Gå til innhold

Barn og stygge ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha besøkt et barn med eldre søsken så har fireåringen min lært seg noen stygge gloser. Det er totalt uakseptabelt å bruke slike ord, men han er jo alt for liten til å skjønne hva de betyr. Likefullt er det nye, spennende ord som blir brukt titt og ofte. ( her snakker vi ikke bare banning, men ord som fittetryne, mongo, pikk etc )

Hvordan håndterer man slikt? Jeg vil jo ikke hive bensin på bålet med å lage "big deal" utav det. Tips?

Anonymkode: 870f1...1b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde bedt foreldrene oppdra sjarmtrollene sine. 

Anonymkode: cdad3...95f

Skrevet

Tro meg, de fikk en melding.

Skrevet

Hvis du evner å forbli emosjonelt upåvirket kan du snakke med barnet om det, at folk kan bli lei seg eller skremt av sånne ord. Male noen bilder for barnet. Hvis du derimot reagerer på det så mye at du ikke tåler litt eksperimentering med ordene mens dere snakker sammen bør du heller bare overse. Evt gi en kort beskjed om at det er ukult og så overse derfra.

Anonymkode: 61bb0...15f

Skrevet

Jeg er relativt lite prippen, her er det mer reaksjon på at man ikke skal kalle folk for ting som er stygge. Om poden lirer av seg en "faen" bryr meg lite. Emosjonelt upåvirket er jeg ikke, men overdrevent påvirket kan jeg ikke påstå å være heller. 

Skrevet

Se på det slik: hvert ord er bare en ansamling med bokstaver. De "stygge" ordene har ikke noen mening for fireåringen, han kunne like godt løpt rundt og sagt akka bakka bonka rakka.

Men så lenge voksne velger å tillegge dem mening, og reagerer som om fireåringen hadde uttrykt denne meningen, så vil ordene ha effekt - og dermed feste seg bedre i barnets bevissthet. Ignorering er det beste virkemiddelet for deg.

Anonymkode: 0a7ce...6fd

Skrevet

Prøv å bare overse det, da blir det ikke så spennende lenger.

Anonymkode: 28137...3f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...