Gå til innhold

Hvis kjæledyret er sykt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ganger går du til dyrlegen? Hvor mange penger er du villig til å bruke? Hvor mange dyrlegebesøk vil du utsette dyret for. Vi har besøkt dyrlegen to ganger og har brukt 5000 kroner for undersøkelser, medisiner, etc. Det er begrenset hva dyrlegen kan gjøre, pga manglende utstyr, så medisinering gjøres med prøve og feile metoden. Nå frykter jeg at vi kan prøve enda flere medisiner, som er feil og at dyret lider unødvendig.  Kan hende avliving er det beste, men det kan jo vi ikke vite når vi ikke vet hva som er gale.

Anonymkode: 4dc64...fd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forsikring, så det slipper jeg å tenke mye på.  

For meg går grensen ved hva som er best for dyret, alder, sykdom, allmenntilstand osv. Etter dette kommer penger. 

Skrevet

Har vokst opp med dyr, mest jakt hunder (så både kos og nytteverdi/brukshund). Vi lar de ikke lide. Hvis en hund feks må gå fast på medisiner, eller ikke kan brukes til det den skal (primært jakt, men også turer, lek osv) så er det avliving. Ikke fordi vi er kalde mennesker, men når hunden dyret ikke kan følge instinktene så faller også livskvaliteten. 

Anonymkode: c4f8a...6a2

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange ganger går du til dyrlegen? Hvor mange penger er du villig til å bruke? Hvor mange dyrlegebesøk vil du utsette dyret for. Vi har besøkt dyrlegen to ganger og har brukt 5000 kroner for undersøkelser, medisiner, etc. Det er begrenset hva dyrlegen kan gjøre, pga manglende utstyr, så medisinering gjøres med prøve og feile metoden. Nå frykter jeg at vi kan prøve enda flere medisiner, som er feil og at dyret lider unødvendig.  Kan hende avliving er det beste, men det kan jo vi ikke vite når vi ikke vet hva som er gale.

Jeg går så mange ganger som trengs, en for dyrets skyld hadde jeg ikke gått 1 gang I uken. Drøyer det går det hardt utover dyrets livskvalitet. Min hund måtte avlives etter at det ble surr med medisinen, han var LIVREDD for dyrleger og ble dårligere og dårligere fordi de ikke fant rett medisin.epilepsi. dessuten ble hjernen hans kokt etter noen tøffe anfall så han ble hjerneskadet og aggressiv stakkars :( og likevel var det den tyngste avgjørelsen jeg har tatt noensinne. I mitt liv. 

Anonymkode: 819ae...382

Skrevet

Har man dyr så bruker man de pengene som trengs og tar de ulempene som trengs. Er man ikke i stand til det så har man ikke dyr. 5000 er i bunn og grunn ikke stort hvis du først har et dyr med en skade eller lidelse. Det er derfor man har forsikring.

At du blander pris og avliving sier meg bare at du tenker pris, ikke noe annet.

Skrevet

Jeg står i den situasjonen nå,med et sykt dyr. Jeg gjør det som trengs, for å finne ut av om det er noe som kan gjøres. Her bærer det nok mot avlivning, men jeg må vite at det er riktig avgjørelse og da må det gjøres noen undersøkelser og tas endel prøver for å finne ut av det. For meg er det å si at nok er nok for dyrets sitt sin del, det som er vanskeligst. Å ta den avgjørelsen uten å vite at det ikke er noen annen utvei kan jeg ikke. Så hvor mange dyrlegebesøk som må til, og hvor mange penger jeg kommer til å bruke vet jeg ikke.

Anonymkode: 346c4...a33

Skrevet

Ok, for å spørre på en annen måte. Her jeg bor er det ikke utstyr til å gjøre de undersøkelsene som trengs. Dyrlegene har utstyr til de mest vanlige kjæledyrene, jeg har tydeligvis et uvanlig kjæledyr. Hvis vi skal få gjort de undersøkelsene som kan gi svar, må vi reise, da er det snakk om 10 timer i bil og det er trolig for langt til at det kan gå bra. Ja, det er dyrt og jeg kunne brukt masse penger hvis jeg hadde fått et svar, men vi prøver noe i håp om at det virker. Hvis ikke dette virker, da prøver vi enda en type antibiotika. Jeg lurer på om det er på tide å sette en strek for jeg ser her at første runde med antibiotika ikke hjalp, nå har vi fått ny antibiotika og dyret er fremdeles like dårlig.  

hi

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg står i den situasjonen nå,med et sykt dyr. Jeg gjør det som trengs, for å finne ut av om det er noe som kan gjøres. Her bærer det nok mot avlivning, men jeg må vite at det er riktig avgjørelse og da må det gjøres noen undersøkelser og tas endel prøver for å finne ut av det. For meg er det å si at nok er nok for dyrets sitt sin del, det som er vanskeligst. Å ta den avgjørelsen uten å vite at det ikke er noen annen utvei kan jeg ikke. Så hvor mange dyrlegebesøk som må til, og hvor mange penger jeg kommer til å bruke vet jeg ikke.

Takk for svar. Du svarte på det jeg spurte om.:)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok, for å spørre på en annen måte. Her jeg bor er det ikke utstyr til å gjøre de undersøkelsene som trengs. Dyrlegene har utstyr til de mest vanlige kjæledyrene, jeg har tydeligvis et uvanlig kjæledyr. Hvis vi skal få gjort de undersøkelsene som kan gi svar, må vi reise, da er det snakk om 10 timer i bil og det er trolig for langt til at det kan gå bra. Ja, det er dyrt og jeg kunne brukt masse penger hvis jeg hadde fått et svar, men vi prøver noe i håp om at det virker. Hvis ikke dette virker, da prøver vi enda en type antibiotika. Jeg lurer på om det er på tide å sette en strek for jeg ser her at første runde med antibiotika ikke hjalp, nå har vi fått ny antibiotika og dyret er fremdeles like dårlig.  

hi

Det er vanskelig for andre å svare hva man ville gjort, for det vet man ikke før man står oppe i det. Jeg er så heldig at jeg har 5 min kjøring til dyrlegen, som driver en flott klinikk med masse utstyr. Så deres situasjon synes jeg er vanskelig å sette seg inn i, jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Du svarte på det jeg spurte om.:)

Bare hyggelig, det er en forferdelig og vond situasjon å stå i.

Skrevet

Jeg bruker det som må til, men tar dyrets livskvalitet og alder med i regnskapet. Er det en syk OG gammel hund, ville jeg latt den slippe tidligere, enn en syk og ung hund. 

Har veterinæren deres tatt kontakt med andre spesialister? 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Du visste naar du fikk dette dyret at veterinaer med riktig utstyr var langt unna. Du virker som en egoist. Burde aldri faatt hatt hund. Skam deg

Anonymkode: 53051...c2b

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du visste naar du fikk dette dyret at veterinaer med riktig utstyr var langt unna. Du virker som en egoist. Burde aldri faatt hatt hund. Skam deg

Du kunne ikke tatt mer feil. Jeg har ikke hund og jeg var ikke forberedt på at lokale dyrleger ikke har utstyr til å gjøre undersøkelser.

hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kunne ikke tatt mer feil. Jeg har ikke hund og jeg var ikke forberedt på at lokale dyrleger ikke har utstyr til å gjøre undersøkelser.

hi

Ser at jeg skrev hund, mente dyr (har hund selv) Du er uansett egoist. Penger er nok det viktigste for deg. Skammelig 

Skrevet
16 minutter siden, HvittHus skrev:

Jeg bruker det som må til, men tar dyrets livskvalitet og alder med i regnskapet. Er det en syk OG gammel hund, ville jeg latt den slippe tidligere, enn en syk og ung hund. 

Har veterinæren deres tatt kontakt med andre spesialister? 

Ja, dyrlegen har kontakt med andre spesialister.

hi

Skrevet

Jeg sitter akkurat nå med en syk hund i fanget. Hun har vært dårlig i mange år - vondt i ryggen, men har fått medisiner som har fungert.  Idag morges var hun uvanlig svai i ryggen, klarte ikke å legge seg, så derfor dro vi til dyrlegen. Hun fikk en sterk smertestillende, men den ser ikke ut til å virke. Mest sannsynlig får hun slippe imorgen. Jeg vil anslå at vi har brukt opp mot 100.000 kr på helsen hennes fordelt over 13 år. 

Lille, gode hunden min. 💔

Anonymkode: 33f2e...64d

Skrevet

Jeg bruker ikke mye. Hvis det er tydelig at det bærer mot slutten eller dyret har klart redusert livskvalitet avliver vi ganske raskt. Jeg er sterkt uenig i å bruke titusener på behandling av et dyr. Det er bedre å godta sykdom og avlive syke dyr. Derfor har jeg heller ikke forsikring.

Anonymkode: 1d838...904

Skrevet

Jeg gjør alt jeg kan innenfor grenene som veterinær setter. Den dagen veterinær sier at det beste for katten vår er å slippe, så hører jeg på hennes kompetanse. 

Vi hadde nylig en skikkelig runde med katten vår. Det klokket inn på 15.000 totalt 6.000 betalte vi i egenandel på det. Han lå med væske på dagtid hos veterinæren. Hver natt hadde jeg på alarmen hver halvtime og ga han vann med en sprøyte inn i munnen. 

Vi har nettopp vært til ettersjekk, og han er nå helt friskmeldt. Det hadde jeg ikke trodd når det sto på, jeg var helt sikker på at  vi kom til å miste ham.

For meg er det helt naturlig at man gjør det man kan så lenge det er en medisinsk løsning på det. Derfor MÅ alle som har dyr ha forsikring på dem. Da slipper man å si nei til videre behandling fordi det stopper ved økonomi. 

Anonymkode: 6fe07...f05

Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden, hvor unghunden min fikk påvist hjertesvikt. Det kunne opereres, men utfallet var usikkert. Hunden var forsikret, så økonomien var ikke temaet, men hvor mye hunden ville lide tatt  betraktning at den hadde ca 50% sjanse for å bli frisk. Den lokale veterinæren ønsket ta operasjonen med videooverføring med spesialist  i England. Jeg slapp å ta avgjørelsen, for den døde noen dager etter i fri lek ute i naturen(ikke båndtvang). Jeg hadde dårlig samvittighet en god stund  for at jeg lot den herje slik, men nå i ettertid ser jeg at den døde lykkelig. Fri og i lek. 

Først og fremst tenker jeg at avgjørelsen må handle om dyrets livskvalitet. De er instinktdrevne vesener og tenker ikke rasjonelt. Når de er syke, så lider de bare og forstår ikke hvorfor. Jeg har opplevd det samme med hest,  hvor jeg ikke var eier, men måtte likevel bevitne dyrets lidelser måned etter måned, hvor sannsynligheten for at dyret ble friskt var mikroskopisk. Hun led så mye på slutten at jeg orket ikke hjelpe til lengre. Eier nektet å høre på fornuft og dyrlegen var dessverre av den typen som heller ville fortsette å behandle enn å snakke eier til rette (tjente mer på det..). Da hun endelig ble tatt, hadde hun ikke orket å reise seg på 3 dager og hadde store problemer med pusten.

Anonymkode: 02a0e...24b

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker ikke mye. Hvis det er tydelig at det bærer mot slutten eller dyret har klart redusert livskvalitet avliver vi ganske raskt. Jeg er sterkt uenig i å bruke titusener på behandling av et dyr. Det er bedre å godta sykdom og avlive syke dyr. Derfor har jeg heller ikke forsikring.

Anonymkode: 1d838...904

En infeksjon lar seg behandle, men det koster gjerne mange penger.

Vi opplevde det med vår katt og prisen kom på 15.000 (som skrevet i et annet innlegg)

Det var absolutt ingen grunn til avlivning, men hadde vi ikke hatt forsikring så hadde jeg ikke hatt råd til å gi ham den behandlingene han skulle hatt. og han ville kanskje dødd av en infeksjon som ikke ville gi noen varige men dersom den ble behandlet.

For meg er det galskap

Anonymkode: 6fe07...f05

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er du som burde skamme deg her

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sitter akkurat nå med en syk hund i fanget. Hun har vært dårlig i mange år - vondt i ryggen, men har fått medisiner som har fungert.  Idag morges var hun uvanlig svai i ryggen, klarte ikke å legge seg, så derfor dro vi til dyrlegen. Hun fikk en sterk smertestillende, men den ser ikke ut til å virke. Mest sannsynlig får hun slippe imorgen. Jeg vil anslå at vi har brukt opp mot 100.000 kr på helsen hennes fordelt over 13 år. 

Lille, gode hunden min. 💔

Anonymkode: 33f2e...64d

:hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...