Gå til innhold

1 ansatt på 12+ barn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov? Ofte når jeg leverer i barnehagen er det én ansatt alene med mange barn. Noen ganger kryper 1-åringene oppå bordet (!!!), jeg har måtte hjelpe ned en som stod på bordet og ingen fulgte med. Noen ganger er småbarna alene på et rom og slår seg etc, så løper den ansatte bort og trøster. Du skulle vært der og fulgt med så ikke de deiset i gulvet. 

Anonymkode: bea4f...cf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er tryggere i bhg, enn i hjemmet. 

Skrevet
2 minutter siden, Evablaum skrev:

Barn er tryggere i bhg, enn i hjemmet. 

Kanskje enn i ditt hjem, ja.

Anonymkode: bea4f...cf3

Skrevet

Jeg har jobbet i bhg og da begynte tidligvakten 07 og neste ikke før 07.30. Var det et rush med barn som kom mellom det tidspunktet, så var man alene, ja. Og ganske hektisk siden tidligvakten samtidig som å ta imot barn, ta vare på de andre barna, også var ansvarlig for å smøre opp brødskiver og dekke på til frokosten. I den avdelingen jeg jobbet på var det 18 stk barn i alderen 9-12 mnd.

Anonymkode: c667b...cb8

Skrevet

Har samme problem i barnehagen min sønn går i. Det er nesten aldrig ansatte å se som passer ordentlig på barna. Mer opptatte å snakke om hverdagen og helgene enn å faktisk gjøre jobben sin! Si ifra, ikke la dette gå. Har sagt ifra flere ganger, men også om andre ting jeg er misfornøyd med. Sånt skal ikke skje! Da har de det bedre hjemme :)

Anonymkode: 7daf3...02c

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet i bhg og da begynte tidligvakten 07 og neste ikke før 07.30. Var det et rush med barn som kom mellom det tidspunktet, så var man alene, ja. Og ganske hektisk siden tidligvakten samtidig som å ta imot barn, ta vare på de andre barna, også var ansvarlig for å smøre opp brødskiver og dekke på til frokosten. I den avdelingen jeg jobbet på var det 18 stk barn i alderen 9-12 mnd.

Anonymkode: c667b...cb8

Men er det lov? Dette er ikke kl 07, det er rundt 8-9

Anonymkode: bea4f...cf3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men er det lov? Dette er ikke kl 07, det er rundt 8-9

Anonymkode: bea4f...cf3

Hvis det er kun 1 ansatt på jobb når klokken er 9, så er ikke det lov med så mange barn, nei. Men kan det være at der er flere ansatte, de er bare på morgenmøte, kjøkkentjeneste eller lignende? Da er det dessverre lov.

Anonymkode: c667b...cb8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er kun 1 ansatt på jobb når klokken er 9, så er ikke det lov med så mange barn, nei. Men kan det være at der er flere ansatte, de er bare på morgenmøte, kjøkkentjeneste eller lignende? Da er det dessverre lov.

Anonymkode: c667b...cb8

Heh.. Ikke noe møte nei. Kjøkkentjeneste hadde jeg sett. 

Anonymkode: bea4f...cf3

Skrevet

Altså, det står skrevet at det kun skal være én tilstede. 

Anonymkode: bea4f...cf3

Skrevet

Sånn er det jo, noen ganger, at for å få vaktkabalen til å gå opp, så er man alene ganske lenge med mange barn. Om det er 12 barn og tre ansatte på en avdeling og en av dem er syk, så kan tidligvakta fort være alene fram til senvakta kommer. Om det er ped.leder som har senvakt er det ikke sikkert at hun begynner før 10. Du sier "du skulle vært der..." Ja, det skulle hun, men hun skulle også vært der og skiftet bleie på den som har bæsja ("Barnet mitt gikk lenge med bæsj i barnehagen. Kan jeg klage?), hun skulle ordnet frokost ("barnehagen sier at barnet ikke kan spise frokost om vi kommer etter 8.30. Kan de det?"), hilse alle som kommer velkommen i garderoben ("personalet kommer ikke ut av avdelingen og hilser på oss") og aller helst skulle åpningstidene vært strukket en del i begge ender. Så, svaret på spørsmålet ditt er at det er lov så lenge det går bra. Loven sier at det skal være forsvarlig bemanning. Så kan man jo mene mye om hva det betyr, men så lenge kommunene høvler ned vikarbudsjettet og gir stopp i vikarbruk i arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene), så blir det sånn. 

Anonymkode: a879f...6ce

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det jo, noen ganger, at for å få vaktkabalen til å gå opp, så er man alene ganske lenge med mange barn. Om det er 12 barn og tre ansatte på en avdeling og en av dem er syk, så kan tidligvakta fort være alene fram til senvakta kommer. Om det er ped.leder som har senvakt er det ikke sikkert at hun begynner før 10. Du sier "du skulle vært der..." Ja, det skulle hun, men hun skulle også vært der og skiftet bleie på den som har bæsja ("Barnet mitt gikk lenge med bæsj i barnehagen. Kan jeg klage?), hun skulle ordnet frokost ("barnehagen sier at barnet ikke kan spise frokost om vi kommer etter 8.30. Kan de det?"), hilse alle som kommer velkommen i garderoben ("personalet kommer ikke ut av avdelingen og hilser på oss") og aller helst skulle åpningstidene vært strukket en del i begge ender. Så, svaret på spørsmålet ditt er at det er lov så lenge det går bra. Loven sier at det skal være forsvarlig bemanning. Så kan man jo mene mye om hva det betyr, men så lenge kommunene høvler ned vikarbudsjettet og gir stopp i vikarbruk i arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene), så blir det sånn. 

Anonymkode: a879f...6ce

Det står nok noen vedtekter eller forskrifter om HVA som er lov. Det er ingen som "skal komme", det står til og med at de har regnet 1 person på alle barna. 

Anonymkode: bea4f...cf3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det står nok noen vedtekter eller forskrifter om HVA som er lov. Det er ingen som "skal komme", det står til og med at de har regnet 1 person på alle barna. 

Anonymkode: bea4f...cf3

Du får finne ut av disse lovene og vedtektene. Kontakt advokat. 

Skrevet

Wow. Takke seg til rolig familiebarnehage med fire unger i :)

Anonymkode: 2aaf6...ed4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det står skrevet at det kun skal være én tilstede. 

Anonymkode: bea4f...cf3

Gå på lovdata.no og på barnehageloven samt forskrift til loven.

Det er bare regulert hvor mange pedagoger som må være ansatt. (En pedagog på 7-9 under 3 og 1 pedagog på 18 over tre) den øvrige bemanningen skal være forsvarlig. 1ansatt på 12 er ikke forsvarlig. Ta dette opp ned styrer og meld bekymring til kommunen som fører tilsyn dersom de ikke ansetter flere.

Skrevet
45 minutter siden, ulenissen skrev:

Gå på lovdata.no og på barnehageloven samt forskrift til loven.

Det er bare regulert hvor mange pedagoger som må være ansatt. (En pedagog på 7-9 under 3 og 1 pedagog på 18 over tre) den øvrige bemanningen skal være forsvarlig. 1ansatt på 12 er ikke forsvarlig. Ta dette opp ned styrer og meld bekymring til kommunen som fører tilsyn dersom de ikke ansetter flere.

Så lenge det ikke er en lov som sier hva som er forsvarlig så er det opp til barnehagen å avgjøre dette. 

Jeg er heldig som jobber et sted hvor vi ALLTID får vikar men det er overhode ikke vanlig i alle barnehager. Snakket med ansatt i nabobarnehagen i dag... de hadde vært to voksne på 18 barn. I mine øyne er det fullstendig uforsvarlig men dessverre er det helt lovlig så lenge det IKKE FINNES EN LOV SOM SIER HVA SOM ER FORSVARLIG. 

Anonymkode: a52ff...1ea

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge det ikke er en lov som sier hva som er forsvarlig så er det opp til barnehagen å avgjøre dette. 

Jeg er heldig som jobber et sted hvor vi ALLTID får vikar men det er overhode ikke vanlig i alle barnehager. Snakket med ansatt i nabobarnehagen i dag... de hadde vært to voksne på 18 barn. I mine øyne er det fullstendig uforsvarlig men dessverre er det helt lovlig så lenge det IKKE FINNES EN LOV SOM SIER HVA SOM ER FORSVARLIG. 

Anonymkode: a52ff...1ea

Derfor håper de fleste at forslaget som var på høring om 3ansatte på 9små og 3 på 18store i høst blir vedtatt! Og gjerne satt i forhold til åpningstid, samt enda flere ansatte på de barna under 2.

Skrevet

Og nettopp derfor er det jevnt over lav kvalitet i norske barnehager. Det viser en ny undersøkelse. Vi tror at de norske barnehagene er så gode, men det er de altså ikke og der putter vi altså barna våre fra de er 10-12 mnd gamle. Uff! 

Anonymkode: d62c9...fd5

Skrevet

Ja, det er lov. Og nei, jeg syns jo ikke det er greit her heller. 

Tidligvakten begynner 07 hos oss, og neste 0730. Noen ganger trenger det ikke ha å kommet noen barn i løpet av den halvtimen hvor første person er alene, mens andre ganger kan nesten hele avdelingen ha kommet. Det samme gjaldt for senvakten som fikk 15 minutter alene fra 16.15 til 16.30. 
 

Anonymkode: 194ae...1f4

Skrevet

I vår bhg (privat foreldreeid) er det 5 avd. Der det er 6 ansatte på 25 barn, unntatt på di minste. Der er di 10 ansatte på 16 😃 vi er super fornøyde! 

Anonymkode: 10471...b3a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow. Takke seg til rolig familiebarnehage med fire unger i :)

Anonymkode: 2aaf6...ed4

Det høres jo greit ut det :) Det er ikke en dårlig avdeling, altså, det er bare det at det er for mange barn på for få ansatte...  Ved henting er det ofte greit, av en eller annen grunn. Slitne unger kanskje ;)

Anonymkode: bea4f...cf3

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er kun 1 ansatt på jobb når klokken er 9, så er ikke det lov med så mange barn, nei. Men kan det være at der er flere ansatte, de er bare på morgenmøte, kjøkkentjeneste eller lignende? Da er det dessverre lov.

Anonymkode: c667b...cb8

Jo, det er faktisk lov. Det finnes desverre ingen lov om hvor mange barn det kan være pr ansatt

Anonymkode: dcfa8...154

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I vår bhg (privat foreldreeid) er det 5 avd. Der det er 6 ansatte på 25 barn, unntatt på di minste. Der er di 10 ansatte på 16 😃 vi er super fornøyde! 

Anonymkode: 10471...b3a

10 ansatte på 16 unger, det tror jeg ikke noe på med mindre det finnes mange ledige plasser

Anonymkode: dcfa8...154

Skrevet
9 timer siden, ulenissen skrev:

Derfor håper de fleste at forslaget som var på høring om 3ansatte på 9små og 3 på 18store i høst blir vedtatt! Og gjerne satt i forhold til åpningstid, samt enda flere ansatte på de barna under 2.

Ja vi får krysse fingrene for det. 

Anonymkode: a52ff...1ea

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja vi får krysse fingrene for det. 

Anonymkode: a52ff...1ea

Det hadde vært godt å få en lov på det. Vi er 5 voksne på 19 ettåringer og det er uholdbart. Men om det ville blitt bedre med en lov på det, vet jeg ikke, hvis de fremdelkes har lov til å regne gjennomsnitt antall barn på antall voksne i hele barnehagen.

Anonymkode: dcfa8...154

Skrevet

En grunn til at jeg ikke jobber i bhg lenger. Ble utbrent. Vi var 4 voksne på ca 25 barn. Men ofte var det en syk og da måtte vi jobbe underbemannet. Det ble alltid å bare "holde ut". Selv om vi var 3 på jobb, så var det ca bare 4 timer alle var der samtidig. Da senvakta begynte halv ti og tidligvakta slutta halvtre-tre. I tillegg skulle jo alle ha pause og pedlederne hadde kortere arbeidsdag enn de andre grunnet plantid.

Du burde klage hvis du synes det er uforsvarlig. På dattera mi sin avdeling er det også bare 1 voksen frem til åtte på morgenen. Og ved sykdom blir den voksne alene til halv ni. Det synes jeg ikke er forsvarlig når det kan komme opp i mot 14 på småbarnsavdelingen. Dessverre er lovverket dårlig på dette området. Står ikke noe on antall voksne per barn. Kun at det skal være forsvarlig. Det er kun krav til pedagogtetthet. Men hva hjelper det med nok pedagoger, hvis det ikke er nok voksne til å ta seg av barna? Egentlig litt småoppgitt over at det er mer fokus på det pedagogiske, enn voksentetthet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...