Gå til innhold

Velge kjøkkenmaskin


Liljeheksa

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Vet at denne diskusjonen er evig, men trenger man råd, så trenger man råd.

På nyåret i fjor så kjøpte jeg Ankarsrum Original. Veldig sterk og veldig artig maskin. Men det viste seg at selv med denne hjelpen klarte jeg ikke å bake skikkelige grovbrød, de faller sammen etter første heving. Så nå selger jeg Ankarsrumen. Jeg har et bittelite kjøkken og en  singel husholdning og har rett og slett ikke arbeid til den. Men hva skal jeg kjøpe nå?

Det holder lenge med min håndholdte Bosch på 500 watt når jeg bare skal vispe litt marengs eller krem. Men til bolledeig og den slags så må jeg ha noe som står av seg selv. Og jeg vil ha god kvalitet som varer.

Har tenkt litt på Kitchenaid Artisan, men den er så dyr. ER heller ikke så glad i den tuten på snuten. Men den har dette som jeg er helt forelsket i; flatvisp med silikonkanter. Er så deilig å se på de videoene på Youtube der den visper smørkrem og får med seg ALT i bollen...Og jeg VET at dette er en høyt elsket maskin som varer i mange år.

Så er det Kenwood Kmix. Nå er det dessverre umulig å få tak i både den med harmoniske lilla striper ( ja, utseendet teller!) og den kremgule som jeg liker best. Fant den lilla på nettet hos Jernia. Men bare tilgjengelig i en butikk langt sør i landet og til fire tusen kroner. Men det ER Kenwood og jeg tror jeg kan få en silikon.flatvisp til den. Eller?

Så er det Electrolux Assistent. Den moderne og langt svakere varianten av Ankarsrumen. Den ser veldig fin ut, jeg liker den kremhvite best. Den har helt genialt LYS ned i bakebollen og den er billigst av dem alle, bare to tusen kroner. Men den hviner muligens høyest av dem alle. Og jeg finner ikke noen flatvisp med silikonkant til den noe sted? Eksisterer dette? Og vil den vare?

Jeg vet at mange liker Kenwood Major og den får også veldig mye skryt i tester. Jeg synes den blir litt dyr. Men det verste er at den er så utrolig stygg. Mange liker både grått og futuristiske kanter; jeg er IKKE en av dem. Det verste er at det finnes en aldeles nydelig Kenwood som heter Patisserie (tror jeg den het...), men den er visst bare egnet for konditor? Tror ikke den er å få kjøpt i Norge heller. Og å kjøpe fra utlandet og betale frakt og moms og toll og bruke adapter....neeeeei, tror ikke det.

Så her trenger jeg litt råd fra noen med erfaring fra bruk av kjøkkenmaskiner. Når det gjelder prisen så KAN jeg skrape sparekontoen for den RETTE maskinen, men jeg har ingenting imot å spare litt. Men vennligst husk å skrive MODELLNAVNET hvis du svarer. Altså ikke bare Kenwood eller Kitchenaid, men også Chef eller Major eller Classic, Artisan eller Pro osv. På forhånd takk for alle svar!

Endret av Liljeheksa
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle ønske jeg hadde svar til deg, men jeg kan ikke sånt. Jeg er imidlertid veldig glad for at noen brenner for ting jeg overhodet ikke bryr meg om, og håper andre kan svare deg!

Anonymkode: 072b9...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...