Gå til innhold

Noen som har greie på rettigheter til sykepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snart vært 50% sykmeldt 1 år. Vet ikke om jeg får AAP enda. Men ser for meg å fortsette å jobbe 40-50% i min nåværende jobb.

Jeg vet jeg ikke har sykepengerettigheter i 26 uker. Men hva når det er IA bedrift jeg er ansatt i. Har man lov å bruke egenmeldinger? Hva med sykt barn dager?

Jeg liker å være litt forberedt.

Anonymkode: fc908...b26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk permisjon for den delen du søker aap for. Egenmelding for egen sykdom kan ikke brukes. Egenmelding for barn er en helt annen rett og påvirkes ikke. 

Anonymkode: 76c4e...d52

Skrevet

Man søker 100% aap også krysser man av de dagene man ikke er på jobb. 

Jobber du 2 dager i uka krysser du av det på meldekort og får tilsvarende fratrekk i aap. Får du f.eks omgangssyke leverer du ikke egenmelding, men krysser av at du et borte 3 dager, eller 4 og får aap istedenfor sykelønn. 

Anonymkode: 62e21...1d4

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man søker 100% aap også krysser man av de dagene man ikke er på jobb. 

Jobber du 2 dager i uka krysser du av det på meldekort og får tilsvarende fratrekk i aap. Får du f.eks omgangssyke leverer du ikke egenmelding, men krysser av at du et borte 3 dager, eller 4 og får aap istedenfor sykelønn. 

Det høres ut som en god idé, men det sto ikke noe i søknaden om hvor stor andel AAP jeg søker om.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som en god idé, men det sto ikke noe i søknaden om hvor stor andel AAP jeg søker om.

Du skal ikke søke om en prosent. Du bare søker på AAP, og får du det godkjent så gjør du med meldekortene som beskrevet over. Det skal og skrives en tiltaksplan sammen med saksbehandler hos nav, før du får penger. Og der kan dere skrive hva dere tenker om jobbing for deg

Anonymkode: f62e2...ba5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er fordi det bare går an å søke 100%, også skriver man på meldekortet hvor mye man jobber.

Jeg var også 50% sykemeldt fra min 80% stilling i et år og gikk da over på aap, jobbet 2 dager i uken og krysset av på meldekortet for det. Ble jeg syk så jeg ikke fikk gått på jobb krysset jeg av at jeg var hjemme flere dager og fikk aap for alle dagene hjemme.

Sykt barn tok jeg aldri ut, da byttet jeg heller vakter.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fordi det bare går an å søke 100%, også skriver man på meldekortet hvor mye man jobber.

Jeg var også 50% sykemeldt fra min 80% stilling i et år og gikk da over på aap, jobbet 2 dager i uken og krysset av på meldekortet for det. Ble jeg syk så jeg ikke fikk gått på jobb krysset jeg av at jeg var hjemme flere dager og fikk aap for alle dagene hjemme.

Sykt barn tok jeg aldri ut, da byttet jeg heller vakter.

Måtte du da til lege om du hadde fravær fra jobb, for å få legeerklæring? Jeg vil egentlig klare å jobbe 2 dager i uka, men har en og annen ekstra dårlig dag innimellom. I tillegg til at man kan pådra seg influensa o.l.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måtte du da til lege om du hadde fravær fra jobb, for å få legeerklæring? Jeg vil egentlig klare å jobbe 2 dager i uka, men har en og annen ekstra dårlig dag innimellom. I tillegg til at man kan pådra seg influensa o.l.

Nei, du må ikke til lege ved kortidsfravær. Om du må det hvis det blir langvarig vet jeg ikke

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen legebesøk nødvendig. Det er meningen du skal teste ut arbeidsevne og du har muligheten til å jobbe mer og mindre ettersom hva helsen tillater deg, det er hele hensikten med perioden på aap.

Men da jeg ble permanent verre og over en 2-3 mnd periode ikke klarte jobbe mer enn 1 dag i uken bestilte jeg jo legetime fordi jeg var blitt så mye verre, og legen mente da jeg skulle ta helt pause fra jobb en periode for å se om det kunne gi meg mer ro (mindre dårlig samvittighet) og bli bedre igjen. Da sendte legen en legeattest til nav om min forverring og jeg ringte saksbehandler og fikk inn i oppfølgingsplanen at jeg ikke klarte jobbe da.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen legebesøk nødvendig. Det er meningen du skal teste ut arbeidsevne og du har muligheten til å jobbe mer og mindre ettersom hva helsen tillater deg, det er hele hensikten med perioden på aap.

Men da jeg ble permanent verre og over en 2-3 mnd periode ikke klarte jobbe mer enn 1 dag i uken bestilte jeg jo legetime fordi jeg var blitt så mye verre, og legen mente da jeg skulle ta helt pause fra jobb en periode for å se om det kunne gi meg mer ro (mindre dårlig samvittighet) og bli bedre igjen. Da sendte legen en legeattest til nav om min forverring og jeg ringte saksbehandler og fikk inn i oppfølgingsplanen at jeg ikke klarte jobbe da.

Jeg opplevde samme som deg, men jeg var ikke hos legen en gang. Bare ga beskjed til saksbehandler at det ikke fungerte. Men jeg vil anbefale å gå til legen, ikke gjøre som jeg gjorde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...