Gå til innhold

Fellesøkonomi - bra eller ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Neste høst skal vi samboer studere fulltid mens jeg er ferdig utdannet og skal starte i jobb til sommeren . Vi flytter til en ny plass så vi kommer ikke til å ha mulighet for barnepass for 3-åringen. 

Samboer vil kun få utbetalt rundt 9000 kr i mnd fra Lånekassen. Vi har snakket om å ha fellesøkonomi. Jeg betaler mest siden jeg tjener mest da. Hvordan skal vi fordele det? Jeg vil jo hjelpe han mens han studerer, samtidig vil jeg ikke sponse alt slik at jeg ikke får overført til sparekonto.

Usikkert om han skal jobbe ved siden av studiene ettersom jeg vil jobbe turnus og da kan ikke han ta seg like mye av 3-åringen hvis han både skal studere fulltid og jobbe ved siden av.

 

Trenger tips hos dere som er inne på dette med fellesøkonomi . Det er ett helt nytt område for meg

Anonymkode: 4b834...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er en familie. Da må dere styre økonomien sammen. Det innebærer at dere skal jobbe for det som er best for familien, ikke bare det hver av dere har lyst til.

At en av dere nå skal studere regner jeg med er noe dere sammen har blitt enige om fordi det på sikt vil gi bedre økonomi for hele familien. Du kan ikke forvente at dere både skal klare å spare (annet enn før å ha en buffer) og komme dere gjennom studietiden. Spare er det mer naturlig å gjøre nå når begge jobber og senere når begge er i jobb igjen.

Anonymkode: 2881b...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige innlegg. Du sponser ham, siden det er du som tjener penger. Spare får dere gjøre senere. Hvordan hadde du ellers tenkt at dere skulle gjøre det? Dere lever et felles liv, har felles barn, felles bolig, spiser sammen, sover sammen.,

Anonymkode: 9990a...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere er en familie. Da må dere styre økonomien sammen. Det innebærer at dere skal jobbe for det som er best for familien, ikke bare det hver av dere har lyst til.

At en av dere nå skal studere regner jeg med er noe dere sammen har blitt enige om fordi det på sikt vil gi bedre økonomi for hele familien. Du kan ikke forvente at dere både skal klare å spare (annet enn før å ha en buffer) og komme dere gjennom studietiden. Spare er det mer naturlig å gjøre nå når begge jobber og senere når begge er i jobb igjen.

Anonymkode: 2881b...6c8

Begge jobber ikke nå. Jeg studerer fulltid og jobber annenhver helg. Samboer får AAP nå. 

Utdannelsen hans tar kun 2 år så det vil lønne seg på sikt. HI

Anonymkode: b8bf8...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har separat økonomi, jeg har studert i 4 år, men har tjent mine egne penger. 

Anonymkode: 8a8e4...23c

Har dere barn? Har du ett tungt studie? Hvor mye jobber du?

Spørs hvor mye han kan jobbe ved sifen av studier når jeg skal jobbe turnus.

HI

Anonymkode: b8bf8...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har ett barn. Jobbet ekstravakter på sykehus og kommunen mye helg, kveld og netter. 

Anonymkode: 8a8e4...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere barn? Har du ett tungt studie? Hvor mye jobber du?

Spørs hvor mye han kan jobbe ved sifen av studier når jeg skal jobbe turnus.

HI

Anonymkode: b8bf8...acd

Hvordan organiserer dere økonomien deres nå da?

Anonymkode: 2881b...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gjør vi det sånn at begge bidrar med det de kan og i vanskelige perioder reduserer forbruke det man kan. Dvs at begge legger tilrette for å passe barn så den andre kan jobbe og at begge får denne muligheten. Det kommer før sosiale sammenkomste osv.

Da mannen min studerte betalte jeg, nå tjener han veldig godt og betaler for meg mens jeg bygger opp firmaet mitt. Han betaler blant annet pensjonssparing for meg nå mens jeg er uten inntekt, i tillegg til å ta alt av faste kostnader på hus og hjem (felleseie på alt, selv om han tjener 10 ganger mer enn meg). Vi har vært sammen i snart 20 år og mitt og ditt finnes ikke, det er vårt. 

Anonymkode: 2c0a9...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi yter etter evne og bruker etter behov. 

Ingenting som er mitt og ditt, alt er vårt. Da vi flyttet sammen tjente han mellom 40 og 60 tusen i mnd og jeg ca 10... Nå tjener vi likt (nei, ikke 40 tusen hver!) og betaler omtrent det samme. Sluket er vårt, tenker jeg...

Anonymkode: a2901...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sparekonto skal du overføre til da? Vi har felles sparekonto også vi, det vi sparer er jo til familien det også.

Vi har helt fra vi flyttet sammen for 19 år siden hatt hver vår lønningskonto og en felles regningskonto og felles matkonto.

På lønningsdag har vi faste trekk fra personkonto til felleskontoene. Fra regningskonto trekkes alt av faste utgifter, lån, forsikringer, strøm, kommunale avgifter, internett osv Matkontoen har vi eget kort til som bare brukes i matbutikken.

Tilbake på hver vår personkonto har vi penger som går til forbruk, bensin, klær, gaver, frisør, lege, osv.

Den som tjener mest setter inn mest på felles kontoer, det har gjennom livet endret seg, noen perioder har jeg tjent mest, andre perioder han.

Akkurat nå tjener vi omtrent akkurat like mye, men han setter inn mer penger enn meg til felleskontoer fordi det er jeg som stort sett handler klær, gaver, gir ungene lommepenger osv.

Ikke noe mitt eller ditt i forholdet vårt egentlig, vi har begge et fast trekk hver til felles sparing og ellers betaler jo den som har penger om vi skal på kino e.l.

Vi detaljstyrer ikke hverandres forbruk, har han lyst på nye joggesko eller jeg en bok kjøper vi det fra hver vår personkonto.

 

Anonymkode: 10f79...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags sparekonto skal du overføre til da? Vi har felles sparekonto også vi, det vi sparer er jo til familien det også.

Vi har helt fra vi flyttet sammen for 19 år siden hatt hver vår lønningskonto og en felles regningskonto og felles matkonto.

På lønningsdag har vi faste trekk fra personkonto til felleskontoene. Fra regningskonto trekkes alt av faste utgifter, lån, forsikringer, strøm, kommunale avgifter, internett osv Matkontoen har vi eget kort til som bare brukes i matbutikken.

Tilbake på hver vår personkonto har vi penger som går til forbruk, bensin, klær, gaver, frisør, lege, osv.

Den som tjener mest setter inn mest på felles kontoer, det har gjennom livet endret seg, noen perioder har jeg tjent mest, andre perioder han.

Akkurat nå tjener vi omtrent akkurat like mye, men han setter inn mer penger enn meg til felleskontoer fordi det er jeg som stort sett handler klær, gaver, gir ungene lommepenger osv.

Ikke noe mitt eller ditt i forholdet vårt egentlig, vi har begge et fast trekk hver til felles sparing og ellers betaler jo den som har penger om vi skal på kino e.l.

Vi detaljstyrer ikke hverandres forbruk, har han lyst på nye joggesko eller jeg en bok kjøper vi det fra hver vår personkonto.

 

Anonymkode: 10f79...2b6

Dette! Sånn gjør vi det og. Bortsett fra at vi har eget dieselkort og da :) Og egen konto til gaver og slikt... :)

Anonymkode: 47b82...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan organiserer dere økonomien deres nå da?

Anonymkode: 2881b...6c8

Nå har vi separat økonomi, men jeg jeg bidrar mer på enkelte områder siden jeg har litt bedre inntekt samt at jeg noen ganger får overført penger fra foreldrene mine. 

HI

Anonymkode: b8bf8...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå har vi separat økonomi, men jeg jeg bidrar mer på enkelte områder siden jeg har litt bedre inntekt samt at jeg noen ganger får overført penger fra foreldrene mine. 

HI

Anonymkode: b8bf8...acd

Da tror jeg det er på tide at dere blir voksne. Sett dere ned og lag et budsjett. Finn ut hvor mye dere må jobbe i helger og ferier for å få det til å gå rundt, uten å belage dere på understøttelse fra foreldre. Finn ut hva dere skal gjøre med barnepass og hvem som skal bestemme over pengene.  Om dere skal ha felles økonomi eller ikke er ikke så viktig. Det vesentlige er at dere er enige om hvordan dere skal gjøre det og at dere har en god plan.

Anonymkode: 2881b...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...