Gå til innhold

Løping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på opptaksprøver til våren. Må løpe 3000 meter på Max 15 minutter. Bruker i dag ca 25-30 minutter. 

Finnes det håp for meg? Hva anbefales? Intervaller eller bare løpe på? 

Anonymkode: 2e51f...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Au da, du må begynne å trene NÅ! 3-4 dager i uken hvor du varierer mellom langdistanse og korte intervaller. 

Anonymkode: 0741f...7b4

Skrevet

Følge et løpeprogram, kanskje? Ta entome hos PT som er god på løping! 

Anonymkode: 7adf6...cc4

Skrevet

Klart det er håp. Kondisjon er ferskvare, så du må løpe jevt og trutt 2-3 ganger i uka.

Dette klarer du. 

Google hvordan løpe 5 km på 30 min. feks. så følger du planer du finner. Noe som passer deg. 

Anonymkode: e108c...bda

Skrevet

Runner world har masse bra tips og programmer for løping, fra nybegynner til avansert. Ulike distanser. 

Du må trene intervall for å få bedre tid. 3000m på 15min er overkommelig 

Skrevet

Takk for svar. Jeg er villig til å løpe flere ganger i uken. Dette er noe jeg har lyst til og må klare. Jeg har nå løpt mest ute (nå er det snø, noe tyngre enn asfalt?) og variert med bakker. Ikke flatt. Er det bedre med tredemølle? Vet ikke om opptaket blir på løpebane, tredemølle eller variert ute. 

Skrevet

Intervalltrening i bakke er veldig bra for kondisjonen

Anonymkode: 10be0...c51

Skrevet

Til våren? Du har et haaaav av tid :-) Finn et program på nett og stick to it. Du er nødt til å ha med intervalløkter for å få fart på beina. Det er lettere med mølle fordi du slår deg om du hviler 😜

Skrevet

det kommer nok til å gå veldig bra, 15 min på 3000 meter er ikke raskt og helt mulig ofr de fleste som trener jevn å klare ganske raskt. Jeg ville ha vekslet mellom korte og raske intervaller, hvor farten ligger vesentlig høyere enn 5 min på km, og lengre intervaller hvor du ligger i 5 fart. så kan du øke distansen etterhvert 3x1000 m i riktig osv. Bakke intervaller er bra, og rolige langturer. Sånne midt i mellom turer hvor du løper noen kilometer i halvraskt tempo gir liten gevinst. Jeg ville kjøpt en billig pulsklokke, satt meg inn i pulssoner og løping, og fulgt dette på intervaller og langturer. 

Lykke til! Løping er gøy

Anonymkode: 8e3dc...1d7

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Jeg er villig til å løpe flere ganger i uken. Dette er noe jeg har lyst til og må klare. Jeg har nå løpt mest ute (nå er det snø, noe tyngre enn asfalt?) og variert med bakker. Ikke flatt. Er det bedre med tredemølle? Vet ikke om opptaket blir på løpebane, tredemølle eller variert ute. 

Det er mye tyngre å løpe på snø, bane syns de fleste er  lettest. Mølle er greit på intervaller, for da har du kontroll på fart. Intervaller er også bra å trene med andre, da pusher du deg mer. Men løping ute er nok det beste for å få opp farten

Anonymkode: 8e3dc...1d7

Skrevet

Takk for oppmuntrende svar! Jeg så helt mørkt på det i kveld etter noen løpeturer hvor jeg har brukt 25-30 minutter. Men da er det håp! 

Skrevet

Det klarer du. Men du må også te ke på at om du skal inn et sted med fysiske opptakskrav så må dette bli en livsstil for deg, da er det antakelig også krav om årlige fysiske tester og med 25,min på 3000 nå så er neppe trening en vane for deg. Du må bli glad i det og få det i ryggmargen, for ellers ryker du på retest.

Skrevet

Kan du ikke gå 3 km på 25 minutter?

Anonymkode: cd5e9...1fe

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke gå 3 km på 25 minutter?

Mulig det, men lille meg på 1.50 må jogge/løpe. Mine korte ben må få farten opp. 

Skrevet

Er det mye å ha 3 millioner i lån når vi er 40/50+

Har kun en drøy million igjen nå, men sikler på et hus hvor vi nok må ha et par millioner til i gjeld om vi skal få tilsklaget.

Vi tjener godt over en million til sammen (1,4) og har ingen annen gjeld, to barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...