Gå til innhold

Man shaming. Hva er greia? /#metoo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke noe nytt at folk blir utsatt for overgrep. Verken av menn eller kvinner. Hva er greia med dette mannehatet, den propagandae, som siger ut fra norske se&hør-aviser? Og fra norske kvinner. 

De fleste menn er ålreite :) hvorfor er det et behov for å skape en annen virkelighet? Det eneste man oppnår med det er at flere kvinner hater menn. Hvor er alle #metoo-historiene om kvinner som blir mobbet til døden av andre kvinner? For det er minst like jævlig, minst like ødeleggende, som at en mann spør om du kan utføre oralsex på ham. 

Og mobbing blant kvinner er minst like utbredt. Kvinner er kvinners verste fiende. Jeg har sett så mye jævlig, gjort av kvinner, mot andre kvinner, det er i realiteten ikke mye "girl power" å skryte av, overhodet ikke samhold. Det er ikke kvinnene mot mennene, selv om det er politisk korrekt å hate menn og spre propaganda mot menn. Det er kvinner mot kvinner. Der har du den egentlige problemstillingen, overgrep har eksistert så og si "alltid", og er grusomt. Det skal ikke skje... men fokuser her I verden blir helt feil, og fakta er at det fremstiller menn på en løgnaktig måte - det er kvinner der ute som tror at dette representerer menn. Noe det ikke gjør. Og til sist: Husk at menn og kvinner er et resultat av dagens samfunn, noe du kan bruke stemmeretten din til å endre på. 

Anonymkode: 015a0...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du er helt realitetsorientert. Det er ikke man shaming. Det er shaming av overgripere. 

Anonymkode: b9e1a...526

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe nytt at folk blir utsatt for overgrep. Verken av menn eller kvinner. Hva er greia med dette mannehatet, den propagandae, som siger ut fra norske se&hør-aviser? Og fra norske kvinner. 

De fleste menn er ålreite :) hvorfor er det et behov for å skape en annen virkelighet? Det eneste man oppnår med det er at flere kvinner hater menn. Hvor er alle #metoo-historiene om kvinner som blir mobbet til døden av andre kvinner? For det er minst like jævlig, minst like ødeleggende, som at en mann spør om du kan utføre oralsex på ham. 

Og mobbing blant kvinner er minst like utbredt. Kvinner er kvinners verste fiende. Jeg har sett så mye jævlig, gjort av kvinner, mot andre kvinner, det er i realiteten ikke mye "girl power" å skryte av, overhodet ikke samhold. Det er ikke kvinnene mot mennene, selv om det er politisk korrekt å hate menn og spre propaganda mot menn. Det er kvinner mot kvinner. Der har du den egentlige problemstillingen, overgrep har eksistert så og si "alltid", og er grusomt. Det skal ikke skje... men fokuser her I verden blir helt feil, og fakta er at det fremstiller menn på en løgnaktig måte - det er kvinner der ute som tror at dette representerer menn. Noe det ikke gjør. Og til sist: Husk at menn og kvinner er et resultat av dagens samfunn, noe du kan bruke stemmeretten din til å endre på. 

Ingen av delene er vel nytt? Og ingen av delene er vel greit? Og det er vel ikke sånn at selv om noe annet også er galt, så er det feil å fokusere på noe som ikke bør skje? 

Anonymkode: ec7f1...55e

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Whataboutisme <_< Håpløst å diskutere med de som bruker slik argumentasjon. Uansett hvilke saker som tas opp, så er det noen som kommer med - "men hva med..."

Og den første setningen i innlegget ditt sier alt om hvorfor #metoo er på sin plass. Bare fordi noe "alltid har vært", betyr ikke at det er greit. 

Anonymkode: d8e3a...fbd

Skrevet

Fordi det er et samfunnsproblem at kvinner blir holdt nede av enkelte menn. Det er også flere menn som tror det de sier og gjør er uskyldig, og ikke ser hvordan atferden deres systematisk holder kvinner nede uten at de nødvendigvis mener noe vondt med det. Kvinner som våger å ytre meningene sine, spesielt offentlig, blir trakassert. Vi kan ikke ha det slik at halve befolkningen må vokte seg og passe munnen sin for å unngå ubehagelig oppmerksomhet. 

Anonymkode: 07133...edb

Skrevet

Problemet er at dette har folk i maktposisjoner (og nå er det jo sånn her i verden at de fleste er befolket av menn) fått holde på med i fred, uten at noen har våget å si ifra, og de som har sagt ifra har blitt enten ignorert eller det har blitt dysset ned. 

Det handler ikke om menn, men om overgripere. Joda, kvinner kan også være både slemme og kjipe, men her er altså temaet overgrep, og da er det de som har begått dette som blir 'shamet'. 

De som tror dette handler om at disse kvinnene hater menn, misforstår totalt. De vil bare ha seg frabedt ei hånd i trusa på julebordet. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo at overgrep i mange år ble fortiet og godtatt. Bare ta Tysfjord-saken, der flere titalls overgrep ble skjult av bygda og først kom til synet mange år etterpå. Mange menn OG KVINNER mener fortsatt at voldtektsofferet må skylde på seg selv hvis hun:

* var full

* gikk i for kort skjørt

* flørtet litt i forkant

* lot mannen spandere en drink på seg

* gikk alene i mørket

Det florerer av artikler med råd om hvordan ikke bli voldtatt, men ingen artikler om hvordan man lar være å voldta. Oppklaringsprosenten på voldtekter i Norge er latterlig, og nesten ingen anmeldelser ender med fellende dom. I retten er det fortsatt lov til å føre bevis for offerets seksuelle vandel - ei som har hatt 10 partnere er visst mindre verdt og mindre troverdig, enn ei jomfru. Bare se på de siste sakene med voldtekt:

* Hemsedal-saken - tre menn frikjent for voldtekt, selv om det er bevist at de har dopet jenta så kraftig ned at hun kunne ha dødd av overdose

* Syriske brødre frifunnet for voldtekt av 15-åring - "kulturforskjeller"

* Unggutt frifunnet for voldtekt av mindreårig jente, til tross for at han har innrømmet det skriftlig og i retten

* For noen år siden ble flere utenlandske menn som deltok i gruppevoldtekt, frifunnet, fordi jenta kvelden før hadde sex med en mann fra et annet land (med samtykke) på samme festival. Retten konkluderte med at jenta ikke var fremmed for å ha sex med utenlandske menn hun ikke kjenner så godt.

Saken i Kirkenes der en nordmann drepte sin thailandske kone og hennes 10 år gamle sønn - hun var hos politiet og søkte råd et par dager før, men ble avskrevet som grisk og bare interessert i oppholdstillatelse for seg selv og sønnen.

Det er fortsatt skikkelig skjevfordeling på husarbeid mellom menn og kvinner, statistisk sett. Det er forventet at kvinnen tar de oppgavene menn ikke vil ha og er dobbeltarbeidende. Og etterpå skrikes det om at kvinner må ha dårligere arbeidsmoral siden de er mer sykmeldt enn menn.

Man ser holdninger på forumet om at daakkar mannen må da få lov til å drikke seg dritings og være helt inkapabel dagen etterpå når dama er gravid og har to små barn i tillegg. Hvis dama går på fylla, så er hun hore og skulle ikke ha hatt barn.

I denne tråden blander du epler og pærer. Selv om det foregår kvinnelig mobbing, kan man da virkelig ikke tie i hjel overgrep begått av menn mot kvinner.

Vi har behov for sånne kampanjer som metoo, slik situasjonen er i dag.

Anonymkode: a4079...8a5

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er et samfunnsproblem at kvinner blir holdt nede av enkelte menn. Det er også flere menn som tror det de sier og gjør er uskyldig, og ikke ser hvordan atferden deres systematisk holder kvinner nede uten at de nødvendigvis mener noe vondt med det. Kvinner som våger å ytre meningene sine, spesielt offentlig, blir trakassert. Vi kan ikke ha det slik at halve befolkningen må vokte seg og passe munnen sin for å unngå ubehagelig oppmerksomhet. 

Ja, de fleste negative kommentarer fra menn om metoo er: "men nå er alt overgrep, da kan vi jo ikke snakke med kvinner lenger eller være alene med dem i samme rom". Ikke gjør dere dumme. De fleste med IQ over 50 forstår forskjellen mellom overgrep og normal sjekking/samtale. Og nei, det er ikke "morsomt" å klapse ukjente damer på rompa. Det er heller ikke morsomt å komme med sexistiske vitser hele dagen på jobb.

Skrevet

Jeg synes det er bra at det blir satt fokus på problemet, men jeg er også overasket over at det ikke snakkes noe om rakasering den andre veien. Elv om menn nok stort sett nåde er fysisk sterkere og ofte har høyere status enn kvinnene de trakaserer betyr ikke det at det skal være greit at vi damer uttaler oss nedlatende om menns kropper, klasker dem på rumpa "for spøk" osv. Det forekommer en god del av det også og jeg tror det ville vært fornuftig å fokusere på det også samtidig.

Anonymkode: f78ec...c6e

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er bra at det blir satt fokus på problemet, men jeg er også overasket over at det ikke snakkes noe om rakasering den andre veien. Elv om menn nok stort sett nåde er fysisk sterkere og ofte har høyere status enn kvinnene de trakaserer betyr ikke det at det skal være greit at vi damer uttaler oss nedlatende om menns kropper, klasker dem på rumpa "for spøk" osv. Det forekommer en god del av det også og jeg tror det ville vært fornuftig å fokusere på det også samtidig.

Selvfølgelig er det viktig å snakke om det også, men ikke blande det inn i kampanje som gjelder vold mot kvinner. Det blir like dumt som å blande prostatakreft i kampanje som gjelder brystkreft, for menn blir jo også syke, og de blir heller ikke alltid tatt på alvor. Alt i sin tid.

Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre. Med metoo tar de tak i trakassering av kvinner. Og det er BRA. Selvsagt er det mye fælt i verden. Men man kan tenke flere tanker samtidig. 

Du minner om min kollega. Jeg fortalt i lunsjen at jeg hadde fjernadoptert en katt. Betalte rundt 50,- i måneden til et kattehjem. Hun ble skikkelig sur fordi det var så mange barn i verden som hadde det fælt. Så jeg spurte henne, hvor mange barn er du fadder for. Det var IKKE poenget sa hun. Altså null. Jeg er planfadder for to barn jeg, samtidig som jeg har fjernadoptert en katt. Det er faktisk mulig å tenke flere tanker samtidig, og ha flere saker man brenner for. 

Metoo ødelegger ikke for din mulighet til å starte en ny kampanje, for det du brenner for. Og starter du den, så kommer jeg garantert til å støtte deg. 

Metoo skaper ikke hat mot menn, den setter søkelys på en viktig sak. 

Anonymkode: 78f87...12c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det ene utelukker ikke det andre. Med metoo tar de tak i trakassering av kvinner. Og det er BRA. Selvsagt er det mye fælt i verden. Men man kan tenke flere tanker samtidig. 

Du minner om min kollega. Jeg fortalt i lunsjen at jeg hadde fjernadoptert en katt. Betalte rundt 50,- i måneden til et kattehjem. Hun ble skikkelig sur fordi det var så mange barn i verden som hadde det fælt. Så jeg spurte henne, hvor mange barn er du fadder for. Det var IKKE poenget sa hun. Altså null. Jeg er planfadder for to barn jeg, samtidig som jeg har fjernadoptert en katt. Det er faktisk mulig å tenke flere tanker samtidig, og ha flere saker man brenner for. 

Metoo ødelegger ikke for din mulighet til å starte en ny kampanje, for det du brenner for. Og starter du den, så kommer jeg garantert til å støtte deg. 

Metoo skaper ikke hat mot menn, den setter søkelys på en viktig sak. 

Anonymkode: 78f87...12c

Jeg har selv blitt utsatt for overgrep da jeg var mindreårig, men hater da ikke menn noe mer etter metoo-kampanjen.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det viktig å snakke om det også, men ikke blande det inn i kampanje som gjelder vold mot kvinner. Det blir like dumt som å blande prostatakreft i kampanje som gjelder brystkreft, for menn blir jo også syke, og de blir heller ikke alltid tatt på alvor. Alt i sin tid.

Jeg skal være enig i at det ikke skal blandes med vold, men når man diskuterer deg sexuel sjikane og de poblemer det fører med seg bør begge sider frem.

Det er mulig at vi denne gangen bør begrense oss til å snakke om bare de tilfellene der noen helt tydeig har blitt presset til spesielle handlinger for å få jobber, bedre karakterer eller liknende. Der er det nok i stor grad mannen som har mest makt og bruker det for å oppnå spesielle goder, men det er også de litt mindre alvorlige tilfellene der kvinner ikke orker å ta styreverv på grunn av stadige sexuelle morsomheter på deres bekostning ol. Det er også et problem vi bør tørre å snakke om.

Så kommer også problemet med hordan fokus og kommentarer på fine og mindre fine kropper påvirker oss.  Kvinner kan også omtale menn og deres kropper ganske nedlatende. Det er med på både å legitimere overgrep og skape et dårlig selvbilde hos menn.

Jeg mener at både menn og vinner bør bruke det at vi nå har fokus på denne problemstillingen til å tenke litt gjennom våre egne handlinger og vår egen språbruk.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er ikke "mange" som gjør det. Og de som gjør det er heller ikke del av en verdensomgripende skeivstruktur der de systematisk blir tildelt andre privilegier enn dem de klapser på. Dét er faktisk en stor forskjell.

Anonymkode: 0b0c4...4b5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har selv blitt utsatt for overgrep da jeg var mindreårig, men hater da ikke menn noe mer etter metoo-kampanjen.

Kampanjen handler da heller på ingen måte om å hate menn. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kampanjen handler da heller på ingen måte om å hate menn. 

Selvfølgelig ikke, men mange, både kvinner og menn, kaller det for manshaming og mannehat-kampanje. Føler seg truffet, kanskje...

Skrevet

Det mest idiotiske jeg hører er menn som klager over at de ikke tør å ta kontakt med kvinner lengre bla pga #metoo. Altså, hvis de ikke vet forskjellen mellom å føre en normal samtale og å stikke handa mellom bena på ei dame, så er det like greit at de holder seg unna.

Skrevet
9 minutter siden, Pengetreet skrev:

Det mest idiotiske jeg hører er menn som klager over at de ikke tør å ta kontakt med kvinner lengre bla pga #metoo. Altså, hvis de ikke vet forskjellen mellom å føre en normal samtale og å stikke handa mellom bena på ei dame, så er det like greit at de holder seg unna.

Her har foreldrene deres gjort dårlig arbeid. For noe sånt må man vite allerede før man blir voksen.

Skrevet

Problemet er at alle har blitt så følsomt. Så om en mann flørter med en kvinne er dette overgrep. Kvinner har sex med mann tilfeldig etter byen, hun angrer og da er det ett overgrep for det er det enkleste 

Anonymkode: eb37f...128

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at alle har blitt så følsomt. Så om en mann flørter med en kvinne er dette overgrep. Kvinner har sex med mann tilfeldig etter byen, hun angrer og da er det ett overgrep for det er det enkleste 

Nei, det er ikke problemet, da har du misforstått. Problemet er at kvinner holdes nede og blir ufarliggjort av fakter og utsagn. De får hender opp under skjørtet, og blir seksualisert i jobbsammenhenger og når de stikker hodene frem og ytrer sine meninger. Slik kontrolleres kvinner i flere sammenhenger. Enkelte steder har dette blitt en så sterk ukultur at noen menn tenker at det nesten forventes av dem for at de skal være en av gutta. For alles del; både kvinner, menn og ikke minst oppvoksende generasjoner, er det viktig at dette blir belyst.

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mer enn litt spesielt at det er kvinner som skal mistenkeliggjøres når menn ikke klarer å forholde seg til de grensene som blir satt. Hvis enkelte kvinner reagerer på "alt", betyr ikke det at ingen kvinner skal få hjelp til å opprettholde adekvate grenser. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen i at alle har blitt så følsomme. Og i hvert fall ikke i at menn ikke vet forskjellen på flørt og trakassering eller at det skal være skummelt å være alene i et rom med en dame. Da trenger mennene grunnleggende opplæring. Og det mener jeg faktisk at menn flest på ingen måte trenger. 

Anonymkode: ec7f1...55e

Skrevet

Hadde jeg hatt en datter hadde jeg vært skeptisk om hun ønsket å bli modell eller skuespiller, nettopp fordi vi alle tenker at jenter må "ligge" seg til gode roller osv. Det er jo ikke slik i virkeligheten, men at noen blir presset til uønskede handlinger tviler jeg ikke på og det er ikke greit. Det skal ikke være slik at ei jenter/kvinner må finnes seg i å seksuelle tilnærminger for å skulle gjøre det bra.

Denne kampanjen handler om at man viser menn at nok er nok. De som føler seg truffet får skjelve i buksene en stund og klarer kanskje å styre seg neste gang.   

Anonymkode: 984dd...af1

Skrevet

Ikke fortell meg at alle sakene fra Hollywood er sanne. Mener ikke mot f eks Weinstein f eks for der det så utrolig mange som har stått frem og veldig kjente skuespillerinner , men i sakene med par anklagerkvinner som er halvkjente eller b skuespillere. Eks Nick Carter anklagen, kan ligesågodt være ei som angrer på sex og vil ha noen minutter og fame. Eller han fra Gossip Girl. 2 ukjente skuespillere . Altså om man gir noen en blow job og angrer etterpå er det ikke det samme som overgrep. 

Anonymkode: c7a1e...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...