Gå til innhold

Barnet mitt slår og klorer seg selv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når hun blir sint. Hun får raserianfall noen ganger. I går ble det utløst av at jeg skrudde av TV mot hennes ønske. Hun bli fryktelig sint og i går startet hun å slå seg selv i panna med hånda. En annen gang har hun klort seg på armen med neglene. Også i et anfall av sinne.

Hun har aldri blitt slått hjemme og er harmonisk og glad stort sett.

Er dette normal oppførsel av en femåring?

Anonymkode: 319c3...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt om noen få som har holdt på slik i en liten periode. Men de fleste jeg vet om som har holdt på slik har hatt diagnoser. Kanskje du bør nevne det på helsestasjonen, og ev. snakke med barnehagen om de har lagt merke til noe? Noen ganger tar jo barn etter hverandre også, så finnes det et barn med diagnose i bhg., så kan det hende hun tar etter.

Uansett tenker jeg dere trenger å lære henne å mestre følelsene sine, for det at hun slår og klorer seg selv i de situasjonene betyr jo at hun ikke vet hvordan hun skal takle de vanskelige følelsene sine. Snakk med noen som kan dette, du :)

Anonymkode: b0c89...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har ingen diagnose nei. Det er et par barn i barnehagen som kanskje kan ha slike reaksjoner, mulig det er noe hun kan ha sett der.. Hun blir heller aldri sint på den måten i barnehagen, der er hun samarbeidets mester:)

Har en bekjent med en voksen datter, og der husker jeg det var episoder med at hun dro ut hår og spiste det når hun var lita jente. Ingen diagnose der men jenta har vært en håndfull med drama og selvskading i tenårene. er vel slike ting jeg er redd for.

Anonymkode: 319c3...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min har ingen diagnose nei. Det er et par barn i barnehagen som kanskje kan ha slike reaksjoner, mulig det er noe hun kan ha sett der.. Hun blir heller aldri sint på den måten i barnehagen, der er hun samarbeidets mester:)

Har en bekjent med en voksen datter, og der husker jeg det var episoder med at hun dro ut hår og spiste det når hun var lita jente. Ingen diagnose der men jenta har vært en håndfull med drama og selvskading i tenårene. er vel slike ting jeg er redd for.

Anonymkode: 319c3...081

Diagnose eller ikke diagnose så er det som jeg skrev over, det er et tegn på at hun ikke greier å håndtere følelsene sine, og det er det du må hjelpe henne med å lære seg. Da bør du vite hvordan du skal gjøre det, og derfor jeg synes du bør ta det opp med f.eks. helsestasjonen for å få kvalifisert hjelp. Ikke vent med det, for jo eldre hun blir, jo større negative konsekvenser kan det bli for henne, og jo mer inngrodd blir denne måten for henne å mestre vanskelige følelser på.

Anonymkode: b0c89...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med barn med spesielle behov i bhg. Har hun vært slik hele tiden eller spesielt nå i det siste? Hun trenger å lære å håndtere sine egne følelser. Du må gi henne noen strategier hun kan bruke når hun blir sint; feks trampe hardt i gulvet, tekke til ti etc.

Anonymkode: d3737...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med barn med spesielle behov i bhg. Har hun vært slik hele tiden eller spesielt nå i det siste? Hun trenger å lære å håndtere sine egne følelser. Du må gi henne noen strategier hun kan bruke når hun blir sint; feks trampe hardt i gulvet, tekke til ti etc.

Anonymkode: d3737...c5e

Det har kun vært to slike ganger nå de siste ukene. Men hun har nå alltid lett blitt veldig sint (hjemme, ikke ute) når livet går imot.

Anonymkode: 319c3...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min som er 10 nå hadde en sånn periode rundt 4-5års alderen. Hun slo seg selv hvis hun fikk tilsnakk og kunne finne på å kaste ting over seg osv når hun ikke fikk til noe. F.eks. På ake tur i bhg klarte hun ikke å få dratt akebrettet opp bakken og ble kjempe sint, så kastet hun akebrettet over seg selv. Bhg hadde i løpet av denne perioden en eller annen pedagog eller noe sånn i bhg som skulle observere noen utvalgte barn for å se etter årsak til bestemt oppførsel, vi fikk spørsmål om hun kunne observere jenta vår og vi svarte ja. Kom frem til at hun var helt normal og ikke noe alarmerende med oppførselen. Etter en stund sluttet hun med disse tingene. Tipper det bare er en måte å få ut frustrasjon på når de ikke finner noe annen måte å uttrykke seg på. 

Anonymkode: 3abf2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min som er 10 nå hadde en sånn periode rundt 4-5års alderen. Hun slo seg selv hvis hun fikk tilsnakk og kunne finne på å kaste ting over seg osv når hun ikke fikk til noe. F.eks. På ake tur i bhg klarte hun ikke å få dratt akebrettet opp bakken og ble kjempe sint, så kastet hun akebrettet over seg selv. Bhg hadde i løpet av denne perioden en eller annen pedagog eller noe sånn i bhg som skulle observere noen utvalgte barn for å se etter årsak til bestemt oppførsel, vi fikk spørsmål om hun kunne observere jenta vår og vi svarte ja. Kom frem til at hun var helt normal og ikke noe alarmerende med oppførselen. Etter en stund sluttet hun med disse tingene. Tipper det bare er en måte å få ut frustrasjon på når de ikke finner noe annen måte å uttrykke seg på. 

Anonymkode: 3abf2...316

Ja jeg håper det men det er vondt å se.

Anonymkode: 319c3...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...