Gå til innhold

Mishandling i hjemme--skolen gjør ingenting!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nylig begynt å jobbe på en barneskole i 1.klasse. På en personalsamtalen med sjefen så tar hun opp at det ene barnet i klassen opplever mishandling i hjemmet,å at de har tar opp dette med mor flere ganger uten at det blir noe bedring. Barnet kommer visst hele tiden med masse blåmerker og sjefen min sier at de er helt sikker på at barnet opplever mishandling. Likevel har de ikke gått videre med dette til barnevernet! Kjenner jeg blir skikkelig forbanna over at de vet at ett barn daglig blir mishandlet uten å faktisk gripe inn! Det er jo straffbart å ikke gjøre noe for å hjelpe barnet! Hvem kan eventuelt klage på skolen sin håndtering av dette?  Å kan jeg sende bekymringsmelding anonymt til barnevernet?

Anonymkode: dd783...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du jobber på skolen så skal du ikke melde anonymt! Ta ansvar, ring barnevernet og fortell om det din sjef har fortalt og at du er bekymret for barnet siden dette tydeligvis er noe som har pågått over tid. Da vil bv vurdere hva de gjør videre.

 

 

Anonymkode: 93380...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan sende bekymringsmelding. Du kan også politianmelde skolen.

Anonymkode: 9f82b...11d

Takk for svar! :)

Anonymkode: dd783...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du høre:

Lovverket (Opplæringsloven §15-3, 2. ledd ganske nøyaktig) dere jobber etter sier at dere har meldeplikt til barneverntjenesten om dere har grunn til å tro at et barn opplever mishandling eller annen grov omsorgssvikt i hjemmet. Det har åpenbart din overordnede grunn til å tro, og etter å ha blitt fortalt det du har, har nå også du det. Med mindre du tror din overordnede er psykotisk. Dermed har dere begge utløst personlig meldeplikt.

Vanlig prosedyre er at meldinger går gjennom rektor, men meldeplikten er personlig. Dermed er du personlig pliktig til å melde din bekymring i morgen den dag. Jeg ville anbefalt følgende fremgangsmåte: Dra meg deg tillitsvalg og/eller verneombud, den du kan få tak i på kort varsel, be om et møte med nærmeste leder (og rektor dersom det ikke er synonymt med nærmeste leder). Informer om at dette ikke er opplysninger du kan sitte på, be om at det meldes bekymring med det samme.

Avvergeplikten i Straffeloven (§196, jf. §282) sier også at enhver er pliktig å kontakte politiet for å hindre at videre mishandling i nære relasjoner forekommer. At du - eller hvem som helst andre som kjenner til dette - lar være, er straffbart med fengsel i inntil ett år. En strafferamme det faktisk legges opp til at man skal bruke mer, i kjølvannet av Christoffer-saken.

Om dette ikke er bare fjas, så vil jeg tro du får noen heftige dager på jobb fremover. Det er verdt det. Lykke til.

Anonymkode: eac65...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lærer har du ikke lov til å sende anonymt. Og hvorfor skulle du gjøre det? Send bekymringsmelding og hjelp det stakkars barnet. Klag og skolen inn til kommunen, man kan lure på hva annet de lukker øynene for. De har meldeplikt, og det har du og

Anonymkode: 1938a...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er begrunnet, sterk mistanke om mishandling, så må du naturligvis melde fra om det!

Anonymkode: 69024...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nå en del av skolen, og hvis du unnlater meldeplikten er du også med på å akseptere omsorgssvikt.

Du kan selvsagt ikke melde anonymt som offentlig ansatt. Gå til rektor og si st du har tenkt deg om, og at du vil melde. Rektor vil forhåpentligvis få en sanksjon for å ha visst om dette lenge uten å melde til barnevernet 

Og hey...det er litt trist å lese så grove skrivefeil som du har som lærer i første klasse...

Anonymkode: c778b...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har meldeplikt! Si ifra til rektor, skjer det ikke noe (som innen en time) melder du selv. Du kan selvsagt ikke melde anonymt. Stakkars barn! Og dersom barnet ikke er motivasjon nok kan du tenke over at du gjør en straffbar handling som kan få store konsekvenser dersom du unnlater å melde. Du er lærer og vet om omsorgssvikt og vold, det er veldig alvorlig om du ikke gjør noe i dag. 

Anonymkode: a968e...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send melding selv.

Må legge til at min minste sønn er som meg vi får blåmerker av nesten ingenting.

Farlig å dømme. Da bedre at bv går inn for å se om det er misshandling eller ikke.

 

Anonymkode: 3a193...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nyansatt har du skrevet under på et dokument som heter opplysningsplikt og meldeplikt. Her skriver du under på at dersom ledelse ikke melder slikt videre til rette instanser er du pliktig å gå videre med det selv. 

Anonymkode: f3781...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Send melding selv.

Må legge til at min minste sønn er som meg vi får blåmerker av nesten ingenting.

Farlig å dømme. Da bedre at bv går inn for å se om det er misshandling eller ikke.

 

Anonymkode: 3a193...d38

Å melde ut fra spekulasjoner bør man selvfølgelig ikke, men her forsto jeg det som om moren hadde bekreftet at barnet var utsatt for vold fra noen?

Anonymkode: 69024...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du gjort noe med dette i dag hi, har du meldt til barnevernet?

Anonymkode: 1938a...b6b

 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Send melding selv.

Må legge til at min minste sønn er som meg vi får blåmerker av nesten ingenting.

Farlig å dømme. Da bedre at bv går inn for å se om det er misshandling eller ikke.

 

Anonymkode: 3a193...d38

Ja jeg har selv ikke sett noen blåmerker men før jeg begynte hadde visst barnet hele tiden blåmerker. Jeg var først også redd for at det kunne være at de tok feil,men siden de er så sikker på at det er snakk om mishandling så blir jeg veldig bekymret for barnet. Jeg tenker også at det rette å gjøre her er å kontakte barnevernet,å finner de ut at alt er bra i hjemmet så er ingenting bedre enn det.

Anonymkode: dd783...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å melde ut fra spekulasjoner bør man selvfølgelig ikke, men her forsto jeg det som om moren hadde bekreftet at barnet var utsatt for vold fra noen?

Anonymkode: 69024...db7

Nei mor mener at datteren bare er klumsete å derfor har hun ofte blåmerker. Skolen tror ikke noe på dette å er helt sikker på at barnet blir utsatt for mishandling.

Anonymkode: dd783...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har meldeplikt! Si ifra til rektor, skjer det ikke noe (som innen en time) melder du selv. Du kan selvsagt ikke melde anonymt. Stakkars barn! Og dersom barnet ikke er motivasjon nok kan du tenke over at du gjør en straffbar handling som kan få store konsekvenser dersom du unnlater å melde. Du er lærer og vet om omsorgssvikt og vold, det er veldig alvorlig om du ikke gjør noe i dag. 

Anonymkode: a968e...99d

Jeg vet ikke at barnet blir utsatt for vold,jeg vet egentlig bare at skolen mener at barnet blir utsatt for det i hjemmet. Men så lenge de har så sterk mistanke så mener jeg at de burde ha kontaktet barnevernet,så hadde det vært opp til de å finne ut om barnet har det bra hos foreldrene eller ikke.

Anonymkode: dd783...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei mor mener at datteren bare er klumsete å derfor har hun ofte blåmerker. Skolen tror ikke noe på dette å er helt sikker på at barnet blir utsatt for mishandling.

Anonymkode: dd783...fa9

Skolen meldte meg til bv tre ganger på ett halvår. Overbevist om svikt i hjemmet og at jeg ble utsatt for vold av min samboer.

Jeg hadde hverken kjæreste eller samboer så den var jo kjapp å rydde opp i for bv. Etter noen hjemmebesøk så de også at det ikke finnes noen omsorgsvikt.

Det skal sies at jeg ikke bar nag til skolen for den første meldingen til bv, de er pliktige å melde fra om de er bekymret. Men etter den tredje var tilliten min til skolen borte og bv måtte varsle fra til dem at de måtte begynne å kommunisere med meg istedet for å kaste bort bv sin tid.

Anonymkode: 24976...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fortsett å tie du, som resten. Så får vi snart en ny Christoffer-historie.

Anonymkode: 26b83...af6

Ja det er noe sånt jeg frykter så må bare kontakte bv selv når skolen velger å være så feige!

Anonymkode: dd783...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Ja jeg har selv ikke sett noen blåmerker men før jeg begynte hadde visst barnet hele tiden blåmerker. Jeg var først også redd for at det kunne være at de tok feil,men siden de er så sikker på at det er snakk om mishandling så blir jeg veldig bekymret for barnet. Jeg tenker også at det rette å gjøre her er å kontakte barnevernet,å finner de ut at alt er bra i hjemmet så er ingenting bedre enn det.

Anonymkode: dd783...fa9

Ut fra dette og det du skriver i innlegget under om hva moren har sagt, så tenker jeg at dette blir rene spekulasjoner om det ikke er slik at det ofte er blåmerker på rare steder.

Du sier selv at du ikke har sett noen blåmerker i det hele tatt, og det blir veldig rart om du selv skal melde da.

De som mener at de har begrunnet mistanke må selv melde her, dersom de faktisk har god begrunnelse, og det ikke mest er det at de er av typen som liker å sladre og føle seg «viktige» og dermed unnlater å melde fordi de egentlig vet at det bare er spekulasjoner.

Husk på at det kan være slik at barnet er eldre nå og dermed har bedre kroppskontroll eller herjer mindre og slår seg sjeldnere.

Anonymkode: 69024...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg naiv, men - under kontroll på helsestasjonen nylig kommenterte helsesøster at barnet mitt hadde mange blåmerker. Han er kjempeaktiv, klatrer og herjer mye ifm lek - og innimellom «slåss» han med broren sin. Blåmerker trenger da ikke ha noe som helst med mishandling å gjøre - hvordan kan skolen være så sikker??

Anonymkode: 1f79b...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kall meg naiv, men - under kontroll på helsestasjonen nylig kommenterte helsesøster at barnet mitt hadde mange blåmerker. Han er kjempeaktiv, klatrer og herjer mye ifm lek - og innimellom «slåss» han med broren sin. Blåmerker trenger da ikke ha noe som helst med mishandling å gjøre - hvordan kan skolen være så sikker??

Anonymkode: 1f79b...9f6

Tuller du eller... Skolen til mitt barn antok at jeg hadde voldelig samboer pga en vannkrig på badet som barnet mitt fortalte skolen om. Jeg hadde ikke kjæreste, langt mindre samboer.

Anonymkode: 24976...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...