Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 'For meg er det jul hele desember'. Nei, du bestemmer ikke selv når det er jul, like lite som du bestemmer selv når det er påske. 'Jeg feirer ikke advent, så da tar jeg frem julepynten'. Det er helt greit å ikke feire advent, men å dra fram julepynten da er like malplassert som å dra den fram i påska. Advent er en egen høytid, feir advent eller la det være! Og hvorfor jeg bryr meg? Fordi at alle dere som drar fram jula 1. desember er med på å vanne ut jula for alle oss som vil feire jul når det er jul! Dere burde lære barna deres det fine med adventstiden, der man finner roen og gleder seg til det som skal komme. Hilsen surpompen, som er over snittet glad i både advent og jul. Anonymkode: 7c61e...168
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: 'For meg er det jul hele desember'. Nei, du bestemmer ikke selv når det er jul, like lite som du bestemmer selv når det er påske. 'Jeg feirer ikke advent, så da tar jeg frem julepynten'. Det er helt greit å ikke feire advent, men å dra fram julepynten da er like malplassert som å dra den fram i påska. Advent er en egen høytid, feir advent eller la det være! Og hvorfor jeg bryr meg? Fordi at alle dere som drar fram jula 1. desember er med på å vanne ut jula for alle oss som vil feire jul når det er jul! Dere burde lære barna deres det fine med adventstiden, der man finner roen og gleder seg til det som skal komme. Hilsen surpompen, som er over snittet glad i både advent og jul. Anonymkode: 7c61e...168 Siden du ikke feirer verken jul eller advent hjemme hos meg, så "vanner" jeg ikke ut noe som helst, skriv til handelsstanden i stedet, du. Anonymkode: 93cee...375
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 😂😂😂😂😂😂😂😂😂 Anonymkode: f92c4...80d
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Og hvorfor skal andre ta hensyn til deg? Hvorfor er det ikke du som må ta hensyn og godta at andre velger å gjøre ting litt annerledes enn hva du vil? Jeg pynter til jul 23.desember og har pynten oppe til 13 dag jul, men jeg blir virkelig ikke furten på de som velger å pynte til 1.desember. Det er jammen mye rart man skal irritere seg over 🙄 Anonymkode: afdde...7f6
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 Jeg er delvis enig med deg HI. Men hva folk gjør i sine egne hjem, det har jeg jo egentlig ikke noe med!! Jeg elsker jul, og å pynte og ordne. Men jeg venter til det faktisk nærmer seg jul!! Det er ikke jul i november. Julen ringes faktisk inn kl. 17.00 24. desember. Jeg pynter gjerne ett par-tre dager før. Neste helg er det advent. Da blir det litt adventspynt. Så det gjør meg ingenting at andre pynter nå, jeg ler egentlig mest av det! Blir som små unger - greier ikke å vente.... Anonymkode: 078f1...12b
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 Jeg synes det er skikkelig idiotisk av deg å ikke skjønne at desember er julemåneden, den fineste måneden i året. Vi elsker jul og julepynter huset 1.desember, storkoser oss med det og nyter førjulstiden sammen, med julepynt og nisser og full pakke. Det er så kjipt at du vanner ut min jul med å bare ha lilla duker, det skal være full jul! Eller kanskje vi bare skal akseptere hverandre, du vil ha lilla desember, mens jeg vil ha rød Jula mi blir ikke ødelagt av dine lilla duker, og din advenstid blir ikke ødelagt av mine nisser. Anonymkode: fbaf2...5a0
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er delvis enig med deg HI. Men hva folk gjør i sine egne hjem, det har jeg jo egentlig ikke noe med!! Jeg elsker jul, og å pynte og ordne. Men jeg venter til det faktisk nærmer seg jul!! Det er ikke jul i november. Julen ringes faktisk inn kl. 17.00 24. desember. Jeg pynter gjerne ett par-tre dager før. Neste helg er det advent. Da blir det litt adventspynt. Så det gjør meg ingenting at andre pynter nå, jeg ler egentlig mest av det! Blir som små unger - greier ikke å vente.... Anonymkode: 078f1...12b Handler ikke om at man ikke klarer å vente. Vi har juleverksted, baker julebakst, går på juleforestillinger og ser julefilmer hele desember. Det er jul for meg. Jeg velger heller å ha julepynt hele desember, enn å ha det halveis ut i januar. Når vi går inn i det nye året er jula over for meg. Januar er ikke jul her i huset. Le så mye du vil, men "det blir som små unger som ikke klarer å vente" syns jeg var litt teit. Blir som å si at du pynter så seint fordi du er lat. Anonymkode: f92c4...80d
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 Desember er selvfølgelig julemåneden og det er da jeg har julestemning. 1 januar er julestemningen over, et nytt år har begynt og det klør i fingrene etter rydde vekk all julepynten. Anonymkode: efa71...72b
Marriet Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 Jeg har det ikke travelt med julepynten, men det kommer frem jevnt og trutt hele desember. Juletreet kommer ikke før 23. da. Pp kvelden. Høytidlig pynting og kos med gløgg og pepperkaker. Men det er like mye tradisjon som selve julekvelden med middag kl. 17. Når skal man i følge reglene egentlig pynte til jul da? Hos meg går det gradvis fra lilla til rødt, men har egentlig ikke peiling på når eller hvordan det skjer.
soleia Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 Heilt greit for meg at dei pyntar tidleg, men spar meg for dib-trådane med "deilig å rydde ut jula" på 1. nyttårsdag, når me framleis nyt julepynta hus. Då eg var lita var det julefestar og julebesøk utover nyttåret, men tidenen forandrar seg.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 HELT ENIG! Ser mange har dratt frem juletreet allerede. Samme folkene kaster jo også julen ut i romjula, da er de nemlig lei. Hvorfor ikke bare holde seg til norske tradisjoner? Pynt litt senere og kast jula ut litt senere? Fader heller, neste år skal jeg feire 17. Mai hele mai for for meg er det 17. Mai hele mai!!!! Anonymkode: be400...c46
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 Advent er ventetid. La folk vente som de selv velger. Jeg er vokst opp i familie som ikke brukte lilla i adventsperioden. Men det betyr ikke, at vi ikke ventet på julen. I starten av desember/1.søndag i advent bakte vi de første julekaker. Men vi fikk bare spise litt, for de skulle jo være til jul. Julepynt kom gradvis listene igjennom desember. Vi lagde julepynt, bakte, øvde på julesanger osv som forberedelse til julen som skulle komme. Det er advent for meg. Forberedelse til julen som skal komme. At jeg pynter gradvis igjennom desember betyr ikke at jeg ikke gleder meg til jul. Tvert imot. Jeg kaster heller ikke julen ut før jeg må. Jeg elsker julen. Den gleden blir ikke mindre fordi desember ikke er mørk lilla. Anonymkode: 8f429...feb
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 Hos oss er desember julemåneden. Vi ser julefilmer, har julepynt i huset, koser oss med litt hjemmelaget julepynt i helgene, baker julekaker og nyter den gode gladfølelsen som kommer med julen. Juletreet kommer inn 22 desember, uten unntak. Blir pyntet 23 desember. Og så kommer alt ned igjen 13. dag jul. Jeg er så totalt likegyldig til at det irriterer deg😂 Desember er den beste måneden i hele året, både for store og små ❤️
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 1 time siden, soleia skrev: Heilt greit for meg at dei pyntar tidleg, men spar meg for dib-trådane med "deilig å rydde ut jula" på 1. nyttårsdag, når me framleis nyt julepynta hus. Då eg var lita var det julefestar og julebesøk utover nyttåret, men tidenen forandrar seg. I min barndom også Anonymkode: 93cee...375
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 Jeg pynter heller ikke til jul i begynnelsen av desember, likevel kan jeg ikke på noen som helst måte forstå hvordan du mener at det at andre velger å pynte til jul hjemme hos seg skal vanne ut din adventstid? For det er vel ingen som bryter seg inn og tvangspynter hjemme hos deg, eller? Du står fritt til å feire advent akkurat slik du vil, heldigvis. Og alle andre står også, heldigvis, fritt til å velge å feire eller ikke feire jul eller advent akkurat sånn som det passer dem. Tradisjoner er ikke så statiske som vi liker å tro. Tradisjoner er kultur, som forandrer seg i takt med de menneskene som lever i kulturen. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det nok alltid til å være. Du har ikke større definisjonsmakt på når jula begynner eller starter enn noen av oss andre. Det begynner å bli ganske vanlig å pynte til jul io begynnelsen av desember, og mange familier ser på hele desember som en slags julehøytid, med det store høydepunktet på julaften. Det er verken mer feil eller mer riktig å gjøre det sånn enn å feire slik du gjør det. Det spiller ingen rolle hvordan jula ble feiret i gamle dager, eller hva som tradisjonelt har vært skikken. Vi lever ikke i gamledager, vi lever i 2017, vår verden, vår kultur og våre tradisjoner er i konstant utvikling, og vi kan selv velge hvordan vi vil påvirke den utviklingen. Anonymkode: d5312...1ac
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #17 Skrevet 25. november 2017 Jeg rister litt på hodet for meg selv når jeg ser og hører om julepynta hus i adventstiden, men jeg er jo fullstendig klar over at det ikke er jeg som sitter på fasiten. For meg og min familie er det jul fra julaften til tjuende dag, altså 13. januar, og dagene i desember, før jul, da er det minimalt med tid til kos. Travelt på jobb, og deilig å få unna heldagsprøvebunkene, slik at man faktisk har fri i jula. Julegavene er i grunnen kjøpt, det er ikke så mange i år. Julemat vil jeg tro vi får kjøpt også i midten av september. Julekortene ble bestilt i kveld, så det blir sikkert jul i år også. Anonymkode: 298a7...c2e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 Skal vi seeee.... jo jeg hater lilla! Så fa gidder jeg ikke bruke masse penger på lilla interiør å stæsj som jeg kun skal ha i 20 dager hver sin smak. Kan ikke skjønne hvorfor du bryr deg med hva andre gjør ? Har absolutt ingenting med deg å gjøre. Kos deg i adventstiden og ikke bry deg med hvor mange nisser naboen har. Anonymkode: d92b8...2a8
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 Jeg lurer litt på hvor mange det er som skriver opp og ned i kommentarfeltene om at det er sååå viktig å ta vare på norsk kultur og norske tradisjoner, og uff og isj om noen utlendinger skulle komme hit og pille på dem, og så slenger de opp juletreet 1. desember og kaster det ut 2. juledag. Det er i så fall ikke rart at tradisjonene tynnes ut i dette landet, når så mange ikke bryr seg om å ta vare på dem. Anonymkode: b8516...6e5
Anonym bruker Skrevet 25. november 2017 #20 Skrevet 25. november 2017 Haha! Nørds. Anonymkode: 231aa...85d
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #21 Skrevet 26. november 2017 Pynter til jul når det passer meg. Er meg knakende likegyldig hva andre mener om det. Mitt hus, mine tradisjoner. Anonymkode: 7f368...934
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #22 Skrevet 26. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: 'For meg er det jul hele desember'. Nei, du bestemmer ikke selv når det er jul, like lite som du bestemmer selv når det er påske. 'Jeg feirer ikke advent, så da tar jeg frem julepynten'. Det er helt greit å ikke feire advent, men å dra fram julepynten da er like malplassert som å dra den fram i påska. Advent er en egen høytid, feir advent eller la det være! Og hvorfor jeg bryr meg? Fordi at alle dere som drar fram jula 1. desember er med på å vanne ut jula for alle oss som vil feire jul når det er jul! Dere burde lære barna deres det fine med adventstiden, der man finner roen og gleder seg til det som skal komme. Hilsen surpompen, som er over snittet glad i både advent og jul. Anonymkode: 7c61e...168 Jeg bestemmer faktisk over når jeg har lyst til å pynte huset mitt med julenisser. Hvis jeg har lyst til å ta frem nisser i juli, så er vel det opp til meg? Jeg bestemmer ikke hva andre har lyst til å gjøre, så om naboen hadde dratt frem gule kyllinger nå, så er det faktisk opp til han! Anonymkode: 67003...7b1
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 26. november 2017 #23 Skrevet 26. november 2017 Jeg var også nøye på å ikke pynte til jul før lille julaften, for det er jeg oppdratt til. Men nå som jeg er voksen, har jeg skjønt at jeg koser meg aller mest med førjulstiden, og for MEG (og barna mine) er det så koselig å ha litt julepynt fremme også i adventstiden. Juletreet derimot, pyntes aldri før 23. Men allerede andre-tredje juledag er jeg litt "ferdig" med julen. Så sånn er jeg. Og du er annerledes. Fint vi ikke bor sammen, da! :-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #24 Skrevet 26. november 2017 Som hun over skrev er tradisjoner noe som utvikler og forandrer seg. Juletreet du er så bestemt på blir ikke pyntet før 23.12.? Javel. Du vet at juletre er en ung tradisjon og mindre en 200 år gammel? Så ikke vær så bastant at all forandring er dårlig, da hadde du sittet uten juletre. Anonymkode: 15b57...f30
Anonym bruker Skrevet 26. november 2017 #25 Skrevet 26. november 2017 Desember er for de fleste folk julemåneden. At advent er en egen høytid som skal ha 1-23 desember for seg selv er jo noe du har funnet på😂. Advent, lucia, julegaver, pepperkaker +++ er JUL og desember‼️ Anonymkode: db767...08a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå