Gå til innhold

Blir en slik melding til barnevernet prioritert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tatt kontaktet selv pga vi trengte hjelp til en vanskelig tenåring med store adferdsvansker. Jeg synes det var lite trivelig pga alt det negative man hører i media. Visste ikke hva vi gikk til.. vi får hjelp nå.. men forstår godt at folk er redd for de.. du blir omtrent vrengt.. vi tok kontakt selv.. men alikevel var det akkurat som de prøvde å lete etter ting å sette fingeren på hos oss foreldre. ( barnet vårt har en diagnose). Måtte ha samtykke fra psykolog og ville vite bavnet på kjærester jeg hadde for 20 år siden.. så at folk sier de er redd barnevernet kan det være at de ikke vil utlevere alt ved seg selv.. 

Anonymkode: c7d3e...58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bra. Men kanskje han utenom burde skaffe seg hjelp for den angsten?

Anonymkode: 52174...bf7

Det er sikkert ikke helt angsten, men mistillit.

Anonymkode: 44dae...8c9

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å ringe barnevernet og si at du kjenner han/hun som har sagt at de er redd barnevernet. Vil de da undersøke nærmere hvorfor vedkommende eventuelt er redd dem? 

Anonymkode: 743ec...56d

Hallo. 

Vil du framstå som en ravende galning, så ring og si det der. Ring også og si at du kjenner en som er mørkredd, så er du på den sikre siden. Muligens er det du selv som får undersøkelsen.

Anonymkode: a0170...a80

Skrevet

Skjønner veldig godt at folk er redd for barnevernet.  Blir man meldt så blir man vrengt som noen sa her. Og de er ofte ute etter å finne feil. Helt vanlige mennesker og helt vanlige foreldre får plutselig en lang liste over feil de gjør. Og det gjør selvfølgelig noe med en psykisk, og for å ikke å snakke om prestasjonsangsten man får. Så om man vil hevne seg på noen så er det bare å kontakte barnevernet.

Synd at det har blitt sånn. Og synd på de barna som faktisk trenger hjelp å ikke får det, siden resursene blir brukt feil. 

Anonymkode: b27a3...32b

Skrevet
På 4.12.2017 den 23.50, Anonym bruker skrev:

Han sier han er redd fordi han har lest så mye negativt og skrekkhistoriene har gått inn på han. Han ikke observert noe bekymringsverdig, faktisk så er han en god far. 

Det er ingenting underlig med det, og ikke noe å melde bekymring for. 

Frykt er ikke på noe vis synonymt med at det er grunn til å være redd. 

Eldre damer er statistisk mest redd for å bli utsatt for vold (mediebildet), men minst utsatt for det. 

Anonymkode: be29e...b9a

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tatt kontaktet selv pga vi trengte hjelp til en vanskelig tenåring med store adferdsvansker. Jeg synes det var lite trivelig pga alt det negative man hører i media. Visste ikke hva vi gikk til.. vi får hjelp nå.. men forstår godt at folk er redd for de.. du blir omtrent vrengt.. vi tok kontakt selv.. men alikevel var det akkurat som de prøvde å lete etter ting å sette fingeren på hos oss foreldre. ( barnet vårt har en diagnose). Måtte ha samtykke fra psykolog og ville vite bavnet på kjærester jeg hadde for 20 år siden.. så at folk sier de er redd barnevernet kan det være at de ikke vil utlevere alt ved seg selv.. 

Godt skrevet. Det kan være snakk om begrunnet frykt for selve prosessen etter å hørt andres dårlige erfaringer, eller gjort seg dem selv.

Skrevet
På 5.12.2017 den 0.33, Anonym bruker skrev:

Har du noengang lest eller hørt om noen barn som ble fratatt uten grunn?

Hvordan har du klart å unngå å få med deg det i media? Er flere saker der grunnlaget viste seg å være feil.

Skrevet
På 2017-12-05 den 0.33, Anonym bruker skrev:

Har du noengang lest eller hørt om noen barn som ble fratatt uten grunn?

Under et år siden en mor ble fratatt sitt barn, og tok sitt eget liv samme dag. Det har senere kommet frem at det skulle aldri ha skjedd, og barnevernet gjorde store og mange feil i den saken. Men dessverre så alt for sent... Dette var og en veldig god mamma. 

Så jo det skjer. 

Skrevet

Media? Der står jo det at foreldre ble fratatt barna på feil grunnlag og stakkars dem osv. Det er media. Der er det bare foreldre sin versjon av saken. Barnevernet har taushetsplikt. Så vi vet ikke den egentlige årsaken til omsorgsovertagelsen

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Under et år siden en mor ble fratatt sitt barn, og tok sitt eget liv samme dag. Det har senere kommet frem at det skulle aldri ha skjedd, og barnevernet gjorde store og mange feil i den saken. Men dessverre så alt for sent... Dette var og en veldig god mamma. 

Så jo det skjer. 

Men da stiller jeg deg et spørsmål, hvis slikt skjer. Er du redd for at det kan skje deg? Barnevernet er inne i bilde av en grunn, så du mener at barnevernet kan komme inn i bilde til en familie som ikke har gjort noe galt og bare finne på noe grunn for å ta ungene i fra dem? Noen må jo ha sendt bekymringsmelding for at de kan komme i det hele tatt. Hva tenker du er grunnen til barnevernet er inne i bilde hos en familie som aldri burde ha mistet barna? Blir ikke slikt oppdaget i retten og de får barna tilbake til slutt? Hvis det er virkelig ingen grunn til å ta dem i fra foreldrene ?

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Media? Der står jo det at foreldre ble fratatt barna på feil grunnlag og stakkars dem osv. Det er media. Der er det bare foreldre sin versjon av saken. Barnevernet har taushetsplikt. Så vi vet ikke den egentlige årsaken til omsorgsovertagelsen

Hadde vi fått hørt Barnevernets versjon av alle disse sakene, så hadde vi nok vært enige i overtagelsen i 99 % av tilfellene. Disse menneskene som går til media og klager fordi de er blitt fratatt barna sine, ser ikke selv at de ikke er gode foreldre.

Anonymkode: 3e7e2...0a7

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt skrevet. Det kan være snakk om begrunnet frykt for selve prosessen etter å hørt andres dårlige erfaringer, eller gjort seg dem selv.

Det har vært alt annet enn hyggelig for å si det sånn: ( de har vært hjemme hos oss.. spørt og grav om alt mellom himmel og jord.. ingenting negativt å finne heldigvis. Men de skulle vite hvor alle hadde so erom osv.. var inne på alle rommene. Jeg er egentlig ganske rolig av meg og ikke redd for at de vil ta fra meg barna eller noe..  i tok jo kontakt for å få hjelp. men når man blir vrengt på denne måten.. og i tillegg spør om de kan få lese journalen fra psykologtimene jeg har hatt.. så forstår jeg hvorfor folk sier de er redde for barnevernet. Det er ting man sier til en psykolog som man ikke vil at andre skal vite. Underveis i prosessen var det selvfølgelig noen som meldte oss til barnevernet fordi de hadde hørt rykter om noe som hadde skjedd barnet mitt på skolen.  Da var jeg egentlig litt lettet for at det var vi som tok kontakt.. de hjelper mange familier så er jo ikke bare negativt.. men det er kun det som kommer frem. Etter min erfaring synes jeg barnevernet har alt for mye autorisasjon og det virker som de kan gjøre som de vil hvis de først danner seg et negativt inntrykk av noen. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da stiller jeg deg et spørsmål, hvis slikt skjer. Er du redd for at det kan skje deg? Barnevernet er inne i bilde av en grunn, så du mener at barnevernet kan komme inn i bilde til en familie som ikke har gjort noe galt og bare finne på noe grunn for å ta ungene i fra dem? Noen må jo ha sendt bekymringsmelding for at de kan komme i det hele tatt. Hva tenker du er grunnen til barnevernet er inne i bilde hos en familie som aldri burde ha mistet barna? Blir ikke slikt oppdaget i retten og de får barna tilbake til slutt? Hvis det er virkelig ingen grunn til å ta dem i fra foreldrene ?

Husk at noen faktisk ber om hjelp, og istedenfor hjelp så blir man så trykket ned at man faktisk kan bli psykisk syk. I denne aktuelle kommunen ble det jo og full oppvask. Og flere stillinger ble lyst ut etterpå,  så man kan jo tenke seg. Vet at flere som hadde vært i kontakt med de aktuelle personene kalte det for psykisk vold, spesielt for fra de som blir leid inn og tjener penger på saker og fra uerfarne nye ansatte som hørte på de. Absolutt ikke bra, og barna dette går utover. Flere av barna sliter den dag i dag. 

Ting har blitt endret men så altfor sent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...