Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Synes det er rart at de er CE-merket hvis det er farlig for fosteret. Anonymkode: 68fdc...ead
Pobie Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Nei, de er ikke skadelige. Du må sitte med den mot magen i mange timer for at den skal ha noe skadelig virkning.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 2 minutter siden, Pobie skrev: Nei, de er ikke skadelige. Du må sitte med den mot magen i mange timer for at den skal ha noe skadelig virkning. Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er anbefalt å være restriktiv med doppler særlig i første trimester, fordi det er bevist varmeutvikling, og det er usikkert hvilket skadepotensiale det kan ha. Ellers er det anbefalt å velge riktige innstillinger, og bare gjøre undersøkelser på indikasjon. Så det er ikke bevist skadelig, men et føre var - prinsipp. Anonymkode: 94b1d...682
Pobie Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er anbefalt å være restriktiv med doppler særlig i første trimester, fordi det er bevist varmeutvikling, og det er usikkert hvilket skadepotensiale det kan ha. Ellers er det anbefalt å velge riktige innstillinger, og bare gjøre undersøkelser på indikasjon. Så det er ikke bevist skadelig, men et føre var - prinsipp. Anonymkode: 94b1d...682 Ja, da vi var på tidlig UL ville de ikke bruke doppler pga de mente hjertet var for lite og sart. Men hvis man bruker doppler hjemme bruker man den jo ikke i 1. trimester, og hvis man gjør det finner man mest sannsynlig ikke hjertelyden uansett. Jeg svarte mtp bruk fra 2. trimester.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Det er vel to typer av disse også? De som bare fungerer som et stetoskop med høytaler, altså bare forsterker lyder innenfra der, er selvfølgelig ikke skadelig. Men de som fungerer som et ultralydapparat og sender bølger inn vet man lite om er skadelig for et sårbart foster i utvikling, min jordmor sa man var forsiktig med bruken av disse i første trimester fordi de fungerer nærmest som et ekkolodd og det er ikke bevist at disse bølgene ikke er skadelig Anonymkode: 5a727...423
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Jeg er bare i uke 10. Mener dere at det er skadelig da, men ikke i 2. trimester? Dette er en doppler til hjemmebruk. HI Anonymkode: 68fdc...ead
Pobie Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er bare i uke 10. Mener dere at det er skadelig da, men ikke i 2. trimester? Dette er en doppler til hjemmebruk. HI Anonymkode: 68fdc...ead I uke 7 ville de ikke bruke doppler. I uke 10 brukte de doppler og fant hjertelyden. Jordmor vi var hos i uke 10 sa hun aldri hadde hørt at de kunne være skadelig. Og vi lyttet til hjertelyden i 15-20 sekunder maks.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 1 time siden, Pobie skrev: Ja, da vi var på tidlig UL ville de ikke bruke doppler pga de mente hjertet var for lite og sart. Men hvis man bruker doppler hjemme bruker man den jo ikke i 1. trimester, og hvis man gjør det finner man mest sannsynlig ikke hjertelyden uansett. Jeg svarte mtp bruk fra 2. trimester. Herregud som du motsier deg selv. Igjen. Anonymkode: 9b923...ec4
Pobie Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Herregud som du motsier deg selv. Igjen. Anonymkode: 9b923...ec4 Hvordan da mener du? Det første svaret mitt var mtp hjemmebruk, dvs fra 2. trimester utover. Det er kun i 1. trimester de begrenser bruken, men da er det jo ikke snakk om bruk hjemme av hvermansen, noe jeg fikk utifra at HI spurte om.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 59 minutter siden, Pobie skrev: Hvordan da mener du? Det første svaret mitt var mtp hjemmebruk, dvs fra 2. trimester utover. Det er kun i 1. trimester de begrenser bruken, men da er det jo ikke snakk om bruk hjemme av hvermansen, noe jeg fikk utifra at HI spurte om. Er det vel. Du uttaler deg om ting du tydeligvis ikke hat greie på. Anonymkode: 7d1c1...358
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det vel. Du uttaler deg om ting du tydeligvis ikke hat greie på. Anonymkode: 7d1c1...358 Flaut for deg, siden Pobie har rett. Det er jo ikke noen sånn absolutt grense på at nå er det trygt, men de fleste organene er i det minste dannet i slutten av 1.trimester. Derfor regner man 2.trimester som tryggere. Anonymkode: 94b1d...682
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 Ifg min Jm så er det funnet forskning på at fosteret blir negativt påvirket (ikke direkte skadelig nødvendigvis, men det påfører stress og uro Bl.a) før uke 14 Derfor ville ikke hun, og en del av hennes kollegaer, lytte før det. ...og dere som skal bruke hjemmedopler please husk at hjertelyd ikke er nok ved feks "lite liv" senere i svangerskapet! Det er en grun til at de har flere undersøkelser, inkludert ultralyd, på sykehuset hvis du kommer inn med den bekymringen. Hjertelyden er det siste som blir borte ved feks morkakesvikt, og når den faller så faller den fort på de små (pulsen) -hjertesukk- Anonymkode: 9066f...e4e
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2017 #13 Skrevet 7. desember 2017 ikke skadelig,men er jo ikke noe bra og bruke den ,for av og til finner man ikke hjertelyden Anonymkode: feedf...3f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå