Gå til innhold

Har noen invitert fremmede mennesker til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og mannen har tenkt på å invitere ensomme folk til jul, gjerne gjennom Røde kors osv,men er det noen som har noen erfaring med det? Synes så veldig synd på alle som sitter alene på julaften, spesielt ensomme eldre.

Anonymkode: f6312...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke gjort det selv.

Men da jeg studerte alene i utlandet opplevde jeg å bli invitert. De mennesker og den julen har stadig en stor plass i mitt hjerte!

Så jeg synes det er en flott ting å gjøre og er absolutt positivt innstilt!

Anonymkode: 90501...8fe

Skrevet

Takk for svar,noen andre? Er vel mest litt redd for at det kommer noen som en absolutt ikke går i lag med og så blir ungenes julaften negativ fordi «mor skulle være inkluderende».

Skrevet

Ja vi gjorde det ett år. En finsk bygningsarbeider som bodde i brakke rett bortenfor oss. Hadde ikke famile så han ville ikke hjem til Finland i juleferien. Vi inviterte han hele dagen. Han var med meg , barnet mitt og pappaen min i kirka mens mamma lagde julemiddag. Senere spiste vi mat og dessert:) vi åpnet ikke gaver før han var dratt den kvelden, men han fikk med seg en have fra oss.  Han var utrolig rørt og takknemlig 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar,noen andre? Er vel mest litt redd for at det kommer noen som en absolutt ikke går i lag med og så blir ungenes julaften negativ fordi «mor skulle være inkluderende».

Skal vel litt til før barnas jul blir ødelagt fordi dere kanskje ikke har den beste kjemien med gjestene :P

Anonymkode: 610fe...aed

Skrevet

Kunne aldri falt meg inn

Anonymkode: d4f70...4dc

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne aldri falt meg inn

Anonymkode: d4f70...4dc

Hyggelig menneske du..

Anonymkode: 610fe...aed

Skrevet

Ikke helt komplett fremmed, men en som bor i nærheten og var på hils, og som jeg tilfeldigvis visste ble sittende alene på julaften. Han ble veldig glad og kom i finstasen med vin og konfekt, og det var en kjempefin kveld.Jeg måtte sette inn en campingstol og skjøte på med et campingbord på enden av spisebordet så vi alle fikk plass til å spise, men det er jo ikke noe problem når man får damaskduken over ;).  Og flere av gjestene hadde kastet seg rundt da de hørte at vi ble en ekstra og kjøpt en liten ting til ham også så han ikke skulle sitte uten gaver, selv om de ikke kjente ham fra før. Alle hygget seg.

HI, tenkte du å gjøre det gjennom en organisasjon? Jeg mener å huske at Røde Kors eller noen sånne organiserte sånt i fjor?

Skrevet

Har hatt flere fra jobben til mamma på besøk på julaften, både til brunsj og til kvelden. 

Anonymkode: 5f403...866

Skrevet

Ja. Min søster studerer, og i fjor var det en utenlandsk student i klassen hennes som ikke hadde råd til å reise hjem, så vi inviterte ham med til oss. Var en veldig hyggelig kveld, og han var veldig takknemlig og glad for invitasjonen. 

I år vet vi om en kronisk, alvorlig syk kvinne som bor alene, og som ikke har familie å være med på julaften. Hun kommer til oss, og vi var også ordnet noen små, hyggelige gaver til henne, så hun har noe å åpne. 

Jeg synes det er flott å kunne åpne hjemmet sitt på julaften, men jeg foretrekker å ha bittelitt kjennskap til den/de man inviterer. 

Skrevet

Tante og onkel min har i mange år hatt utenlandske studenter som ikke reiser hjem på besøk julaften. Det kan være ganske mange ensomme dager på en hybel mens resten av landet feirer. Oppegående unge mennesker, det var en ren glede med dem.

Anonymkode: a4eb8...373

Skrevet
11 timer siden, cherry coke skrev:

Ja vi gjorde det ett år. En finsk bygningsarbeider som bodde i brakke rett bortenfor oss. Hadde ikke famile så han ville ikke hjem til Finland i juleferien. Vi inviterte han hele dagen. Han var med meg , barnet mitt og pappaen min i kirka mens mamma lagde julemiddag. Senere spiste vi mat og dessert:) vi åpnet ikke gaver før han var dratt den kvelden, men han fikk med seg en have fra oss.  Han var utrolig rørt og takknemlig 

En hel have? Med plen og blomsterbed? 

Bare måtte....unnskyld 🙈

Anonymkode: 27123...5e3

Skrevet

Ja, flere ganger. Det har vært veldig hyggelig, men også ved noen anledninger litt anstrengt. Det kan til tider være slitsomt å "jobbe for" at noen skal være inkludert, når de samtidig sitter og føler på en kombinasjon av takknemlighet og forlegenhet og skam og sorg og glede og hva-har-du. På ingen måte avskrekkende, og vi kommer til å gjøre det flere ganger. Blir nok fort et par ekstra i år også.

Har ikke gått via organisasjoner, men privat/halvprivat kontaktnett.

Anonymkode: 1e730...ecd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En hel have? Med plen og blomsterbed? 

Bare måtte....unnskyld 🙈

Anonymkode: 27123...5e3

Ja? Bruker ikke dere gi haver til jul kanskje ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...