Gå til innhold

Hvor mye bør regnskapsfører koste oss?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi driver et lite firma med 3-4 årsverk (6 ansatte), med en omsetning på mellom 1,5 og 2 millioner kroner. 
Regnsførers oppgaver vil bli å kjøre lønn (vi sender opplysninger i form av fastlønn eller timeantall hver mnd), fakturere bilag (15-20 fakturarer og ca 15-20 innbetalinger pr mnd, hvorav vi selv sender ut fakturaene. Alle papirer til regnskapsfører sorteres kronologisk etter bankutskrift). I tillegg kommer føring av årsregnskap, innberetninger etc (jeg kan lite om dette, men spør evt, så skal jeg forsøke å svare!?) Foretaket er revisorpliktig.


Hvor mye bør vi regne med at dette vil koste oss pr år? Ta i betraktning at regnskapsfører tar 600 kr pr. time?

Anonymkode: 9c863...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kjøper dere ikke et superenkelt regnskapssystem og gjør det selv? Jeg startet mitt eget firma i 2014 og kjøpte Mamut Og gikk på regnskapskurs hos dem over 2 dager. Nå gjør jeg alt selv og jeg har MYE fakturering med en omsetning på 8 mill i året. Du sparer MYE penger på å gjøre det selv. Kaste ut så mye penger når dere har så mange ansatte og så lite omsetning. 

Anonymkode: 63826...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke vanskelig? Mye å sette seg inn i, tidsfrister å overholde, regelverk å forholde seg til osv? :-O 

 

TS

Anonymkode: 9c863...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 pr mnd + årsregnskap og likning på ca 10.000? Så 25-30 tusen i året kanskje?

Lurer mest på hvordan dere har tenkt til å tjene penger på er firma med omsetning på 2 mill hvis dere skal ha ansatt 4 årsverk..? 

 

Anonymkode: be078...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men er det ikke vanskelig? Mye å sette seg inn i, tidsfrister å overholde, regelverk å forholde seg til osv? :-O 

 

TS

Anonymkode: 9c863...1b9

Anbefaler deg IKKE å gjøre det selv, med mindre du har nogenlunde peiling. Jeg har jobbet som regnskapsfører og ryddet opp i mange regnskap det folk tenkte at det var jo så lett å bare gjøre det selv.. Det ender ofte opp med å bli dyrere enn om de hadde valgt regnskapsfører fra starten av. 

Anonymkode: be078...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi driver et lite firma med 3-4 årsverk (6 ansatte), med en omsetning på mellom 1,5 og 2 millioner kroner. 
Regnsførers oppgaver vil bli å kjøre lønn (vi sender opplysninger i form av fastlønn eller timeantall hver mnd), fakturere bilag (15-20 fakturarer og ca 15-20 innbetalinger pr mnd, hvorav vi selv sender ut fakturaene. Alle papirer til regnskapsfører sorteres kronologisk etter bankutskrift). I tillegg kommer føring av årsregnskap, innberetninger etc (jeg kan lite om dette, men spør evt, så skal jeg forsøke å svare!?) Foretaket er revisorpliktig.


Hvor mye bør vi regne med at dette vil koste oss pr år? Ta i betraktning at regnskapsfører tar 600 kr pr. time?

Anonymkode: 9c863...1b9

Hva driver dere med (ettersom dere er revisjonspliktig med en såpass lav omsetning?)

Vet ikke hva det vil koste, men anbefaler et mindre regnskapsbyrå. Styr unna de store, de er ofte dyre. 

Hvilket fakturasystem bruker du? Det er en fordel at fakturaene kan overføres automatisk til hovedboken.

Dersom dere finner ut at dere skal føre selv bør dere styre unna billigprogrammene (som mamut og visma eAccounting). Bruk heller et av de nyere nettbaserte systemene (f.eks Tripletex eller Power Office Go). Dersom dere bruker regnskapsfører er det lurt å bruke en som benytter et av disse systemene. 

Lurer litt på hvordan dere har tenkt å få det til å gå rundt med 3-4 årsverk med en sånn omsetning? 

 

Anonymkode: bc27f...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6 ansatte og 1,5-2 i omsetning? Hvordan i alle dager er det mulig? 

Anonymkode: 895db...401

Det kan ikke være mulig 

Bare utgiftene til de ansatte, lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer, pensjonsparing osv blir langt over 2 mill 

Anonymkode: adc86...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsetningen er på drøye 2,1 millioner nå, og da med totalt 340% stillingsprosent fordelt på totalt 5 ansatte. (Hvorav 2 har bare 20% stilling) Beklager upresise formuleringer. 

TS

Anonymkode: 9c863...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Anbefaler deg IKKE å gjøre det selv, med mindre du har nogenlunde peiling. Jeg har jobbet som regnskapsfører og ryddet opp i mange regnskap det folk tenkte at det var jo så lett å bare gjøre det selv.. Det ender ofte opp med å bli dyrere enn om de hadde valgt regnskapsfører fra starten av. 

Anonymkode: be078...7a0

Høres ikke ut som det mest kompliserte regnskapet hun skisserer og det kan de fleste klare med et par regnskapskurs. Mange programmer gjør omtrent jobben for deg og fører deg igjennom delene steg for steg.

vi er revidert pga omsetning de siste par årene og har ikke hatt en eneste påpekning på regnskapet. Og jeg driver med import av medisinsk utstyr. Regnskap er ingen hokus pokus for helt vanlige små bedrifter. 

Anonymkode: 63826...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men er det ikke vanskelig? Mye å sette seg inn i, tidsfrister å overholde, regelverk å forholde seg til osv? :-O 

 

TS

Anonymkode: 9c863...1b9

Kjøp deg et program som er lettvint å skjønne og som gir lite muligheter for å feil. De fleste innvendinger kan gjøres via programmet. Mange frister? Det er moms annenhver mnd og skjemaer ved utbetaling av lønn men har du gjort det et par ganger så går det helt fint. Programmene prater med altinn så ting går mye av seg selv. 

Vi er 1,6 årsverk og 8,2 mill i omsetning og klarer det helt fint. 

Hvorfor er du revisjonspliktig med så liten omsetning? 

Anonymkode: 63826...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp deg et program som er lettvint å skjønne og som gir lite muligheter for å feil. De fleste innvendinger kan gjøres via programmet. Mange frister? Det er moms annenhver mnd og skjemaer ved utbetaling av lønn men har du gjort det et par ganger så går det helt fint. Programmene prater med altinn så ting går mye av seg selv. 

Vi er 1,6 årsverk og 8,2 mill i omsetning og klarer det helt fint. 

Hvorfor er du revisjonspliktig med så liten omsetning? 

Anonymkode: 63826...d4c

Det står ikke at vedkommendes firma er revisjonspliktig, spørsmålet er angående regnskapsfører. Jeg blir litt betenkt når du påstår at du fører ditt eget regnskap etter et par dager på kurs, og så vet du ikke forskjellen på regnskapsfører og revisor. Hi er ikke revisorpliktig så lenge hun har så lav omsetning, men regnskapet må leveres uansett og da bør hun helt klart ha noen som kan lover og regler innenfor regnskapsfaget hvis hun ikke ønsker å bruke mye av tiden sin til å holde seg oppdatert. 

Selv driver jeg ett firma med åtte ansatte og en omsetning på ca 14 millioner. Vi bruker Tripletex og jeg fører bilag, remitterer og fakturere selv i Tripletex. Regnskapsfører bokfører bilagene, tar momsoppgjør, kjører lønn og avslutter alle kontoene i forbredelse til årsregnskapet. Hun fakturere oss ca 1500 kr hver måned. I tillegg kommer revisor som gjør årsoppgjøret, her har vi en avtale på fast sum på 40000 kr pr år som er høyere enn hva hi kan forvente seg da vi også har skattefunn, IFU prosjekt og regionale forskningsfonds prosjekt som skal revisorgodkjennes.

Anonymkode: 352a5...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står ikke at vedkommendes firma er revisjonspliktig, spørsmålet er angående regnskapsfører. Jeg blir litt betenkt når du påstår at du fører ditt eget regnskap etter et par dager på kurs, og så vet du ikke forskjellen på regnskapsfører og revisor. Hi er ikke revisorpliktig så lenge hun har så lav omsetning, men regnskapet må leveres uansett og da bør hun helt klart ha noen som kan lover og regler innenfor regnskapsfaget hvis hun ikke ønsker å bruke mye av tiden sin til å holde seg oppdatert. 

Selv driver jeg ett firma med åtte ansatte og en omsetning på ca 14 millioner. Vi bruker Tripletex og jeg fører bilag, remitterer og fakturere selv i Tripletex. Regnskapsfører bokfører bilagene, tar momsoppgjør, kjører lønn og avslutter alle kontoene i forbredelse til årsregnskapet. Hun fakturere oss ca 1500 kr hver måned. I tillegg kommer revisor som gjør årsoppgjøret, her har vi en avtale på fast sum på 40000 kr pr år som er høyere enn hva hi kan forvente seg da vi også har skattefunn, IFU prosjekt og regionale forskningsfonds prosjekt som skal revisorgodkjennes.

Anonymkode: 352a5...3da

Blir litt betenkt når du som driver eget firma ikke evner å lese HI😉 Hun skriver jo at firmaet er revisjonspliktig... Slo deg ikke at det er derfor flere her lurer på hvorfor i alle dager et firma med så liten omsetning er det?

Anonymkode: e9d76...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir litt betenkt når du som driver eget firma ikke evner å lese HI😉 Hun skriver jo at firmaet er revisjonspliktig... Slo deg ikke at det er derfor flere her lurer på hvorfor i alle dager et firma med så liten omsetning er det?

Anonymkode: e9d76...b7a

Jeg legger meg flat angående den kommentaren. Jeg leste Hi engang til og så det nå. Utover det så mener jeg fortsatt det meste jeg skriver rundt å ha regnskapsfører eller ikke, men kommentaren som var rettet mot vedkommende jeg svarte er skrevet på feil grunnlag så der tok jeg feil.

Anonymkode: 352a5...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...