Gå til innhold

vi skal selge hus og har ikke samboerkontrakt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snakket med banken, de sier vi eier 50/50 og da deles alt 50/50 UANSETT om den ene gikk inn med mer egenkapital enn den andre. Det er vi som har vært "dumme" da vi ikke skrev samboerkontrakt. Har ikke vært gift. Er det noe vits å ta kontakt med advokat her? Tenker det er også dyrt så kommer vel til å tape de pengene det er snakk om i advokatutgifter i så fall. Og hva er vitsen om loven sier 50/50 uansett? Hva tenker dere? Erfaringer?

Anonymkode: 13d86...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det samlivsbrudd siden dere skal skille pengene? Nekter den andre å anerkjenne forskjellen? Vi hadde ikke samboerkontrakt med jeg Eide mest så på skjøtet for huset så sto min prosent med 58% og hans 42%. Startet med små forskjeller med etter 12 års samliv og 3 forskjellige hus så vokste jo min investering og derfor eierprosent i ny bolig. Hvorfor sender dere inn skjøte på 50-50 eierposent hvis det ikke er tilfelle? 

Anonymkode: 4666f...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det samlivsbrudd siden dere skal skille pengene? Nekter den andre å anerkjenne forskjellen? Vi hadde ikke samboerkontrakt med jeg Eide mest så på skjøtet for huset så sto min prosent med 58% og hans 42%. Startet med små forskjeller med etter 12 års samliv og 3 forskjellige hus så vokste jo min investering og derfor eierprosent i ny bolig. Hvorfor sender dere inn skjøte på 50-50 eierposent hvis det ikke er tilfelle? 

Anonymkode: 4666f...05d

Det var bare sånn det ble da vi skrev under papirer i banken. Husker ikke hvordsn eller hvorfor men det er sånn at det står 50/50 på skjøtet ja. Så da ska alt deles likt uansett? Siden vi ikke har samboerkontrakt?

Anonymkode: 13d86...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var bare sånn det ble da vi skrev under papirer i banken. Husker ikke hvordsn eller hvorfor men det er sånn at det står 50/50 på skjøtet ja. Så da ska alt deles likt uansett? Siden vi ikke har samboerkontrakt?

Anonymkode: 13d86...0eb

En samboerkontrakt sier uansett ingen ting om hvilken eierandel dere har i et felles hus, HI. Det er noe dere selv må skrive på skjøtet når dere kjøper huset, og i banken forholder de seg jo bare til hvilken andel dere har hver av GJELDA. De driter da langt i om dere har en juridisk eller privat regulering av samlivet deres.

Anonymkode: cd60d...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en av partene kan bevise at de stilte med mer i ek kan den personen be om at dette sjevseles før resten deles 50/50. og er det en del penger og den andre er idiot og nekter på dette tar personen selvfølgelig inn advokat.

 

Det dere hadde med inn skal dere ta med ut.

Anonymkode: c0d9a...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge en av partene kan bevise at de stilte med mer i ek kan den personen be om at dette sjevseles før resten deles 50/50. og er det en del penger og den andre er idiot og nekter på dette tar personen selvfølgelig inn advokat.

 

Det dere hadde med inn skal dere ta med ut.

Anonymkode: c0d9a...3fc

Dette er riktig, sjekk kontoitskrifter osv fra da dere kjøpte. Om du hadde 300.000 i egenandel og han 50.000 i egenandel skal dere begge ha det tilbake før resten deles 50/50

Anonymkode: 7fa20...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er riktig, sjekk kontoitskrifter osv fra da dere kjøpte. Om du hadde 300.000 i egenandel og han 50.000 i egenandel skal dere begge ha det tilbake før resten deles 50/50

Anonymkode: 7fa20...115

Ok, så det som kan bevises har gått inn skal ut og dermed skal verdiøkning osv deles 50/50?

takk for svar forresten. Måtte bare være sikker.

noen som vet hvor jeg kan finne disse reglene skriftlig? Brukte lang tid på å lete i går før jeg skrev innlegg her

Anonymkode: 13d86...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, så det som kan bevises har gått inn skal ut og dermed skal verdiøkning osv deles 50/50?

takk for svar forresten. Måtte bare være sikker.

noen som vet hvor jeg kan finne disse reglene skriftlig? Brukte lang tid på å lete i går før jeg skrev innlegg her

Anonymkode: 13d86...0eb

Det var ikke det hun skrev. Sansynlig vis vil dere myte dele verdistigningen 50/50 selv om dere hadde ulik egenkapital.

Anonymkode: bbc75...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke det hun skrev. Sansynlig vis vil dere myte dele verdistigningen 50/50 selv om dere hadde ulik egenkapital.

Anonymkode: bbc75...888

Ja det var det jeg og skrev. At verdistigning på hus deles 50/50 (sier seg selv når vi eier likt) etter at egenkapitalen er tatt ut som den kom inn

Anonymkode: 13d86...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...