Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Brannfakkel. Far fortjener jo sin øl, og mor fortjener jo sin vin. Nei, vi drikker langtfra for rusen sin skyld, vi drikker for smaken sin skyld. Javel, hvorfor ikke gå for den alkoholfrie varianten? Dere liker rusen, dere liker å ruse dere. Dere snakker ekstra pent til barna, klemmer sammen leppene et par ekstra ganger, samtidig er far blitt rødmussen på nesa, og stemmevolumet er økt et par frekvenser. Barna deres blir redde. De vil kanskje ikke klare å sette ord på det nå, men de vil huske det når de blir eldre. Dere FORTJENER ikke vinen deres, hva i alle dager gjør at dere fortjener det?! Vær så snill, tenk på måtehold, hver dag, men spesielt i julen. Min far var beruset en nyttårsaften da jeg var 12 år, og jeg husker det enda, hver nyttårsaften i voksen alder tenker jeg på hvor redd og usikker jeg var da. VÆR SÅ SNILL!!!!! Ikke drikk bort de fine minnene til barna deres. Anonymkode: 043a4...197
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 At du tok skade av det betyr ikke at alle gjør det, kommer fra en alkoholisert familie selv, har ingen traumer med det gått helt fint, deres liv deres valg, klart vi styrer unna de nå med egene barn, men jeg har ikke tatt skade av det. At vi nå deler en flaske vin engang i skuddåret tror jeg heller ikke skader våre barn, stor forskjell på grisefylla og ett par glass, så lenge man ikke endrer personlighet og blir voldelig ser jeg ikke problemet Anonymkode: d3add...735
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Jeg kan fint drikke en øl eller vin med barn tilstede. Drikker meg ikke beruset. Det er her avholdspredikanter bommer - dere skiller ikke mellom å drikke litt alkohol og å drikke seg snydens. INGEN mener at voksne skal drikke seg fulle foran barn. Men noen av oss tenker ikke at barn som ser foreldre drikke i små mengder traumatiseres av det. Hvordan overlever barn i Frankrike og Italia.. Anonymkode: 32d78...2c6
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 Man blir ikke beruset av et glass vin altså.... Jeg er avholds selv, men at mannen min tar en boks øl på lørdag ettermiddag etter jobb er det absolutt ingen som tar skade av. Men drikke seg beruset sammen med barn skal man ikke gjøre nei. Anonymkode: 4fa65...dc5
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan fint drikke en øl eller vin med barn tilstede. Drikker meg ikke beruset. Det er her avholdspredikanter bommer - dere skiller ikke mellom å drikke litt alkohol og å drikke seg snydens. INGEN mener at voksne skal drikke seg fulle foran barn. Men noen av oss tenker ikke at barn som ser foreldre drikke i små mengder traumatiseres av det. Hvordan overlever barn i Frankrike og Italia.. Anonymkode: 32d78...2c6 Problemet er vel også at folk ikke klarer å forstå at det er noe som heter beruset også (det er noe annet enn å være full). Det er heller absolutt ikke greit sammen med barn. Ett glass vin får holde mer enn nok. Anonymkode: 55254...16f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har nå vært på to julebord uten å drikke.. noen er synlig beruset, andre tok bare to-tre glass. Felles for ALLE som kun tok kun to-tre glass er at de sa på mandag på jobb: Åå, så deilig, tok bare et par glass, kunne kjørt hjem, var så deilig! Vel, vi som ikke drikker merker STOR forskjell allikevel.. Anonymkode: 043a4...197
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 Jeg er avholds rundt barn. Men samboer tar seg gjerne et par øl eller litt whiskey på lørdagskvelden. Jeg merker ingenting på han og det gjør ikke ungene heller. Folk er forskjelling både voksne og barn. Jeg holder meg edru på grunn av opplevelser i barndom, men må bare erkjenne at det for noen går det å ta seg et glass vin eller to uten at man merker noe. Anonymkode: a9d38...379
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 Delevis enig,men fint at barn får et naturlig forhold til alkohol, drikker et eller 2 glass vin uten at det skader ungen min Anonymkode: 12964...a2d
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 Støtter prinsippet, hi, men verden er ikke så sort hvitt. Her merket jeg ikke på mannen om han tar seg en øl mens feks mamma blir helt «gladkristen». Så tror jeg slekter mer på henne og holder meg unna mens barna er våkne, hehe. Våre er 3 år og 0 år da. Jeg liker å bli litt «pussa» (som jeg faktisk blir av en alkoenhet) og ser at det passer seg best når barna ikke er der (Jeg huske også at faren min ofte var drita på fest da jeg var liten, men tenker egentlig ikke på det.) Anonymkode: cc15c...ebb
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 ...nå venter jeg på at jr skal sovne og GLEDER meg til å ta et glass etterpå. Anonymkode: cc15c...ebb
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #11 Skrevet 8. desember 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: ...nå venter jeg på at jr skal sovne og GLEDER meg til å ta et glass etterpå. Anonymkode: cc15c...ebb Du er skikkelig kul! High five til deg🙌🏼 I kveld FORTJENER du et glass. Du fortjener å kjenne rusen i kroppen, du som sikkert både har vært på jobb OG vært mamma. Anonymkode: 043a4...197
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #12 Skrevet 8. desember 2017 Vet du, tror barna mine lever godt med at jeg tar et glass vin til maten. Mom-shaming er ukult! Vær avholds så mye du vil, men du må faktisk innse at å ta et glass vin ikke er ensbetydende med spying på do og polka i stua. Anonymkode: 9dd06...909
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #13 Skrevet 8. desember 2017 Er helt enig og blir like forundret hver gang noen påstår at det ikke er farlig så lenge man ikke blir full.. Barn merker fort endringen selv om man selv kanskje ikke kjenner det, og jeg syns barn fortjener å kjenne seg trygg mer enn at mor og far fortjener vinen og ølen sin! Anonymkode: ed3f7...fc2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #14 Skrevet 8. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har nå vært på to julebord uten å drikke.. noen er synlig beruset, andre tok bare to-tre glass. Felles for ALLE som kun tok kun to-tre glass er at de sa på mandag på jobb: Åå, så deilig, tok bare et par glass, kunne kjørt hjem, var så deilig! Vel, vi som ikke drikker merker STOR forskjell allikevel.. Anonymkode: 043a4...197 Hmm drt kan ha Moe med stemningen å gjøre og da! Jeg var ute med venninner og spiste. Mannen jobbet sent og skulle komme etter og kjøre meg hjem (en bil). Vi drakk ingentingen. To av venninner drakk ett glass vin resten ingenting inkludert meg, da jeg skulle grytidlig på jobb. Vel når mannen kom lurte han på hvor utrolig mye jeg hadde drukket 😂 han trodde meg faktisk ikke at det var null! Fordi stemningen var god vi var høylytte og typisk jentete også uten alkohol. Anonymkode: 51b7f...6bf
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #15 Skrevet 8. desember 2017 Jeg er ekstremt var på alkohol. Samboer hadde vært med en kompis og en ukedag. De pleier ikke å drikke på dette tidspunktet. Han hadde drukket 2 øl iløpet av 4.5 timer. Når jeg møtte ham, og gikk mot ham så jeg det på øya hans mage meter unna. Da hadde jeg ikke kunne kjenne ånden hans. Er gravid og når han tar en halvliter hjemme så merker jeg selvfølgelig at han snakker litt mer og høyere. Han tåler alkohol godt, men så lenge jeg er edru selv merker jeg disse små endringene selv vd lite inntak. Anonymkode: bb9ce...d48
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #16 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har intet annet enn positive og trygge minner fra barndommen, og husker kanskje spesielt det gode samholdet i nabolaget, hvor vi ofte hadde store nabofester på sommeren hvor alle barn og voksne i hele gata gikk hus- og hage-langs, og alle var oppe til seint på kveld - dette er noen mine aller fineste barndomsminner! Og det er først nå i ettertid jeg har fått høre hvor mye alkohol som ble konsumert av de voksne på disse sommerfestene, og jeg har sett bildene som virket uskyldige når vi var små, men faen helle - ingen av oss 15 ungene har tatt skade av det, og etter å ha snakket med flere av dem om dette så er de flesteenige om at disse festene går inn i historien som gode barndomsminner for oss alle. Så nei, barna blir ikke automatisk traumatisert om mor eller far drikker alkohol, det er nok et mer nyandert bilde med betydelig flere faktorer involvert her. Anonymkode: 1c485...886
MammantilNurket Skrevet 8. desember 2017 #17 Skrevet 8. desember 2017 En god regel er st du passer på deg og andre passer på seg. Traumer fra barndommen, sier du? Du vet at det finnes psykologer som kan ordne opp i slikt, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #18 Skrevet 8. desember 2017 Jeg skjønner deg veldig godt. Er oppvokst med en mor som hadde traumer pga at faren hadde lignende misbruksmønster som din. Hun hatet alkohol, noe som skapte problemer for meg i ungdomstiden. På en måte ødela hun ungdomstiden min, jeg fikk ikke gå ut med venner og begynte først å leve normalt etter at jeg flyttet hjemmefra. Ja, for meg innebærer et normalt liv et moderat forbruk av alkohol ved spesielle anledninger. Var lenge bitter på henne, men har i det siste innsett hvor traumatisert hun var. Hender jeg og mannen deler en flaske vin eller drikker hver vår ølboks. Mitt store barn på tyve har ikke blitt traumatisert av det. Tvert imot roser hun oss for vårt normale forhold til alkohol. Hennes venners foreldre drikker mye mer.... Anonymkode: 04fd1...e8c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #19 Skrevet 9. desember 2017 Kvalmt med foreldre som er så sykt glad i den flaske... I hvert fall når det er julaften/nyttår eller ferier, drit i unga, må ha alkohol for å kunne kose seg.. ! Synes ikke bursdagselskaper var noe koslig og gøy når jeg var liten.. Alle voksne var småfulle, selv om de "bare" tok et par glass.. Anonymkode: 31040...f10
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #20 Skrevet 9. desember 2017 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har nå vært på to julebord uten å drikke.. noen er synlig beruset, andre tok bare to-tre glass. Felles for ALLE som kun tok kun to-tre glass er at de sa på mandag på jobb: Åå, så deilig, tok bare et par glass, kunne kjørt hjem, var så deilig! Vel, vi som ikke drikker merker STOR forskjell allikevel.. Anonymkode: 043a4...197 At man merker stor forskjell etter ett par glass er jeg veldig uenig i. Jeg har aldri drukket alkohol da jeg aldri har hatt lyst til å prøve, men jeg har vært på mange festlige anledninger hvor folk drikker. De som drikker mye blir fulle og det merkes lett, men å påstå at man merker stor forskjell på folk etter to glass vin er faktisk ikke korrekt. Anonymkode: a708f...545
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #21 Skrevet 9. desember 2017 Jeg er langt ifra traumatisert fra barndommen. Husker også at de voksne koste seg med drikke og lo etc. Men, jeg husker også følelsene jeg hadde tilknyttet det, at vi tok avstand, gikk unna dem, trakk oss til rommene eller gikk ut. Jeg kan gjenerobre disse følelsene fordi jeg har lang utdannelse innen psykologi selv. Der og da hadde vi det fint, vi spiste mengder godterier og var oppe sent. Jeg treffer så mange i min jobb og privat, og felles for samtlige er fornektelse, unnskyldninger og en følelse av at det er fortjent. Totalt blottet for erkjennelsen av hva det kognitivt kan utsette barn uten samme evne til å bearbeide korrekt bilde og informasjon. Mannen min og øvrig familie koser seg med både øl og cognac, selv er jeg avhold rundt ungene. -hovedinnlegger Anonymkode: 043a4...197
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #22 Skrevet 9. desember 2017 Jeg er vokst opp med foreldre med moderat alkoholforbruk. De tok et glass vin til maten ved festlige anledninger, en øl på en sommerettermiddag når noen venner kom forbi. Litt mer en gang i blant når de hadde venner på overnattingsbesøk - men da var det etter at vi unger var i seng. Jeg kan virkelig ikke huske at jeg noen gang har vært redd eller utrygg fordi de voksne hadde drukket et glass. Min mor kunne bli litt fjantete - men hun var jo stadig den gode trygge snille moren min! At foreldrene tar et glass vin til julemiddagen betyr ikke at julen blir ødelagt for barna! Men å drikke seg mer eller mindre full sammen med barna sine skal man ikke. Anonymkode: b06b7...05a
gale damen Skrevet 9. desember 2017 #23 Skrevet 9. desember 2017 (endret) 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Kvalmt med foreldre som er så sykt glad i den flaske... I hvert fall når det er julaften/nyttår eller ferier, drit i unga, må ha alkohol for å kunne kose seg.. ! Synes ikke bursdagselskaper var noe koslig og gøy når jeg var liten.. Alle voksne var småfulle, selv om de "bare" tok et par glass.. Anonymkode: 31040...f10 Men skjønner du ikke at det er forskjell? Alkohol har naturligvis ikke noen plass i et barneselskap. Det er ikke snakk om at noen MÅ ha alkohol for å kose seg, det er snakk om at det ikke er skadelig for barna DERSOM man drikker et glass vin til maten. Hvis de voksne går rundt og er småfulle, så er det selvsagt ikke greit. Det som forundrer meg er avholdsfolket sin kategoriske påstand om at mor og far MÅ ha alkohol og at barna tar skade, nedprioriteres etc etc. Ikke alle voksne som liker øl eller vin er alkoholikere, ikke alle som drikker blir fulle, ikke alle barn synes at det er vanskelig at mor/far tar et glass i ny og ne. De fleste av oss forstår forskjellen mellom et glass i ny og ne og å MÅTTE drikke. Endret 9. desember 2017 av gale damen
sug lut Skrevet 9. desember 2017 #24 Skrevet 9. desember 2017 Jeg tror det er helt andre ting galt med deg enn at din far en gang var på druen, gitt.
Gemini77/ Skrevet 9. desember 2017 #25 Skrevet 9. desember 2017 Jeg og mannen deler alltid en flaske vin på fredager og lørdager til middagen. Hvorfor vi da ikke drikker alkolhfritt vin? Fordi det smaker høgg, så ja, vi drikker for smaken sin skyld! Barna mine på nå 9 og 11 har ikke engang visst at man kan bli full på vin da jeg måtte forklare for de hvorfor det ikke er lov å kjøre når man drikker. De ble sjokkert i syden da vi så foreldre som var fulle og spurte om jeg noensinne hadde vært full i mitt liv. De fortalte familie hjemme st de hadde sett fulle foreldre for første gang og de syns synd på barna. Så med andre ord så har ikke dette vært en del av tankeprosessen til barna tidligere når vi har drukket vin. Og det er anderledes å ta et par glass hjemme med familien enn det å ta et par glass med venner. Da er settingen og humøret noe helt annet og man blir mer flåsete også fordi man er med venninner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå