Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 I min familie har det bestandig vært en selvfølge at barna gir egne julegaver, som de lager eller kjøper for egne penger, fra fireårsalderen. De hadde vært ekstremt flaue om de hadde glemt bestefar, tante eller en kusine. Akkurat som oss voksne synes de det er en viktig del av adventstiden å finne gaver til alle de viktige menneskene i livet sitt. Er det ikke en selvfølge at barn også gir gaver? Anonymkode: 7af7a...d03
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 De gir gjerne noe de har laget, men kjøpegavene er fra oss alle Anonymkode: 50579...1c2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 Selvfølgelig lærer de å gi gaver, men de har ikke egen inntekt så de kan kjøpe egne gaver til alle. De er selvfølgelig med i planleggingen av hva vi skal gi til bestemor, tante osv, da kjøper vi en gave som er fra vår familie. De lager gaver til besteforeldre osv rett som det er, og alltid til jul og bursdag. De gir gave når de skal i bursdag til venner også, og kjøper julegave til et par av sine beste venner (for mine penger). Julegaven til pappaen kjøper eller ihvertfall planlegger vi sammen, og den er da fra meg og ungene. Veldig stor giverglede hos ungene mine, selv om de ikke får penger i hånda til å kjøpe egne gaver. Anonymkode: 313ff...925
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 Jeg har aldri hørt at i en familie så gir de voksne en gave til en kusine, og i tillegg så forventes det at et barn på fire år skal lage/kjøpe gave til den same kusinene, det er faktisk noe av det merkeligste jeg har hørt rundt julegaver. Her i familien så lager vår jente som er syv år gammel gave på skolen til meg og hennes far, og ofte lager jeg og min datter julepynt ol som gis til besteforeldrene. Utover det så gir vi en gave til hver enkelt vi skal gi gave til, og det er da en gave fra hele familien. Vi er alle inkludert og engasjert i forhold til å bestemme hva vi skal kjøpe/lage og gi i julegave, men vi opptrer som en familie og ikke som enkeltindivid. Anonymkode: 10693...72b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 Haha! Hvor mange barn har du HI? Og hvor stor øvrig familie? Vi gir gaver fra familien og barna er med når gavene kjøpes og pakkes inn. De kommer også med ideer og innspill (ikke alltid det blir tatt hensyn til da de har over snittet god fantasi😅) Ville aldri gitt barnet mitt skyldfølelse for ikke å ha husket egen gave til familien. Press og stress hører jula til, men ikke for barna. De skal få leke, lage pepperkaker og se på jul i svingen og ikke stresse med gaver til storfamilien. Anonymkode: 5ad5e...c0d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #6 Skrevet 6. desember 2017 Og helt alvorlig! Tantene til mine barn har barn selv. Hvor stas er det å få fire ekstra hjemmelagde julegaver fra mine barn når husene deres flommer over av pynt fra egne barn? Gavene barna lager gir de til oss foreldre eller besteforeldre (de har ikke noe valg😁). Skjønner godt at ikke alle synes det er like sjarmerende som meg😊 Anonymkode: 5ad5e...c0d
Mrs. Kaizer Skrevet 6. desember 2017 #7 Skrevet 6. desember 2017 Vi gir en gave som er fra hele familien til tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. Hvis barna ønsker å lage en ting i tillegg så får de selvfølgelig lov til det. Men forvente at barn fra 4 år skal bruke sine egne penger på gaver, er nå veldig merkelig synes jeg. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å motta en gave fra min nevø på 4 som han hadde kjøpt for sine egne oppsparte penger..
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #8 Skrevet 6. desember 2017 Barna mine får 200 hver og så sender jeg de inn på Nille. Da kjøper de til besteforeldre og søskenbarn. Før de fikk søskenbarn, så kjøpte de til tanter og onkler. Men det blir fryktelig dyrt om de skal kjøpe store ting til alle sammen. De har 8 besteforeldre (med bonuser), 12 tanter og onkler og 7 søskenbarn som allerede får gaver fra oss, så da blir det ekstremt dyrt om de skulle kjøpe til alle. Det blir bare noe smådill, men de elsker å gi. Noe lager de også, men det blir mer og mer begrenset for hvert år Anonymkode: 5e0f4...4c8
It's all about me Skrevet 6. desember 2017 #9 Skrevet 6. desember 2017 Da jeg var liten ga jeg alltid egne gaver fra og med det året jeg begynte på skolen. Jeg brukte mine egne små sparepenger og bursdagspenger siden jeg har bursdag like før jul. Gjorde dette jeg fordi jeg trodde også barn måtte kjøpe egne gaver. Dette er noe jeg IKKE skal lære mine egne barn. Å gi egne gaver vil de tidsnok lære, nå lærer det den gleden ved å ta del av de vi kjøper. Hvorfor? Jo fordi jeg ser verdien av at barna mine lærer seg å spare til noe de ønsker seg. Jeg ser verdien av gleden de føler når de bruker sine egne penger og betaler for en større ting. Jeg ser verdien av at de ser hvor fort pengene minsker hvis de kjøper en liten ting her og en liten ting der. Som liten har jeg ikke en eneste gang opplevd å bruke mine egne penger på meg selv. Alt gikk til julegaver hvis jeg skulle klare å finne noe til alle jeg trodde jeg måtte kjøpe til. Ikke en eneste gang har jeg kjøpt den leken jeg ønsket meg, eller følt på det å spare til noe større. Første gang jeg kjøpte meg noe til meg selv for mine penger var etter at jeg fikk min første jobb. Dette synes jeg den dag i dag er veldig trist, men er nøye med å lære mine egne barn verdien av å ta vare på penger og tenke seg om når det kommer til hva en skal bruke de på. Jada, ungene trenger ikke kjøpe noe, de kan fint lage noe. Men helt ærlig, de aller aller fleste vil heller slippe enda en hjemmelaget barneting da ens egen unger fyller opp den dosen lett og litt til. Jeg er glad i ungene i min familie, men håper for guds skyld at egenlagde ting forblir hjemme i eget hus, her drukner jeg i mine egne barns små og store kreasjoner.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #10 Skrevet 6. desember 2017 Forventer du at en fireåring skal bruke av sine EGNE (oppsparte) penger på å kjøpe gave til besteforeldre eller tanter/onkler?! Hadde jeg fått vite at nevøene mine gjorde dette ville jeg nok sørget for å putte noen lapper på sparebøssene deres for å si det sånn, og så sagt klart og tydelig at jeg ønsker meg en tegning!! Anonymkode: f0442...eb4
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #11 Skrevet 6. desember 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha! Hvor mange barn har du HI? Og hvor stor øvrig familie? Vi gir gaver fra familien og barna er med når gavene kjøpes og pakkes inn. De kommer også med ideer og innspill (ikke alltid det blir tatt hensyn til da de har over snittet god fantasi😅) Ville aldri gitt barnet mitt skyldfølelse for ikke å ha husket egen gave til familien. Press og stress hører jula til, men ikke for barna. De skal få leke, lage pepperkaker og se på jul i svingen og ikke stresse med gaver til storfamilien. Anonymkode: 5ad5e...c0d Jeg har 2 barn som nå går på barneskolen. De har 4 besteforeldre, 2 onkler og tanter og to "liksomtanter" + 3 kusiner. Å "stresse" med julegaver er noe av det bste de vet. Mange av gavene de gir er hjemmelaget. Noen kjøper de for ukepengene (50 kr pr uke) og pengene de jobber for, men det er nå. Da de gikk i barnehagen laget de til alle. De dyppet og støpte lys, laget fuglemat, tørket krydderurter osv. Jeg forventer kanskje mer av barna mine enn mange andre. Juleforberedelsene for dem er ikke bare kos. Jeg forventer at de tar del i julevasken, at de hjelper til med å rydde boden, bære ved, bake ( ikke bare smake) osv. Vi lager ikke jul for barna, men sammen med barna. Anonymkode: 7af7a...d03
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #12 Skrevet 6. desember 2017 Barna er med på gavene vi gir som familie, etter hvert som de blir større er de også med på planleggingen av gaver. Noen ganger lager de egne gaver i tillegg. De får alltid lov til å gi egenlagede gaver hvis de vil, til de familiemedlemmene som jeg vet setter pris på barnekunst oppfordrer jeg gjerne til det. Til de jeg vet føler at det flommer over av "kunst" prøver jeg å styre ungene i retning av å lage et kort, eller en forseggjort til-fra lapp på pakken. De gir egne gaver til hverandre, og til oss foreldre (her hjelper jeg med gave til far, og far med gave til meg, og en av oss med gave til søsken). De får en viss sum penger til å kjøpe gaver til kjernefamilien, summen er rikelig, og det som blir til overs skal de gi til et veldedig formål som de velger selv. Poenget med den ordningen er at vi vil at de, innenfor rimelighetens grenser, skal ha råd til å kjøpe det de har lyst til å gi. Samtidig vil vi ikke gi dem en generøs sum der de beholder resten selv, da er vi redd for at det blir om å gjøre å finne billig presang, og da faller litt av poenget bort. Vi synes også det er fint at de får et bevisst forhold til veldedighet. Det at de får penger til å dele ut til egenvalgt formål har ført til mange gode samtaler! Anonymkode: 943c7...095
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #13 Skrevet 6. desember 2017 Barnet mitt (på to år) er med på julegavehandelen. Foreløpig har hun ingen medbestemmelsesrett. Da ville mormor fått lekebil, onkel fått barbiedukke og tante en pakke tyggis. Om noen år vil hun nok få være med å bestemme hva vi skal gi, og nærmere ungdomstiden tenker jeg det vil være greit å gi henne litt penger som hun kan bruke på å finne en egen gave til mormor (som står oss nærmest av alle), til meg og til pappaen. Når hun får egen inntekt får hun stå for gave til meg, pappaen sin og evt. mormor selv. Resten av familien gir vi gave fra meg og henne, hvertfall frem til hun blir voksen og får egen familie. Tror ikke hun ender opp som et bortskjemt barn som aldri gir gaver av den grunn. Anonymkode: 71959...8f0
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Vi gir gaver sammen fra familien. Men i år ville seksåringen kjøpe til meg og pappaen, bestemor og bestefar og lillebror. Han fikk pante alle zero tomflaskene mine 🙈 Så det ble nesten 300,-. sendte han inn på Nille, og han kom strålende fornøyd ut igjen med gaver til alle 😊 Anonymkode: 718a4...069
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #15 Skrevet 7. desember 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: De gir gjerne noe de har laget, men kjøpegavene er fra oss alle Anonymkode: 50579...1c2 Dette. Og vi ser ikke på gaver som "en selvfølge". Å få en gave er et privilegium, ikke noe jeg får fordi jeg fortjener det. Anonymkode: 250de...cd8
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #16 Skrevet 7. desember 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette. Og vi ser ikke på gaver som "en selvfølge". Å få en gave er et privilegium, ikke noe jeg får fordi jeg fortjener det. Anonymkode: 250de...cd8 Hvis du ikke får gaver fordi du fortjener det og ikke fordi det er en selvfølge, hvorfor går du da? Som en tilfeldighet? I min familie er gaver heldig vis en selvfølge. Ungene gleder seg til jul og lurer på hva de kommer til å få, ikke om de kommer til å få noe. Anonymkode: 7af7a...d03
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #17 Skrevet 7. desember 2017 han lager i bhg Anonymkode: 2cdd9...38d
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #18 Skrevet 7. desember 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke får gaver fordi du fortjener det og ikke fordi det er en selvfølge, hvorfor går du da? Som en tilfeldighet? I min familie er gaver heldig vis en selvfølge. Ungene gleder seg til jul og lurer på hva de kommer til å få, ikke om de kommer til å få noe. Anonymkode: 7af7a...d03 Tilfeldighet? Nei, jeg får gaver av en annens godhet og vennlighet overfor meg. Det er giveren som gir, og jeg som blir begunstiget. Det er noe jeg verken kan påregne eller føle meg fortjent til. Giveren bestemmer hva hun/han vil gi. Det er aldri en selvfølge å få. Ikke noe, av noen. Det er alltid et privilegium som kommer av den andres valg. Anonymkode: 250de...cd8
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #19 Skrevet 7. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tilfeldighet? Nei, jeg får gaver av en annens godhet og vennlighet overfor meg. Det er giveren som gir, og jeg som blir begunstiget. Det er noe jeg verken kan påregne eller føle meg fortjent til. Giveren bestemmer hva hun/han vil gi. Det er aldri en selvfølge å få. Ikke noe, av noen. Det er alltid et privilegium som kommer av den andres valg. Anonymkode: 250de...cd8 Jeg tror vi legger litt ulike ting i hva som er en selvfølge her😊 Anonymkode: 7af7a...d03
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #20 Skrevet 7. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tilfeldighet? Nei, jeg får gaver av en annens godhet og vennlighet overfor meg. Det er giveren som gir, og jeg som blir begunstiget. Det er noe jeg verken kan påregne eller føle meg fortjent til. Giveren bestemmer hva hun/han vil gi. Det er aldri en selvfølge å få. Ikke noe, av noen. Det er alltid et privilegium som kommer av den andres valg. Anonymkode: 250de...cd8 Nei, det er en selvfølge å få for de fleste, fordi det er en tradisjon. Men man bør absolutt sette pris på AT man får. Anonymkode: 3c0b6...c05
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #21 Skrevet 7. desember 2017 Det er den mest forutinntatte og negativt ladde overskriften jeg har sett på lenge. God jul. Anonymkode: e8881...1a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå