Gå til innhold

Noen andre som ikke liker tradisjonell norsk julemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser lite kjøtt. Nå i desember med flere julebord og julaften som nærmer seg merker jeg at jeg sliter med norsk julemat mer og mer. Ribbe kan jeg ikke fordra, pinekjøtt er litt bedre men fremdeles ikke noe jeg liker. Lutefisk har jeg smakt et par ganger og det frister ikke til gjentakelse.

Kunne tenkt meg kalkun (ja, det finnes kalkun som har hatt et lykkelig liv), mye mindre fett mat og den lager seg stort sett selv og varer i flere dager, men ingen i familien vil gå med på det, så det ser ut som jeg har enda en julaften der jeg spiser tilbehør og riskrem.

Noen andre som sliter, med maten som ikke skal ha variasjon og familie som mener "at sånn ha det alltid vært, så vi fortsetter".

Anonymkode: 16c91...397

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar ikke hensyn til folk som velger vekk mat, allergier tar vi hensyn til.

du fremstår som sutrete og vanskelig. Selvsagt gidder ikke hele familien endre tradisjon fordi du er nesten vegetarianer.

hva med å lage deg noe du liker som passer tilbehøret og ta med deg? En god salat? Nøttestek? En pai? Avtal med vertskapet og si at du tar med så alle som vil kan spise i tillegg til tradisjonsmaten.

ellers kan du vel invitere inn til juleselskap de andre dagene i jula der du bestemmer menyen?

Anonymkode: c150e...a0c

Skrevet

Jeg er vokst opp med kalkun, så for meg er det tradisjonell julemat. Elsker pinnekjøtt også, men er ikke fan av ribbepakka (medisterkaker, pølse etc). Ellers er and og gås gode skandinaviske alternativ. I år vil jeg også servere nøttestek en av juledagene. Tradisjoner kan du fint skape selv😊

Skrevet

Men lag og ta med ved siden av selv, da? Eller inviter til julemiddag hos deg fremover, og lag kalkun!

Jeg er glad i kalkun selv, men den lager seg absolutt ikke selv, altså! Pinnekjøtt og ribbe skal stå mer i fred enn en kalkun.

Hadee jeg ikke vært glad i kjøtt kunne jeg fint spist medbragt + tilbehør. Lager du kalkun kan du dele opp og ta med et større fat med det, så byr du frem til andre også.

Anonymkode: 69b07...f8e

Skrevet

Du kan vel ikkje forvente at familien skal legge av seg juletradisjonen fordi du er lei av kjøt, men kanskje du kan ta med deg/servere noko anna ved sida av?  feks steike eit marinert kalkunbryst el? eller vegisterkaker? https://www.dagbladet.no/mat/oppskrift/vegisterkaker  Mor mi jobba eit år på hotell, og serverte julemat i vekesvis, så ho åt pølser på julafta.  Du hadde ikkje fått applaus hjå meg med eit forslag om å byte ut pinnekjøt med kalkun på julafta, heller rå latter, men å ha noko anna ved sida av går jo fint.  Det er og gode kjøttpølser eller viltkaker ein kan ha ved sida av pinnekjøt.

Skrevet

Vi spiser vilt på julaften og har kalkun en annen dag i jula. Kalkun tar mye tid! Den dagen står jeg på kjøkkenet hele dagen. 

Anonymkode: 51e4c...480

Skrevet

Jeg er ikke glad i julemat. Jeg liker hjemmelagede medisterkaket, men der stopper det også. Jeg tror nok ikke det egentlig ikke er maten jeg ikke liker, men jeg blir så lei snakket, lukta og alle som skal lage dette i mnd før julaften. 

Hjemme hos oss har. I en god blanding av hva vi liker. Eldstedatter elsker all julemat og kan ikke få det ofte nok, hun har lært seg at hun må smiske med andre enn meg. Jeg lager medisterkaker en gang i desember, vi hadde det for litt siden siden ungene ikke er hjemme på julaften. Slang på noen julepølser for å få henne til å tie. Jeg spiser kun noen få medisterkaker og en gang er nesten for mye. Minste datter spiser poteter og brunsaus med masse grønnsaker. Hun er generelt sett ikke glad i kjøtt, hun smaker alltid men spiserr sjeldent. Når hun først spiser så spiser hun kun kjøtt. (På besøk spiser hun alltid litt av alt, så hjemme får hun frie tøyler såfremt hun spiserr seg mett)

Anonymkode: ce668...200

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...