Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Jeg har barn på 11 og 12. Nå før jul vil de gjøre litt ekstra for å få mer penger til julegaver. Til vanlig får de 50 kr pr uke for å gjøre plikter sine og for at de skal ha litt penger de selv styrer, men det er begrenset hvor mye de får spart til gaver. Hvor mye er vanlig å gi ungene i timen? 70kr? 100kr? Jeg forutsetter da at de jobber og ikke tuller. Anonymkode: 07b3f...55a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Mine unger får ikke betalt for husarbeid hjemme. Vil de tjene ekstra må de jobbe for naboer, besteforeldre eller andre. Da blir de tilbudt et beløp for å gjøre jobben. Den blir utbetalt når de er ferdig. Det regnes ikke timepris. F eks kan de tjene 20 kr på å klippe plenen hos besteforeldrene. Uansett tidsbruk. Anonymkode: 15c5f...34e
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine unger får ikke betalt for husarbeid hjemme. Vil de tjene ekstra må de jobbe for naboer, besteforeldre eller andre. Da blir de tilbudt et beløp for å gjøre jobben. Den blir utbetalt når de er ferdig. Det regnes ikke timepris. F eks kan de tjene 20 kr på å klippe plenen hos besteforeldrene. Uansett tidsbruk. Anonymkode: 15c5f...34e Hva ville du betalt naboens barn for å gjøre husarbeid for deg da? Anonymkode: 07b3f...55a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 Kommer an på hva det er. Nå leier jeg aldri inn andres barn til å gjøre husarbeid, men vindusvask ville vel gi noe slikt som 30 kr kanskje. Snømåking for hand ville kanskje gitt 40. 100 kr timen er betaling for en reel jobb med ansvar i mine øyne. Ikke for å hjelpe med litt husarbeid. Anonymkode: 15c5f...34e
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 Husarbeid får man ikke betalt for, der må alle i en husholdning være med å dra lasset uten å få betalt for det Men jeg kan betale ungene mine for en jobb av og til, da setter jeg en pris på jobben også bruker de akkurat så lang tid de vil (men gjør de ikke jobben skikkelig første gang må de gjøre den på nytt uten mer betalt) Eldstemann fikk akkurat penger til en kinobillett for å høytrykksspyle, vaske og sette vekk 8 sommerdekk Ellers kan jeg betale f.eks 100 kr for å spyle og vaske over bilen utvendig, 200 om den også støvsuges og tørkes over innvendig 100 kr for å klippe gresset, det tar ca 1,5 time Anonymkode: 2d8c3...841
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 Min 11-åring får 50 kr i uka for å sette alt inn i oppvaskmaskinen etter middag på hverdagene (+ta ut av først, om det står rent i). Og han må ta ut bosset når jeg ber han om det (ca 100 meter å gå). Og ellers holde orden på rommet og skifte sengetøy selv. Har prøvd og gitt flere oppgaver som å vaske bad og støvsuge (mot mer betaling), men han slurver så voldsomt at jeg har kuttet det ut. Men jeg betaler bursdags- og julegavene til vennene hans. Anonymkode: 6edfa...1f6
Havhesten2017 Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 Ungene får ikke penger for å bidra til fellesskapet. De får imidlertid lommepenger, når de trenger det. De er måteholdne og fornuftige alle tre. Diskuterer med dem hva de trenger penger til og hva de bruker penger på.
Leeloo76 Skrevet 12. desember 2017 #8 Skrevet 12. desember 2017 Jeg har vaskehjelp to ganger i mnd., og eldstejenta på snart 12 (som har arvet langt flere husmor-gener enn sin mor, jeg har ingen overhode) har tilbudt seg å overta jobben for halve prisen når vi flytter, dvs. 650 kr (mitt forslag, hun hadde nok gjort det for mindre). Jeg har ingen problem med den dealen, men hun ville da måtte tatt over kostnaden på noen av de tingene jeg betaler i dag (kino uten meg, "nice to have" klær, busskort (som hun ønsker seg, men egentlig ikke trenger), cafébesøk med venner etc.). Jobben vil riktignok ikke bli gjort fullt så grundig og ville nok blitt spredt litt mer utover enn to dager, men hun hjelper allerede mye til, så jeg kan heller ta det lille som måtte stå igjen.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #9 Skrevet 12. desember 2017 2 timer siden, Havhesten2017 skrev: Ungene får ikke penger for å bidra til fellesskapet. De får imidlertid lommepenger, når de trenger det. De er måteholdne og fornuftige alle tre. Diskuterer med dem hva de trenger penger til og hva de bruker penger på. Mine får heller ikke betalt for å hjelpe til med det vanlige, men her dreier det seg om å vaske vegger, inni skap og skuffer ol. Anonymkode: 07b3f...55a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #10 Skrevet 12. desember 2017 Før fikk de betalt for husarbeid. Mine og dine barn, ungene var fryktelig forskjellige så da bestemte vi oss for at de fikk betalt for husarbeid. Det som ikke innholdt deres eget rom, rydde etter seg når de har spust osv. De fikk ikke ukepenger, men penger for hva de hadde gjort. Av disse pengene måtte de bruke når de skulle på kino, merkeklær, og alt som ikke var nødvendig som vi dekte. To latsabber og to som i perioder håvet inn penger, når de ønsket seg noe fikk de ikke jobbet nok og tydde til besteforeldre og naboer også. Nå er det ikke mine og dine barn lengre. Det er slutt på betaling for husarbeid, for ungene gjør ting som trengs å gjøre uten at jeg sier noe. I skrivende stund bretter minsta tøy som er tørt, hun så nemlig vaskemaskinen gikk så da måtte hun gjøre plass på snora. Jeg har ikke bedt henne om det, hun bare gjorde det. Samme gjør de med støvsuging og det meste annet. Så nå får de penger når de trenger det og jeg gir når jeg føler for det. Eldste har fått seg jobb og tjener ganske greit til å ikke være så gammel, yngste jobber når storesøster ikke kan jobbe så hun begynner også å få litt ekstra lommepenger. Jeg er nesten litt i sjokk hvor mye de gjør uten at jeg sier noe eller maser om noe, det er nesten som å komme til himmelen igrunn. Fra ett kaos hjem har vi nå ett rimelig strøkent hjem. Litt rot osv må vi ha, men det er bare småtterier som på minutter er ryddet opp i om vi trenger. Så dette med penger for husarbeid er vanskelig når unger og hjem er så ulike. Før måtte vi for å ungå mas om penger og slippe mas om alt og ingenting. Nå er det stikk motsatt Anonymkode: 5d70d...dfa
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #11 Skrevet 12. desember 2017 Husker jeg fikk 500 kr for å vaske bilen til pappa og 500 kr for å støvsuge leiligheten hans haha. Det var mye for 15 år siden for en 11-12-åring Anonymkode: c0ec5...701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå