Gå til innhold

"Hjelp oss å hjelpe"-grupper for fattige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å leser på Facebook at en slik "hjelp oss å hjelpe"-gruppe for fattige ber om hjelp til fattige familier nå til jul. Men må si jeg stusser VELDIG over noen av ønskene... F.eks symaskin, flaxloddkalendre, fenalår.... Jeg har vært alenemor med lite penger selv, har aldri eid en symaskin og har feiret utallige juler uten flaxloddkalendre og fenalår! Har ikke prioritert å kjøpe et dyrt fenalår, heller prioritert middager, noe godter og litt billigere pålegg. Er ikke disse ønskene fryktelig storforlangende, og sier noe om at det ikke dreier seg om VIRKELIG fattigdom?

Anonymkode: 51f1e...35c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å.. er de ikke fattige fattige på din måte? Har de bruk for andre ting enn deg? Var du en så mye bedre fattig enn andre fattige? o

Symaskin er jo gull om man har lite penger og er flink til å sy.

Kanskje er fenalår en utrolig viktig tradisjon i denne familien , og jula blir ikke helt det samme uten 2.juledagsfenalåret?

Og flaxkalender - kom igjen, det ville jo vært kjekt å vinne masse penger når man er fattig?

Anonymkode: 20e5f...007

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å.. er de ikke fattige fattige på din måte? Har de bruk for andre ting enn deg? Var du en så mye bedre fattig enn andre fattige? o

Symaskin er jo gull om man har lite penger og er flink til å sy.

Kanskje er fenalår en utrolig viktig tradisjon i denne familien , og jula blir ikke helt det samme uten 2.juledagsfenalåret?

Og flaxkalender - kom igjen, det ville jo vært kjekt å vinne masse penger når man er fattig?

Anonymkode: 20e5f...007

Hehe....du får prøve hardere, tøffa 🤣

Skrevet

Sitter å leser på Facebook at en slik "hjelp oss å hjelpe"-gruppe for fattige ber om hjelp til fattige familier nå til jul. Men må si jeg stusser VELDIG over noen av ønskene... F.eks symaskin, flaxloddkalendre, fenalår.... Jeg har vært alenemor med lite penger selv, har aldri eid en symaskin og har feiret utallige juler uten flaxloddkalendre og fenalår! Har ikke prioritert å kjøpe et dyrt fenalår, heller prioritert middager, noe godter og litt billigere pålegg. Er ikke disse ønskene fryktelig storforlangende, og sier noe om at det ikke dreier seg om VIRKELIG fattigdom?

Jo jeg er enig med deg der. Har selv veldig dårlig råd denne julen siden vi lever på tiltakspenger som tilsvarer 7000 kr. Det hadde aldri falt meg inn å komme med så dyre ønsker! For barn holder det lenge med en billig sjokoladekalender. Skulle jeg kommet med ønsker så hadde ønsket litt godteri til sønnen min på julaften og kanskje noen "rett i koppen" kakao så vi hadde noe å kose oss med :) Fenalår er virkelig ikke nødvendig når en har dårlig råd!

Anonymkode: bd0f5...60c

Skrevet

Jeg kjenner flere som administrerer sånne grupper, og ja, det er mange storforlangende mennesker! Mennesker som også ikke trenger hjelpen, ber om hjelp. Vet av et tilfelle hvor ei "alenemor" ba på sine knær om penger til å få feiret en fin jul med barna sine. Hun ønsket Canada coose til eldste datteren og playstation til sønnen. De hadde akkurat kommet hjem fra 3 uker i Thailand og hun var på ingen måte alene. Ble heldigvis avslørt. De ødelegger for de som virkelig trenger.

Anonymkode: 29fcf...557

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg. Men jeg har ikke sett et eneste sånn ønske på hjelp oss å hjelpe i min kommune

Anonymkode: 361e2...a84

Skrevet

Jeg lurer på hva du legger i VIRKELIG fattigdom, Hi?

Anonymkode: 8ee22...839

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, hvis du må tigge etter flaxlodd og fenalår er du ikke fattig nok i min bok ihvertfall! 

Anonymkode: f2fcd...528

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, hvis du må tigge etter flaxlodd og fenalår er du ikke fattig nok i min bok ihvertfall! 

Anonymkode: f2fcd...528

Du svarer ikke på det jeg spør om - hva legger du i virkelig fattigdom? Hvor fattig må man være? Hvilke ønsker er det greit for virkelig fattige å komme med?

Skrevet

Har til gode å se slike tiggerinnlegg på "hjelp oss å hjelpe" siden i mitt fylke. Der ønskes det stort sett klær i en spesiell str. o.l. F.eks vintersko til dame i str 38 og vinterdress i str 104. Men jeg var medlem av en side "En ekstra hånd" en stund. Der var det det ene kravstore ønsket etter det andre. Og selvfølgelig "tåredryppende" historier. Måtte melde meg ut til slutt da folk ser ut til å gå rett på gang etter gang.

Anonymkode: ccc26...4c4

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du svarer ikke på det jeg spør om - hva legger du i virkelig fattigdom? Hvor fattig må man være? Hvilke ønsker er det greit for virkelig fattige å komme med?

Mat på julaften. Ulltøy og yttertøy.

Anonymkode: ff4e2...1de

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis pengene ikke strekker til til både regninger, litt julemat og nøkterne julegaver til 300 - 500 kr per barn. Julemat bør være kanskje en ribbe m/tilbehør + et par middager til, og noe dessert. Noe brus, godter og klementiner. Symaskin og fenalår er ikke noe man MÅ ha for å lage jul før barna! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mat på julaften. Ulltøy og yttertøy.

Anonymkode: ff4e2...1de

Jeg kjenner en alenemor. Hun får det akkurat til å gå rundt og klarer å gi datteren det hun trenger, men det er i ingenting å gå på.

Datteren er musikalsk og mor har klart å betale for musikkundervisning. Et stort ønske er eget instrument. Det er ikke livsnødvendig, men tenk om det hadde vært noen som hadde et instrument liggende som hun kunne få. Nytt koster det mange tusen. Er det virkeig storforlangende å fortelle om et slikt ønske?

Anonymkode: acb52...147

Skrevet

Nå synes jeg at en symaskin er et fornuftig ønske. Da kan en reparere klær eller sy sine egne klær i stedet for å kjøpe nytt.

Skrevet

Både symaskin og fenalår er fornuftig å ønske seg. Et fenalår blir både pålegg og mange middager, det holder seg lenge og er mye mat i. En symaskin gjør det mulig å reparere og å sy. At det ikke er etter din bok, HI, er noe annet. 

Anonymkode: 0883e...167

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både symaskin og fenalår er fornuftig å ønske seg. Et fenalår blir både pålegg og mange middager, det holder seg lenge og er mye mat i. En symaskin gjør det mulig å reparere og å sy. At det ikke er etter din bok, HI, er noe annet. 

Anonymkode: 0883e...167

Et fenalår er jo dyrt, man kan få mye mat for den summen

Skrevet

Det er svert få som trenger å sulte i Norge. Heldig vis går det Ann å ønske seg noe litt mer enn det som dekker de aller mest grunnleggende behovene våre. Det fine med slike sider er at du ikke trenger å gi noe som helst. Det er ingen som har krav på å få det de ønsker seg. Det er rett og slett ønsker.

Anonymkode: acb52...147

Skrevet

Jeg gir gjerne! Mesker meg med gaver, godteri og ikke mindre enn to kalendere bare til meg selv (en dyr med hudpleieprodukter og en flaxlodd). Ungene får gaver i bøtter og spann, og alle tre får en velfylt pakkekalender. Vi må ofte kaste mat da vi ikke rekker å spise opp alt vi fyller inn, det flommer over av gode og varme klær til barna og meg selv. Ferieturen til varmere strøk i vinterferien er bestilt og hytta står klar på fjellet. Blir nesten kvalm av velstanden. Rett og slett. Vi har det så alt for bra og det er skammelig at det er så skjevt fordelt. 

Vil tro at de som ønsker seg slike ting har veldig gode grunner til det, og skulle det vise seg at jeg ble «lurt» for en flaxloddkalender, ja, da går det faktisk helt greit. 

(Og nyttårsforsettet er å redusere forbruket og planlegge måltider)

Anonymkode: 3f9e2...25d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe....du får prøve hardere, tøffa 🤣

Jeg må si jeg er helt enig i alt tøffa skriver her.. Kanskje provoserende for deg å høre, men det var akkurat det jeg tenkte selv når jeg leste ditt innlegg..

Anonymkode: f0caf...107

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snart dras priskrigen igang, og julemat og julesnop er billigere enn den maten vi spiser ellers i året. Alle har råd til julepølse, poteter og surkål i desember, det trenger man ikke ekstra støtte for å få til. Men det fenalåret, det er ikke for alle, og jeg skjønner de ønsker seg det.

Her setter hjelp oss og hjelpe tomme handlevogner i matbutikkene så de som vil kan handle noe ekstra og putte i disse vognene også blir det fordelt ut til familier som trenger det. Jeg handler selvfølgelig ikke first price billigmat og legger i disse vognene, det har de mest sannsynlig råd til selv og lever av hele året, jeg kjøper noe dyrt, noe de ikke selv har mulighet til å unne seg.

Et fenalår er jo genialt å legge i en slik vogn.

Anonymkode: 8553d...86c

Skrevet

Her òg tigger de etter latterlige ting som oppvaskmaskin, og som flere kommenterte under det innlegget - at de kunne sponse med Jordan oppvaskbørste og zalo! Man må ikke ha oppvaskmaskin

Anonymkode: 9185e...cdd

Skrevet

Min erfaring med disse sidene, er at de som skriker høyest, er de som har penger, de er bare litt for glad i å bruke pengene sine på tull. Det er ikke de virkelig fattige. Er flere av de som ber om ting, som har åpen profil, og der ser man bilder av barna med hver sin ipad, iphone, og ikke minst bilder fra sydenturene det siste året. Da er man ikke fattig.

Jeg har selv levd av havregrøt og ris i 3 mnd, raste ned i vekt, barna fikk litt bedre mat. Men vi hadde ikke råd til noe annet. Jeg har en sykdom som gjør at jeg veldig ofte blir syk av å ta offentlig transport. Men jeg har ikke råd til bil, og sånn er faktisk livet. Og jeg røyker ikke, drikker aldri, gjør vel aldri noe gøy som koster penger. Da alle mine penger går til barna, så de skal få alt de trenger. Jeg har aldri bedt om noe fra sånne sider, jeg synes det er flaut og ha så dårlig råd.

Anonymkode: 37cdc...40c

Skrevet

Selvsagt klarer folk seg uten oppvaskmaskin men er det en familie som har fem barn og to voksne så skjønner jeg absolutt hvorfor de ønsker en oppvaskmaskin.Ser ikke noe galt i at de hører om noen har en oppvaskmaskin de ikke bruker.

Støvsugeren vår er akkurat ødelagt nå å det er ikke sånn at vi MÅ ha støvsuger,vi hadde jo klart oss uten om vi var nødt til det,men ser ikke problemet med å høre med for eksempel "hjelp oss å hjelpe" for å høre om de enten har fått inn en støvsuger eller om de kan høre om noen har en ikke bruker.

Anonymkode: bd0f5...60c

Skrevet

Her er det bare de som driver Hjelp oss og hjelpe som legger ut innlegg på facebooksiden, ingen som "tigger".

Det formidles hjelp anonymt, de som får hjelp og de som hjelper vet ingenting om hverandre.

Det kan skrives på siden av f.eks en enslig mor ønsker å arve klær til jente str 110, også melder folk seg som har klær å gi bort, men ingen vet hvem mottakeren er.

Anonymkode: 8553d...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...