Gå til innhold

Sykepleier med for mye makt? Ang smerter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tre dager siden jeg hadde en smertefull ryggoperasjon. Jeg har fått to langtidsvirkende- og 4 kortidsvirkende smertestillende i døgnet (oxycodone). Siden de vil at jeg skal hjem i morgen, har jeg prøvd å strekke ut dosene av de kortidsvirkende (som legen sa senest i dag at jeg kunne ta 4 av). Jeg har brukt 2 hittil dette døgnet, så nå sitter jeg på sengekanten på tampen av døgnet og får ikke sove fordi det er for smertefullt å ligge, men sykepleieren mener jeg bør klare meg uten mer. De andre rundt meg får kastet sovetabletter etter seg, noe jeg ikke har brukt. Er rimelig frustrert... Hvordan kan den sykepleieren bestemme dette? 

Anonymkode: 8cfdc...99d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge siden er det du fikk forrige dose av den korttidsvirkende tabletten da? I utgangspunktet skal det gå 6 timer mellom dosene, kan det være derfor hun vil du skal klare deg uten? Det høres veldig rart ut ellers synes jeg, du har jo ikke tatt maks døgndose hvis du kun har tatt 2 i dag.. 

Anonymkode: 10f54...350

Skrevet

Du får ikke gjort en dritt med det før neste skift. Sykepleierne har myye makt

Anonymkode: 08950...84b

Skrevet

Sykepleiere har null makt over medisiner. De må lege skrive ut. Så forlang samtale med lege om dette. 

Hilsen en med medisinske delegeringer, som har hatt mange diskusjoner med sykepleiere som tror de kan ;) 

Anonymkode: 17e03...bf7

Skrevet

Det finnes hurper i alle yrker. Jeg måtte krangle meg til paracet 12 timer etter keisersnitt, fordi jeg "var førstegangsfødende, og da fikk man ikke etterrier, og uansett så var keisersnitt en standardoperasjon som ble gjennomført hver dag nå fordi kvinner ikke gadd å føde lenger ". 

(Ikke at det har noen som helst betydning for dette, men barnet kom i hastekeisersnitt etter 18 timer med kontinuerlige rier, og halvannen time med pressrier. Det var seteleie av et barn som viste seg å veie mer enn maksgrensa for vaginal fødsel, og bekkenet mitt var for lite. Så barnet hadde stort brennmerke på rumpa av gnikkinga mot bekkenet mitt (det manglet rett og slett hud på store deler av rumpa,  så det måtte ha tilklippa bleier). 

Så jeg var helt utslitt, og kommentarene fra sykepleieren slo rett og slett lufta ut av en svært sliten og hormonell førstegangsmor. Og så paracet da. Det var liksom ikke morfin det var i snakk om...)

Anonymkode: bc1ce...89f

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge siden er det du fikk forrige dose av den korttidsvirkende tabletten da? I utgangspunktet skal det gå 6 timer mellom dosene, kan det være derfor hun vil du skal klare deg uten? Det høres veldig rart ut ellers synes jeg, du har jo ikke tatt maks døgndose hvis du kun har tatt 2 i dag.. 

Tok 1. dose 02-tiden og 2. dose i 13-tiden. Takket nei til 3. dose i 19-tiden fordi jeg ville se det an. 

Har vært og ruslet rundt (men for mye av det tar også drepen på ryggen), så er det tilbake til sottingen. 

Stor overgang å bli overflyttet fra nevrokirurgisk sengepost ved et stort sykehus, til en liten nevrologisk sengepost på et lokalsykehus. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykepleiere har null makt over medisiner. De må lege skrive ut. Så forlang samtale med lege om dette. 

Hilsen en med medisinske delegeringer, som har hatt mange diskusjoner med sykepleiere som tror de kan ;) 

Er ingen lege på avdelingen her nå...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ingen lege på avdelingen her nå...

Selv om det hadde vært lege der, så hadde jo ikke vedkommende kommet inn til deg med smertestillende 😂

Nei, bit tennene sammen. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tok 1. dose 02-tiden og 2. dose i 13-tiden. Takket nei til 3. dose i 19-tiden fordi jeg ville se det an. 

Har vært og ruslet rundt (men for mye av det tar også drepen på ryggen), så er det tilbake til sottingen. 

Stor overgang å bli overflyttet fra nevrokirurgisk sengepost ved et stort sykehus, til en liten nevrologisk sengepost på et lokalsykehus. 

Det høres helt urimelig ut at du ikke skal kunne få en tablett nå, det er jo lenge siden du fikk sist! Sykepleier skal gi det legen har forordnet, ikke bestemme slikt selv, og har legen bestemt at du kan få inntil x 4 så skal sykepleier gi deg det da du har vondt! Det er alltid pasienten som vet best hvor vondt han/hun har det. Dessuten er det ikke bra å ligge med smerter det kan faktisk føre til kroniske smerter i ettertid og føre til dårligere tildekning av sår blant annet pga stresshormoner som utløses ved smerter. Jeg hadde krevd å få smertestillende og hvis hun hadde nektet igjen hadde jeg forlangt å få snakke med legen. Håper det løser seg! Hvis ikke håper jeg du tar det opp med legen i morgen slik at sykepleieren kan få seg en smekk på pungen i ettertid. Dette er ikke greit rett og slett! 

Skrevet

Det høres helt urimelig ut at du ikke skal kunne få en tablett nå, det er jo lenge siden du fikk sist! Sykepleier skal gi det legen har forordnet, ikke bestemme slikt selv, og har legen bestemt at du kan få inntil x 4 så skal sykepleier gi deg det da du har vondt! Det er alltid pasienten som vet best hvor vondt han/hun har det. Dessuten er det ikke bra å ligge med smerter det kan faktisk føre til kroniske smerter i ettertid og føre til dårligere tildekning av sår blant annet pga stresshormoner som utløses ved smerter. Jeg hadde krevd å få smertestillende og hvis hun hadde nektet igjen hadde jeg forlangt å få snakke med legen. Håper det løser seg! Hvis ikke håper jeg du tar det opp med legen i morgen slik at sykepleieren kan få seg en smekk på pungen i ettertid. Dette er ikke greit rett og slett! 

Hvilken lege?

Skrevet

Begynn å hulkegråte. Det var den eneste måten jeg fikk smertestillende på den gangen jeg brakk ankelen. 12 timer etter operasjonen hadde jeg så vondt at jeg måtte ty til pusteteknikkene fra fødselen. Da kom sykepleieren med 1 paracet. Den virket selvfølgelig ikke det dugg, og tilslutt begynte jeg å hulkegråte av smerte. Først da kom damen og ga meg morfin, med mye suukk og stønn. Det viste seg etterpå at det sto i papirene fra legen at jeg skulle ha morfin det første døgnet og deretter Nobligan og paracet. Dama hadde blingsa med 12 timer på klokka...

Anonymkode: 14a74...0bc

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken lege?

Hvordan kan du ligge på et sykehus uten lege til stede? Er det kun en slags bakvakt funksjon for legene på natt? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Begynn å hulkegråte. Det var den eneste måten jeg fikk smertestillende på den gangen jeg brakk ankelen. 12 timer etter operasjonen hadde jeg så vondt at jeg måtte ty til pusteteknikkene fra fødselen. Da kom sykepleieren med 1 paracet. Den virket selvfølgelig ikke det dugg, og tilslutt begynte jeg å hulkegråte av smerte. Først da kom damen og ga meg morfin, med mye suukk og stønn. Det viste seg etterpå at det sto i papirene fra legen at jeg skulle ha morfin det første døgnet og deretter Nobligan og paracet. Dama hadde blingsa med 12 timer på klokka...

Anonymkode: 14a74...0bc

Jeg endte med å gråte til en annen sykepleier (ble bare så lei meg og syntes synd på meg selv), som sa at det ikke skulle være et problem. Så fikk en tablett av henne, så da får jeg straks til å legge meg og da blir det nok natta på meg. 

Hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du ligge på et sykehus uten lege til stede? Er det kun en slags bakvakt funksjon for legene på natt? 

Er vel opp til flere leger på sykehuset, vil jeg tro, bare ingen her på avdelingen... 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg endte med å gråte til en annen sykepleier (ble bare så lei meg og syntes synd på meg selv), som sa at det ikke skulle være et problem. Så fikk en tablett av henne, så da får jeg straks til å legge meg og da blir det nok natta på meg. 

Hi

Så godt å høre! Det er grusomt å ligge og ha det vondt. Håper du får en god natt:)

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Er så typisk asså! Er sånn hver gang jeg er på sykehus. 

Anonymkode: 8368a...2ae

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpepleier/fagarbeider med mindreverdighetskomplekser 😊😊? 

Anonymkode: 358cf...163

Skrevet

Det er nok en med overordnet ansvar av sykepleieren. 

Anonymkode: 3e3a8...5d3

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

Det finnes hurper i alle yrker. Jeg måtte krangle meg til paracet 12 timer etter keisersnitt, fordi jeg "var førstegangsfødende, og da fikk man ikke etterrier, og uansett så var keisersnitt en standardoperasjon som ble gjennomført hver dag nå fordi kvinner ikke gadd å føde lenger ". 

(Ikke at det har noen som helst betydning for dette, men barnet kom i hastekeisersnitt etter 18 timer med kontinuerlige rier, og halvannen time med pressrier. Det var seteleie av et barn som viste seg å veie mer enn maksgrensa for vaginal fødsel, og bekkenet mitt var for lite. Så barnet hadde stort brennmerke på rumpa av gnikkinga mot bekkenet mitt (det manglet rett og slett hud på store deler av rumpa,  så det måtte ha tilklippa bleier). 

Så jeg var helt utslitt, og kommentarene fra sykepleieren slo rett og slett lufta ut av en svært sliten og hormonell førstegangsmor. Og så paracet da. Det var liksom ikke morfin det var i snakk om...)

Anonymkode: bc1ce...89f

Måtte bare kommentere for jeg har sett noe av det du beskriver. Nabodama med keisersnitt ble behandlet som paria da jeg var på barsel sist. Hun hadde værsågod å følge standard tilfriskning, ingen kjære mor der. Hun fikk null sympati eller støtte bare masse krav tredd over hodet stakkars. Følte meg heldig som var på barsel pga et mer «eksotisk» fødselsforløp, jeg ble behandlet utrolig mye bedre. Det var ufattelig tydelig at keisersnittdamer var samlebåndspasienter.

Anonymkode: df041...eaf

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner vel at du kan delegere så mye du vil, til slutt er det uansett avhengig av hvor mye sykepleieren på vakt er villig til å gi?! 

Anonymkode: cbb33...1ad

Skrevet

Du skjønner vel at du kan delegere så mye du vil, til slutt er det uansett avhengig av hvor mye sykepleieren på vakt er villig til å gi?! 

Anonymkode: cbb33...1ad

Sant det. Ofte så hjelper det ikke å klage til annen sykepleier heller, hvis sykepleier som har ansvaret argumenterer ovenfor annen sykepleier, så er det ingenting pasienten får gjort. Det begrenser seg hvor mye en sykepleier gidder å engasjere seg i en pasient hun ikke har ansvaret for

Skrevet

Så lenge du har fått klarsignal av lege til å kunne ta så og så mange tabletter, kan ikke denne sykepleieren sette seg på bakbena og mene noe om hva du bør tåle og ikke tåle... jeg hadde bedt om å få prate med legen når han/hun hadde tid og tatt dette opp. Evt hadde jeg hørt med en annen sykepleier også... du skal ikke ha så vondt!! Jeg er selv sykepleier og hadde aldri nektet en pas smertestillende slik. Klem til deg

Anonymkode: 0432a...eaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...