Gå til innhold

Vi bruker ALT for mye penger!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere har brukt 24000 på to uker, så bruker dere 5 ganger så mye per måned som planlagt... ikke dobbelt så mye.

Anonymkode: 5b866...ae6

Jeg mente at vi har brukt over dobbelt så mye som månedsbudsjettet allerede.. :) 

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Du startet profil her bare for å selge et eller annet produkt?

Anonymkode: 9469e...045

Hvis noen er ute etter å spare penger, så er det jo greit om man kommer med en anbefaling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo at når det er tomt så føres det over fra sparekonto. Jeg har sagt at det ikke må skje, men likevel så gjøres det. 

Men jeg er enig med deg at det er problematisk å skulle bli nesten en økonomisk verge..

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Er den sparekontoen felles så stjeler han fra deg...

Anonymkode: 9469e...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er den sparekontoen felles så stjeler han fra deg...

Anonymkode: 9469e...045

Det er hovedsakelig han som handler mat, så pengene går til oss... felles sparekonto til felles bruk. 

Men jeg skal sette ned foten helt tydelig nå og gi klar beskjed om at overføringer fra andre kontoer ikke er aktuelt.

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er hovedsakelig han som handler mat, så pengene går til oss... felles sparekonto til felles bruk. 

Men jeg skal sette ned foten helt tydelig nå og gi klar beskjed om at overføringer fra andre kontoer ikke er aktuelt.

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Da gjør dere som en annen anbefalte - egen konto og eget kort til mathandling.

Og for å få litt bedre kontroll så kan dere sette dere ned f.eks. hver søndag og lage en ukesmeny for kommende uke samt hva dere må handle, og så handle en gang i uken (og så sjekker du med kvitteringer og opp mot kontoen, om han f.eks. tar ut kontanter av matkontoen...). Hvis dere foretrekker å handle til helgen, da kan dere likevel gjøre det på samme måten, planlegg en uke eller litt lenger frem i tid, og pass på at dere da bare handler det som er avtalt.

Kanskje dere kan se på det programmet som går på en eller annen tv-kanal også, som hjelper personer som bruker altfor mye penger på mat/husholdning, som får hjelp til å velge billigere produkter, lage billigere (og minst like bra eller bedre) mat osv.

Hold deg hard, still krav - og kom dere i parterapi asap!

Anonymkode: 9469e...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vanvittig mye på mat.. setter inn 7000 men det holder aldri.. vi bruker nok nærmere 14000 på mat hver mnd.. vi er 6 stk. Det er et pengesluk.. 

Anonymkode: fb3f5...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er hovedsakelig han som handler mat, så pengene går til oss... felles sparekonto til felles bruk. 

Men jeg skal sette ned foten helt tydelig nå og gi klar beskjed om at overføringer fra andre kontoer ikke er aktuelt.

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Men hvordan handler dere? Er det uten handleliste og etter lystprinsippet der og da, kanskje flere ganger i uka? Handler dere på dyre butikker og mye dyr mat? For på de tingene her kan det gå mye penger. Det er unødvendig å ta hele ukeshandlingen på Meny f.eks. Det er mange ting av butikkenes egne merker som er både billig og bra.

Anonymkode: 72fa7...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da gjør dere som en annen anbefalte - egen konto og eget kort til mathandling.

Og for å få litt bedre kontroll så kan dere sette dere ned f.eks. hver søndag og lage en ukesmeny for kommende uke samt hva dere må handle, og så handle en gang i uken (og så sjekker du med kvitteringer og opp mot kontoen, om han f.eks. tar ut kontanter av matkontoen...). Hvis dere foretrekker å handle til helgen, da kan dere likevel gjøre det på samme måten, planlegg en uke eller litt lenger frem i tid, og pass på at dere da bare handler det som er avtalt.

Kanskje dere kan se på det programmet som går på en eller annen tv-kanal også, som hjelper personer som bruker altfor mye penger på mat/husholdning, som får hjelp til å velge billigere produkter, lage billigere (og minst like bra eller bedre) mat osv.

Hold deg hard, still krav - og kom dere i parterapi asap!

Anonymkode: 9469e...045

Er det "Eat well for Less" du tenker på? Det er i såfall ganske bra :)

Anonymkode: 72fa7...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en noe lik runde som deg og holder fortsatt på med å spare inn her og der i forhold til å sjekke pris på forsikringer, lån, abonnementer og se om det er mulig å få bedre vilkår og priser andre steder. 

Vi er to voksne og 2 barn, en på skole og en i barnehage. Vårt budsjett ser ca slik ut. 

Vi tjener ca 60000 kr tilsammen + ca 2000 kr i barnetrygd 

Faste utgifter ca 30 000 - vi setter 15 000 hver inn på felles regningskonto. Beløpet er litt høyere enn reelle utgifter slik at det er litt å ta av om det dukker opp noe uforutsett. 

Mat 6000 kr - krympet fra 10-11000 etter at vi begynte å planlegge bedre.

5000 kr fast sparer - noe til ungene, noe bsu, litt i fond og litt til bufferkonto

Da sitter vi igjen med ca 8000 hver som går til forbruk som klær,  gaver, leker, kino og andre aktiviteter osv. Ofte er det igjen noe før neste lønn, dette settes på bufferkontoen - dog variabelt fra måned til måned hvor mye som er igjen.  

Anonymkode: 7ab19...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan handler dere? Er det uten handleliste og etter lystprinsippet der og da, kanskje flere ganger i uka? Handler dere på dyre butikker og mye dyr mat? For på de tingene her kan det gå mye penger. Det er unødvendig å ta hele ukeshandlingen på Meny f.eks. Det er mange ting av butikkenes egne merker som er både billig og bra.

Anonymkode: 72fa7...d72

Ja, det blir veldig mye impulshandling, gjerne når vi er sultne. Så jeg skal nå forsøke å planlegge måltidene fremover, og handle inn etter den - eller lage meny etter det vi har /det vi kan kjøpe på tilbud. 

Jeg liker best å handle på Rema, han handler ofte på Meny.

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det blir veldig mye impulshandling, gjerne når vi er sultne. Så jeg skal nå forsøke å planlegge måltidene fremover, og handle inn etter den - eller lage meny etter det vi har /det vi kan kjøpe på tilbud. 

Jeg liker best å handle på Rema, han handler ofte på Meny.

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Ikke handle når man er sulten er første bud, da har man lyst på det meste :)

Anonymkode: 72fa7...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hva dere har i faste utgifter per måned da? Typ huslån/strøm/telefon osv?

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Jeg får utbetalt 20.000(er i permisjon og har valgt 80% lønn) og mannen får utbetalt 29.000. I tilegg har vi barnetrygd for 3 som da er 2910 pluss hjelpestønad på 4800. Det er da totalt 56.710kr

Vårt budsjett er slik:

Boliglån 9500

Husleie 4000

Billån 4100

Bil og reiseforsikring 620

Canal digital 523

Netflix 109

Viaplay 99(?)

Studielån 1400 totalt begge to

Mobilregning for 3, 600

Fagforeningkontigent rundt 400 for begge, har innboforsikring inkludert i den 

Strøm/nettleie 1000 (legger av 1000kr mnd, men varierer hva vi får)

Livsforsikring ca 300( betaler hver 3.mnd)

Linser og medisiner til meg(astma/allergi) 600kr 

Setter også av 1000kr i mnd som går til legebesøk, tannlege, frisør

Mat/husholdning 10.000

Feriesparing 3000

Bufferkonto 4000

Kleskonto 3000 

Sparer hjelpestønaden til ene barnet 4800 

og 1500 til hver av de to andre barna.

Da er vi oppe i 52.000 resten blir brukt til diverse, kafébesøk, en kaffe, osv

Anonymkode: 7f10a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg får utbetalt 20.000(er i permisjon og har valgt 80% lønn) og mannen får utbetalt 29.000. I tilegg har vi barnetrygd for 3 som da er 2910 pluss hjelpestønad på 4800. Det er da totalt 56.710kr

Vårt budsjett er slik:

Boliglån 9500

Husleie 4000

Billån 4100

Bil og reiseforsikring 620

Canal digital 523

Netflix 109

Viaplay 99(?)

Studielån 1400 totalt begge to

Mobilregning for 3, 600

Fagforeningkontigent rundt 400 for begge, har innboforsikring inkludert i den 

Strøm/nettleie 1000 (legger av 1000kr mnd, men varierer hva vi får)

Livsforsikring ca 300( betaler hver 3.mnd)

Linser og medisiner til meg(astma/allergi) 600kr 

Setter også av 1000kr i mnd som går til legebesøk, tannlege, frisør

Mat/husholdning 10.000

Feriesparing 3000

Bufferkonto 4000

Kleskonto 3000 

Sparer hjelpestønaden til ene barnet 4800 

og 1500 til hver av de to andre barna.

Da er vi oppe i 52.000 resten blir brukt til diverse, kafébesøk, en kaffe, osv

Anonymkode: 7f10a...b55

Må også tilføye at vi ikke har bhg barn eller barn på SFO nå, men når permisjonen er ferdig må eldste på 9 år på SFO (kan ikke være alene hjemme pga diagnose) og minstemann i bhg så da blir det også utgifter til det. Da blir det mindre som går til sparing.

Anonymkode: 7f10a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får utbetalt 20.000(er i permisjon og har valgt 80% lønn) og mannen får utbetalt 29.000. I tilegg har vi barnetrygd for 3 som da er 2910 pluss hjelpestønad på 4800. Det er da totalt 56.710kr

Vårt budsjett er slik:

Boliglån 9500

Husleie 4000

Billån 4100

Bil og reiseforsikring 620

Canal digital 523

Netflix 109

Viaplay 99(?)

Studielån 1400 totalt begge to

Mobilregning for 3, 600

Fagforeningkontigent rundt 400 for begge, har innboforsikring inkludert i den 

Strøm/nettleie 1000 (legger av 1000kr mnd, men varierer hva vi får)

Livsforsikring ca 300( betaler hver 3.mnd)

Linser og medisiner til meg(astma/allergi) 600kr 

Setter også av 1000kr i mnd som går til legebesøk, tannlege, frisør

Mat/husholdning 10.000

Feriesparing 3000

Bufferkonto 4000

Kleskonto 3000 

Sparer hjelpestønaden til ene barnet 4800 

og 1500 til hver av de to andre barna.

Da er vi oppe i 52.000 resten blir brukt til diverse, kafébesøk, en kaffe, osv

Anonymkode: 7f10a...b55

Jøss! Et solid budsjett!

Veldig lurt å sette av et fast beløp til lege, frisør osv. Det er notert.

Dere har veldig lave kostnader på forsikring. Vi betaler totalt 2.500 i mnd for hus, bil, reise og person. Men  det er godt mulig at vi har dobbel forsikring gjennom på bolig/innbo for det er noen fordeler gjennom fagforbundet det.

Vi betaler også 1500 for tv/nett fra Get.

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lag flere kontoer for å holde kontroll

Vi har to felles kontoer i tillegg til hver vår lønnskonto.

Den ene felleskontoen er en regningskonto, derfra trekkes lån og alle faste regninger som forsikring, strøm, telefon/internett, kommunale avgifter, avisabonnement osv osv

Den andre felleskontoen er matkontoen, vi har eget kort til denne kontoen som bare brukes i matbutikken. 

Vi har begge faste trekk fra lønnskonto til felleskontoene hver måned og det som da står igjen på privatkontoene er til forbruk, bensin, gaver, lege, frisør, klær, lommepenger til ungene osv.

Vi er en mye større familie enn dere så her er forbruket ganske høyt, men vi har typiske lavtlønnsyrker begge to så det begrenser seg jo

Vi er to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn. Til sammen setter vi inn 35.000 kroner til felleskontoene, da går 13.000 til mat og resten til regninger pluss.

Resten av lønnen pluss barnetrygden går i forbruk, jeg har vel 23.000 utbetalt og mannen 25.000 utbetalt, pluss nesten 4.000 i barnetrygd, det skulle bli 52.000 minus 35.000 = 17.000 i forbruk fordelt på 6 personer.

Eller forresten, vi har jo et fast trekk til sparing også på 1.000 kroner, da blir det 16.000 til forbruk i måneden da.

Anonymkode: 4f26e...88b

Setter dere inn like mye begge to? Her har vi ganske stor forskjell i lønn. Kanskje 23 mot 35-40. Jeg mener jo vi burde sette inn en %-del begge to..eller er jeg helt på jordet? 

Anonymkode: 80e07...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Setter dere inn like mye begge to? Her har vi ganske stor forskjell i lønn. Kanskje 23 mot 35-40. Jeg mener jo vi burde sette inn en %-del begge to..eller er jeg helt på jordet? 

Anonymkode: 80e07...773

Jeg tenker i alle fall at dersom man har fellesøkonomi så går alt til fellesskapet og en felles sparekonto. Da kan man dekke større prosjekter på huset osv.

Det blir ikke riktig at den ene i forholdet skal ha en stor egen sparekonto og ikke den andre.

Ofte er det også en årsak til at den ene tjener mindre. For eksempel tjener mange kvinner mindre fordi de velger yrker som er mer fleksible i forhold til arbeidstid - eventuelt går ned i stilling. Samtidig jakter mannen karriere.. noe ganske ikke kunne gjort i samme skala uten konens fleksibilitet.

Hos oss er det egentlig omvendt.. jeg er den som reiser mest i jobb og tjener mest. Men fordelingen er fortsatt slik at mannen i forholdet oftest tjener mest, tror jeg. Jeg kjenner mange som har det sånn og flere som har brent seg på det...

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 18000 inn hver mnd. En voksen og et barn på 10.

Huslån: 6000

Kommunale avgifter: 700

Forsikringer: 700

Tlf/internett: 1200

Bil: 2000

Mat/husholdning: 4500

Strøm: 1500

Sparing: 500

Klær/sko: 300

Div: 200

Div posten sprekker nesten hver mnd pga av bursdager, kino el.l, men jeg forsøker å holde det stramt.

Tips for å holde matbudsjettet nede:

Bak brød selv, i tillegg til at det er billigere så er det også sunnere.

Handle alltid på tilbud

Kjøp sesongens grønnsaker.

Bruk rester, kast mindre mat.

Ha en eller to kjøttfrie dager i uka.

Ha en fast dag i uka med hjemmelaget suppe. Billig og sunt. Rester av for eksempel tomatsuppe kan fryses og brukes som base til pizza eller pastasaus.

 

 

 

 

Anonymkode: cb79b...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 18000 inn hver mnd. En voksen og et barn på 10.

Huslån: 6000

Kommunale avgifter: 700

Forsikringer: 700

Tlf/internett: 1200

Bil: 2000

Mat/husholdning: 4500

Strøm: 1500

Sparing: 500

Klær/sko: 300

Div: 200

Div posten sprekker nesten hver mnd pga av bursdager, kino el.l, men jeg forsøker å holde det stramt.

Tips for å holde matbudsjettet nede:

Bak brød selv, i tillegg til at det er billigere så er det også sunnere.

Handle alltid på tilbud

Kjøp sesongens grønnsaker.

Bruk rester, kast mindre mat.

Ha en eller to kjøttfrie dager i uka.

Ha en fast dag i uka med hjemmelaget suppe. Billig og sunt. Rester av for eksempel tomatsuppe kan fryses og brukes som base til pizza eller pastasaus.

 

 

 

 

Anonymkode: cb79b...450

Wow!! Tusen takk for supre tips.

Her går det mye svinn i mat. 

Kan være greit å lage store porsjoner og fryse ned også.. så sikrer man sunn mat også i en hektisk hverdag 😊

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker i alle fall at dersom man har fellesøkonomi så går alt til fellesskapet og en felles sparekonto. Da kan man dekke større prosjekter på huset osv.

Det blir ikke riktig at den ene i forholdet skal ha en stor egen sparekonto og ikke den andre.

Ofte er det også en årsak til at den ene tjener mindre. For eksempel tjener mange kvinner mindre fordi de velger yrker som er mer fleksible i forhold til arbeidstid - eventuelt går ned i stilling. Samtidig jakter mannen karriere.. noe ganske ikke kunne gjort i samme skala uten konens fleksibilitet.

Hos oss er det egentlig omvendt.. jeg er den som reiser mest i jobb og tjener mest. Men fordelingen er fortsatt slik at mannen i forholdet oftest tjener mest, tror jeg. Jeg kjenner mange som har det sånn og flere som har brent seg på det...

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Han mener vi skal sette inn likt beløp tross forskjell i lønn. 

Anonymkode: 80e07...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss! Et solid budsjett!

Veldig lurt å sette av et fast beløp til lege, frisør osv. Det er notert.

Dere har veldig lave kostnader på forsikring. Vi betaler totalt 2.500 i mnd for hus, bil, reise og person. Men  det er godt mulig at vi har dobbel forsikring gjennom på bolig/innbo for det er noen fordeler gjennom fagforbundet det.

Vi betaler også 1500 for tv/nett fra Get.

HI

Anonymkode: 7af4b...8f0

Vi har kun innboforsikring. Bor i borettslag så forsikring utvendig er bakt inn i husleien. Og innboforsikringen er inkludert i det som trekkes direkte av lønnen til fagforbundet så er ikke helt sikker på summen der.

Vi har kun livsforsikring på meg og mannen, betaler 150 i mnd på mannen og 142 i mnd på meg. Da er vi forsikret for 1,8 mill hver.

 

Anonymkode: 7f10a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Setter dere inn like mye begge to? Her har vi ganske stor forskjell i lønn. Kanskje 23 mot 35-40. Jeg mener jo vi burde sette inn en %-del begge to..eller er jeg helt på jordet? 

Anonymkode: 80e07...773

Vi er gift, og har felleseie på alt. Egentlig ikke noe mitt og ditt i det hele tatt.

Men jeg setter inn 15.000 til felleskontoene i måneden, mens han setter inn 19.000,-. I tillegg har jeg barnetrygden inn på min konto. 

Så når alt fast er betalt jeg jeg mer igjen på konto enn han, men det er fordi det er jeg som deler ut lommepenger til ungene, stor sett jeg som kjøper gaver og nesten alltid jeg som kjøper de klærne ungene trenger. Derfor blir forbruket fra min konto større enn fra hans, men det er alltid han som betaler ting vi gjør sammen som familie, kino, badeland osv og det er alltid han som betaler utstyr ungene trenger til idrett og slike ting.

Vi bruker like lite på oss selv begge to, det meste går til ungene eller til familien, og det er selvfølgelig ikke sånn at en sitter med tom konto mens den andre kan sløse fra sin. 

Anonymkode: 4f26e...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har kun innboforsikring. Bor i borettslag så forsikring utvendig er bakt inn i husleien. Og innboforsikringen er inkludert i det som trekkes direkte av lønnen til fagforbundet så er ikke helt sikker på summen der.

Vi har kun livsforsikring på meg og mannen, betaler 150 i mnd på mannen og 142 i mnd på meg. Da er vi forsikret for 1,8 mill hver.

Anonymkode: 7f10a...b55

Det er ikke vanlig å ha så lave forsikringer, vi har drøye 50.000 i året i forsikringer.

Da har vi litt mer enn vanlig siden mannen er selvstendig næringsdrivende og derfor veldig godt forsikret, men vi har jo både livs og uføreforsikring på alle seks (foreldre og fire barn), forsikring på to biler, en motorsykkel og en båt, toppforsikring på hus og innbo som også dekker mobiler, pc, briller osv uansett grunn, to bunader, pluss råte og skadedyr, også har vi selvfølgelig reiseforsikring.

Anonymkode: 4f26e...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...