Gå til innhold

Noen som har barn som har fått iPad på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, the amazing spidermamma skrev:

Du kan endre koden på trådløsnettet hvis du vil at de ikke skal sitte på nett når du ikke er hjemme. Så det finnes fortsatt muligheter. 

Men jeg er enig i at det er vanskelig å skjerme barna mot alt som finnes på nettet, og som vi ikke vil at de skal se. 

Endre koden er en god tanke. Problemet er at jeg har eldre barn i huset som må jobbe med lekser og trenger nettet. 

Dette hadde vært et ikke problem hadde skolen tatt ansvar og lagt inn en alderssperre på min 12 år som jeg har gjort på min iPad. 

Anonymkode: a59c3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At jeg ikke tenkte på den muligheten tidligere. Så klart er løsningen så enkel på det problemet 🙄

Du veit vel at det er ikke alle barn som følger den instruksen? Hva gjør vi som har den type barn? 

Anonymkode: a59c3...b45

du spurte hva vi gjør.. det er det jeg gjør! Hvis du ikke har barn som følger dine instrukser så må du vel ty til hardere skyts da, som f.eks å skru av internett!

Anonymkode: 51f28...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slå av Internett hjemme før dere går?

Anonymkode: f6b7a...1ab

Tanken er god, men jeg har flere i huset som må gjøre lekser. 

Anonymkode: a59c3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Endre koden er en god tanke. Problemet er at jeg har eldre barn i huset som må jobbe med lekser og trenger nettet. 

Dette hadde vært et ikke problem hadde skolen tatt ansvar og lagt inn en alderssperre på min 12 år som jeg har gjort på min iPad. 

Anonymkode: a59c3...b45

Da kan vel de få koden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan styrer dere dette for en fjerdeklassing før dere kommer hjem fra jobb? 

Skolen sier bare at dette må vi selv passe på. 

Anonymkode: a59c3...b45

Det var meg du spurte. Jeg har en andreklassing og to (veldig fornuftige) ungdomsskoleelever. De har lange skoledager, og en av oss voksne er stort sett kommet hjem når de kommer, så her er det ikke noe problem.

Skolen burde derimot være mer offensive. Jeg ville vurdert å kreve at iPaden lå igjen på skolen dersom de ikke kan sette på sperrene dere ønsker. Her ble det storoppvask etter at en i klassen til eldste søkte frem noe svært upassende og skremmende, og stakk filmen opp i ansiktet på flere i klassen. Dette skjedde på skolen i undervisningstiden, og selv om læreren har god kontroll. Hadde jeg ikke følt jeg hadde kontroll over hva de bedriver på nett, hadde jeg heller ikke latt dem ha tilgang. Du kan sperre nettet slik noen her foreslår, eller si til skolen at de (som har levert ut iPader dere ikke har bedt om) får ta ansvar, enten ved å legge inn begrensninger, eller ved å oppbevare ditt barns iPad på skolen.

Anonymkode: fad8a...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men hvordan setter dere på alderssperre på ipad? På de private som man kan gjøre det på, altså.

Anonymkode: 2d1bc...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, men hvordan setter dere på alderssperre på ipad? På de private som man kan gjøre det på, altså.

Anonymkode: 2d1bc...eb6

Du går inn på generelt og restriksjoner. Der finner du flere alderssperre som kan velges.

Anonymkode: a59c3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var meg du spurte. Jeg har en andreklassing og to (veldig fornuftige) ungdomsskoleelever. De har lange skoledager, og en av oss voksne er stort sett kommet hjem når de kommer, så her er det ikke noe problem.

Skolen burde derimot være mer offensive. Jeg ville vurdert å kreve at iPaden lå igjen på skolen dersom de ikke kan sette på sperrene dere ønsker. Her ble det storoppvask etter at en i klassen til eldste søkte frem noe svært upassende og skremmende, og stakk filmen opp i ansiktet på flere i klassen. Dette skjedde på skolen i undervisningstiden, og selv om læreren har god kontroll. Hadde jeg ikke følt jeg hadde kontroll over hva de bedriver på nett, hadde jeg heller ikke latt dem ha tilgang. Du kan sperre nettet slik noen her foreslår, eller si til skolen at de (som har levert ut iPader dere ikke har bedt om) får ta ansvar, enten ved å legge inn begrensninger, eller ved å oppbevare ditt barns iPad på skolen.

Anonymkode: fad8a...09e

Takk for et mer fornuftig svar. Nå er jeg heldigvis i mer eller mindre samme situasjon når det gjelder fornuften til barna mine. Så for mitt vedkommende er ikke det et problem. Jeg vet i tillegg hvordan man kan sette inn foreldrekontroll på routeren. Så jeg klarer å begrense tilgangen til hva barna mine kommer inn på hvis behovet skulle komme. 

Dette gjelder dessverre ikke alle barn og foreldre. Jeg synes derfor det er skremmende at skolen leverer ut en iPad hvor de, på tross av at muligheten er for å sperre for det, gir barna fri tilgang til alt det ekstreme man finner på nettet. 

Hva foreldre selv velger å gjøre privat har ikke jeg noe med, men skolen burde ikke være med å lette tilgangen til alt dette...

Anonymkode: a59c3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skole paden låst for nedlasting av ting ( den har ikke appstore) den har og supert filter som filtrerer bort alt som ikke sømmer seg for elever fra 1 til 8kl. 

De eneste appepne er de som skolen har delt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Her er skole paden låst for nedlasting av ting ( den har ikke appstore) den har og supert filter som filtrerer bort alt som ikke sømmer seg for elever fra 1 til 8kl. 

De eneste appepne er de som skolen har delt ut.

AppStore er også sperret her. Det samme i forhold til andre apper.

Men, safari er helt åpen. Her er ikke lagt inn noe filter i det hele tatt. Så barna kan søke opp hva de enn måtte ønske. I tillegg så kan det komme opp ganske obskøne bilder selv ved de mest uskyldige søk... 

Men, da ser det i allefall ut til at en skole har tatt ansvar og prøvd å begrense hva barna kan utsettes for. 

Anonymkode: a59c3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...