Gå til innhold

Nav-tiltak: Praksisplass. Funker ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.tv2.no/nyheter/9548117/

Er enig. Det bør satses mer på, og støttes opp om, utdanning. Det bør bli lettere å skaffe seg en utdanning, for det er det de fleste trenger idag. Drittjobbene setter vi bort til de som kommer til landet, dessverre... 

Men min mann har vært i praksis i en jobb etter å ha vært syk i mange år. Null arbeidserfaring, ingen utdanning. Det var lovnad fra arbeidsgiveren (ikke nav) om at målet var fast ansettelse, derfor inngikk nav en avtale med dem om at han skulle jobbe der og få opplæring, for så å ansettes fast av dem og få lønn utbetalt av dem. 

Vel, 3 år etter så jobber han der fortsatt, og nav betalte inntil nylig 95% av lønnen hans. Arbeidsgiveren betalte 5%. De tjente rått på å ha ham der, og han var og er like flink som de andre og får masse skryt fra en av arb.lederne. Men de vil ikke ansette fast med 100%, fordi de da ikke vil få penger fra nav lenger.

Og det er det mange arbeidsgivere som spekulerer i! DERFOR funker det ikke. 

Anonymkode: 19e23...20d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at mange arbeidsgivere utnytter dette systemet. Men at uutdannede skal få gratis utdanning er jeg ikke enig i. Man kan få lån hos Lånekassen. Har man derimot en utdannelse fra før, slik at man må omskoleres for å komme i jobb, da kunne man fått det dekket.

Anonymkode: 7d756...f99

Skrevet

Jeg giftet meg med en fra utlandet, som hadde ugyldig utdanning i Norge. Vel, han var på utplassering i 3 bedrifter gjennom Nav, som alle utnyttet ham. Hans utenlandske venner fra norskkurset opplevde det samme. Noen fikk til og med høre det rett ut: “du vet du ikke kommer til å bli ansatt her, sant? Vi bare utnytter deg”. 

Men han klarte til slutt å skaffe seg en god jobb selv, gjennom kontakter. Han var heldig. 

Det som muligens hjalp, var at han hadde gode referanser fra 3 arbeidsplasser. Men arbeidsplasser som utnytter slik, burde bli straffet! De oppfører seg som kriminelle.

Anonymkode: f3a52...bb8

Skrevet

Dette er en gjenganger...

Jeg har en sønn som har en diagnose. Han har endt opp med uføretrygd, men flere av vennene hans har hatt dette tilbudet fra nav. Felles for de alle er at de ikke har fått jobb når nav slutter å betale lønnen. Da tar de inn neste "kull".

Det er en stygg måte å behandle folk på, og nav burde strøket arbeidsplasser fra listen når det er helt tydelig at bedrifter gjør dette gang på gang..

Anonymkode: e453e...cfb

Skrevet

Jeg har vært på en praksisplass nå i to år i kommunen. Fikk nå tilbud om fast jobb :)

Anonymkode: f0136...3d2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en gjenganger...

Jeg har en sønn som har en diagnose. Han har endt opp med uføretrygd, men flere av vennene hans har hatt dette tilbudet fra nav. Felles for de alle er at de ikke har fått jobb når nav slutter å betale lønnen. Da tar de inn neste "kull".

Det er en stygg måte å behandle folk på, og nav burde strøket arbeidsplasser fra listen når det er helt tydelig at bedrifter gjør dette gang på gang..

Anonymkode: e453e...cfb

Egentlig bør vel bedriftene lyse ut stillinger på vanlig vis.

Anonymkode: fe7e8...c3f

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært på en praksisplass nå i to år i kommunen. Fikk nå tilbud om fast jobb :)

I 2 år?!

Hårreisende at det er lovlig!

Anonymkode: c9d69...664

Skrevet

Jeg var 4 måneder i praksis og fikk fast jobb etterpå. Så ikke dra alle under en kam selv om det desverre skjer ofte. 

Anonymkode: b22a2...de8

Skrevet

I 2 år?!

Hårreisende at det er lovlig!

Anonymkode: c9d69...664

Grunnen var at jeg ikke fikk andre jobber jeg søkte på pga dårlig arbeidsmarked, og det var greit å ha på cv'en at jeg faktisk var ute å gjorde noe Og ikke bare gikk hjemme. Jeg er veldig glad for at jeg hadde denne jobben å gå til der jeg følte meg nyttig så jeg slapp å gå hjemme og ikke gjøre annet enn å søke jobber.

Men jeg er enig i at det skulleha vært en frist på sånt, eller et krav om fast ansettelse etter en viss tid. Og at bedrifter som aldri ansatte noen ikke fikk lov å ta inn flere. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/9548117/

Er enig. Det bør satses mer på, og støttes opp om, utdanning. Det bør bli lettere å skaffe seg en utdanning, for det er det de fleste trenger idag. Drittjobbene setter vi bort til de som kommer til landet, dessverre... 

Men min mann har vært i praksis i en jobb etter å ha vært syk i mange år. Null arbeidserfaring, ingen utdanning. Det var lovnad fra arbeidsgiveren (ikke nav) om at målet var fast ansettelse, derfor inngikk nav en avtale med dem om at han skulle jobbe der og få opplæring, for så å ansettes fast av dem og få lønn utbetalt av dem. 

Vel, 3 år etter så jobber han der fortsatt, og nav betalte inntil nylig 95% av lønnen hans. Arbeidsgiveren betalte 5%. De tjente rått på å ha ham der, og han var og er like flink som de andre og får masse skryt fra en av arb.lederne. Men de vil ikke ansette fast med 100%, fordi de da ikke vil få penger fra nav lenger.

Og det er det mange arbeidsgivere som spekulerer i! DERFOR funker det ikke. 

Anonymkode: 19e23...20d

Men har ikke mannen din oppnådd noe i den jobben, mener du? Etter å ha vært helt ute av arbeidslivet i flere år, med null arbeidserfaring og utdannelse fikk han en jobb. En jobb han tydeligvis har gjort godt. Dvs. nå har han en CV som viser at han kan stå i jobb, at han er en stabil arbeidskraft og i tillegg vil han ha gode referanser. Uansett om din mann nå ønsker å søke andre jobber eller om han ønsker å ta utdanning så vil han ha god nytte av disse tre årene. Mannen din har dessuten vist at han greier å jobbe fullt, da er det heller ikke noe som hindrer ham nå fra å ta utdanning selv.

Helt klart veldig dårlig av hans arbeidsgiver å love fast ansettelse uten å følge det, og veldig rart at Nav har godkjent lønnstilskudd i så mange år. Ingen tvil om at det er mange arbeidsgivere som utnytter dette systemet. Det er ingen tvil heller om at systemet ikke har god nok individuell tilpasning og at det bør komme endringer og forbedringer.

Men akkurat i din manns tilfelle tør jeg påstå at systemet har fungert, selv om arbeidsgiveren ikke har holdt ord.

Anonymkode: 8153c...af4

Skrevet

Praksisplass er et sparetiltak. Vi har hatt mange i praksis på jobb. Nav har alltid vært informert om at våre stillinger lyses ut, og de som er i praksis er velkomne til å søke. Problemet er bare at vi er en ekstremt populær arbeidsplass som krever kompetanse både sosialt og formelt. De fleste som får disse tiltakene er enten lavt fungerende sosialt, snakker knapt norsk og/eller har ingen utdanning.

Vi hverken lurer eller utnytter folk. De fleste er mer jobb enn de birdrar.

Anonymkode: 66b69...b24

Skrevet

Altså - PRAKSISplass er så man får arbeidspraksis, noe å sette på en cv så man SELV kan søke andre relevante jobbe. Det får da være måte på kravstorhet når man er ukvalifisert til absolutt alt, man får praksis, det holder lenge. Tror du bedriftene er interessert i å få inn folk fra gata om de må LOVE å ansette dem? Det drives ikke bedrift for annet enn å tjene på det, det er jo grunnleggende - at de i det hele tatt tar inn folk på praksis får da holde.

Anonymkode: 40b40...c93

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Praksisplass er et sparetiltak. Vi har hatt mange i praksis på jobb. Nav har alltid vært informert om at våre stillinger lyses ut, og de som er i praksis er velkomne til å søke. Problemet er bare at vi er en ekstremt populær arbeidsplass som krever kompetanse både sosialt og formelt. De fleste som får disse tiltakene er enten lavt fungerende sosialt, snakker knapt norsk og/eller har ingen utdanning.

Vi hverken lurer eller utnytter folk. De fleste er mer jobb enn de birdrar.

Litt sånn er det hos oss og. Ingen får fast ansettelse uten utdannelse, og det har ingen av de i praksis hos oss hatt. Arbeidsgiver er helt ærlig med nav om dette, så nav er klar over at det ikke er sjangs for jobb. Men Nav mener at det er bra for de å komme seg i gang med noe, få litt erfaring og ikke minstr selvtillit,og at det kan være et steg på veien til noe annet. Det kan jo ikke være sånn at praksis skal være lovnad om jobb, da vil det ikke bli mange praksisplasser. Min arbeidsgiver lurer og utnytter heller ikke folk.

Min bror har begynt i praksis nå, et års kontrakt hvor han skal jobbe noen timer i uka. Han har vært hjemme i flere år, mest pga sykdom, uten noe særlig å gjøre. Men nå smiler han fra øre til øre, noe jeg ikke har sett på lenge, selv om han ikke får noe mer penger. Men han sier, at bare det å si at han skal på jobb er helt rart, plutselig så føler han seg til nytte. Så jeg tror at man kan få mye utbytte av en bra praksisplass, selv om den ikke fører til fast jobb.

Anonymkode: de0e3...a5c

Skrevet

Det BLIR støttet opp om utdanning. Vi har vi tilnærmet gratis utdanning i Norge. Vi har en veldig god finansieringsordning ved Lånekassen. Vi har gode ordninger for de som er enslige foreldre eller de som må omskoleres. 

Men LITT ansvar må vi forvente st den enkelte tar selv også. Er fu uten utdanning og uten arbeidserfaring kan du ikke forvente fast jobb med dagens arbeidsmarked. 

Anonymkode: 374a1...5f8

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det BLIR støttet opp om utdanning. Vi har vi tilnærmet gratis utdanning i Norge. Vi har en veldig god finansieringsordning ved Lånekassen. Vi har gode ordninger for de som er enslige foreldre eller de som må omskoleres. 

Men LITT ansvar må vi forvente st den enkelte tar selv også. Er fu uten utdanning og uten arbeidserfaring kan du ikke forvente fast jobb med dagens arbeidsmarked. 

Det er strammet kraftig inn på utdanning som tiltak. Jeg fikk dekket VGs og bachelor fordi jeg hadde store vansker og utfordringer som aldri ble tatt på alvor i grunnskolen og VGS. 12 år etter har jeg mastergrad og en jobb jeg kan bli i til jeg går av. Men arbeidspraksis som eneste tiltak, noe jeg vet mange som meg har fått senere, er jeg nesten sikker på at jeg hadde vært helt eller delvis ufør i dag.

Skrevet

Vi har praksisplasser, men er tydelige på at det ikke leder til fast jobb om en ikke tar utdannelse. Hos oss kan man finne ut om yrket passer en, man kan yte meningsfylt arbeid, man kan lære seg sosiale koder som kanskje mangler (vi legger stor vekt på å inkludere praksispersonen) og man kan få selvtillit som trengs for å søke seg inn på og bestå relevant utdanning. 

Flere har utdannet seg etter praksis hos oss, og det lokale NAV-kontoret er veldig fornøyde. Men vi er kresne på hvem vi tar inn, du må ikke kunne men du må ville. 

Anonymkode: 1d570...bf0

Skrevet

Det er strammet kraftig inn på utdanning som tiltak. Jeg fikk dekket VGs og bachelor fordi jeg hadde store vansker og utfordringer som aldri ble tatt på alvor i grunnskolen og VGS. 12 år etter har jeg mastergrad og en jobb jeg kan bli i til jeg går av. Men arbeidspraksis som eneste tiltak, noe jeg vet mange som meg har fått senere, er jeg nesten sikker på at jeg hadde vært helt eller delvis ufør i dag.

Men les hva jeg skriver da!

jeg snakker absolutt ikke om utdanning dom tiltak. Det bør være restriktiv bruk av utdanning som tiltak og det bør fortrinnsvis brukes på de som trenger omskolering eller som er blitt alvorlig syke I️ ung alder. 

For alle andre har vi tilnærmet gratis utdanning og Lånekassen. Ergo støtter staten opp om utdanning!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...