Gå til innhold

særeie


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet her?

Vi har bygget hytte som står i mitt navn, men vi er gift. Det vil jo egentlig si at den er vår.

Vi tenker på å sikre våre felles barn, og sette hytta som særeie til meg. Mannen har et barn fra tidligere, og det er ikke snakk om å gjøre dette barnet arveløs, men å unngå at våre felles barn må betale ut halvsøskenet, og evt måtte selge hytta, da hytta er bygget på en gammel hyttetomt etter mine oldeforeldre.

Jeg prøvde å Google, men regner med det jeg kom frem til der var dersom hytta sto i begges navn, der sto det nemlig noe om tinglysning, og 2 vitner og lignende.

Har noen gjort noe lignende før, og kan fortelle meg hvor vi skal for å få gjort dette, og må det tinglyses (noe som innebærer kostnader)?
Har nemlig skjønt at siden vi er gift, så må mannen min skrive under på at dette er greit.

Anonymkode: ac901...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal ikke han sitt barn få arve noe som dere har bygget felles, som både du og din mann eier? Synes mannen din dette er greit å gjøre mot sitt barn?

Anonymkode: 6379c...f56

Skrevet

Helt utrolig hvor kjipe mennesker er mot egne barn. Han burde ikke fått noen med deg, men tenkte vel med ....

 

Anonymkode: 66056...081

Skrevet

Dere kan skrive og signere avtale om særeie uten å tinglyse den, men det er mye tryggere å faktisk tinglyse. Mener det kostet ca. 1 500 kr da vi gjorde det og det er jo peanuts sammenliknet med hva hytta er verdt. Dere trenger to vitner, som ikke kan være familiemedlemmer. Bruk f.eks. naboer eller kolleger.

Vi er gift men jeg har særeie (penger jeg har arvet). De vil jeg ha dersom vi blir skilt, for da må jeg kjøpe meg bolig alene og da kommer jeg til å trenge de pengene. Dersom vi IKKE blir skilt (jeg håper selvfølgelig vi ikke blir det!) så trenger vi aldri bruke særeie-avtalen.

Anonymkode: e9efb...39f

Skrevet

Mannen har annet særeie, jeg har også et barn som ikke er hans. Vi har ikke kontakt med hans særkullsbarn, og barnet har aldri vært med oss på hytta, og kommer sannsynligvis heller ikke til å komme dit noen gang.

Somsagt, så er dette en familieeiendom som jeg har fått bygge på. Det er derfor litt viktig for meg å sikre at mine barn har mulighet å beholde hytta uten å låne seg til fant for å betale ut halvsøsken/stesøsken.

Feilen vi gjorde var at vi ikke satt hytta som mitt særeie med en gang. Det har alltid vært meningen at den skulle være det, trodde bare ikke det var sånn styr som det kan virke som det er.

Disse kommentarene egentlig ikke relevant for mitt spørsmål eller?

HI

Anonymkode: ac901...e46

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan skrive og signere avtale om særeie uten å tinglyse den, men det er mye tryggere å faktisk tinglyse. Mener det kostet ca. 1 500 kr da vi gjorde det og det er jo peanuts sammenliknet med hva hytta er verdt. Dere trenger to vitner, som ikke kan være familiemedlemmer. Bruk f.eks. naboer eller kolleger.

Vi er gift men jeg har særeie (penger jeg har arvet). De vil jeg ha dersom vi blir skilt, for da må jeg kjøpe meg bolig alene og da kommer jeg til å trenge de pengene. Dersom vi IKKE blir skilt (jeg håper selvfølgelig vi ikke blir det!) så trenger vi aldri bruke særeie-avtalen.

Anonymkode: e9efb...39f

Takk :) Hvor går vi for å få ordnet dette?

HI

Anonymkode: ac901...e46

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk :) Hvor går vi for å få ordnet dette?

HI

Anonymkode: ac901...e46

Vi ordnet det helt selv. Lastet ned et skjema, fylte det inn etter beste evne, fikk to kolleger til å være vitner. Sendte det inn og betalte.

Bare å lese her og følge oppskriften: https://www.brreg.no/person-nn/ektepakt/

:) 

Anonymkode: e9efb...39f

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ordnet det helt selv. Lastet ned et skjema, fylte det inn etter beste evne, fikk to kolleger til å være vitner. Sendte det inn og betalte.

Bare å lese her og følge oppskriften: https://www.brreg.no/person-nn/ektepakt/

:) 

Anonymkode: e9efb...39f

Takk :)

HI

Anonymkode: ac901...e46

Skrevet

Jeg prøver å forestille meg at jeg selv sikrer noen av barna mine arv og ikke de andre, men det går liksom ikke... for en jævla idiot du er gift med. 

Stebarnet ditt er ikke så viktig for deg heller? Håper han/hun i det minste har en oppegående mor.

Anonymkode: 98f8b...4cd

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å forestille meg at jeg selv sikrer noen av barna mine arv og ikke de andre, men det går liksom ikke... for en jævla idiot du er gift med. 

Stebarnet ditt er ikke så viktig for deg heller? Håper han/hun i det minste har en oppegående mor.

Anonymkode: 98f8b...4cd

Forstår ikke helt hva du mener med dette? Mannen min har hatt sitt særeie før vi ble sammen. Han har overhodet ikke sagt at jeg ikke skal få særeie på hytta, dette er noe vi har vært enig om at jeg skal ha hele tiden, har bare ikke blitt ordnet enda. Hytta er ikke ferdig bygd ennå, men holder på å bli ferdig.

Mitt stebarn er viktig for meg, og jeg har tatt like mye ansvar for barnet når barnet har vært hos oss. Barnet har likevel ikke vært hos oss på mange år nå, dette dels pga avstand, og dels pga konflikter og uenigheter mellom foreldrene, barnets mor snakker negativt om oss fremfor barnet, noe som gjør at barnet selvfølgelig ikke vil reise langt for å komme på besøk.

Barnet har ikke vært hos oss siden lenge før vi begynte på hytta, og barnet vil sannsynligvis aldri få et forhold til hytta. Mitt/våre barn derimot har vært med på prosjektet hytte fra dag 1, og de har et forhold til hytta, blir nok også å være med dit i mange år fremover. Det er vel derfor naturlig at det er de som skal ha hytta både ved skilsmisse, men også når ikke vi foreldre er her lenger.

Må legge til at mitt eldste barn ikke har en far det kommer til å arve noe fra.

Ser ikke at noen har rett til å kalle verken meg eller min mann for idiot uten å vite hele historien.

HI

Anonymkode: ac901...e46

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å forestille meg at jeg selv sikrer noen av barna mine arv og ikke de andre, men det går liksom ikke... for en jævla idiot du er gift med. 

Stebarnet ditt er ikke så viktig for deg heller? Håper han/hun i det minste har en oppegående mor.

Anonymkode: 98f8b...4cd

vet du hva...en hytte bygget på en tomt ved sentimentalverdi er ikke bare kroner og øre, det har en affeksjonsverdi for dem som bruker den og er der sommer etter sommer (eller vinter). Det går dett og slett ikke an å overføre kroneverdien slik du antyder ved å påstå at HI og henns mann ikke sikrer særkullsbarnet. Dessuten, det er ikke en realiserbar verdi om de ikke selger, noe jeg regner med barna ikke vil gjøre ettersom det nettopp har den affeksjonsverdien. Neste generasjon er det gjerne vanlig å enten dele på hytta, eller at en kjøper de andre ut, men ofte til langt under markedspris for å sikre at verdiene (affeksjons) holden innen familien. Da er det lite smart å eie sammen med noen som nettopp IKKE har denne tilknytningen for de tenker som deg...kroner og øre KUN.

Tåpelig svar fra deg.

HI, dere tenker fornuftig og langsiktig, Du har fått gode svar, beklager å kuppe tråd, følte jeg måtte vise deg litt støtte hern

Anonymkode: 70d2d...eae

Skrevet

HI - om du vil ha saklige svar så tar du det med advokat. Å begynne å remje her inne for at folk synes det er rart at hans barn fra tidligere ekteskap skal ekskluderes fra en del av farsarven sin fordi hans mor er imot dere må du bare regne med å få kommentarer for.

Anonymkode: 4e094...db0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

vet du hva...en hytte bygget på en tomt ved sentimentalverdi er ikke bare kroner og øre, det har en affeksjonsverdi for dem som bruker den og er der sommer etter sommer (eller vinter). Det går dett og slett ikke an å overføre kroneverdien slik du antyder ved å påstå at HI og henns mann ikke sikrer særkullsbarnet. Dessuten, det er ikke en realiserbar verdi om de ikke selger, noe jeg regner med barna ikke vil gjøre ettersom det nettopp har den affeksjonsverdien. Neste generasjon er det gjerne vanlig å enten dele på hytta, eller at en kjøper de andre ut, men ofte til langt under markedspris for å sikre at verdiene (affeksjons) holden innen familien. Da er det lite smart å eie sammen med noen som nettopp IKKE har denne tilknytningen for de tenker som deg...kroner og øre KUN.

Tåpelig svar fra deg.

HI, dere tenker fornuftig og langsiktig, Du har fått gode svar, beklager å kuppe tråd, følte jeg måtte vise deg litt støtte hern

Anonymkode: 70d2d...eae

Takk :)

HI

Anonymkode: ac901...e46

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI - om du vil ha saklige svar så tar du det med advokat. Å begynne å remje her inne for at folk synes det er rart at hans barn fra tidligere ekteskap skal ekskluderes fra en del av farsarven sin fordi hans mor er imot dere må du bare regne med å få kommentarer for.

Anonymkode: 4e094...db0

Ser ikke nødvendigheten å ta det med advokat, da det er en del av min arv, og jeg som har lagt mesteparten av pengene i den hytta vi har bygd. Hytta står somsagt i mitt navn, og det har hele tiden vært meningen å ha den som særeie. Det er heller ikke snakk om ekskludering her. Mer sikring av mitt særkullsbarn, som jo ikke har krav på mer enn arven etter meg som deles på alle mine barn. Våre felles barn har jo krav på arv etter oss begge som de skal dele.
Tenker at hans særkullsbarn allerede er sikret farsarven, da mannen har sitt særeie som skal deles på hans barn.

Det eneste jeg trengte svar på her inne var hvordan det skulle gjøres å ordne med særeie. Og det har jeg fått svar på.
Synes for øvrig det er litt rart at folk skal legge seg borti hvorfor vi velger å gjøre det slik, og dermed trekke konklusjoner med at vi ikke er oppegående foreldre, og ekskluderer mannens særkullsbarn. Hva med mitt særkullsbarn da, har ikke mitt barn like mye rett på arv etter meg som de andre barna? 
Sjønner nå at det ikke er helt enkelt med mine dine og våre barn.

HI

Anonymkode: ac901...e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...