Gå til innhold

Dynegrøt - tror jeg har gjort feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kokte den opp, og har stått i kald ovn nå i en halvannen time. Planen er å la den stå der til vi får gjester til lunsj i morgen kl 12. Skal gi den oppkok før servering. Er dette alt for lenge i ovnen? 

Anonymkode: 93f0c...e4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kokte den opp, og har stått i kald ovn nå i en halvannen time. Planen er å la den stå der til vi får gjester til lunsj i morgen kl 12. Skal gi den oppkok før servering. Er dette alt for lenge i ovnen? 

Ja. Det er melkemat og får stor bakterievekst over så lang tid. Jeg ville fått veldig vondt i maven og diare av det.

Anonymkode: 5da8f...5b6

Skrevet

Det hørtes litt skummelt ut ja

Anonymkode: cdd63...054

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er melkemat og får stor bakterievekst over så lang tid. Jeg ville fått veldig vondt i maven og diare av det.

Før du svarer er det lurt å tenke seg om: har du forstått spørsmålet? Veit du hva det spørres om. Veit du hva dynegrøt er? Eller burde du la være å svare ;)

Jeg hadde nok heller kokt den opp på vann i morgen tidlig, f.eks klokka åtte, og så er meningen at man skal pakke den inn i en dyne for å holde den varm før du kokte den opp med melk :) Nå blir den stående kald, og ikke sikkert at det gjør gryna mjuke nok. Eventuelt står de for lenge i vann og blir for mjuke. Men - så kan det hende det går fint også!

Skrevet
10 minutter siden, Virre Vips skrev:

Før du svarer er det lurt å tenke seg om: har du forstått spørsmålet? Veit du hva det spørres om. Veit du hva dynegrøt er? Eller burde du la være å svare ;)

Jeg hadde nok heller kokt den opp på vann i morgen tidlig, f.eks klokka åtte, og så er meningen at man skal pakke den inn i en dyne for å holde den varm før du kokte den opp med melk :) Nå blir den stående kald, og ikke sikkert at det gjør gryna mjuke nok. Eventuelt står de for lenge i vann og blir for mjuke. Men - så kan det hende det går fint også!

Ja jeg er kokk og vet hva dynegrøt er. Ser at du også mener dette blir for lenge.

Hvilke kvalifikasjoner har du?

Skrevet

Ja jeg er kokk og vet hva dynegrøt er. Ser at du også mener dette blir for lenge.

Hvilke kvalifikasjoner har du?

Men, da veit du jo at melken først skal i dynegrøten i siste oppkok før servering? 

Jeg har laget dynegrøt hver lørdag i fem år. Men er ikke kokk. 

Skrevet
Akkurat nå, Virre Vips skrev:

Men, da veit du jo at melken først skal i dynegrøten i siste oppkok før servering? 

Jeg har laget dynegrøt hver lørdag i fem år. Men er ikke kokk. 

Der tar du nok feil.

Skrevet

Jeg tenker at det blir for lenge. Ris skal ikke stå lenge i romtemperatur. Jeg gjør det på denne måten. 

https://www.melk.no/Oppskrifter/Frokost-og-kveldsmat/Melkeretter-og-groeter/Risgroet-som-dynegroet

Du kan sikkert kjøle ned grøten, la den stå kaldt, koke opp i morgen tidlig og så la den stå i dyna elle i ovnen på 50 gr.

Anonymkode: fcf6d...9e7

Der er det noen som stiller samme spørsmålet, og kokken mener det skal gå fint... 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der er det noen som stiller samme spørsmålet, og kokken mener det skal gå fint... 

Ikke alle kokker er like flinke. Samme som i andre yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...