Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Hva syns du? Hva var bra? Hva var dårlig? Vil du gjøre det igjen evt? Jeg har nemelig valgebmellom vanlig fødsel og keisersnitt. Jeg har født en gang tidligere, sykt traumatisk at jeg er så skeptisk til en ny fødsel igjen. Anonymkode: 75ab1...fa2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har gjort begge deler, og ville valgt vaginal fremfor keisersnitt. Jeg lager så store barn at bekkenet blir for trangt, så fødslene jeg har hatt har vært dramatisk med fastsittende skuldre. Første endte på nyfødintensiven etter fødsel, men det gikk bra. Gangen etter var de sikre på at han bare hadde skrudd seg skjevt nedover fødselskanalen og at det ikke ville skje igjen. Vel, det gjorde det, neste unge satt også fast i skudrene, og det å få det løs ble så dramatisk at barnet fikk varige skader. Så da ble det keisersnitt på siste, de konkluderte med at jeg hadde for smalt bekken til barna jeg produserer og satte opp dato for snitt. Det var ikke det at keisersnitt var så ille, når man ikke har andre muligheter og det står om liv og helse til barnet eller mammaen er jeg sjeleglad for at muligheten finnes. Jeg har ett barn som må leve med skadene etter fødselen livet ut og jeg var selvfølgelig ikke villig til å ta en sånn sjanse igjen. Men det er ingen tvil at det for kroppen min var bedre med vaginal fødsel enn snitt, snittet var en større belastning selv om jeg har hatt tøffe fødsler. Likevel, når jeg først måtte ha snitt var det en helt grei opplevelse. Jeg mistet mye blod og måtte ha to blodoverføringer, slet litt med å komme igang med amming og hadde jo et oprasjonssår å ta hensyn til i ukene etterpå, men jeg var likevel på beina dagen etter snittet og klarte meg greit. Anonymkode: 0a791...f37
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har gjort begge deler. Personlig ville jeg valgt vaginal fødsel, jeg har god plass i bekkenet, riene fungerte utmerket og jeg var i veldig god form etterpå. Keisersnittet var i seg selv ikke så vondt, men mye rundt som gjorde dette til en tøff opplevelse, jeg ble alvorlig syk. Det følger en del ekle ting med et KS. Forstoppelse fra h.... var jo nødt til å ligge i 3 dager + ta jerntilskudd, så det turen på toalettet etterpå var jævlig. Veldig glad jeg hadde enerom. Ville tro et planlagt snitt er en del bedre opplevelse, da kommer du deg tidligere opp, gjerne samme dagen. Da kan jeg godt se for meg at det er en bedre opplevelse for deg enn en traumatisk fødsel. Men kan jo være at din neste fødsel blir en god opplevelse. Der må du snakke med legen, det har jo en del å si hvorfor fødselen ble traumatisk. En vaginal fødsel som er uten komplikasjoner er definitiv den beste opplevelsen. Anonymkode: 27e35...6a7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har motsatt opplevelse av de to andre her. Jeg har hatt to KS og ingen vaginale fødsler, og ville absolutt ikke gruet meg til et nytt snitt. Operasjonen var hyggelig, hod stemning på operasjonssalen og super flinke og hyggelige ansatte. Jeg var oppe og gikk dagen etter. Det var selvsagt litt ubehagelig i mageregionen, men jeg var godt smertelindret, så synes ikke det var ille. Hadde verken forstoppelse, luftproblemer eller problemer med såret. Anonymkode: e5854...3e8
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har hatt to greie vaginale fødsler. Minstemann måtte plutselig ut og ble tatt med akutt sectio. Det var en traumatisk opplevelse. Svært syk unge og tilhørende sjokk. Hadde en del vondt i etterkant og har mer vondt i magen enn før keisersnittet, men alt i alt ingen langvarige skader på verken mor eller barn. Hadde jeg fått velge ville jeg valgt vaginal fødsel. Anonymkode: 487b2...1f0
Lessismore Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har hatt haste-ks, vaginal fødsel og planlagt ks. Jeg hadde valgt 10 planlagte ks foran de to helvetene jeg var igjennom anytime.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 Har hatt to keisersnitt, ingen vaginale fødsler. Forsøkte på vaginal fødsel begge gangene, hadde både timesvis med rier og nesten full åpning, men det gikk ikke. Var plaget med mye luftsmerter de første dagene etter operasjonen, det var verre enn smertene fra såret. Ingen problemer ellers, var i kjempeform en uke etter, tok bare litt hensyn til såret, ellers levde jeg som vanlig. Ville nok valgt vaginal fødsel hvis mulig, men helt greit med snitt når det må til. Anonymkode: 44ca0...aac
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 Virker som om det er stor forskjell på planlagt og akutt keisersnitt, hvor den planlagte ikke er så ille mens den akutte er ren helvete. Venninnen min hadde planlagt keisersnitt to ganger og da at det ikke var så ille, ei anna venninne hadde en akutt keisersnitt og sa "aldri igjen". Jeg har hatt akutt keisersnitt og det var forferdelig. Hadde kjempe vondt i såret i flere uker, var helt forferdelig å prøve å bevege seg den første tiden, å gå på toalettet var tortur. Første dusj etter et par dager (!) var forferdelig.såret gjorde VONDT!! Nå har jeg valget mellom vaginal fødsel og planlagt keisersnitt og vet heller ikke hva jeg skal velge. Anonymkode: d92a5...657
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 Det finnes en gruppe på Facebook som heter keiserinnene, anbefales Jeg har tatt 3 ks. Gikk super fint hver gang. Men skulle ønske jeg kunne prøvd vaginal fødsel Anonymkode: 277c8...882
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har hatt ett planlagt keisersnitt og en vaginal fødsel. Hadde absolutt valgt vaginal igjen. Var fryktelig dårlig i to uker etter snittet, og klarte knapt å komme meg ut av sengen. Etter den vaginale fødselen var jeg raskt på beina igjen. Anonymkode: 90dc4...3a5
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #11 Skrevet 8. desember 2017 Jeg synes vanlig fødsel var vondest.men barnet vårt pustet ikke når hun kom ut med keisersnitt siden hun svelget vann i lungene. Gikk bra etter hun kom på intensiven ved et annet sykehus.. jeg. Ille valgt vaginal fødsel Anonymkode: 0deab...b65
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #12 Skrevet 8. desember 2017 Eg har fire flotte keisersnitt bak meg og har opplevd dei som flotte og trygge. .det første var katastrofe snitt i narkose men alt tipp topp etterpå ☺ 3 planlagte. Det beste er nok vaginal fødsel men dersom det ikkje går så er ks og ein flott opplevelse 🙂🙂 Anonymkode: d7f36...5d6
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #13 Skrevet 8. desember 2017 2 planlagte ks og meget fornøyd. Operasjon i 9-tida begge ganger, oppe på beina på ettermiddagen, dvs stå opp med litt hjelp for balansen, gå noen skritt, klarer man det kan man gjøre en deal å ta bort kateter mot at man klarer dobesøk. Jeg var i fin form, hadde lite behov for smertestillende. Verste med hele ks (nr 2) var faktisk bivirkning av morfinen: kløe fra helvete. Jeg fikk ikke sove men klødde meg til blods. Anonymkode: ac112...3e8
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2017 #14 Skrevet 8. desember 2017 Gjør det vondt å få satt inn bedøvelse i ryggraden?? Setter de ikke inn kateter før keisersnitt er? Hvor fort fikk dere dratt hjem etter planlagt keisersnitt? Anonymkode: d92a5...657
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #15 Skrevet 9. desember 2017 Har hatt en vaginal og ett planlagt snitt. Smertene under fødsel var enorme, men rett etter var alt fint igjen og jeg var på bena. Snittet i seg selv kan ikke måles med den vaginale, selv om det heller ikke var noe sørlig. Derimot var jeg sengeliggende i flere uker etter snittet. Mistet mye blod, fikk infeksjon i snittet, og var i elendig form. Fikk atpåtil fødselsdepresjon. Vil anbefale vaginal fødsel på det sterkeste. Anonymkode: 46f40...ab9
Chupa chups Skrevet 9. desember 2017 #16 Skrevet 9. desember 2017 Har prøvd begge deler. Er glad for det, og ville ikke gjort det annerledes. Har hatt to ukompliserte vaginale fødsler, (en lang fødsel med epidural og en styrtfødsel) og et planlagt KS. MEN smertene og usikkerheten ved vaginal fødsel var så sjokkerende og traumatiske, spør du meg, at skulle jeg hatt et fjerde barn ville jeg valgt KS. Det var rolig og trygt og greit å komme seg etterpå. Sykt vondt å reise seg de første gangene, men bare be om nok smertestillende. Og så dersom du har opplevd en skremmende vaginal fødsel, vil du nok ha et bedre og roligere svangerskap om du velger KS og slipper å gå og grue deg.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #17 Skrevet 9. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Gjør det vondt å få satt inn bedøvelse i ryggraden?? Setter de ikke inn kateter før keisersnitt er? Hvor fort fikk dere dratt hjem etter planlagt keisersnitt? Anonymkode: d92a5...657 Nei det var ikke noe særlig vondt. Jeg var klar til å reise hjem på dag 4 første gang og dag 3 andre gang (men måtte bli lenger fordi barna lå på nyfødt intensiv). Forresten var begge mine snitt akutt, så tror ikke på teorien om at akutt er vondt og planlagt er greit. Tror det handler mest om hva slags form man i utgangspunktet er i (har hørt av sykepleiere at overvektige har mer vondt) og hvilken smerteterskel man har Anonymkode: e5854...3e8
It's all about me Skrevet 9. desember 2017 #18 Skrevet 9. desember 2017 18 timer siden, Lessismore skrev: Jeg har hatt haste-ks, vaginal fødsel og planlagt ks. Jeg hadde valgt 10 planlagte ks foran de to helvetene jeg var igjennom anytime. Har samme opplevelse som Lessismore. Mitt planlagte snitt var bare kos, skulle gjerne opplevd det igjen. Kroppen var utvilt og jeg var oppe få timer etterpå. Melken kom umiddelbart, og babyen spiste grådig fra første minutt etter at jeg fikk han på oppvåkningen. Var faktisk så oppegående dagene etter at kroppen tilslutt sa ifra at nå måtte jeg slappe litt av også. Arret er koselig minne. Ungene har døpt det "Smilet på magen".
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #19 Skrevet 9. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei det var ikke noe særlig vondt. Jeg var klar til å reise hjem på dag 4 første gang og dag 3 andre gang (men måtte bli lenger fordi barna lå på nyfødt intensiv). Forresten var begge mine snitt akutt, så tror ikke på teorien om at akutt er vondt og planlagt er greit. Tror det handler mest om hva slags form man i utgangspunktet er i (har hørt av sykepleiere at overvektige har mer vondt) og hvilken smerteterskel man har Anonymkode: e5854...3e8 Eller andre forhold. Jeg var godt trent og normalvektig. Skal ikke uttale meg om smerteterskel, men to vaginale fødsler gikk uten problemer.Brukte et døgn på å komme meg opp av sengen etter keisersnittet. 2 døgn på å klare å gå på do alene. Etter vaginal fødsel dusjet jeg etter en halv time. Det var ikke vondt med spinalbedøvelse. Jeg fikk kateter (det tror jeg alle får). Jeg reiste hjem 5 dager etter operasjonen, men det var hastesnitt. Jeg tror det psykiske spilte inn hos meg. Jeg var ikke forberedt på fødsel (det var 4 uker til termin, jeg var ikke i fødsel og det ble tilfeldigvis oppdaget at han var veldig syk). Jeg var sjokket, vettskremt og fortvilet over syk unge. Anonymkode: 487b2...1f0
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #20 Skrevet 9. desember 2017 2 døgn i fødsel. Full åpning men baby si hjerterytme stupte plutselig. Vart derfor akutt keisersnitt. Ville so gjerne føde vanlig og kjem til å ville prøve på det ved neste graviditet også. Men etter operasjonen var eg mest plaga med luftsmerter, men fekk smertestillande for det. Var oppe å gjekk dagen etter (fødte seint på kvelden dagen før). Var sjølvsagt litt vondt, men kroppen hadde godt av å bevege seg litt sjølv om det mest var til og frå toalettet første dagen. Var litt vondt å snu seg i senga, men det var berre å ta seg tida. Heldigvis var barnefar attmed meg heile tida. Det negative med opplevelsen for min del var att eg ikkje fekk høyre første skriket og halde/sjå babyen min med eingong då eg hadde narkose. Men dette blir no ikkje ei problemstilling for deg 😊 også litt kjedelig å ikkje kunne hive seg opp av senga første tida. Eg tenker du berre må velge det som er best for deg. Keisersnitt er ein stor belastning på kroppen, men det er godt mulig det er bedre for deg å ta den belastninga enn å gå gjennom ein vaginalfødsel dersom den var veldig traumatisk for deg. Lykke til 😊 Anonymkode: 47193...fcf
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2017 #21 Skrevet 9. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei det var ikke noe særlig vondt. Jeg var klar til å reise hjem på dag 4 første gang og dag 3 andre gang (men måtte bli lenger fordi barna lå på nyfødt intensiv). Forresten var begge mine snitt akutt, så tror ikke på teorien om at akutt er vondt og planlagt er greit. Tror det handler mest om hva slags form man i utgangspunktet er i (har hørt av sykepleiere at overvektige har mer vondt) og hvilken smerteterskel man har Anonymkode: e5854...3e8 Heilt enig! Mitt var også akutt men eg kan ikkje forstå det skal være mindre smertefullt med vanlig, det er no fortsatt ett sår? Eg fekk iallefall høyre med jordmødrene att eg var sprek til å ha tatt keisersnitt (mulig dei seier det til alle då 😅). Eg reiste heim på dag 4. Anonymkode: 47193...fcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå