Hjertefru Skrevet 30. november 2017 #26 Skrevet 30. november 2017 Hvis dere sitter der med tomt kjøleskap skjønner jeg deg hi. Ellers ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #27 Skrevet 30. november 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, han har jobb. Anonymkode: 88d40...b75 Hvor går alle pengene hans da? 2500 kr pluss litt mat er jo ikke mye. Og i tillegg betaler han ikke utstyr og klær for hverken seg selv eller barna?! Helt ærlig bør du passe deg litt, dette hørtes ikke bra ut. Anonymkode: 63f05...201
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #28 Skrevet 30. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei pengegaver skal ikke brukes på mat. Er man så fattig, så får en søke om nød på NAV eller liknende organisasjoner. Bursdag / julegaver skal brukes på noe nyttig og noe en trenger selv. Trenger man ikke noe der og da, ja så spar disse pengene og lat som du ikke har de. Anonymkode: 1174d...2be Man søker da ikke nødhjelp hos nav, i stedet for å bruke penger man har fått Anonymkode: d2661...f7a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #29 Skrevet 30. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei pengegaver skal ikke brukes på mat. Er man så fattig, så får en søke om nød på NAV eller liknende organisasjoner. Bursdag / julegaver skal brukes på noe nyttig og noe en trenger selv. Trenger man ikke noe der og da, ja så spar disse pengene og lat som du ikke har de. Anonymkode: 1174d...2be Eh, Hallo?! Skal man få penger fra fellesskapet også gjemme unna bursdagspenger for å sløse bort på ting man ikke trenger, eller føler man har behov for? Anonymkode: 74d62...ca4
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #30 Skrevet 30. november 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man søker da ikke nødhjelp hos nav, i stedet for å bruke penger man har fått Anonymkode: d2661...f7a Enig 😅 Ingen med vettet i behold gjemmer unna 10000 og søker nødhjelp hos nav. Jeg skulle vært rimelig langt ned og ikke ant noen råd hvis jeg hadde sendt inn en nød søknad gitt Anonymkode: a5a9e...af5
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #31 Skrevet 30. november 2017 Mannen fikk gave.. Han bestemmer hva pengene skal bruke dem til. Du skal ikke prøve å påvirke. Anonymkode: 654d4...da5
Miss Honey Skrevet 30. november 2017 #32 Skrevet 30. november 2017 Jeg ville kjøpt den boken for pengene og latt resten gå på brukskonto. Om hun spør hva han brukte pengene til er svaret «en bok». Takk for gaven. Ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #33 Skrevet 30. november 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: I min familie har vi mer forståelse for at pengegaver kan gå i det store sluket i perioder i livet. Så, jeg har forståelse for HI her. Anonymkode: 74d62...ca4 Samme her. Det ville være både åndssvakt og egoistisk å kjøpe motorsykkel hvis familien mangler mat! Anonymkode: 357a6...660
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #34 Skrevet 30. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du har fått penger til bursdag får du ikke matpenger av nav altså... Anonymkode: eaa6d...d70 Det er riktig, men også ikke riktig. Øremerkede midler kan holdes utenfor inntektsbegrensningen, hos nav. Anonymkode: 58904...c9d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #35 Skrevet 30. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig, men også ikke riktig. Øremerkede midler kan holdes utenfor inntektsbegrensningen, hos nav. Anonymkode: 58904...c9d Tviler på bursdagspenger går under den skjønnsmessige vurderinga.. Anonymkode: 74d62...ca4
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #36 Skrevet 30. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig, men også ikke riktig. Øremerkede midler kan holdes utenfor inntektsbegrensningen, hos nav. Anonymkode: 58904...c9d "Øremerket" til hva da? Ny mobil? "Min mor sier jeg skal bruke pengene på et golfsett jeg ønsker meg, så disse øremerkede pengene kan jeg dessverre ikke bruke på livsopphold!" 😂😂😂 Anonymkode: 357a6...660
Mann 49 Skrevet 1. desember 2017 #37 Skrevet 1. desember 2017 Hei. Slik jeg leser problemet du står ovenfor, og kommentarene som følger, så er det etter min mening mange som ikke forstår hva du mener. Slutt å snakke om denne boken som ble nevnt i et forsøk på å forklare det hele. Jeg har god kjennskap til akkurat dette med pengegave gitt med bruksanvisning. Ikke kjekt...Min mor var raus og gavmild, men skulle alltid mene hva som fornuftig bruk av disse pengene. Det ble mange løgner fra meg etterhvert. I tillegg til å late som om det man hadde kjøpt kostet omtrent ingenting, for ikke å få kjeft. Hadde det ikke vært for at jeg da hadde dårlig økonomi så hadde jeg takket nei til «gaven». Gaver skal komme uten forpliktende oppgaver. Når man har gitt fra seg noe så har man ikke lenger råderett eller eierskap til det man har gitt fra seg. Dersom det blir for vanskelig å takle for den gavmilde, så bør man ikke gi penger, men heller kjøpe dette «fornuftige» man ønsker at mottakeren skal ha. Enkelt og greit. Bruk pengene på den måten dere føler er til beste for dere, uten dårlig samvittighet.
Mann 49 Skrevet 1. desember 2017 #38 Skrevet 1. desember 2017 11 timer siden, Miss Honey skrev: Jeg ville kjøpt den boken for pengene og latt resten gå på brukskonto. Om hun spør hva han brukte pengene til er svaret «en bok». Takk for gaven. Ferdig med det. Tror du virkelig at dette dreier seg om en bok, og at summen som er gitt i gave kan stå i forhold til hva en bok koster? Dette med bok ble jo bare nevnt som et eksempel. (Om jeg ikke har misforstått)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #39 Skrevet 1. desember 2017 22 minutter siden, Mann 49 skrev: Hei. Slik jeg leser problemet du står ovenfor, og kommentarene som følger, så er det etter min mening mange som ikke forstår hva du mener. Slutt å snakke om denne boken som ble nevnt i et forsøk på å forklare det hele. Jeg har god kjennskap til akkurat dette med pengegave gitt med bruksanvisning. Ikke kjekt...Min mor var raus og gavmild, men skulle alltid mene hva som fornuftig bruk av disse pengene. Det ble mange løgner fra meg etterhvert. I tillegg til å late som om det man hadde kjøpt kostet omtrent ingenting, for ikke å få kjeft. Hadde det ikke vært for at jeg da hadde dårlig økonomi så hadde jeg takket nei til «gaven». Gaver skal komme uten forpliktende oppgaver. Når man har gitt fra seg noe så har man ikke lenger råderett eller eierskap til det man har gitt fra seg. Dersom det blir for vanskelig å takle for den gavmilde, så bør man ikke gi penger, men heller kjøpe dette «fornuftige» man ønsker at mottakeren skal ha. Enkelt og greit. Bruk pengene på den måten dere føler er til beste for dere, uten dårlig samvittighet. Hør, hør! Gitt er gitt og spist er spist. Anonymkode: 357a6...660
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #40 Skrevet 1. desember 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig, men også ikke riktig. Øremerkede midler kan holdes utenfor inntektsbegrensningen, hos nav. Anonymkode: 58904...c9d Det ville jeg aldri gjort i dette tilfellet.. Anonymkode: eaa6d...d70
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #41 Skrevet 1. desember 2017 Problemet deres høres jo mye større ut enn de bursdagspengene. Han er altså i jobb men kan kun bidra med 2500,- til faste utgifter sant litt mat hver måned. Han kjøper seg ikke klær selv, bidrar ikke med klær og utstyr til ungene og har store problemer med å betale 300 kr for et par joggesko?? Enten tjener han ekstremt dårlig eller han sløser bort midler på andre ting..... jeg skjønner ditt ønske om at han skal bidra med penger til fellesskapet og at disse pengene kunne komnet godt med der. Samtidig tenker jeg at dere bør se på helheten. Hva skal til for at gan bidrar mer på sikt, og jevlig..... Hans bidrag synes jo å være så lite at det ikke engang dekker hans eget livsopphold. Hvis han har så lite i utgangspunktet at han ikke kan kjøpe seg klær eller sko så skjønner jeg jo morens tankegang her også. Anonymkode: 8286d...118
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #42 Skrevet 1. desember 2017 Hvis noen gir meg penger så bruker jeg pengene på akkurat det jeg vil. Det kan være verkstedregning, mat eller massasje. Når noen har gitt meg noe er det MITT. Jeg kan gi penger til barna mine med instruks om at "Disse pengene er til ny bukse". De er mine mindreårige barn som blir forsørget av meg. Jeg prioriterer forbruk etter følgende regel: 1) Nødvendige regninger (boliglån, forsikring etc), nødvendig mat, nødvendige klær/utstyr, strøm, sparing osv. 2) Ting vi strengt tatt ikke trenger som f.eks. ferie, god mat, trening, "unødvendige klær" mer sparing osv 3) Tull og tøys, restaurant, spa osv. Når jeg av ulike grunner føler at det er trangt økonomisk (f.eks. uventet, høy verkstedregning) føler at pengene ikke helt strekker til, så strammer jeg først inn på tull og tøys. Hvis jeg vet at inntekten en måned ikke helt strekker til, så bruker jeg ikke en uventet pengegave på SPA. Det håper jeg at giveren forstår. Anonymkode: 546dd...257
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #43 Skrevet 1. desember 2017 Jeg ville regnet ut hva de totale faste utgiftene er hver måned (husleie/lån, strøm, kom.avgift, forsikringer, transport, mat, klær osv). Deretter ville jeg opprettet en felles konto der dere begge setter in halvparten av den summen (gjerne litt mer som "sparing"). Skjønner ikke helt utgiftsfordelingen deres.... Anonymkode: 212af...2d7
Superdolly Skrevet 1. desember 2017 #44 Skrevet 1. desember 2017 Jeg tenker også at dere har mye større problemer enn hva disse bursdagspengene skal brukes til. Han bidrar med så lite som 2500 kr i måneden, har ikke penger til å kjøpe seg klær og sko selv, kan handle litt mat rett etter lønning men ofte må du betale for han er blakk. Hva i all verden driver han med, som har så lite penger? Han hadde jo aldri klart å overleve hvis ikke du hadde forsørget ham. Og selvsagt har dere dårlig råd når han bidrar så lite. Dere er faktisk helt nødt til å sette dere ned og gå gjennom økonomien for å finne ut hva som gjør at han har så lite penger, og så må dere finne ut hva som skal til for at han skal kunne få inn mer. Han er nødt til å bidra mer til familien enn dette.
Miss Honey Skrevet 1. desember 2017 #45 Skrevet 1. desember 2017 9 timer siden, Mann 49 skrev: Tror du virkelig at dette dreier seg om en bok, og at summen som er gitt i gave kan stå i forhold til hva en bok koster? Dette med bok ble jo bare nevnt som et eksempel. (Om jeg ikke har misforstått) Tror du misforsto ganske mye her ja. Jeg sier hva jeg selv ville gjort om jeg fikk en pengegave. Jeg tror ikke beløpet var på et par hundre kroner. Moren har nok tenkt at hum ønsket å gi han en gave men ikke visst hva han ønsket seg, dermed gitt penger så han kan velge selv hva gaven blir. Samme om det er en bok eller noe annet, poenget er at de trenger pengene på brukskontoen akkurat nå så om hun vil det skal være en fysisk gave til han fra henne så kan han bruke en liten del av beløpet på feks boken han ønsket. Samtidig som de får det litt lettere økonomisk med mer penger på konto. regner ikke med at moren øremerket hele beløpet og tvinger han til å sløse bort pengene på ting han ikke trenger. En liten symbolsk gave i tillegg til at ting blir lettere. Win win.. (hvor dum er du egentlig?)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #46 Skrevet 1. desember 2017 Med en slik kommentar kommer jo nettopp et ønske om at mottakeren (for én gangs skyld) skal tenke på seg selv og unne seg noe. Mine foreldre sier også slikt når de gir pengegave. Og det er nettopp fordi det vet at det kan være økonomisk trangt, og det første som blir nedprioritert da er jo egne ønsker. Derfor tenker de at de pengene vi likevel måtte klart oss med kan gå til hverdagen og at gavn skal gå til noe som kan gi glede. Det er jo ikke noe jeg må følge, men det er en oppfordring. En hyggelig oppfordring faktisk, som det skal godt gjøres å klare å snu til noe negativt. Anonymkode: bfdc3...7de
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #47 Skrevet 1. desember 2017 Vi har hatt litt svingene økonomi i perioder før jeg fikk 100% fast stilling og det hendte ofte at bursdagspenger vi fikk gikk i sluket. For oss virket det helt absurd at den ene skulle kjøpe noe til kun seg selv når det var tomt for mat eller vi hadde regninger som forfalt evt at bilen trengte bensin. Familien så ofte "kjøp deg Noe til bare deg selv nå da" Anonymkode: 343e2...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå