Gå til innhold

Har dere pensjonssparing? Prøver noen IPS?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke pensjonssparing til tross for at jeg er snart 50 år og freelancer. Elendig planlegging!

Tenker prøve IPS som er en slags BSU for voksne. Man kan spare 40000 kr per år. Men det er en jungel av tilbud fra bankene, ulike gebyrer, betingelser osv. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med dette og kan anbefale noe?

Takker for alle svar! Også dere som sparer med andre ordninger enn IPS, jeg er interessert i alt!

Anonymkode: 7000e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sparer jo ikke noe skatt når du må betale akkurat like mye når du tar ut pengene. Du bare forskyver tidspunktet for betalingen.

Jeg sparer heller i fond.

Anonymkode: a7449...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fast trekk til to fond gjennom banken, renten siste året har vært drøye 12%

Anonymkode: 8d6a5...ed3

Takk for svar.

Kan jeg spørre om hvilket fond?

HI

Anonymkode: 7000e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du sparer jo ikke noe skatt når du må betale akkurat like mye når du tar ut pengene. Du bare forskyver tidspunktet for betalingen.

Jeg sparer heller i fond.

Anonymkode: a7449...f53

Takk for svar.

Kan jeg spørre om hvilket fond?

HI

Anonymkode: 7000e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Kan jeg spørre om hvilket fond?

HI

Anonymkode: 7000e...f26

Skagen 

Anonymkode: 8d6a5...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du sparer jo ikke noe skatt når du må betale akkurat like mye når du tar ut pengene. Du bare forskyver tidspunktet for betalingen.

Jeg sparer heller i fond.

Anonymkode: a7449...f53

Du må betale inntektsskatt når du tar ut av fond. Fordelen med ips er at man får fradrag. Derfor er ips et bedre alternativ for pensjonssparing, enn fond. Men verdistigningen er en faktor som kan gjøre fond til et bedre alternativ dersom avkastningen er vesentlig høyere enn ips-løsningen man har valgt.

Anonymkode: fb4f3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 43 år og åpnet IPS konto i Dnb - banken til familien, der vi har boliglån, lønnskonto etc nå i november. Får kun satt inn 500,- pr måned og 5000,- i første innskudd enn så lenge men er i allefall en start. Vet at skattefordelen utligner seg men håper jeg er i en litt sterkere økonomisk situasjon om 20 år enn nå i småbarnfasen og oppussing av hjem etc. 

Anonymkode: 805c7...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Kan jeg spørre om hvilket fond?

HI

Anonymkode: 7000e...f26

Jeg har odin norden og har hatt god avkastning så langt. Har spart i 11 år 

Anonymkode: a7449...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer også i fond. Velger det isteden for IPS fordi jeg ikke liker tanken på å låse opp pengene hvis noe skulle skje. De er jo tenkt til pensjon, men jeg er bare 40, og man vet ikke om man plutselig kommer i en alvorlig situasjon hvor man trenger pengene. Selv om vi har både livs og uføreforsikring ved siden av, så liker jeg å ha kontroll på mine egne penger.

Anonymkode: 7ba03...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sparer også i fond. Velger det isteden for IPS fordi jeg ikke liker tanken på å låse opp pengene hvis noe skulle skje. De er jo tenkt til pensjon, men jeg er bare 40, og man vet ikke om man plutselig kommer i en alvorlig situasjon hvor man trenger pengene. Selv om vi har både livs og uføreforsikring ved siden av, så liker jeg å ha kontroll på mine egne penger.

Anonymkode: 7ba03...9a1

Enig med deg.

Anonymkode: a7449...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sparer også i fond. Velger det isteden for IPS fordi jeg ikke liker tanken på å låse opp pengene hvis noe skulle skje. De er jo tenkt til pensjon, men jeg er bare 40, og man vet ikke om man plutselig kommer i en alvorlig situasjon hvor man trenger pengene. Selv om vi har både livs og uføreforsikring ved siden av, så liker jeg å ha kontroll på mine egne penger.

Anonymkode: 7ba03...9a1

Det høres lurt ut! Men er bare så utrolig grønn når det gjelder å velge fond og risiko osv. derfor er det greit å få litt råd fra dere "vanlige" damer og ikke bare de som ønsker å selge deg det, i banken

 

Takk for svar!

HI

Anonymkode: 7000e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i den nye ips-ordningen. Har akkurat begynt, ikke spart noe før. Er 28 år. Sparer 1000 kroner i måneden. Etter fradrag er det "bare" 760 kroner i måneden.  

Anonymkode: fb4f3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...