Gå til innhold

Hvor mye kan man forvente av nære venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjort det slutt med samboeren min. Han er desverre et populært midtpunkt i en stor vennegjeng. Alle liker han.

Jeg gjorde det slutt fordi jeg ble banket opp. Fysisk vold kom som dråpen etter flere år med perioder med psykisk vold. Min kjæreste var på mange måter perfekt. Men fikk stadig oftere øyeblikk der han kunne skrike, knuse gjenstander, avlyse ferie rett før og true med skremmende ting. Som å ta fra meg barnet om jeg gjorde det slutt. 

Til slutt reiste jeg. Noe som skapte et hat og svertekampanje. Jeg blir løyet grovt om og han sprer rykter om at jeg sliter psykisk. Jeg betrodde meg kun til 5-6 av mine nærmeste venninner. 

Nå viser det seg at de fleste av de har valgt å beholde vennskapet med min eks. De takker ja til invitasjoner sammen med sine menn og flere av de har feriert med min eks.

Jeg er såret og forvirret. Mulig jeg forventer for mye av mine nærmeste venninner.

Anonymkode: d663b...751

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk å lang tid det tok for deg før du innså hvordan han egentlig var, og så hvor lang tid før du reagerte på dette.

Disse har kun sett hans gode sider, og så i ettertid blitt manipulert av han til å tro det er deg det er noe veien med. Kanskje har han sagt du lyver masse, f.eks.

Når det er sagt - hadde en god venninne kommet til meg og betrodd seg om vold så hadde jeg trodd henne. Og jeg hadde også tatt konsekvensen av dette og kuttet han ut. Men, jeg har levd med voldelig stefar og er kanskje litt bias i slike situasjoner. 

Om det hadde vært et vennepar vi hadde omgåes masse, og jeg forsåvidt også var venn med han kan det være vanskeligere å si hva jeg ville trodd. For det blir jo ord mot ord. 

Jeg skjønner at det sårer. Begynn på nytt, ta opp en hobby, treff nye mennesker og gå videre?

Anonymkode: 0ae89...8b9

Skrevet

Hvis du kan bevise at han sprer løgner om deg - anmeld ham!

Ellers, skaff deg nye venner. Du har vokst mye, du har erfaringer i livet som de ikke vil eller ikke kan sette seg inn i. Det normale er å ta avstand fra en voldelig person, ikke fortsette å pleie et vennskap med ham.

Ei jeg kjenner ble alvorlig mishandlet av sin mann (familiemedlem av meg, dessverre, jeg visste det ikke på den tiden det skjedde fordi jeg ikke bodde i hjembyen, resten av familien visste det visstnok, ingen sa det til meg, ingen meldte fra til hverken barnevern eller politi). Hun som var hennes beste venninne disse årene var med på å pleie henne etter ribbensbrudd, hjernerystelse, plastre henne sammen etter at slag hadde fått huden til å sprekke osv. osv. Venninnen støttet henne og oppmuntret henne til å komme seg unna ham. Venninnen var den som hadde sett nesten alt han gjorde av mishandling av kona. Til slutt gikk kona fra ham. Hva tror du skjedde? Venninnen ble sammen med ham... og hun som ikke hadde vært borti stoff noen gang før lot han overtale seg til å begynne med stoff (han brukte ikke selv, "bare" smuglet inn og solgte), ble rusmisbruker, mistet barna sine. Hun brukte år på å komme seg unna "for egentlig er han jo ikke voldelig, og egentlig elsker han meg". Pga. det han har gjort mot flere damer nekter jeg å ha noe med ham å gjøre. Det gjør at jeg visstnok baktales i familien, han innlemmes, jeg skal snakkes stygt om (jeg har aldri gjort noe galt). Så folk er ikke alltid å forstå seg på ;)

Skaff deg et nytt nettverk, gå videre. Skaff deg venner som har litt mer livserfaring enn de du har hatt. Finn noen som du kan ha det morsomt med, som du kan stole på, som kan være gode venner.

Anonymkode: 2c32a...829

Skrevet

Hadde det vært en av mine venninner så hadde jeg ikke hatt noe mer kontakt med eksen din. Dårlig gjort av venninne dine. Tror nok jeg hadde kuttet de ut.

Anonymkode: 19f5c...b47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...