Gå til innhold

Lærer med angst - bytte jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er ny her, men tenkte å spørre litt til råds i forhold til et problem jeg har mht jobben min og angsproblematikker.

Mer presist så er mitt problem at jeg føler stort ubehag ved å gå inn i en av mine klasser. Det føles som om  elevene i den ikke liker meg, det føles som om de flirer, og det føles som om de snakker bak ryggen min. Jeg vet dette ser tåpelig ut når det kommer sånn på skrift, men det er nå en følelse jeg har. 

Dog, når elevene skal gi tilbakemelding, så er det som regel positivt, og jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke stoler på at det nok er ok det jeg gjør. Jeg er helt sikkert ikke en fantastisk god lærer, men sikkert ok. Det er bare som om at jeg gjør noe feil  hele tiden.

Det jeg da tviler på er om de personlige tingene jeg sliter med kanskje gjør at jeg bare bør stoppe å være lærer, og finne en ny jobb. Det er mye jeg liker med jobben, og har mange gode opplevelser, men en del ting overtar og formørker mye i livet mitt, og som gjør at jeg føler at jeg overhodet ikke strekker til, som også går ut over selvverdet, og derved  forverrer hele situasjonen.

Er det noen som har opplevd det samme? Hva gjorde dere? 

Jeg vet det er stilt spørsmål til før: Men hva kan jeg evt. bytte til? (Jeg har humanistiske fag og språkfag, samt noe bibliotekar, saksbehandlingskurs, og da også erfaring som lærer og kontaktlærer)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så rart. Har du problemer med synet går du oppfordra til optiker, vondt i ryggen så vurderer du kiropraktor.

En psykisk tilstand som gjør at du ikke fungerer i hverdagen.. tja. Hva med psykolog?

Anonymkode: be79d...aa6

Skrevet

Hei,

Takk for svar :)

Jeg har overveid psykolog, men akkurat her hvor jeg bor har det vist seg vanskelig å få til. Tenker dog at en sesjon med en i nermeste større by kan være nødvendig.

Skrevet
16 minutter siden, RandomBurn skrev:

Hei, 

Jeg er ny her, men tenkte å spørre litt til råds i forhold til et problem jeg har mht jobben min og angsproblematikker.

Mer presist så er mitt problem at jeg føler stort ubehag ved å gå inn i en av mine klasser. Det føles som om  elevene i den ikke liker meg, det føles som om de flirer, og det føles som om de snakker bak ryggen min. Jeg vet dette ser tåpelig ut når det kommer sånn på skrift, men det er nå en følelse jeg har. 

Dog, når elevene skal gi tilbakemelding, så er det som regel positivt, og jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke stoler på at det nok er ok det jeg gjør. Jeg er helt sikkert ikke en fantastisk god lærer, men sikkert ok. Det er bare som om at jeg gjør noe feil  hele tiden.

Det jeg da tviler på er om de personlige tingene jeg sliter med kanskje gjør at jeg bare bør stoppe å være lærer, og finne en ny jobb. Det er mye jeg liker med jobben, og har mange gode opplevelser, men en del ting overtar og formørker mye i livet mitt, og som gjør at jeg føler at jeg overhodet ikke strekker til, som også går ut over selvverdet, og derved  forverrer hele situasjonen.

Er det noen som har opplevd det samme? Hva gjorde dere? 

Jeg vet det er stilt spørsmål til før: Men hva kan jeg evt. bytte til? (Jeg har humanistiske fag og språkfag, samt noe bibliotekar, saksbehandlingskurs, og da også erfaring som lærer og kontaktlærer)

Hei! Det er neppe jobben i seg selv som gjør at du opplever dette, det er nok heller noe uoppgjort inne i deg selv. Kanskje kan du relativt enkelt bli kvitt denne følelsen etter noen timer hos psykolog. Husk også på at det ikke nødvendigvis er oppnåelig eller meningen at absolutt alle elever skal like deg veldig godt. Det kan være mange grunner til at noen ikke gjør det, uten at det betyr at du er et dårlig menneske eller en dårlig lærer. 

Skrevet

Elever som ikke liker deg, som flirer og ler bak ryggen din? 

Velkommen til læreryrket

Anonymkode: db0a2...65b

Skrevet
47 minutter siden, RandomBurn skrev:

Hei,

Takk for svar :)

Jeg har overveid psykolog, men akkurat her hvor jeg bor har det vist seg vanskelig å få til. Tenker dog at en sesjon med en i nermeste større by kan være nødvendig.

Det tror jeg er en god ide.

Anonymkode: 50572...bd4

Skrevet

Dette er vel ikke angst?

Anonymkode: e7564...836

Skrevet

Har du ikke veldig mange skrivefeil til å bære lærer? Jeg pleier ikke kommentere sånne feil, men... Lærer liksom?! 

Ellers høres det ut som en god ide å oppsøke hjelp. Hva med sjefen din i første omgang? 

Skrevet

Hei igjen,

Takk for alle svar!

Det er godt å få det ut og sett det tåpelige i det. Det tar kanten av det. 

Om det er angst vet jeg ikke. Selvdiagnoser kan være tricky. 

Angående språket: jeg har bodd veldig mange år i et annet skandinavisk land, så forvirrer de to en del og husker ikke alltid helt den norske skrivemåten. Men ta det rolig. Jeg underviser ikke i norsk ;). Sidemålet ville ha drept meg :D

Skrevet
5 timer siden, PartyOfFour skrev:

Har du ikke veldig mange skrivefeil til å bære lærer? Jeg pleier ikke kommentere sånne feil, men... Lærer liksom?! 

Ellers høres det ut som en god ide å oppsøke hjelp. Hva med sjefen din i første omgang? 

Det finnes lærere innen yrkesfag også vet du

Anonymkode: 50572...bd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...