Gå til innhold

Frustrert over konas eks.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer (kone) har en X fra 15år+ tilbake i tid som det virker vanskelig å kvitte seg helt med. Det er stadig vekk snapper, tidligere var det facebookmeldinger men etter at jeg kom over et par uheldige meldinger der for noen år siden så har de skiftet arena. Vi ryddet opp den gangen og hun lovet på tro og ære at det var et feilskjær og at det var meg hun ville være med. 

Her for en stund siden fant jeg ikke telefonen min og måtte bruke hennes for å ringe til min telefon, da ser jeg at hun har x antall samtaler med han andre på 30min+. Alle anrop er gjort når jeg er bortreist på jobb. 

Hun har det siste året begynt å trene en del (ja, jeg ser faresignalene fra andre forhold) og for noen uker tilbake hadde hun fri fra jobben og skulle bare løpe seg en tur. Jeg fikk en melding av en felles bekjent som da hadde observert de to i et utkikkstårn i nærheten av turløypene, jeg har prøvd å hinte om at jeg vet litt om det, enten så er jeg for utydelig eller så "stikker hun hodet i sanden" og håper det går over.

Hun har flexitid på jobben og han andre har ofte hjemmekontor som er midt i mellom hennes arbeidsted og vårt hjem, bør ikke være rakettforsker for å skjønne hva som skjer. 

Jeg vet ganske mye mer om den situasjonen enn jeg tidligere har fortalt henne, jeg er villig til å tilgi mye men da vil jeg at hun legger ALLE kortene på bordet.

Vi har 2 fantastiske barn og har et greit samliv til tross for denne gjentagende vinglingen mellom de to.

Jeg elsker henne virkelig men kjenner at hennes eventyr går på helsa løs, jeg sover dårlig, er kvalm og vet ikke om det er liv laga. Har lyst til å si at om hun har framtidsplaner om å gå så gå nå, men kjenner at jeg vil ikke la henne gå. 

Vet ikke helt hva slags respons jeg ønsker med dette, men måtte få det ut. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gidder du å lete etter problemer? Du blir jo bevislig ikke spesielt lykkelig av det. Du vil leve med henne? Javel, da gjør du det, og lar henne ha sitt liv i fred. Du vil ikke? Da går du.

Skrevet

Herlighet, snakk sammen! Fortell ALT du vet. Si at hun må legge kortene på bordet. OM det er noe på gang; er det ikke bedre å vite? Hadde ikke klart å tie stille om noe slikt.

Anonymkode: 58b34...713

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Hvorfor gidder du å lete etter problemer? Du blir jo bevislig ikke spesielt lykkelig av det. Du vil leve med henne? Javel, da gjør du det, og lar henne ha sitt liv i fred. Du vil ikke? Da går du.

Lete etter problemer? La henne fortsette å være utro om hun er det? Er du virkelig så vanvittig naiv? 

Skrevet

Det er kona du skal være frustrert over, ikke ex’en hennes.

Anonymkode: f7f2e...4c8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lete etter problemer? La henne fortsette å være utro om hun er det? Er du virkelig så vanvittig naiv? 

Hvorfor ikke? Aha, fordi han hele tiden mistenker og leter og ikke klarer å la det ligge og ikke får sove. Da må han altså bestemme seg for å gå. Men om han heller vil ha henne får han ta henne med det som er.

Skrevet

Du har disse valgene:

- Presse henne for sannheten, du ender om med å bli dumpet. Noe du vet, og derfor ikke presser henne. 

- La henne fortsette, og dere kan leve som en familie. Inntil hun går lei, og hun dumper deg  

Uansett, du kommer til å bli dumpet i fremtiden. 

Anonymkode: 87398...eef

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Ikke alle synes utroskap er digg og vil ha skylapper for at partneren din springer rundt offentlig i lag med eksen sin hele tiden. Nå er det jo omgivelsene til HI som har begynt å reagere. Man kan ikke bare fortsette å leve med utro person uten å gjøre noe - det må tas tak i, bearbeides og tilgis, eventuelt ikke tilgis, og da går man. Men det forutsetter at BEGGE jobber med å redde forholdet, også den som er utro. Ellers vil den utro fortsette å ha seg med eksen.

Anonymkode: 31164...fc7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har disse valgene:

- Presse henne for sannheten, du ender om med å bli dumpet. Noe du vet, og derfor ikke presser henne. 

- La henne fortsette, og dere kan leve som en familie. Inntil hun går lei, og hun dumper deg  

Uansett, du kommer til å bli dumpet i fremtiden. 

Det er et tredje valg - dumpe henne og la henne få denne eksen sin hvis hun liker ham så godt. Det hadde jeg gjort (og har gjort i et tidligere forhold, også med barn i bildet).

Skrevet

Hun er ikke naiv, men det er en klikk her på forumet som forherliger utroskap. Og blir irritert når andre ikke gjør det.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke alle synes utroskap er digg og vil ha skylapper for at partneren din springer rundt offentlig i lag med eksen sin hele tiden. Nå er det jo omgivelsene til HI som har begynt å reagere. Man kan ikke bare fortsette å leve med utro person uten å gjøre noe - det må tas tak i, bearbeides og tilgis, eventuelt ikke tilgis, og da går man. Men det forutsetter at BEGGE jobber med å redde forholdet, også den som er utro. Ellers vil den utro fortsette å ha seg med eksen.

Men det er jo ikke nødvendigvis et problem, selv om det tydeligvis er det for denne her fyren.

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Men det er jo ikke nødvendigvis et problem, selv om det tydeligvis er det for denne her fyren.

Det er et problem for de fleste, ikke-utroskapselskende mennesker. Du må bare godta at mesteparten av folk har en annen mening enn deg, og at du ikke sitter på fasiten. Det er også kjempeflaut for barna at mor har en elsker som hun viser seg med i offentligheten, og hele bygda snakker om det.

Skrevet

Det er et problem for de fleste, ikke-utroskapselskende mennesker. Du må bare godta at mesteparten av folk har en annen mening enn deg, og at du ikke sitter på fasiten. Det er også kjempeflaut for barna at mor har en elsker som hun viser seg med i offentligheten, og hele bygda snakker om det.

Men du har fasiten, forstår jeg? Er det derfor jeg må tie? Du er nå god også.

Forøvrig: Du velger å bo på bygda. At du lever greit med at det er så trangt er heller ingen fasit. Og du velger dessuten hva bygda skal bety for deg.

Skrevet

Det er ikke et stort NOK problem for hi, da vedkommende fortsetter å bli i ekteskapet. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et stort NOK problem for hi, da vedkommende fortsetter å bli i ekteskapet. 

Mange fortsetter i ekteskapet etter utroskap, selv om det er et stort problem. Etter noen runder i parterapi og wake-up Call for den utro parten, kan man ha et godt forhold etterpå. Det forutsetter da at den som er utro erkjenner ansvaret og jobber for forholdet, og den bedratte jobber for å komme seg over utroskapet og tilgi partneren.

Skrevet
18 minutter siden, sug lut skrev:

Men du har fasiten, forstår jeg? Er det derfor jeg må tie? Du er nå god også.

Forøvrig: Du velger å bo på bygda. At du lever greit med at det er så trangt er heller ingen fasit. Og du velger dessuten hva bygda skal bety for deg.

Vi lever i et samfunn, ikke i et hus i skogen der vi ikke omgås andre folk. Man kan ikke regelrett drite i hva andre ser og snakker om. Du kan for øvrig bestemme hva bygda betyr for deg, men ikke hva den betyr for barna. Barna lever ikke i et vakuum, de går på skole, de har venner osv. Det er ikke sikkert de synes det er like stas at en av foreldrene har kjæreste på si, og andre vet om det. Så for all del, ha en elsker hvis du synes det er moralsk riktig, men gjør det i skjul slik at skravla ikke når dine barns ører. Så rart at du i tråden om mor som hadde mange kjærester som singel, mente hun var flaggermus og dårlig mor, men når man er gift kan man visst ha en "offentlig" elsker og det er OK... Ikke sunn innstilling.

Skrevet

Dersom du skal be henne legge alle kortene på bordet, så må jo du også gjøre det. Her må du si ting i klartekst om hva du vet, og hvilke konsekvenser dette får dersom hun ikke forteller hele sannheten. Er hun ikke villig til det er vel den eneste fornuftige løsningen å gå, desverrre.. Om ikke annet for din del.

Lykke til! Gjerne oppdater :) 

Anonymkode: 86de7...5be

Skrevet

Du snoker på telefon, går i fistel over at hun har vært på joggetur sammen eksen, trekker konklusjoner om at hun flexer fra jobb for å ha seg med eksen. Jobb med paranoian og sjalusien før du vurderer å konfrontere kona.

Skrevet

Første del av innlegget kunne handlet om meg. Jeg har en x jeg snapper, treffer og ringes. Men vi har ikke sex. Eller noe som helst romantisk på gang. 

Jeg bare liker han, og vi har mye til felles. 

Og jeg skjuler det for mannen for jeg vet han hadde blitt sur.

Anonymkode: 1f179...cf7

Skrevet

Skal dere ha noen som helst sjanse til å gjenopprette tillit og respekt i ekteskapet deres må dere lære dere å kommunisere med hverandre, for det gjør dere ikke nå.

Det finnes selvfølgelig noen som bare ikke greier å være trofast mot én partner. Hvis din kone er en av dem, da skulle hun ha fortalt deg dette før dere fikk et seriøst forhold. Eller, hun må bli ærlig med deg nå om at hun har det slik. Da kan du ta et valg om det er greit for deg eller ikke.

Utroskap er ofte et tegn på at noe er galt i forholdet. Det går ofte på kommunikasjon, at man ikke snakker ordentlig sammen. Men også at man føler at man ikke blir sett av partneren. Mange går i den fella i småbarnsperioden der fokus blir så stort på barna at man glemmer partneren. Slike ting gjør det lettere å være utro fordi man søker å få dekket behov for noe man savner i forholdet. Ofte blir det sex, men sexen er ofte bare en del av utroskapen, for mange er det å føle seg ønsket, det å føle seg sett, det å føle seg tiltrekkende og attraktiv minst like viktig som selve sexen.

Småbarnsfar - overskriften din er helt feil. Og jeg tror også at den kanskje er betegnende for forholdet deres? Din koner lyver til deg, hun bryter løfter hun har gitt deg, hun lurer deg, hun går bak ryggen din og har sex med en annen, hun er til og med kommet så langt at hun ikke lenger prøver å skjule at hun møter han andre. Men den du er frustrert over er hennes eks??? Du har ingen grunn til å være frustrert på hennes eks, den du har grunn til å være frustrert på er din kone. Det er hun som svikter deg, det er hun som bryter tilliten din, det er hun som ikke respekterer deg.

Du skriver at du har hintet om at du vet mer enn hun vil fortelle. Det bekrefter to ting for meg. Det første er at det bekrefter at kommunikasjonen mellom dere ikke fungerer, dere snakker egentlig ikke sammen. Du har masse tanker og følelser rundt dette, men du vil helst slippe å snakke om det. Vel, ting ordner seg ikke av seg selv! Du gjør det enkelt for henne å fortsette å være utro når du ikke kommuniserer med henne, at dere ikke kommuniserer med hverandre. Det andre er at du er redd for følgene av å ta det opp med henne. Og derfor velger du det første - å ikke ta opp problemene dere har. Og jeg tror ikke det er bare hennes utroskap som er problemet, for så dårlig kommunikasjon som dere har fører til mange flere problemer.

Hvis du virkelig ønsker å ha henne i livet ditt, da må du endre deg selv. Du må bli tydelig, du må kommunisere ordentlig med henne. Og jeg tror du må foreslå å gå i parterapi hvis dere skal ha en minste lille sjanse til å beholde ekteskapet. Hadde jeg vært deg ville jeg ringt familievernkontoret her og nå, bestilt en time og så fortalt det til kona i kveld og si at hvis hun ønsker å beholde familien så må hun bli med i parterapi, for du vet om utroskapen og nå må dere rydde opp en gang for alle eller gå fra hverandre. Hun forventer nok ikke at du skal være så tydelig, men jeg tror det er din eneste sjanse. (hvis du da ikke bare aksepterer at hun er utro i mange år fremover... men det virker ikke som en god idé for deg siden du allerede begynner å bli fysisk dårlig av dette og dermed risikerer å bli syk, fysisk og psykisk).

Men helt ærlig. Hun har gjort dette mot deg tidligere. Hun lovet bot og bedring. Nå har hun igjen begynt å være utro, ikke bare det, men hun prøver ikke lenger å skjule det. Det sier meg at det ikke er mye igjen av forholdet deres (så skal dere redde det må du sette i gang umiddelbart). Det er mye i dette utsagnet: Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. Fool me three times, shame on both of us.

Ring familievernkontoret her og nå og bestill en time. Om kona ikke vil være med, da er det et veldig tydelig svar fra henne om at hun ikke ønsker å redde ekteskapet. Da vet du hva du har å gjøre, da går du fra henne. Og så tar du timen på familievernkontoret uten henne, for du trenger å snakke med noen om dette.

Anonymkode: c73f8...222

Skrevet

Fortell henne det du vet. Løsningen kommer ikke, før du åpner munnen ❤️

Anonymkode: 0f798...30a

Skrevet
6 timer siden, sug lut skrev:

Hvorfor ikke? Aha, fordi han hele tiden mistenker og leter og ikke klarer å la det ligge og ikke får sove. Da må han altså bestemme seg for å gå. Men om han heller vil ha henne får han ta henne med det som er.

Hvis HUN vil ha HAM får hun dessverre ikke ta alt som er. Man må velge, og HIs kone vil ha to menn i stedet for én. Jeg er ikke utpreget sjalu av meg, men løgner og hemmeligholdelse er kroken på døra i et forhold. Det må være basert på tillit. For hvis man ikke engang kan tro på hva ens nærmeste sier, da har vi nådd bunnen av menneskelig samhandling.

Anonymkode: 541b1...7aa

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at hun er utro, men skjønner at du bekymrer deg.

spør henne ! 

Skrevet

Til de som lurer på fortsettelsen så kommer oppdatering etterhvert.

Skrevet

Har ikke orket å konfrontere henne enda, men det virker som om noe er i endring da hun har vært en helt annen person de siste 14dagene, virker mer interessert, mindre humørsvingninger og er mer «tilstede». Mulig jeg har foregrepet omfanget sv kontakten selv om hun helt klart har gått bak ryggen min. Velger å sitte «stille i båten» enn så lenge. 

Hylekoret må gjerne trolle så mye de orker, men slik er ståa nå for de som lurte på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...