Gå til innhold

Dere med mange store barn, matbudsjett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva dere bruker og mnd i matbutikker? Vi trodde vi brukte ca 13 000 - 14 000, men etter å ha sjekket ser jeg at vi er oppe i ca 18 000! Hver måned! Hvordan er dette hos dere?

 

Nå må det nevnes at vi har to, snart tre, tenåringsgutter i hus, pluss en jente på 10 og oss to voksne, og at det har vært en bursdag hver måned de siste månedene (innebærer middag + kaker til 25 pers).

Anonymkode: b8439...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Budsjettet er på 13.000, jeg klarer stort sett å holde det

To voksne, barn på 9, 11, 14 og 16 år 

Jeg anstrenger meg veldig for å holde det nede. 

Anonymkode: 5a7f5...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

8-9000. To voksne, en 16-åring, en 15-åring og en 13-åring.

Anonymkode: 545e3...87d

Hvordan er det mulig? Nå sist uke laget vi middagsliste og handlet for hele uken på en gang. Det var ingen dyre middager, bare vanlige som fiskegrateng, gryterett, spaghetti og kjøttsaus osv. Jeg lager all mat fra bunnen og med mye grønnsaker eller salat til. Så er det helt vanlig brød, pålegg osv. Alt ble handlet på Rema 1000, men vi endte opp på nesten 4000 kr. For en uke. Ganger fire blir jo det 16 000 kr. Kanskje vi bare er ekstremt storspiste? 

 

HI

Anonymkode: b8439...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er det mulig? Nå sist uke laget vi middagsliste og handlet for hele uken på en gang. Det var ingen dyre middager, bare vanlige som fiskegrateng, gryterett, spaghetti og kjøttsaus osv. Jeg lager all mat fra bunnen og med mye grønnsaker eller salat til. Så er det helt vanlig brød, pålegg osv. Alt ble handlet på Rema 1000, men vi endte opp på nesten 4000 kr. For en uke. Ganger fire blir jo det 16 000 kr. Kanskje vi bare er ekstremt storspiste? 

 

HI

Anonymkode: b8439...c1d

Vi er ikke spesielt storspiste, og jeg er bevisst på hva jeg kjøper. Kjenner mange som bruker små formuer i brus og godteri, det gjør ikke vi. Brus er fredags- og lørdagsvare, ikke nødvendigvis begge dager. Juice har vi første juledagsfrokost kanskje, vann er det vi drikker til og utenom mat. Godteri er også begrenset til helg og i mindre mengder. Et par øl til oss voksne blir det gjerne når lysten er der og anledningen byr seg.

Det som drar nedbudsjettet vårt er jakt og fiske. Butikkjøpt kjøtt er sjeldnere her enn det som er vanlig. Alt av kjøttkaker og karbonader er vilt, det samme med tacokjøtt. Fisk er gratis med mindre vi spiser laks. 

Ellers går det mye i de mindre dyre delene av svin, som knoke. Ungene er like begeistret for røkt svineknoke som pølse.

Vi bruker sesongens grønnsaker og frukt, og kjøper mange basisvarer i store kvanta. En sekk ris koster omtrent det samme som en pakke boil-in-bag. 

Jeg baker brød selv, noe som gir stor innsparing.

Det jeg sparer mest på er at så godt som ingen mat går i søpla. Noen kaster opp mot 30% av alt de kjøper.

Vi var studenter da vi fikk barna, og måtte være nøysomme. Da økonomien ble en annen var vanene så innarbeidet og vi trivdes så godt med dem at vi bare fortsatte på samme viset. Vi legger heller pengene i kino, konserter og annen moro.

Anonymkode: 545e3...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...