Gå til innhold

Fellesøkonomi - bra eller ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Neste høst skal vi samboer studere fulltid mens jeg er ferdig utdannet og skal starte i jobb til sommeren . Vi flytter til en ny plass så vi kommer ikke til å ha mulighet for barnepass for 3-åringen. 

Samboer vil kun få utbetalt rundt 9000 kr i mnd fra Lånekassen. Vi har snakket om å ha fellesøkonomi. Jeg betaler mest siden jeg tjener mest da. Hvordan skal vi fordele det? Jeg vil jo hjelpe han mens han studerer, samtidig vil jeg ikke sponse alt slik at jeg ikke får overført til sparekonto.

Usikkert om han skal jobbe ved siden av studiene ettersom jeg vil jobbe turnus og da kan ikke han ta seg like mye av 3-åringen hvis han både skal studere fulltid og jobbe ved siden av.

 

Trenger tips hos dere som er inne på dette med fellesøkonomi . Det er ett helt nytt område for meg

Anonymkode: 4b834...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er en familie. Da må dere styre økonomien sammen. Det innebærer at dere skal jobbe for det som er best for familien, ikke bare det hver av dere har lyst til.

At en av dere nå skal studere regner jeg med er noe dere sammen har blitt enige om fordi det på sikt vil gi bedre økonomi for hele familien. Du kan ikke forvente at dere både skal klare å spare (annet enn før å ha en buffer) og komme dere gjennom studietiden. Spare er det mer naturlig å gjøre nå når begge jobber og senere når begge er i jobb igjen.

Anonymkode: 2881b...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige innlegg. Du sponser ham, siden det er du som tjener penger. Spare får dere gjøre senere. Hvordan hadde du ellers tenkt at dere skulle gjøre det? Dere lever et felles liv, har felles barn, felles bolig, spiser sammen, sover sammen.,

Anonymkode: 9990a...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev: