Gå til innhold

Åtteåringer og orden på rommet. Hvor strenge er dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Åtteåringen er nok en hoarder deluxe. Alt har en sentimental verdi. Gråstein, kongle, papir klippet i småbiter, alle pappesker som kommer i hus. Alt slepes inn på rommet og skal spares på. Har prøvd flere ganger å rydde sammen med barnet, noe som fører til heftige raserianfall og tårer. Er ikke måte på hvor grusomt det er å måtte kaste en gråblyant som er knekt i to. Barnet nekter å innse at klærne er alt for små, at noen av lekene er for barnslige osv. 

Rommet er direkte helsefarlig siden det er umulig å rengjøre der inne. Om noe tar fyr er rommet overtent på null komma svisj. Ikke lett å rømme ut av rommet i full fart om det er nødvendig heller. 

Vurderer å sende bort barnet på overnatting en helg og ta en skikkelig kasterunde inne på rommet. Er det veldig galt? Når barnet virkelig tror at hjertet blir knust om noe forsvinner? Når barnet merker om noen har vært inne på rommet og flyttet en ting to cm til høyre og klikker helt i vinkel?

Anonymkode: 5b862...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er så gale som du beskriver så må jo dere få ryddet rommet. Mitt barn hadde aldri fått sovet i et rom som var helsefarlig og full av ting. 

Jeg hadde rett og slett ryddet rommet også får 8 åringen bare hyle og bli fornærmet. Hadde kastet alt av ødelagt leker, alt av boss, steiner, kongler, pappesker og klær som er for små. 

Min 8 åring har en hylle med 8 oppbevaringsbokser. Lekene er sorter i disse boksene. En er med lego, en med actionfigurer, en med biler, en med fotballkort og pokemonkort osv. Også har han to store skuffer under sengen. 

Vi går igjennom lekene en gang hver 6.mnd og det som er ødelagt kastes, det han ikke bruker enten selger vi eller gir vekk.

Du må bare sette hardt mot hardt. Barnet ditt må lære seg at han/hun ikke kan samle på alt mulig dritt. Du får begynne å innføre regler som at f.eks alle lekene skal oppbevares i bokser, hyller, kurver eller hva barnet ditt har som oppbevaring på rommet. Ødelagt ting går rett i bosset, osv. For barnet ditt kan jo ikke ha det slik, bo i en haug med søppel for å sette det på spissen

Anonymkode: 4b894...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rommet skal være strøkent hver fredag. Det inkluderer vasking og støvsuging. Nå har jeg jente som er en lesehest og derfor leker hun veldig lite, men vi har hatt denne ordningen siden hun begynte å leke på rommet, så hun er godt vant med det.

har en gutt også (litt yngre) og han er mer surrete og vil ta vare på steiner og pinner. Men slike ting hører til ute og skal derfor være ute, ikke inne. Han har fått vanen å rydde en ting før han tar frem noe annet, så begge barnerommene her er rimelig strøkne og vasket til en hver tid, og sånn vil jeg ha det.

Anonymkode: 8b2ca...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er livet til 8-åringen ellers? Det å samle slik kan av og til være tegn på andre problemer, utrygghet eller annet som barnet sliter med. Prøv å få barnet i tale om hvorfor det er så viktig for det å samle på så mye, hvorfor det er redd for å kaste noe.

Vil bare kommentere noe som begge over her har skrevet. Ikke tro automatisk at steiner og kongler betyr mindre for barnet enn andre leker. Jeg var veldig interessert i naturen, og hadde jeg fått valget som 8-åring mellom å kaste mange av lekene mine eller steiner og andre ting i naturen, da hadde jeg kastet alle juggelleker. Steinene betydde noe for meg, jeg hadde som regel gode minner rundt situasjonene de var plukket i, jeg brukte dem for å lære mer, sjekket hvilken type stein det var, om det var en vanlig stein i området, hvorfor den hadde akkurat den formen den hadde, og senere hvilke sammensetninger ulike steiner hadde. Kongler var spennende mtp. hvilken type tre det var, hvorfor de var så forskjellig, hvilke dyr/fugler som foretrakk noen typer og ikke andre, hvor vanlige tretypene var, livsløp til trærne osv. Jeg var nok en over snittet nysgjerrig unge ;) Jeg hadde ofte langt mer glede av slike ting enn billige leker.

Likevel må dere selvfølgelig finne en ordning for hvor ryddig og rent rommet til 8-åringen skal være. Tror det er lurt slik en over snakket om, å ha gode systemer for oppbevaring, god merking, at ting skal tilbake på plass, og at dere blir enig om rutiner for å kvitte dere med ting som er ødelagt eller ikke blir brukt.

Anonymkode: 1a155...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en hoarder med rommet fullt div halvferdige prosjekter og det som for meg er søppel men for henne er kunst. Jeg lar henne få herje på iløpet av dagen, men ved leggetid skal ting settes tilbake i hyller, og gulvet skal være manuvrerbart. 

Rommet er ca aldri strøkent, men hu storkoser seg med å lage ting, og venninner elsker å være her for de bygger hytter og styrer på med kreativ lek, og jeg synes helt ærlig at det må være kjekkere å ha et rom der man kan utfolde seg litt enn et sterilt rom hvor de åtte lekene du får ha skal steriliseres og legges i bokser kl seks hver kveld. 

Og så er hu innforstått med at om hu ikke holder en viss orden og det flyter av søppel og steiner og skobokser, så rydder mamma og kaster det som kastes må, så som regel går det greit.

Anonymkode: f1e04...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en samler og kreatør, og hun får ikke lørdagsgodt før rommet er ryddet på lørdag. Har ofte truffet på henne og broren i full gang med å rydde og støvsuge klokka åtte lørdagsmorgen. Angående samlingen hennes så løste vi det med å kjøpe mange bokser og esket og rydde det i lag. En boks for alt det fine julepapiret fra i fjor jul, en for gamle skjell, en for bursdagskort osvosv. 

Anonymkode: e4b3e...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har garantert ikke oversikt over hva han har. Rydd litt og litt over på et hemmelig sted. Hvis det ikke savnes i løpet av et par uker, kaster du det. Ellers må du ta han med på rengjøring hver uke. Han må rydde på plass, mens du vasker skikkelig. Du må jo ta styring med dette, men ikke gjør noe voldsomt mens han er borte. 

Anonymkode: aeaf0...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en samler. Jeg har sagt st dersom noe mer nytt skal inn, må noe ut. Da må han nesten velge og velger da og rydde noe ut. Dette passer fint før jul og bursdag. Oppbevarer «skattene» i bokser i kjelleren, det står der som en avtale om at han kan hente det opp igjen når han vil. Noe han ikke har gjort så langt. Har vaskehjelp som tar rommet grundig en gang i uken, hadde det vært helse/brannfarlig hadde jeg gjort noe med det uavhengig av hva gutten mente..

Anonymkode: ce0f5...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke streng på rydding, men krever at alt må ha en plass, i skuff, i hyller, i esker og bokser. Og innimellom må alt faktisk ryddes til den plassen. At det er rot mellom hver gang er ikke krise, men det du beskriver er jo litt ekstremt. Ikke krev kasting, men skaff bokser og skriv utenpå hva som er i hver enkelt, er mitt tips. Om noen år er det mange av boksene man ikke har sett på på lenge, og så kan de tømmes og kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet reagerer så sterkt på tanken om å kaste noe, ville jeg vært veldig forsiktig med å bare ta saken i egne hender når barnet var borte. Jeg tror det ville oppleves som et stort tillitsbrudd. Da ville jeg heller ryddet sammen med barnet og tatt kampen da, eller lagt ting til side litt etter litt for å se om det ble savnet før jeg eventuelt kastet det.

Ellers tenker jeg at så lenge tingene får plass i hyller eller kasser, er det barnet som bestemmer hva som er verdifullt for henne. Som forelder må man kunne legge føring på mengden ting, men ikke så mye på hva slags ting. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemmer ikke hva som skal være på rommet. Men vi har system. 

Kjøp en del plastbokser ol. Sorter alt!

 

Legg steiner og pinner osv i en kasse, skrive/tegnesaker i en annen. Gjør dette mens han er borte, sånn at når han kommer hjem er det system i rotet. Kast hvis det er noe som er helseskadelig! Men behold resten. Når han kommer hjem kan dere sammen gå igjennom alt. 

Spør han hva han vil ha. Er ikke sikkert den brekte blyanten betyr så mye hvis han ser at han har 4 hele. 

Eller at den bilen uten hjul er verdt å spare på, hvis det er 5 stk som er med hjul. 

 

Klær som er for små pleier jeg å si "klarer du å ta den på, og den sitter behagelig kan du beholde den. Får du den ikke på, gir vi den til noen som trenger nye klær".

 

Jeg ville også begynt å kreve at hvis det kom noe nytt i hus som han har noe av fra før, skal noe bort. Vi kaster masse ødelagte leker etter bursdag og jul. Mye lettere å kaste når man har fått noe nytt å leke med.

 

Ellers, barn har mye leker, og lærer nok å ha system etterhvert 👍

 

Anonymkode: 53340...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet i smug. Gamle pinner og papirbiter og annet "søppel" ble ikke savnet så lenge hun ikke så at jeg kastet det. Dersom hun derimot oppdaget at jeg kastet noe, så ble det tårer og baluba. Pene steiner og skjell visste jeg at hun ville ta vare på, så de ble lagt i egen boks. Med årene har det gått seg til og hun føler ikke behov for å samle på alt mulig. Er 11 nå.

Anonymkode: 5a7a5...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 8-åring som ikke er spesielt samlete av seg så her er det ikke noe stort problem.

Vi har storopprydding på rommet to ganger i året hvor vi kaster alt som er ødelagt og rydder skikkelig opp, vi har planlagt en sånn rydderunde til helgen så alt er rent og ryddig før vi finner frem dynetrekket med nisser på og stjernen til vinduet.

100% ryddig til enhver tid er det selvfølgelig ikke, det kan ligge tegnesaker på pulten, masse bamser i senga osv, men sånn helt kaos er det aldri der inne.

I ditt tilfelle ville jeg nok tatt litt tak før det tar helt av for han, det er jo ikke bra å ha det sånn som du beskriver. Har et nabobarn som er sånn og mammaen er jo helt fortvila, han gråter jo når hun bytter tannbørste og kaster den gamle, det er jo ikke greit å ha det sånn, det er vondt for han og slitsomt for foreldrene.

Gjør som du allerede har fått tilbud om her og kjøp masse plastkasser som kan stables. Snakk med han først, ikke inne på rommet, men sett dere og snakk på nøytral grunn. Snakk litt om at vi ikke kan samle og samle i husene våre for da blir det helt fullt og veldig møkkete fordi vi ikke får gjort rent. Fortell også at du skjønner at han liker å samle på ting, men at når han skal ha samlinger må det gjøres på en ryddig og oversiktlig måte og at du derfor har kjøpt nye kasser til han så nå kan dere rydde rommet sammen.

Forhåpentligvis vil han bli så fornøys med å ha en egen kasse med steinsamling, en kasse med ditt og en kasse med datt, at papirlapper og søppel som blir igjen uten plass i noen samlekasse kan kastes uten stor baluba.

Klær som mine vokser fra legger vi i en pose/sekk og putter sånne innsamlingsbokser som står utenfor butikkene, de er veldig fornøyd med at noen vi ikke kjenner men som trenger klær kan arve det.

Anonymkode: 85545...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også en samler. Hun har så mye rart på det rommet sitt, jeg forstår meg ikke på en tredjedel av det engang. Skulle jeg ryddet etter min mening der, ville hun ikke hatt mye igjen... 

Vi har løst det med at hun får ha hva hun vil, men alt skal ha en plass.  Er ikke bestandig alt ligger der det skal likevel, men det er fort gjort å rydde for hun vet hvor alt skal. 

Innimellom bruker jeg å gå gjennom alt med henne og få henne til å tenke gjennom hver ting, trenger du virkelig denne? Som regel får vi kastet endel da. 

Hadde jeg kastet på egenhånd hadde det blitt månelyst! 

 

Har også ett barn som er superryddig, har det bestandig strøkent på rommet. Jeg må av og til minne på om støvsuging, men ellers er alt tipp topp på rommet. 

Anonymkode: 6f8b6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...