Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Tusen takk! Selv om det var jeg som opplevde å ikke få smertestillende, er jeg imponert og takknemlig for all den hjelpen jeg har fått. Alt fra vennlig fjes, til oppmuntrende ord, forklaringer, beroligende ord, nærvær, til å få hjelp når jeg ikke er i stand til å gjøre ting selv. Det å få hjelp til å tørke seg i baken, trekke trusen opp når man ikke når den selv, og det å for første gang måtte få hjelp til å dusje fra topp til tå når egen kropp ikke klarer å hjelpe til selv - gjort på en så rolig og omsorgsfull måte, at skammen blir litt mindre. Det er vanskelig å miste alt denne kontrollen selv, og da er det flott å bli møtt med respekt og vennlighet. Takk, fordi det er dere stortsett er like blide og rolige, når jeg trekker snora for 43. gangen den dagen, fordi vannet er litt for langt unna, puta har falt ned, jeg ligger ukomfertabelt, jeg er sulten, det er for varmt, det er for kaldt, jeg har vondt, jeg er frustrert og vet ikke helt hvorfor jeg trekker i snora, jeg mistet puta igjen, kan jeg få litt mer lys?, beklager, jeg trakk visst i snora med et uhell - igjen... osv. Jeg vet det er deres jobb, men takk, for at dere har gjort mitt opphold på norsk sykehus litt bedre! Anonymkode: f92de...f86
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Lurer på hva de ansatte egentlig sa om deg på vaktrommet? Anonymkode: 055f2...f1e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Lurer på hva de ansatte egentlig sa om deg på vaktrommet? Anonymkode: 055f2...f1e Hva mener du med det? Fordi jeg er nyoperert og ikke klarer å gjøre noen ting selv, skal de være sure og sinte på meg? Jeg var stort sett blid, og takket veldig for all den hjelpen jeg fikk mens jeg var der. Jeg spurte selvsagt ikke om ting jeg var i stand til å ordne opp i selv. Anonymkode: f92de...f86
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva mener du med det? Fordi jeg er nyoperert og ikke klarer å gjøre noen ting selv, skal de være sure og sinte på meg? Jeg var stort sett blid, og takket veldig for all den hjelpen jeg fikk mens jeg var der. Jeg spurte selvsagt ikke om ting jeg var i stand til å ordne opp i selv. Anonymkode: f92de...f86 Hadde de ikke faste måltider? - Jeg vet ikke hvorfor jeg trekker i snora? - Jeg trakk ved en feiltagelse? - Det er for varmt? Trekk vekk dyna - Det er for kaldt? Dra dyne over deg (Skjønner at de ville nekte deg smertestillende) Men, flotte folk som klistrer på selv et smil, profesjonelle til fingerspissene! Anonymkode: 055f2...f1e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du med det? Fordi jeg er nyoperert og ikke klarer å gjøre noen ting selv, skal de være sure og sinte på meg? Jeg var stort sett blid, og takket veldig for all den hjelpen jeg fikk mens jeg var der. Jeg spurte selvsagt ikke om ting jeg var i stand til å ordne opp i selv. Anonymkode: f92de...f86 Fordi du tydeligvis var en masekopp Anonymkode: b23be...8fc
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #6 Skrevet 30. november 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde de ikke faste måltider? - Jeg vet ikke hvorfor jeg trekker i snora? - Jeg trakk ved en feiltagelse? - Det er for varmt? Trekk vekk dyna - Det er for kaldt? Dra dyne over deg (Skjønner at de ville nekte deg smertestillende) Men, flotte folk som klistrer på selv et smil, profesjonelle til fingerspissene! Anonymkode: 055f2...f1e Det sier litt mer om din innsikt i å være syk… - hadde ikke faste måltider? Nei og ja. På nevrokirurgisk sengepost på Ullevål, hadde ikke faste måltider og ikke et spiser om. Vi fikk beskjed om å si fra når vi ønsket oss mat. På nevrologisk sengepost på et lokalsykehus, hadde de både spise sted og faste måltider. Men de var så snille at de tok hensyn til om du hadde så store smerter at du lå og gråt, eller kanskje lå og sov, slik at du kunne få mat nå du var klar for det. Ikke alle klarer å gå og finne seg mat og sitte i spisesalen. Jeg har selvsagt også vært pasient på sykehus, hvor jeg har klart å følge rutinene på sykehuset til punkt og prikke fordi jeg har vært i stand til det. - jeg vet ikke hvorfor jeg trekker i snora? Har du noen gang hatt så store smerter at du har følt deg helt utenfor og egentlig følt at du trenger hjelp/er desperat men vet ikke egentlig hva de kan gjøre for å hjelpe deg? - jeg tråkket snora ved en feiltagelse? De festet snora slik at jeg skulle klare å nå den, den ble da festet i madrassen, og det skjedde flere ganger at når jeg flyttet på meg mens jeg sov/endret stilling at jeg kom borti snora med uhell. - jeg få varmt? Jeg lå stiv som en stokk, ute av stand til å røre meg noe særlig, og plutselig kunne jeg få en hetebølge over meg slik at jeg lå igjen svettepøl. Da trengte jeg hjelp til å fjerne dyna slik at jeg heller kunne bruke til helseteppe. - det er for kaldt? På samme måte kunne plutselig begynne å hakke tenner og fryse helt forferdelig, jeg klarte ikke å finne dyna som da lå i en stol ved siden av, og trengte derfor help til å finne den. Det er veldig forskjellig hvilken sykdom og hvilken helsetilstand folk er i, og hvilken behov de derfor har. Jeg føler genuint at de var ekte de menneskene jeg møtte. Er det slik at man skal føles skam over å være for syk til å ta vare på seg selv? Anonymkode: f92de...f86
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #7 Skrevet 30. november 2017 Oii sier jeg bare. Er du lam i fra nakken og ned? Vært nyoperert mang en gang og klarer å fikse det meste selv, med mindre jeg IKKE for lov av sykepleierene /legene. Anonymkode: 6571b...eec
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #8 Skrevet 30. november 2017 TAkk for at du deler. Gode tilbakemeldinger blir alltid satt pris på 🙂. hilsen en sykepleier som elsker jobben sin. Anonymkode: 4ceeb...d8d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 Må si meg enig med de andre her. Du høres utrolig slitsom og masete ut. Det er klart de kommer når du ringer på, men du må regne med at du var et samtaleemne under rapport. Skjønte du det virkelig ikke at du overdrev litt. «Vet ikke hvorfor jeg ringte på..». Så pinlig 🙈 Anonymkode: 8f9f4...c14
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oii sier jeg bare. Er du lam i fra nakken og ned? Vært nyoperert mang en gang og klarer å fikse det meste selv, med mindre jeg IKKE for lov av sykepleierene /legene. Anonymkode: 6571b...eec Jeg klarte ikke å reise meg opp, jeg klarte ikke å sitte, jeg klarte ikke å bruke armene mine. I tillegg var jeg Hypersensitiv da jeg våknet etter operasjonen, og tålte ikke berøring. Jeg har også fjernet mandler som voksen, blindtarm, takk keisersnitt, fjernet cyste, brukket ben, brukket arm, operert for prolaps i nakken, fjernet galleblæren, transplantert hornhinner, ligget inne med krystallsyken osv. Denne gangen ble jeg helt satt ut av spill. Jeg vil tro at de som jobber som sykepleier på nevrokirurgisk sengepost, vet mer hva jeg snakker om, enn de som jobber på Øyepoliklinikken Anonymkode: f92de...f86
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #11 Skrevet 30. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må si meg enig med de andre her. Du høres utrolig slitsom og masete ut. Det er klart de kommer når du ringer på, men du må regne med at du var et samtaleemne under rapport. Skjønte du det virkelig ikke at du overdrev litt. «Vet ikke hvorfor jeg ringte på..». Så pinlig 🙈 Anonymkode: 8f9f4...c14 Er det virkelig så vanskelig å forestille seg at noen kan våkne å være i så store smerter og være så desorientert, slik at man trekker i snora og er bare lei seg, frustrert, har vondt men vet ikke helt hvorfor? Anonymkode: f92de...f86
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #12 Skrevet 30. november 2017 Ikke bry deg om de sure kjerringene her hi Anonymkode: 55bfb...6f4
mamma_bergen Skrevet 30. november 2017 #13 Skrevet 30. november 2017 Jeg er faktisk rystet over svarene du får her hi, ikke ta dem til deg, for de har tydeligvis ingen peiling! Hilsen sykepleier😊 Har også vært pasient og har hatt trengt hjelp til toalett, dusj, snu meg, få mat servert osv!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #14 Skrevet 30. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke bry deg om de sure kjerringene her hi Anonymkode: 55bfb...6f4 Jeg gjør i grunn ikke det. Synes bare det er rart at de danner seg et bilde av en «frisk» person som ikke gidder å lette en finger, framfor en syk person som knapt klarer å gjøre noe selv. Hadde jeg følt meg berettiget til at hrlsenorge skulle bøye seg for mine føtter, hadde jeg ikke følt takknemlighet og ydmykhet i etterkant, slik jeg faktisk gjør. Anonymkode: f92de...f86
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #15 Skrevet 30. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjør i grunn ikke det. Synes bare det er rart at de danner seg et bilde av en «frisk» person som ikke gidder å lette en finger, framfor en syk person som knapt klarer å gjøre noe selv. Hadde jeg følt meg berettiget til at hrlsenorge skulle bøye seg for mine føtter, hadde jeg ikke følt takknemlighet og ydmykhet i etterkant, slik jeg faktisk gjør. Anonymkode: f92de...f86 Tydelig at du er en som ikke bryr seg så mye nei. Anonymkode: 8f9f4...c14
Hjertefru Skrevet 30. november 2017 #16 Skrevet 30. november 2017 Er også sjokkert over de rare svarene du får her. Kommer vel fra folk som har lite erfaring både som pasient eller pleier. Opplevde innlegget ditt som en fin liten hyllest til oss helsearbeidere. Og det setter vi pris på, det er nok av negative oppslag. Nå jobber jeg med gamle mennesker, men det du beskriver er selve essensen i pleieryrket; å hjelpe folk med kanskje intime ting når de ikke klarer det selv, uten at det blir kleint og skammelig. Godt å høre at du fikk god hjelp (har ikke sett innlegget ditt om smertestillende, så det uttaler jeg meg ikke om).
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #17 Skrevet 30. november 2017 3 timer siden, Hjertefru skrev: Er også sjokkert over de rare svarene du får her. Kommer vel fra folk som har lite erfaring både som pasient eller pleier. Opplevde innlegget ditt som en fin liten hyllest til oss helsearbeidere. Og det setter vi pris på, det er nok av negative oppslag. Nå jobber jeg med gamle mennesker, men det du beskriver er selve essensen i pleieryrket; å hjelpe folk med kanskje intime ting når de ikke klarer det selv, uten at det blir kleint og skammelig. Godt å høre at du fikk god hjelp (har ikke sett innlegget ditt om smertestillende, så det uttaler jeg meg ikke om). Ja, det var ment som en hyllest til alle de som gjør både disse små, små tingene, til de store og vanskelige tingene vi pasienten ikke er i stand til å få til selv. Som fjerner skam ved nakenhet og det vi føler er for privat, og som beroliger oss og sier: «det er det vi er her for», når vi føler at vi maser om små og enkle oppgaver vi tenker vi burde klare selv. Anonymkode: f92de...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå