Gå til innhold

Vasker dere hele huset før jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tak og vegger? Krinkler og kroker? 

Anonymkode: bd12d...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det gidder jeg ikke

Anonymkode: 44df0...e68

Skrevet

Nei. Det er kanskje en skikk fra gamledager der folk hadde det så skittent at de måtte ha det rent til jul.

Skrevet

Nei, vasker ikke tak og vegger. Vasker gulv og tørker støv.

Anonymkode: 42ae4...1b7

Skrevet

Nei, jeg rydder hele huset. Kaster og gir vekk masse, så blir det plass til alt det nye.

Vasker inni skuffer og skap når jeg er i gang med ryddingen. 

Resten av huset får en god helgevask.

Nedvask blir etter jul, når ribbefett, glitter og barnåler skal vaskes ut.

Anonymkode: 04ab9...c18

Skrevet

Stort sett, ja. Det er greit å få gjort det en gang i året og da er det greit å ha en tidsfrist å forholde seg til slik at vi ikke stadig utsetter det til "siden".

Anonymkode: f1487...73a

Skrevet

Nei, det har jeg ikke helse til 🙁 med to små barn, så holder det i massevis å klare å holde det noenlunde ryddig og orke å pynte til jul. Når barna begynner på skolen, håper jeg at jeg orker å gjøre det enda koseligere og renere her hehe. Men barna blir fornøyde nok med å bake litt og pynte. Så jeg skal prøve å ikke stresse. 

Anonymkode: 76c87...89d

Skrevet

Nei. Det er ikke nødvendig da jeg har god vaskehygiene i huset fra før :)

Anonymkode: 6eee9...5f2

Skrevet

Ja. Har fast vaskehjelp, og hun tar en runde ekstra før jul. 

Anonymkode: 97007...33b

Skrevet
1 time siden, Mia_73 skrev:

Nei. Det er kanskje en skikk fra gamledager der folk hadde det så skittent at de måtte ha det rent til jul.

Tror det var mer det at julen ble sett på som årets største høytid, at det var et tegn på respekt for høytiden å vise seg selv og huset fra sin beste side, og at det i tillegg da var en god måte å gå inn i det nye året på etterpå.

Jeg vasket ned det meste før, vokste opp med det og synes det er koselig. Men så ble jeg syk og etter det har det ikke gått.

Anonymkode: c0229...60f

Skrevet

Jeg har større vask på våren, da "luftes " vinteren ut. 

Men har en grundig vask ja, med alt sv hyller osv, mens jeg rydder bort litt ting og tang. Benytter anledningen når jeg tar ned gardinene for å henge opp julegardinene til å vaske "hverdags gardinene" osv 

men ikke vegger og tak, der holder det med støvkost :) 

Anonymkode: a2211...655

Skrevet

Nei, om jeg skulle hatt storrengjøring ville jeg ikke tatt det på svarte vinteren men heller på våren 

Jeg har vaskehjelp jeg, og hun rullerer på å ta et rom ekstra nøye. Når hun er her tar hun vanlig helgevask i hele huset, men et rom rar hun ekstra nøye og vasker lister osv. Så rullerer hun på hvilket rom hun tar så alle rom får jevnlig en grundig vask. Trenger ikke storrengjøring da.... 

Anonymkode: bb05d...954

Skrevet

Nei, det er travelt nok om ikke jeg skal vaske hele huset også.

Anonymkode: 934a9...046

Skrevet

Nei, det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne engang. 

Anonymkode: 5c2f6...0ad

Skrevet

Vi har bodd i huset vårt i tre år og jeg har aldri vasket vegger eller tak. Unntaket er fliveggene på badet, de vasker jeg ca. en gang i året, eller når jeg ser det trengs. Vi kommer ikke til å vaske noe spesielt til jul. Vanlig helgevask. Vi rullerer på å ta ett rom grundig gjennom året, så så rent som vi har det til daglig, så rent er bra nok i julen, også.

Men nå har ikke vi finstue, da. :) 

Anonymkode: 3a0c0...8d3

Skrevet

Ja, vi tar en ganske grundig vask. Ikke tak og vegger akkurat, men mer enn å støvsuge midt på gulvet. 

Anonymkode: f4472...7e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...