Gå til innhold

Er det OK å gi en 7. klassing Nutrilett shake til frokost?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 7. trinn med dårlig matlyst for tiden. Det er nesten umulig å få i ham frokost. Han har noen kilo ekstra, så jeg er ikke bekymret for kalloriinntaket sånn sett, men jeg mener at det er viktig å ha fått i seg noe før skolen starter for å opprettholde konsentrasjonen.

Så langt er det eneste han vil ha smoothie og frukt, og det blir litt ensformig. Kan slike shaker være et alternativ, eller bør ikke barn drikke slike?

Anonymkode: b203a...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nutrilett er beregnet på voksen kropp -og er noe ordentlig skvip uansett. 

Men det finnes jo masse gode og varierte smoothie oppskrifter, med korn og frukt og grønt i alle mulige varianter?! (Google)

Ellers er shiapudding ikke verst. Variert med kokosmelk, havremelk, Biola, youghurt, frukt etc. 

Skulle han fått shaker så er det vel kun Herbal life som faktisk inneholder næring , fiber og proteiner trygt nok for barn. 

Anonymkode: b2fe5...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjøpt en energidrikk på apoteket da.

Har noe med hva slags signaler du sender også, hva som ubevisst skjer i hodet hans når han får servert en slankedrikk....

https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/medisinsk-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker

Jeg har en sånn liten smoothiemaskin så jeg kjapt kan lage smoothie selv, det tar jo ikke lenger tid enn å smøre en brødskive og kan være et alternativ.

Ville sagt til han at det er viktig med noe i kroppen så man kommer igang på morgenen, og laget en smoothie med f.eks frosne bær, litt cocosfett, udos choice, en liten neve havregryn o.l. så det metter litt og latt han få det.

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/blender-og-handmikser/L300SB15E/logik-blender-l300sb15e

Anonymkode: 4c66b...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

*rister på hodet*

Anonymkode: 584f8...f43

Pass på så du ikke får kink i nakken!

Anonymkode: 2b4d4...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville heller funnet noen nye smoothie varianter som frister, mye du kan putte oppi som gir energi og vitaminer! 

Anonymkode: 2b6c4...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med smoothie, masse godt og sunt du kan ha i de. 

Nutrilett, er bare grusomt. Og noe barnet overhodet ikke trenger. Regner jo med at barnet spiser normalt med mat resten av dagen. Og da er det overhodet ikke noe galt i å starte dagen med en smoothie.

Anonymkode: f65ae...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutrilett smaker jo ikke godt. Så om han mangler matlyst så tviler jeg på du får det i ham uansett.

Anonymkode: c2154...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nutrilett smaker jo ikke godt. Så om han mangler matlyst så tviler jeg på du får det i ham uansett.

Anonymkode: c2154...0ff

Han har selv bedt om å få det. Jeg har brukt det i perioder hvor jeg har dårlig matlyst selv, og han har da fått smake.

Var ikke klar over at Herbalife og Nutrilett var forskjellige ting. Trodde det var samme greiene.

Får vurdere å kjøpe Herbalife, da. 

Han fikser ikke grøt av noe slag. Er så vidt det går bra at jeg har havregryn i smoothien. Chiapudding og kjøleskapsgrøt er prøvd, men det nekter han å spise.

Jeg kommer til å fortsette med smoothie, men greit å ha et annet alternativ å variere med 😉

Anonymkode: b203a...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er fornuftig å lære barn/ungdom at en kjemisk slankeshake er grei frokost, for det er det jo ikke.

Har man ikke matlyst er det helt greit å starte dagen med en smoothie. Folk har ikke samme spisemønster. Jeg har en som har god appetitt på morgenen og så spiser mindre ut over dagen, og så har jeg en med liten matlyst på morgenen som spiser bra utover dagen. Han med liten matlyst på morgenen spiser gjerne frukt/grønt før skolen. Det ser ut til å fungere greit. 

Anonymkode: 2d0b4...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Skulle han fått shaker så er det vel kun Herbal life som faktisk inneholder næring , fiber og proteiner trygt nok for barn. 

Anonymkode: b2fe5...a8a

Dette får du dokumentere. For de har gjort flere tester på herbalife, og tilsvarende produkter, og det er akkurat det samme skvipet alt sammen. Herbalife er bare utrolig mye dyrere enn alt det andre. 

Anonymkode: f65ae...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette får du dokumentere. For de har gjort flere tester på herbalife, og tilsvarende produkter, og det er akkurat det samme skvipet alt sammen. Herbalife er bare utrolig mye dyrere enn alt det andre. 

Anonymkode: f65ae...bc2

Signerer. Ikke kjøp Herbalife, det er bare tull som det andre. Smaker grusomt og er vanvittig dyrt.

Anonymkode: 6d227...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette får du dokumentere. For de har gjort flere tester på herbalife, og tilsvarende produkter, og det er akkurat det samme skvipet alt sammen. Herbalife er bare utrolig mye dyrere enn alt det andre. 

Anonymkode: f65ae...bc2

Nei, jeg må ingenting. Regner jo med at foreldre er oppegående nok til å sjekke selv før de putter ting i sine barn?! Ble bare anbefalt, og brukte det selv, som supplement til måltider fordi jeg er tynn. Og som gravid gikk jeg ikke noe nok opp i vekt, så da nevnte legen det. 

Men som jeg også skrev, hadde heller forsøkt flere variasjoner av frokost-smoothie. 

Anonymkode: b2fe5...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg må ingenting. Regner jo med at foreldre er oppegående nok til å sjekke selv før de putter ting i sine barn?! Ble bare anbefalt, og brukte det selv, som supplement til måltider fordi jeg er tynn. Og som gravid gikk jeg ikke noe nok opp i vekt, så da nevnte legen det. 

Men som jeg også skrev, hadde heller forsøkt flere variasjoner av frokost-smoothie. 

Anonymkode: b2fe5...a8a

Merkelig råd av en lege når man kan få næringsdrikker på apotek

Anonymkode: a21f7...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg må ingenting. Regner jo med at foreldre er oppegående nok til å sjekke selv før de putter ting i sine barn?! Ble bare anbefalt, og brukte det selv, som supplement til måltider fordi jeg er tynn. Og som gravid gikk jeg ikke noe nok opp i vekt, så da nevnte legen det. 

Men som jeg også skrev, hadde heller forsøkt flere variasjoner av frokost-smoothie. 

Anonymkode: b2fe5...a8a

Nevnte lege Herbalife? Rareste jeg har hørt...

Her fikk vi næringsdrikker fra apoteket på resept.

Anonymkode: 4c66b...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, lyser ingen varsellamper hos deg når din noe overvektige 7.-klassing selv sier han har dårlig matlyst og ber om Nutrilett???

Jeg hadde bestilt time til en ernæringsfysiolog, for det er tydelig at gutten trenger å lære ordentlig om kosthold, og bare det at du vurderer Nutrilett til ham bekrefter at du også trenger det.

Hvis du ikke tar dette på alvor risikerer du å sitte med en gutt med alvorligere spiseproblemer.

Det eneste han vil ha er smoothie og frukt - som øker blodsukkeret hans og bidrar til ustabilt blodsukker utover dagen for en som allerede er for stor. Smoothie kan dere lage til et fullverdig måltid med både proteiner og fett, men da må dere vite hva dere gjør.

Ernæringsfysiolog!

Anonymkode: e3bda...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi, lyser ingen varsellamper hos deg når din noe overvektige 7.-klassing selv sier han har dårlig matlyst og ber om Nutrilett???

Jeg hadde bestilt time til en ernæringsfysiolog, for det er tydelig at gutten trenger å lære ordentlig om kosthold, og bare det at du vurderer Nutrilett til ham bekrefter at du også trenger det.

Hvis du ikke tar dette på alvor risikerer du å sitte med en gutt med alvorligere spiseproblemer.

Det eneste han vil ha er smoothie og frukt - som øker blodsukkeret hans og bidrar til ustabilt blodsukker utover dagen for en som allerede er for stor. Smoothie kan dere lage til et fullverdig måltid med både proteiner og fett, men da må dere vite hva dere gjør.

Ernæringsfysiolog!

Anonymkode: e3bda...712

Støtter dette! Og du skriver i tillegg at du bruker slankeshake når du har «dårlig matlyst». Barn lærer av foreldrene sine. Spis skikkelig mat selv om du har dårlig matlyst. Dine dårlige vaner kan skade barnet. 

Anonymkode: 890a0...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen svar! Her blir alt Ann på situasjonen. Når jeg var liten var jeg super slank. Pappa brukte Herbalife i tillgg til vanlig mat for å klare å legge på seg, meg og mamma drakk det hver morgen fordi vi hater frokost! Det var ikke for å gå ned i vekt hos noen av oss, men heller det motsatte + at jeg fikk i meg noe før skolen. Er mye bedre enn å ikke få i seg mat om morgenen. 

Å ungen tar det ikke som slanking, når han får det som ett alternativ til å gå uten mat; heller tvert i mot. Man får i ungen noe mat før skolen fordi det er viktig med næring! Hadde man villet slanke ungen hadde man vell heller godtatt at han gikk sulten om morgenen! 

Anonymkode: 6781c...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noen svar! Her blir alt Ann på situasjonen. Når jeg var liten var jeg super slank. Pappa brukte Herbalife i tillgg til vanlig mat for å klare å legge på seg, meg og mamma drakk det hver morgen fordi vi hater frokost! Det var ikke for å gå ned i vekt hos noen av oss, men heller det motsatte + at jeg fikk i meg noe før skolen. Er mye bedre enn å ikke få i seg mat om morgenen. 

Å ungen tar det ikke som slanking, når han får det som ett alternativ til å gå uten mat; heller tvert i mot. Man får i ungen noe mat før skolen fordi det er viktig med næring! Hadde man villet slanke ungen hadde man vell heller godtatt at han gikk sulten om morgenen! 

Anonymkode: 6781c...f34

Litt på siden av tråden, men å kutte ut frokosten for å slanke seg er IKKE fornuftig. 

Anonymkode: 2d0b4...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noen svar! Her blir alt Ann på situasjonen. Når jeg var liten var jeg super slank. Pappa brukte Herbalife i tillgg til vanlig mat for å klare å legge på seg, meg og mamma drakk det hver morgen fordi vi hater frokost! Det var ikke for å gå ned i vekt hos noen av oss, men heller det motsatte + at jeg fikk i meg noe før skolen. Er mye bedre enn å ikke få i seg mat om morgenen. 

Å ungen tar det ikke som slanking, når han får det som ett alternativ til å gå uten mat; heller tvert i mot. Man får i ungen noe mat før skolen fordi det er viktig med næring! Hadde man villet slanke ungen hadde man vell heller godtatt at han gikk sulten om morgenen! 

Anonymkode: 6781c...f34

 

Og dette viser at du har absolutt ingen peiling på viktigheten av ernæring av barn og hvordan ev. "slanke" barn. Barn i den alderen skal ikke slankes, men man må få et sunt kosthold som stopper vektoppgang slik at ungen vokser inn i normal vekt.

Å sulte barn er så feil som det går an å bli, og ikke minst sørgelig kunnskapsløst!

Anonymkode: e3bda...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Og dette viser at du har absolutt ingen peiling på viktigheten av ernæring av barn og hvordan ev. "slanke" barn. Barn i den alderen skal ikke slankes, men man må få et sunt kosthold som stopper vektoppgang slik at ungen vokser inn i normal vekt.

Å sulte barn er så feil som det går an å bli, og ikke minst sørgelig kunnskapsløst!

Anonymkode: e3bda...712

Dette var ikke meg (hi).

Jeg er fullstendig klar over at frokost er viktig, og at barn ikke skal slankes. Derfor det er så viktig for meg at barnet mitt spiser ett eller annet (sunt) før skolen.

Jeg er ikke bekymret for at sønnen har problemer med verken mat eller kropp. Han spiser godt resten av døgnet, han har bare rett og slett ikke matlyst om morgenen.

Jeg har heller ikke brukt Nutrilett til slanking, men som tilskudd når jeg har så dårlig matlyst at all mat vokser i munnen på meg. 

Anonymkode: b203a...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2017 den 9.42, Anonym bruker skrev:

Har en gutt på 7. trinn med dårlig matlyst for tiden. Det er nesten umulig å få i ham frokost. Han har noen kilo ekstra, så jeg er ikke bekymret for kalloriinntaket sånn sett, men jeg mener at det er viktig å ha fått i seg noe før skolen starter for å opprettholde konsentrasjonen.

Så langt er det eneste han vil ha smoothie og frukt, og det blir litt ensformig. Kan slike shaker være et alternativ, eller bør ikke barn drikke slike?

Anonymkode: b203a...c31

Ikke nutrilett!

Det finnes egne næringshaker på apotek.

Anonymkode: e14fe...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...