Gå til innhold

Hvem som helst kan sende bekymringsmelding til bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner ett par stykk som jeg mener aldri skulle hatt unger. De hvisker rundt seg når de er på butikken og oppfører seg rart. Nylig har jeg overhørt dem snakke om noen de skulle melde til barnevernet. Mener at det er de som burde vært meldt spør du meg da men. Så hvordan er det med dette her? Hvem som helst kan slenge en melding til bv så lenge de kjenner til navnet ditt? Eller må man ha en viss relasjon til de man melder? Hvordan vet bv at meldingen er seriøs og ikke noe hevn aksjoner fra uvenner?

Anonymkode: e1f2f...c8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvem som helst kan gjøre det. Kan melde anonymt og

Anonymkode: 90164...4b6

Skrevet

I utgangspunktet kan jo hvem som helst melde til barnevernet, men uten noen relasjon til personen eller noen spesifikk hendelse å vise til vil det jo ikke være noe å sende bekymring om. "Jeg personlig syns ikke Kari Normann burde hatt barn" er ikke en bekymringsmelding. Det må være noe bekymringsverdig - en hendelse, utsagn fra barnet eller lignende. 

Om barnevernet skulle få inn "hevnaksjon fra uvenner", regner jeg med de sjekker saken dersom de ser det nødvendig, hevnaksjon eller ei. Men er det ikke noe å bekymre seg over, nei da er det ikke noe å bekymre seg over. Heller en sjekk for mye, enn en for lite. 

Anonymkode: f0c52...c47

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet kan jo hvem som helst melde til barnevernet, men uten noen relasjon til personen eller noen spesifikk hendelse å vise til vil det jo ikke være noe å sende bekymring om. "Jeg personlig syns ikke Kari Normann burde hatt barn" er ikke en bekymringsmelding. Det må være noe bekymringsverdig - en hendelse, utsagn fra barnet eller lignende. 

Om barnevernet skulle få inn "hevnaksjon fra uvenner", regner jeg med de sjekker saken dersom de ser det nødvendig, hevnaksjon eller ei. Men er det ikke noe å bekymre seg over, nei da er det ikke noe å bekymre seg over. Heller en sjekk for mye, enn en for lite. 

Så lenge man kan melde anonymt, så vet jo ikke barnevernet om melder har en relasjon til barnet eller ei. Man kan fint plukke opp episoder eller utsagn uten å ha noen relasjon

Skrevet

Hva om noen bare vil hevne seg på noen og «finner på noe» å si til bv? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan man gjøre. Da får en håpe at barnevernet gjør en god jobb og avslører det

Skrevet

Ja alle kan sende melding til bv. Som hevn, anonym, med navn, venner, familie eller ukjente. Så blir det opp til bv å etterforske videre.

Anonymkode: 36870...e1d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan man gjøre. Da får en håpe at barnevernet gjør en god jobb og avslører det

Jeg måtte avvise en person, ville ikke være venn med den personen hverken på Facebook eller ellers. Så er redd denne personenen er i stand til å ta hevn i form av dette med bv for å hevne seg. Gudene vet hva de kan finne på. Og hva skal jeg gjøre dersom jeg får en melding på meg som ikke er sann? Kan jeg si dette til bv og dersom de ikke finner årsaken til meldingen, vil de da avslutte saken?

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge man kan melde anonymt, så vet jo ikke barnevernet om melder har en relasjon til barnet eller ei. Man kan fint plukke opp episoder eller utsagn uten å ha noen relasjon

Selvsagt, og jeg skrev da "uten relasjon ELLER en spesifikk hendelse". Selvfølgelig melder man fra dersom man blir vitne til vold på butikken, selv om man ikke har noen relasjon til vedkommende. Poenget mitt var at dersom man ikke har gjort noe bekymringsverdig må det en total løgn til for å bli meldt, og det regner jeg med barnevernet gjennomskuer på et tidspunkt, uansett om meldingen som kommer inn er anonym eller ei. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte avvise en person, ville ikke være venn med den personen hverken på Facebook eller ellers. Så er redd denne personenen er i stand til å ta hevn i form av dette med bv for å hevne seg. Gudene vet hva de kan finne på. Og hva skal jeg gjøre dersom jeg får en melding på meg som ikke er sann? Kan jeg si dette til bv og dersom de ikke finner årsaken til meldingen, vil de da avslutte saken?

Barnevernet vil så klart ikke følge opp en sak som ikke viser seg å ha rot i virkeligheten. Jeg antar du har lest mye som sier det motsatte, men jeg har ingen tro på disse barnevernsmotstanderne.

Anonymkode: b1999...7e4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For å si det sånn så skal det mye til før en mister omsorgen for ett barn. Min sønn uagerte helt ekstremt mot vokse i barnehagen og barna.Det ble meldt bekymring på barnet sin oppførsel så begge oss foreldrene fikk hjemmebesøk av barnevernet. Vi fikk aldri flere besøk av barnevernet å saken ble fort avsluttet.

Så har du ikke noe å skjule så har du ingenting å frykte om barnevernet skulle kontakte deg.

Anonymkode: 978f9...db6

Skrevet

Hvordan ser bv om alt er i orden hvis de mottar en melding som er helt grunnløs og de undersøker. Hvis foreldre kan ikke bevise at meldingen er grunnløs. Hva er typisk hevnemelding til bv og hvordan reagerer man dersom man skulle få det? 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

...sånn som du gjør, mener du? Prøver å lage en historie ut av at noen hvisker på butikken! Er du 13 år, eller?!

Anonymkode: 5f6a4...eb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...