt og vanlig spørsmål. 

Snakk løst og fast om ungene, jula eller været. Ting som folk er vant til å småsnakke om :)

Anonymkode: 671e5...1c8

Skrevet

Jeg er helt elendig på small talk så det faller bare ikke naturlig å komme på noe å si til folk jeg nesten ikke kjenner :P Derfor jeg prøver å finne noen trygge tema nå som jeg kan bruke imorgen.

Skrevet

Barnet

Været 

juleforberedelser 

Maten som blir servert 

... la samtalen gå sin gang, det går som regel bra. Det er sjelden jeg reagerer på tema som blir tatt opp i smalltalk. Spør gjerne om yrke dersom de nevner at de jobber, feks at det er travelt på jobb etc. 

Anonymkode: bf221...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...