Gå til innhold

Hva skjer med mindreårige som blir politianmeldt for vold?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså ungdomskoleunger?

De er jo for unge til å bli straffet, men vil de bli fanget opp av et system? Få hjelp?

Anonymkode: 74a01...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper inderlig barnevernet greier å hjelpe! 

Lillebroren min ble slått ned etter skoletid. Læreren anbefalte politianmeldelse. Dersom det kan hjelpe de andre to, er det jo ingenting dom er bedre enn det. Broren min sier den ene visstnok har blitt politianmeldt før..!

Anonymkode: 74a01...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min fikk samfunnsstraff, han skulle egentlig sone i 15 dager,men slapp pga alderen, var i 10 klasse og han hadde fylt 16

Anonymkode: b1f01...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krimminell lavalder er vel 15. Da kan de straffeforfølges og dømmes til samfunnstraff eller fengsel for eksempel.

Hvis de har penger kan de dømmes til å betale erstatning.

For yngre barn er det så vidt jeg vet normalt å koble inn barnevernet for å se om foreldrene følger opp barnet skikkelig, men det kommer sikkert litt an på hvor alvorlig det er.

Anonymkode: e63cf...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barn under 15 år: bekymringsmelding sendes fra politi til barnevern. Forebyggende i politiet gjennomfører forhåpentligvis bekymringssamtale. Saken kan tas opp i konfliktråd. 

For barn over 15: Bør/skal vurderes for ungdomsstraff/ ungdomsoppfølging. Spesielt hvis det er gjentatt kriminalitet. Kan dømmes til samfunnsstraff. Kan også dømmes til konfliktrådsbehandling og bøter i mindre alvorlig tilfeller. I de aller mest alvorlige tilfeller kan fengsel brukes men ikke for en enkelt voldshendelse. Her snakker vi alvorlige seksuelle lovbrudd, drap ol. 

Anonymkode: 66647...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...