Gå til innhold

Alene med to barn, to fedre - samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere det?

Jeg har en mann som har et barn. Moren til barnet har et barn fra før.

Jeg opplever at far, min mann, må tilpasse all samvær med sitt barn ut fra eksisterende samværsavtale mor har rundt sitt andre barn.

Altså det er ingen slingringsmonn overhode. Det blir som mor sier, tiltross for megling. mannen ønsker en mer oversiktlig samværsavtale da mor stadig endrer og påstår at bytte er på andre dager osv. Et eksempel er nyttår. Mor påstår hun hadde ungen i fjor, men han var her. Etter megling skal far ha nyttår igjen.

Anonymkode: e4609...e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her bør jo eksen ha en skriftlig avtale med begge 2, og deretter følge den slik at det ikke går ut over din mann.

Anonymkode: bdf78...c9e

Skrevet

Men hvordan er det egentlig? I megling så blir far møtt med at det beste for barnet er å være sammen med søsken. Han må derfor tilpasse seg mors allerede avtale for det andre barnet.

altså barnes beste skal selvfølgelig være i sentrum. Men det er så utrolig frustrerende når ting er så uforutsigbart. Avtalen som lages gir alltid for mye rom for tolkning. Feks står det når far skal ha ferie, men ikke når mor skal ha. I fjor skulle hun dermed ikke ha ferie med barnet. 

Skrevet

Hvor mye smvær har far og hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 4f9be...e35

Skrevet

40% og 6 år

Skrevet

Hvorfor blir det uforutsigbart da, han hun ingen avtale med den andre pappaen så det endres hele tiden når han har sitt barn?

Egentlig er det pappaen til det andre barnet som er "synderen" her da, fordi han ikke har noen fast avtale på samvær så dere også kan få den samme faste avtalen?

Anonymkode: ebbad...eac

Skrevet

Kos dere heller med barnet på nyttårsaften ., får vondt av barnet jeg . Virker som begge foreldrene ønsker fri på nyttår... "jeg hadde barnet i fjor i år er det din tur " "men vi hadde jo barnet i fjor så det er ikke vår tur , men etter mekling så har vi barnet igjen da"

Anonymkode: cdae7...648

Skrevet

Det beste vil nok væe om mor og far klarer å samarbeide slik at det er forutsigbarhet for barnet, men at det samtidig er enkelt å gjøre endringer når ting oppstår. Gående nyttårsaften er dere jo heldige som får barnet en ekstra gang i år, men jeg ser jo at det blir vanskelig å planlegge hvis det stadig blir bytting av helg ol.

Hvordan stiller mannen din seg til endringene? Sier han fra at det ikke passer eller sier han bare at det er greit? Feste punkt må jo være at han snakker med mor om planene fremover og skriver opp hvor barnet skal være hver dag i for eksempel et halvt år fremover. Hvis det blir nødvendig med et bytte tror jeg da det er lurt å bytte bare ben aktuelle dagen og så gå tilbake til det dere har avtalt, ikke forskyve hele avtalen.

Kanskje det kan være mulig å få til megling for alle tre foreldrene på en gang, slik at de kan bli enige om hvor barna skal være i felleskap?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kos dere heller med barnet på nyttårsaften ., får vondt av barnet jeg . Virker som begge foreldrene ønsker fri på nyttår... "jeg hadde barnet i fjor i år er det din tur " "men vi hadde jo barnet i fjor så det er ikke vår tur , men etter mekling så har vi barnet igjen da"

For et navlebeskuende svar! 

Poenget er jo at det at det blir lite forutsigbart. Her lager vi planer om å reise bort, så lyver mor på mekling og far får endret samværet igjen. Akkurat som i sommerferien, når hun ikke skulle ha ferie plutselig. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For et navlebeskuende svar! 

Poenget er jo at det at det blir lite forutsigbart. Her lager vi planer om å reise bort, så lyver mor på mekling og far får endret samværet igjen. Akkurat som i sommerferien, når hun ikke skulle ha ferie plutselig. 

Kan dere ikke ta med barnet på tur da? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det beste vil nok væe om mor og far klarer å samarbeide slik at det er forutsigbarhet for barnet, men at det samtidig er enkelt å gjøre endringer når ting oppstår. Gående nyttårsaften er dere jo heldige som får barnet en ekstra gang i år, men jeg ser jo at det blir vanskelig å planlegge hvis det stadig blir bytting av helg ol.

Hvordan stiller mannen din seg til endringene? Sier han fra at det ikke passer eller sier han bare at det er greit? Feste punkt må jo være at han snakker med mor om planene fremover og skriver opp hvor barnet skal være hver dag i for eksempel et halvt år fremover. Hvis det blir nødvendig med et bytte tror jeg da det er lurt å bytte bare ben aktuelle dagen og så gå tilbake til det dere har avtalt, ikke forskyve hele avtalen.

Kanskje det kan være mulig å få til megling for alle tre foreldrene på en gang, slik at de kan bli enige om hvor barna skal være i felleskap?

Det er det som er. De får time på fvk. Mor lyver og blir trodd, samvær endres. 

Det er ferier som er «problemet» 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan dere ikke ta med barnet på tur da? 

Jeg tror du har hengt deg opp i noe som ikke er et spørsmål her.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du har hengt deg opp i noe som ikke er et spørsmål her.

Jeg skjønner veldig godt at dere ønsker forutsigbarhet. Allikevel så er barnet hans. Sett i sammenheng med to foreldre som bor sammen . Hvis jeg skulle dratt på julebord med jobben , overnatting på hotell . Mannen har fått skikkelig omgangssyke, og klarer så vidt komme seg fra seng til bad . Da skjer det noe som gjør at jeg ikke kan få dratt. Jeg forstår at dere ønsker vite hva som skjer og at det blir omgjøring i planene deres , men jeg tenker også at det gjelder ett barn, som er en stor og viktig del av livet deres. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner veldig godt at dere ønsker forutsigbarhet. Allikevel så er barnet hans. Sett i sammenheng med to foreldre som bor sammen . Hvis jeg skulle dratt på julebord med jobben , overnatting på hotell . Mannen har fått skikkelig omgangssyke, og klarer så vidt komme seg fra seng til bad . Da skjer det noe som gjør at jeg ikke kan få dratt. Jeg forstår at dere ønsker vite hva som skjer og at det blir omgjøring i planene deres , men jeg tenker også at det gjelder ett barn, som er en stor og viktig del av livet deres. 

Jeg skal forklare meg litt bedre for du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener.  Om det var snakk om å bytte dager, ta ekstra dager pga sykdom eller annet- helt Ok. Poenget er jo feriene. 

Barnet må selvfølgelig være her. Men når mor skal ha ferie og da plutselig ikke skal ha det og sier i fra en- to dager før, da lager det krøll

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Hvis mor i denne saken hadde blitt syk og ikke kunne ta seg av barnet, kunne det vært noe annet. Men for å sette det i sammenheng med historien her: Du skal på julebord på jobben med overnatting på hotell, men så kommer plutselig mannen hjem og sier at han har avtalt guttetur med gutta så du å bli hjemme fra julebordet. 

Nei, det er ikke ok at avtaler forandres hele tida. Fleksibilitet er fint der det går an, men foreldre som har barna som bytter på å være hos dem og hos den andre parten skal ikke trenge å sette livet sitt på vent og ikke kunne planlegge noe fordi de må hoppe når den andre parten krever det. Fleksibilitet er fint om det er gjensidig og smidig, fungerer ikke det, så må reglene være rigide, uten slingringsmonn. 

Jeg har ikke vært borti problemet, HI. Men det høres ut som om det bør settes opp en avtale som gjelder for to år, som er detaljert helt ned til det minste nivået. Dessverre. Advokatmat?

Skrevet

Takk for tilbakemelding! Det er absolutt ikke slik at far ikke vil ha barnet. Men det at ting er så lite forutsigbart skaper uro mellom mor og far og mellom meg og far.

far gjør så godt han kan men blir ikke møtt med forståelse på fvk.

Han får bare beskjed om at barna bør være sammen i feriene og han må tilpasse seg mor. 

Det er håpløst å ha annenhver del av vinter-påske- høstferien for når det lander på «feil» helg, lager mor leven.

jeg mener det må være mulig å følge helgene sine i disse feriene. Mor og far ender likevel opp med hver sin halv del og det blir ikke spørsmål om hvem skal ha hva- er dette urimelig?

Skrevet
3 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Hvis mor i denne saken hadde blitt syk og ikke kunne ta seg av barnet, kunne det vært noe annet. Men for å sette det i sammenheng med historien her: Du skal på julebord på jobben med overnatting på hotell, men så kommer plutselig mannen hjem og sier at han har avtalt guttetur med gutta så du å bli hjemme fra julebordet. 

Nei, det er ikke ok at avtaler forandres hele tida. Fleksibilitet er fint der det går an, men foreldre som har barna som bytter på å være hos dem og hos den andre parten skal ikke trenge å sette livet sitt på vent og ikke kunne planlegge noe fordi de må hoppe når den andre parten krever det. Fleksibilitet er fint om det er gjensidig og smidig, fungerer ikke det, så må reglene være rigide, uten slingringsmonn. 

Jeg har ikke vært borti problemet, HI. Men det høres ut som om det bør settes opp en avtale som gjelder for to år, som er detaljert helt ned til det minste nivået. Dessverre. Advokatmat?

Jeg er helt enig med deg. Min eksmann vil hele tiden ha fleksibilitet, men det er kun til hans beste og ikke det beste for vårt barn. Han mener at for barnet å ferie, jul, påske mm med meg ikke er så viktig som å tilrettelegge for far. Jeg har vært veldig fleksibel i fire år, men til slutt ble det helt håpløst da far alltid ville forandre på tidspunkter og mitt og barnets sine planer måtte ofte forandres. Jeg har vært altfor fleksibel over lang tid ettersom jeg vet at jeg får så innmari mye kjeft og trusler fra far hvis jeg ikke er det, men nå har han tynet meg og barnet nok. De siste 2 årene har jeg vært ekstremt rigid og samværsavtale følges til punkt og prikke uten noen mulighet for slingringsmonn. Eller selvfølgelig ved sykdom hos en av foreldrene eller barnet er det fleksibilitet, men utover det så er det ingen fleksibilitet. Far klager på dette hele tiden og har kaldt inn til familievernkontoret 5 ganger og har alltid blitt fortalt at etter 4 år med fleksibilitet som ikke har fungert så må det bli så rigid, og familievernkontoret har støttet meg.

Det er greit nok at familievernkontoret mener at mannen til hi må forholde seg til samværet for det andre barnet også, men hadde jeg vært mannen til hi hadde jeg nok ikke gått med på å ha det så usikkert som det er nå. Så lenge familievernkontoret ikke fungerer så ville jeg nok tatt dette via advokat slik at dere kan få en samværsavtale som er forutsigbar og forpliktende. Far bør egentlig på familievernkontoret argumentere med at mor må få på plass en samværsavtale med den andre faren som mannen til hi også kan følge og forholde seg til. I bunn og grunn er det mor som må få dette til å fungere, og da må hun ha en god dialog med begge fedrene slik at man kommer frem til samværsavtaler som skaper forutsigbarhet for alle de voksne og forutsigbarthet og stabilitet for barna.

Anonymkode: 860bd...97c

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tilbakemelding! Det er absolutt ikke slik at far ikke vil ha barnet. Men det at ting er så lite forutsigbart skaper uro mellom mor og far og mellom meg og far.

far gjør så godt han kan men blir ikke møtt med forståelse på fvk.

Han får bare beskjed om at barna bør være sammen i feriene og han må tilpasse seg mor. 

Det er håpløst å ha annenhver del av vinter-påske- høstferien for når det lander på «feil» helg, lager mor leven.

jeg mener det må være mulig å følge helgene sine i disse feriene. Mor og far ender likevel opp med hver sin halv del og det blir ikke spørsmål om hvem skal ha hva- er dette urimelig?

Det beste med hele denne suppa er at ingen bryr seg om hva «du mener». Heia mor som kjører sin egen greie, og far som føyer seg etter mor. Du må bare holde kjeft og glo i stillhet. Og nei, det nytter ikke å komme tilbake her på mandag og si at dere har vært på fvk og at du fikk full støtte der.. For det kommer aldri til å skje. 

Skrevet

Beklager at jeg formulerte meg feil, far ønsker og jeg er enig og mener det samme. Jøss! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men skriver dere ikke ned hva som blir avtalt og har dere ikke bilder fra sånt som nyttåsaften?

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men skriver dere ikke ned hva som blir avtalt og har dere ikke bilder fra sånt som nyttåsaften?

Selvfølgelig, vi har bilder. Men far hadde lagt tlf i bilen og prøvde argumentere men mor lyver og fvk tror henne. 

Skrevet

Selvfølgelig, vi har bilder. Men far hadde lagt tlf i bilen og prøvde argumentere men mor lyver og fvk tror henne. 

Men som jeg sa i et tidliger innlegge, hvis familievernkontoret ikke fungere så må dere ta det via advokat. Det er den eneste muligheten dere har hvis dere vil ha en forandring og familievernkontoret ikke fungerer.

Anonymkode: 860bd...97c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tror jeg rett og slett mannen ikke er helt herlig med deg. Jeg vil tro at han har godtatt endringen under mindre protester enn slik han fremstiller det. På et slikt møte lir det bare ny avtale om begge parter sier seg enig. De kan megle og anbefale, men ikke pålegge noen ny avtale hvis partene ikke godtar det.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her tror jeg rett og slett mannen ikke er helt herlig med deg. Jeg vil tro at han har godtatt endringen under mindre protester enn slik han fremstiller det. På et slikt møte lir det bare ny avtale om begge parter sier seg enig. De kan megle og anbefale, men ikke pålegge noen ny avtale hvis partene ikke godtar det.

Og det skal man ikke se bort i fra at du har rett i. For var det så enkelt, så er det jo bare å snu på flisa da. Du og far lager en avtale som du nekter å rokke ved, fvk kan ikke gjøre noe med det, og da må fvk "forlange" at den andre moren også må forholde seg til avtalen som dere har. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke værre enn å ta bilder av ungen! Nå til dags ser man dato og klokkeslett...

Anonymkode: 27942...5b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...