Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 Jeg har en baby på 5,5 mnd., og hun pleier å sove en stund på kvelden. Dristet meg derfor til å drikke 1/4 glass med rødvin. 30 min etter dette bittelille glasset var drukket opp, våknet hun og hylskrek og nektet flaske. Dermed ammet jeg. Kan det være skadelig for henne? Anonymkode: 00d5d...99c
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en baby på 5,5 mnd., og hun pleier å sove en stund på kvelden. Dristet meg derfor til å drikke 1/4 glass med rødvin. 30 min etter dette bittelille glasset var drukket opp, våknet hun og hylskrek og nektet flaske. Dermed ammet jeg. Kan det være skadelig for henne? Anonymkode: 00d5d...99c Slapp av. Ingen barn dør av foreldre har drukket og ammet 1 gang. I hvertfall ikke i den mengden du har. Første gang jeg var ute på byen etter jeg hadde fått barn, våknet barnet på natten etter jeg hadde kommet hjem. Pappaen la henne i senga vår og gikk for å hente flaska. Jeg klarte jo ikke å la babyen ligge å skrike, så jeg tok henne inntil meg, og ga henne pupp. Pappaen kom inn like etterpå og spurte om det var så lurt. Han tok da babyen og ga flaske. Hun sov kanskje litt lenger om morgenen enn hun pleide å gjøre, men jeg tror overhodet ikke hun har tatt noen skade av det. Hun er nå en sunn, frisk og smart snart tenåring. Anonymkode: 971ac...029
Hjertefru Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en baby på 5,5 mnd., og hun pleier å sove en stund på kvelden. Dristet meg derfor til å drikke 1/4 glass med rødvin. 30 min etter dette bittelille glasset var drukket opp, våknet hun og hylskrek og nektet flaske. Dermed ammet jeg. Kan det være skadelig for henne? Anonymkode: 00d5d...99c Nei.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 Herregud, det er virkelig null stress!!! Anonymkode: 4c48b...f83
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Selvfølgelig ikke. Du er fult kjørbar etter 1/4 glass vin om du så styrter det mens du sitter i fører setet. En tommelfingerregel er at er du kjørbar, kan du amme. Melken har samme promille som det du har i blodet. For å si det slik, grensen til å få lov til å kjøre er 0,2 promille som tilsvarer en alkoholstyrke på 0,02% Det er ikke farlig når barnet er så stort, men ville vært forsiktig dersom babyen hadde vært under 6 uker Anonymkode: ce887...1d9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 Null stress. Det eneste som kan skje er at melken renner lettere( utdrivningsrefleksen får en boost.) Anonymkode: 3887a...8d1
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 Tusen takk for hyggelige og informative svar! Anonymkode: 00d5d...99c
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 Går alkohol over i melken? Når du inntar alkohol, vil det være like mye alkohol i melken som i blodet ditt. Alkoholen når en topp i melken 30-90 minutter etter inntak. Det anbefales derfor at amming utsettes i 2-3 timer etter inntak av én alkoholenhet (ett glass vin eller øl). En annen tommelfingerregel er at når du er edru nok til å kjøre bil, kan du også amme. Barnet får i seg melk som er alkoholholdig. Det er likevel verdt å merke seg at det er stor forskjell på å drikke mens man ammer og når man er gravid. Barn som ligger i mors mage får nemlig alkoholen direkte i blodet, og dermed samme promille som mor. I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil altså være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Anonymkode: 3707e...bd5
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Null stress. Det eneste som kan skje er at melken renner lettere( utdrivningsrefleksen får en boost.) Anonymkode: 3887a...8d1 Niks, det er feil. Du har kanskje også hørt at et glass vin kan gjøre at melken renner bedre? Dette er også feil. Forskningen viser at ved inntak av små mengder alkohol vil utdrivningsrefleksen hemmes, og det øker i takt med inntaket, til den kan blokkeres helt ved svært stort inntak alkohol (1-2 gram alkohol per kilo kroppsvekt hos mor). Anonymkode: 3707e...bd5
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 https://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol Anonymkode: 3707e...bd5
Pobie Skrevet 26. november 2017 #11 Skrevet 26. november 2017 Man kan helt fint ta seg et glass eller to og fremdeles amme. Det går ikke nok alkohol over i melken til at det påvirker babyen i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå