Gå til innhold

Livet føles vanskelig noen ganger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler dere det når noe går skeis, eller kunne gått bedre?

Jeg blir så veldig lei meg mange ganger, og det trenger ikke være store ting. Jeg føler meg da udugelig. Syns de fleste andre er så flinke hele tiden. Sliter med jobb, når noe skjer som jeg kunne gjort bedre føler jeg meg som så udugelig at jeg tenker jeg burde vært uføretrygda, at jeg ikke evner å jobbe. Jeg tror ikke jeg ville blitt tatt seriøst av nav. Jeg vet jeg gjør mye bra, men jeg klarer ikke å være 100/ feilfri. Jeg syns alle andre klarer det til enhver tid. Dette er jo bagateller når man tenker på utfordringer noen har. 

Anonymkode: 4ee36...05e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ikke et menneske i verden som er feilfri altså.

Anonymkode: 7affc...fe2

Skrevet

Jeg velger hva jeg vil fokusere på. Så lett og så vanskelig...

Det høres ut som om du kanskje trenger å jobbe med selvbildet ditt. Sliter du med en lett form for angst? Kan nesten virke som om du legger litt angst i ting når du føler ikke alt går helt som du vil.

INGEN, absolutt INGEN er feilfri. Da er de ikke menneskelig. Alle gjør feil, noen gjør større feil, noen gjør mindre feil. Noen gjør synlige feil, noen skjuler det de gjør feil. Men alle, absolutt ALLE gjør feil. Vi gjør feil i praktiske ting, vi tar feil beslutninger, vi gjør feil som medmennesker. Det er rett og slett en del av det å være menneskelig.

Noe av kunsten er å akseptere dette. Neste steg er så å ikke snakke stygt til seg selv fordi man gjør noe feil. Er det noe du bør unnskylde, da gir du en oppriktig unnskyldning. Er det noe du kan gjøre bedre, da endrer du det hvis det er mulig. Og hvis det er noe som du ikke kan eller bør endre, da aksepterer du det, og så ser du hva du kan lære av det.

Det er stor forskjell på å tenke "nå gjorde jeg det igjen, jeg gjør alltid feil, jeg er så håpløs, jeg er alltid udugelig, jeg er ikke flink i noe".... og å tenke "uff, det var ikke helt bra. Jaja, alle gjør feil. Kan jeg gjøre noe for å rette på dette? Hm, er det ikke noe jeg kan gjøre for å endre det, hva kan jeg da lære av akkurat dette? For lærer jeg av det så vil jeg kanskje gjøre færre feil i fremtiden, selv om jeg aldri kan bli helt feilfri. Jeg har lyst å lære av det jeg gjør feil og jeg jobber mot å bli bedre på de områdene jeg kan bli bedre. Jeg kommer jo til å gjøre feil igjen, men da kan jeg sikkert lære noe av det også." Ser du forskjellen? Første måte å tenke på gjør at du gjør deg selv til din største fiende, ingen er så stygg mot deg, psyker deg så ned som du selv. Andre måte å tenke på er raus, realistisk og er konstruktiv mtp. å lære av ting. Vi mennesker skal ikke være perfekte, vår livsoppgave er å lære og bli best mulig som person, men ikke å være 100 % feilfri, for trakter man etter det vil man alltid feile. Da er det bedre å akseptere fakta og så gjøre det positivt istedenfor. Ting er aldri bortkastet hvis du kan lære av det :)

Anbefaler deg å få noen til å snakke med om dette, for det er tydelig at du sliter med dette. Jeg var der selv en gang, og det er tøft å ha det slik. For meg ble svaret å styrke min egen selvtillit og selvbilde, gjøre ting som ga meg mestringsfølelse - og bli langt snillere med meg selv. Bare det å være like raus og aksepterende for meg selv som jeg er overfor andre gjorde mye for å slutte å snakke stygt til meg selv.

Aksepter, vær raus og snill med deg selv, slutt å snakke stygt til deg selv, ros deg selv, lær av alt du gjør.

Anonymkode: 6879a...97d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...