Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Det er nå vedtatt at lærerne skal ha færre elever, og de sier at normen er fullfinansiert mtp. å lønne de ekstra lærerne som trengs. Men vil ikke kommunene også få økte utgifter og kanskje problemer pga. at klassene blir mindre? Da må de jo ha flere klasserom også? Anonymkode: 6cd13...0df
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nå vedtatt at lærerne skal ha færre elever, og de sier at normen er fullfinansiert mtp. å lønne de ekstra lærerne som trengs. Men vil ikke kommunene også få økte utgifter og kanskje problemer pga. at klassene blir mindre? Da må de jo ha flere klasserom også? Anonymkode: 6cd13...0df De trenger ikke ha færre elever i klasserommet, bare flere lærere pr elev Anonymkode: 5b5f1...5e1
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: De trenger ikke ha færre elever i klasserommet, bare flere lærere pr elev Anonymkode: 5b5f1...5e1 Dette. Hos oss er elevene fordelt i to klasserom, men inndelt i tre kontaktlærergrupper. Anonymkode: 02bba...aa4
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Eh, ok, men da forstår jeg ikke helt poenget. Er ikke noe av vitsen å ha færre å konsentrere seg om i undervisningen? Vil det da egentlig bli så mye bedre for lærerne som de nå sier det skal bli? Anonymkode: 6cd13...0df
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eh, ok, men da forstår jeg ikke helt poenget. Er ikke noe av vitsen å ha færre å konsentrere seg om i undervisningen? Vil det da egentlig bli så mye bedre for lærerne som de nå sier det skal bli? Anonymkode: 6cd13...0df 1: Jo. Man skulle jo tro det. 2: Nei, trolig ikke. Anonymkode: c1f5e...200
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #6 Skrevet 23. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: 1: Jo. Man skulle jo tro det. 2: Nei, trolig ikke. Anonymkode: c1f5e...200 Hm... da har jeg kanskje ikke misforstått. Hørte på radioen i ettermiddag hvor denne lærernormen ble diskutert, eller rettere sagt lovprist, og jeg følte at det var mye som ikke kom frem. Lærerorganisasjonene bør da komme på banen og fortelle hva dette faktisk betyr i praksis, for nå gis det jo et nærmest rosenrødt inntrykk, at nå blir lærernes hverdag såå enkel nå som de kun skal ha 15 i klasserommet (for det er jo det inntrykket som gis). Anonymkode: 6cd13...0df
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #7 Skrevet 23. november 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hm... da har jeg kanskje ikke misforstått. Hørte på radioen i ettermiddag hvor denne lærernormen ble diskutert, eller rettere sagt lovprist, og jeg følte at det var mye som ikke kom frem. Lærerorganisasjonene bør da komme på banen og fortelle hva dette faktisk betyr i praksis, for nå gis det jo et nærmest rosenrødt inntrykk, at nå blir lærernes hverdag såå enkel nå som de kun skal ha 15 i klasserommet (for det er jo det inntrykket som gis). Anonymkode: 6cd13...0df Mye av undervisningen på barneskolen foregår i såkalte stasjoner. Klassene deles inn i mindre grupper og læreren går fra stasjon til stasjon. Med å få flere lærere inn kan læreren bruke mer tid på den enkelte elev. Tradisjonell tavleundervisning er på mer og mer på vei ut av skolesystemet. Så jeg har tro på at det hjelper den enkelte lærer å få flere lærere inn i klasserommet... Anonymkode: 89e5e...5f1
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #8 Skrevet 23. november 2017 På barneskolene er det gjerne mange grupperom, og når de får større lærertetthet blir det lettere å dele klasser i grupper og tilpasse undervisningen. På skolen min datter går er det med i et prøveprosjekt (forskning) med flere lærere, men de er ikke færre elever i klassen for det. I 5.klasse er de over 50 elever i en storklasse, men de er 3 kontaktlærere pluss flere faste assistenter. Så de er alltid delt i tre, noen ganger fire grupper og fordeler seg på div grupperom. De deles inn etter evner, så de som er på samme mattegrupper ligger omtrent likt an og får undervisning tilpasset sin gruppe. Noen grupper kan være på 15-20 elever, men de kan også lage smågrupper når det behøves så om 5-6 stykker i en klasse trenger ekstra hjelp med et kapittel i matten fikser de det så alle får drahjelpen de trenger. Fungerer veldig bra, og med såpass mange lærer på trinnet er de mange om å planlegge, lage undervisningsopplegg, samarbeide om ukeplaner osv, så lærerne er veldig fornøyd. Jeg var litt skeptisk og tenkte det ble elitegrupper og idiotgrupper, men elevene tenker ikke sånn i det hele tatt. Siden det er forskjellige grupper i forskjellige fag holder de ikke rede på hvem som er i hvilken grupper, og de som er i den beste gruppa i matte kan være i den dårligste i norsk osv så det er ikke noe særlig fokus på det. Anonymkode: 5b5f1...5e1
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #9 Skrevet 23. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hm... da har jeg kanskje ikke misforstått. Hørte på radioen i ettermiddag hvor denne lærernormen ble diskutert, eller rettere sagt lovprist, og jeg følte at det var mye som ikke kom frem. Lærerorganisasjonene bør da komme på banen og fortelle hva dette faktisk betyr i praksis, for nå gis det jo et nærmest rosenrødt inntrykk, at nå blir lærernes hverdag såå enkel nå som de kun skal ha 15 i klasserommet (for det er jo det inntrykket som gis). Anonymkode: 6cd13...0df Er mye debatt blant lærerne. Er du interessert, anbefaler jeg deg å lese litt i Facebookgruppa arbeidstidsforhandlingene (el). Er noe usaklige ting i den gruppa, men vil si ca 80-90% er saklig og bra, noe som ikke er verst i en åpen gruppe med maange medlemmer. Blir det faktisk færre elever pr lærer er det jo gull. Men faktum er nok at det ikke blir helt sånn. I mange kommuner vil den nye normen gi flere stillinger, men likevel færre lærere enn man hadde for få år siden. Et annet problem er jo at man ikke har disse lærerne.. det står jo ikke 3000 kvalifiserte grunnskolelærere klare og venter på jobb... (Politikerne sverger jo til Hattie, som sier at elevgruppestørrelse har ingenting å si for undervisningen. Men poenget til Hattie er jo at alle andre faktorer holdes konstant. Har man foredragsundervisning sier det seg selv at det ikke betyr noe om det er 10 eller 50 elever i klasserommet. Men man har jo ikke lik undervisning for 10 som man har for 50. Det er jo derfor man ønsker 10 elever, ikke 50, for å kunne ha en helt annen type undervisning) Anonymkode: c1f5e...200
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 23. november 2017 #10 Skrevet 23. november 2017 Normen er basert på GSI tall, så vidt jeg har skjønt og ikke på antall elever i klassen. Så har man en stor og en liten klasse som til sammen havner innenfor normen er det ok. Ergo får dette svært lite betydning for de mindre skolene.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2017 #11 Skrevet 23. november 2017 Takk for alle som har svart Ser at det ikke er helt enkelt, og at det er mange ting som spiller inn. Skal sjekke ut den fb-siden også. Jeg synes skolevesenet er interessant å følge litt med på, det er jo der fremtiden må bygges. Jeg har en helt annen utdannelse, men hvor vi ofte må drive individuell veiledning gruppevis. Det er nok en del som fjusker i det også, men der skal vi egentlig ikke ha flere enn 15 personer i en gruppe, fordi forskning har vist at det er så mange man kan greie å ha og samtidig gi individuell oppfølging. Læreryrket blir noe forskjellig i noen fag, og kanskje også ulikt fra klasse til klasse ang. hvor like/ulike behov elevene har, men jeg tror noe av prinsippene blir det samme. Litt høyere opp i skolesystemet hvor det er foredragsundervisning så blir jo det noe helt annet, men da må man ha grunnkunnskapene på plass for at det skal fungere. Men skal man kunne gi individuelt rettet undervisning så må det mindre grupper til for at alle skal få tilpasset opplæringen til sitt behov. All ære til lærerne som står i alt hver dag og stadig har måttet tilpasse seg til nye reformer. Viktig jobb dere gjør Anonymkode: 6cd13...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå