Gå til innhold

Hvilken str. på bil skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 2 voksne. Vi har 2 felles barn.

Vi har 1 gutt fra før hver. Det er veldig sjelden vi er alle her hjemme. Det er snakk om 2 døgn på 2 mnd.

Når vi først er samlet er vi hjemme. Maks 2 ganger i året trenger vi alle å kjøre en plass.

Vi skal kjøpe 1 bil. Bør vi ha plass til alle i denne bilen? Eller er det ok med en femseter og evt låne en bil fra naboen? 

Anonymkode: f7655...ff8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kjøper dere bil hvor det er plass til alle. Behov forandrer seg fort.

Anonymkode: b44e7...beb

Skrevet

Er det så mye å tenke på da? Dere kjøper en bil med plass til alle. Voila! 

Anonymkode: 445a7...374

Skrevet

De er jo veldig dyre de store bilene?

Er det innafor med 2 billige femsetere ?

Hi.

Skrevet

Dere har jo ikke behov for en 7 seter, hvorfor skal dere da kjøpe en 7 seter? Det er jo penger en fint kan bruke på andre ting. 

Om jeg bare trengte bil et par ganger i året, hadde jeg lånt, eller leid bil de gangene. Uten tvil! 

Vi er i samme situasjon som dere og har to 5 setere. Vi trenger to biler da, så det var det naturlige valg. 

Anonymkode: 9305e...b16

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er jo veldig dyre de store bilene?

Er det innafor med 2 billige femsetere ?

Hi.

Nei. Dere har valgt å få alle disse barna, og da får dere kjøpe en bil med plass til alle også. Jeg er eldst av 4 søsken, og følte jeg ble "kastet ut" av familien i feriesammenhenger da yngste kom fordi det ikke var plass til meg i bilen. "Du er vel ikke så interessert i å reise på ferie med oss du som er blitt tenåring?" Det fantes løsninger hvis jeg gjerne ville bli med, men jeg skjønte jo at det ble mye styr, så jeg lot som jeg ikke var så interessert...

Anonymkode: b13b0...fb5

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kjøper dere bil hvor det er plass til alle. Behov forandrer seg fort.

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må alle kjøre i samme bil? Da får en normalt ikke særlig god plass til baggasje. Det er upraktisk.

Vi er bare fire mesteparten av tiden. Det er til og med da relativt skjeldent at vi er alle i bilen samtidig. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Dere har valgt å få alle disse barna, og da får dere kjøpe en bil med plass til alle også. Jeg er eldst av 4 søsken, og følte jeg ble "kastet ut" av familien i feriesammenhenger da yngste kom fordi det ikke var plass til meg i bilen. "Du er vel ikke så interessert i å reise på ferie med oss du som er blitt tenåring?" Det fantes løsninger hvis jeg gjerne ville bli med, men jeg skjønte jo at det ble mye styr, så jeg lot som jeg ikke var så interessert...

Da er det jo måten de forholdt seg til situasjonen, å gi deg inntrykk av at du var til bry som var problemet. Ikke størrelsen på bilen. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jo måten de forholdt seg til situasjonen, å gi deg inntrykk av at du var til bry som var problemet. Ikke størrelsen på bilen. 

Det "ekstra barnet" (det som oftest ikke er med) vil jo skjønne og føle på at de må kjøre to biler bare pga ham/henne.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det "ekstra barnet" (det som oftest ikke er med) vil jo skjønne og føle på at de må kjøre to biler bare pga ham/henne.

Men å derfra føle seg til bry? 

Hender ofte at jeg kjører et barn, mine unger ser på det som en selvfølge at vi er deres privatsjåfører, fordi vi alltid har signalisert at det er greit at vi kjører, henter og bringer. 

Det er formidlingen som er problemet. Ikke bilen. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Formidlingen, og muligens holdningen? 

Skrevet

Hva med Opel Zafira, Volkswagen touran og lignende. Det er jo ikke dyre biler, og lett og ta sete bak, opp og ned. Så har dere plass til alle i bilen. Og skal dere på ferie, så skaff en stor skiboks, som dere har bagasjen i.

Anonymkode: 5d8b3...fe2

Skrevet

S-max

så slår dere opp sete hvis behov! Skiboks er gull når man skal på turer og trenger mer bagasjeplass.. 

Anonymkode: 40851...1d2

Skrevet

Vi kjøpe nye Peugeot 5008 nå. Vi er superfornøyd. Betalte rundt 600' for toppmodellen med alt av utstyr. 

Anonymkode: 6f852...d9d

Skrevet

Vil naboen låne dykk bilen sin, då? De hadde ikkje fått låne vår. Eg synes ein bør ha moglegheit til å ta med seg heile familien, når de først er så mange. Vi er berre 4 i familien, men brukar likevel ekstraseta både titt og ofte, til besteforeldre eller vener av ungane. Ein brukt 7setar treng ikkje vere så dyrt. 

Skrevet

Det er jo tydelig at det for HI er en økonomisk utfordring. Bruker en mye, eller bare mer penger på en 7 seter for et par dager i året, så et det innlysende at en da har mindre penger å bruke på andre ting. 

Med mange unger, tilhørende utgifter, og gjerne bidragsplikt så er det vel ikke så usannsynlig at det kan være at en slik prioritering går på bekostning av andre ting, som kan være vel så viktige.

At det finnes andre folk som er veldig fornøyd med din bil til 600’ er ikke relevant. 

Det er ikke vanlig å ha en bil for enhver anledning, eller en bil som er kjekk å ha. Jeg kunne også av og til ha tenkt meg en varebil. Vi har ikke råd til å kjøpe en varebil, de gangene vi trenger en slik fikser vi oss på annet vis. 

Stabilt familieliv kommer ikke med økonomisk overforbruk. 

Skrevet

Personlig hadde jeg valgt en bil som hadde plass til en madrass bak, tenk på alle de gode stundene du og mannen kan ha der a, rimming får jo helt ny mening ;) god jul

Anonymkode: 6d6b2...d47

Skrevet

Så stor bil som mulig, uansett. Mye bedre å kjøre enn små sprettball-biler. 

Anonymkode: 7877d...db0

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kjøpe nye Peugeot 5008 nå. Vi er superfornøyd. Betalte rundt 600' for toppmodellen med alt av utstyr. 

Anonymkode: 6f852...d9d

600 000 er det billig?

Skrevet
6 timer siden, soleia skrev:

Vil naboen låne dykk bilen sin, då? De hadde ikkje fått låne vår. Eg synes ein bør ha moglegheit til å ta med seg heile familien, når de først er så mange. Vi er berre 4 i familien, men brukar likevel ekstraseta både titt og ofte, til besteforeldre eller vener av ungane. Ein brukt 7setar treng ikkje vere så dyrt. 

Ja. Naboen låner gjerne bilen til oss. Har gjort det flere ganger.

Skrevet

Jeg synes det er litt frekt å basere seg på naboer

Anonymkode: 51d8d...da4

Skrevet

Så lenge det er så sjeldent dere trenger en 7-seter kan det nesten lønne seg å kjøpe en 5-seter, og leie en 7-seter de få dagene dere trenger det.

Anonymkode: 02e72...86f

Skrevet

Vi er fem. Neste bil blir garantert en 7-seter. Nå kan ingen av barna ha med venner dersom vi skal på hytta etc. 

Det er veldig sjelden vi er alle fem i én bil per i dag, men vil ha muligheten for plass til alle pluss venner. 

Dere er jo mer enn fem, hadde garantert valgt 7-seter. Merkelig å vurdere noe annet. Dere har jo valgt så mange barn. Da kan dere ikke risikere at noen føler seg til overs. For et signal dere sender ut. 

Anonymkode: 3afa5...57f

Skrevet

Oppdatering fra meg, hi.

Vi ønsker å gå for en 7 seter 😊😊

Er mulig å kjøpe billige brukte biler til en god pris.

Takk for innspill 

Skrevet

Hvis jeg hadde behov for 6 seter to ganger i året, hadde jeg valgt taxi eller tog. Bil er dyrt Velg ut fra daglig behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...